Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3265
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Som mange av dere sikkert fikk med dere så var nFF borte fra verdensveven i 20 timer.

Jeg ble vekket klokken 01 i natt med en beskjed om at nFF var nede - Og da jeg stod opp for å sjekke det ut oppdaget jeg at det var ingen måte å kontakte serveren, og linken var ikke nede.

Det ble iløpet av tiden før vi fikk sjekket det spekulert i om hardwaren hadde tatt kvelden, men det fikk vi avkreftet iløpet av dagen.

I sammenheng med nedetiden bestemte vi oss like godt for å hente serveren fra colocation, hvor den stod, og flyttet den til Fanaweb's serverpark (som har den fordelen at den er i samme hus som jeg bor) - Her kan vi holde bedre kontroll på serveren om det skulle være noe gale, og dette er noe jeg har ønsket å gjøre i lang tid.

Enkelte vil oppleve å ikke få kontakt med freakforum.nu på noen timer, men det kan vi dessverre ikke gjøre noe med.
Vi har byttet navnetjenere og IP, og det tar som oftest litt tid før de individuelle ISP'ene oppdaterer sin DNS-cache.

Vi beklager nedetiden, men det var ikke så mye vi kunne gjøre med det.


PS! Det er meget mulig at det dukker opp litt småbugs utover dagen i sammenheng med bytte av IP, men det er slik vi fikser på løpende basis.
Vet du HVA det skyldtes? Var boksen bare av når du kom?
Herlig

Hvor lenge var serveren "online" før går/dagens nedetid ?
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Det er uvisst hva som skjedde - vi har en liten mistanke om at den ene disken i RAID'et begynner å fjuske.. men det kan også ha vært en fillefeil som gjorde at den krasjet - Akkurat som fillefeil får Windowsburker til å krasje

Dog synd å ødelegge 250 dagers oppetid (noe som svarer på forrige post)
forferdelig, det begynte å skumme i munnen!
ABSTINENSER!
Vi må jo få vårt daglige skudd med nFF
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Hvis nFF var nede kl.0100 i natt, hvordan har brukere klart å poste kl.12.34 i dag?

se bildet
Aciid_boot3r - Serveren ble bootet for å sjekket at den var i orden. Jeg husker de 5minuttene.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Aciid_booter: Hosten rebootet boksen på det tidspunktet, og forumet var oppe i 5 minutter. Vi valgte dog å slå av serveren igjen fordi vi allikevel hadde flyttet over DNS
very impotent freak
Delusional's Avatar
nso: about time! Hadde liksom sett for meg deg hente serveren 05:00 om morgenen. Noe som slett ikke er umulig, synd at gusto bruker så lang tid på å komme bort til deg for å vise deg hvilket hull TPen skal inn i
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Skulle jeg hentet boksen før 08:00 så hadde det blitt et uttrykningsgebyr på 1500 spenn ellerno - hadde du hatt lyst til å betale det? =)

Så jeg la meg like greit til å sove igjen
very impotent freak
Delusional's Avatar
Hehe, ble ikke vi enig om å sende giro til golder da? Bra at det ikke tok 72 timer og at boksen er like hel. Hvor mye oppetid hadde serveren hatt? Var ikke like lenge som sist
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
250 dager ellerno
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
"whops" - der var klokken (som gikk en time feil) rettet
Flatt biosbatteri?
IvIoyner: I så fall er bateriet ødelagt. Blir jo ladet opp hele tiden så lenge pcen står på..
Roadkill: Tror det var det han mente.

Holdt på å bli helt GAL! uten nFF.
jeg er en nFF addict!
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Ditto...
Jeg derimot, har ingen som helst avhengighet av nFF.
Her ser du hvem som egentlig er avhengige av nFF.

pHREAKy: Det skal mer enn to måneder til for å kalle seg en addict!
hendelsen fikk meg faktisk til å skru på mIRC, hvilket er en sjeldenhet
Opprinnelig postet av Laurentius
Her ser du hvem som egentlig er avhengige av nFF.
Vis hele sitatet...
Wooohooo! Jeg er på den månedlige listen
Kvalitet over kvalitet på poster. Mange poster != kvalitet.
Tjihi. Jeg og moyner er topp to denne måneden
Og jeg er på nummer fire (: Hihi.
Egentlig er den listen for å buste spammere .
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Akkurat nå er linken nede av en eller annen grunn.
Vi har kontaktet linkprovider, og vi håper dere ikke lider noen nød.

Fordi jeg er så heldig å ha nFF på LAN så har jeg dog ingen problemer, og har nFF helt for meg selv. Jeg syntes egentlig det var ganske stille og fredelig her nå, og bestemte meg for å benytte høvet til å poste en liten post i fred og ro



FYI: Når dere leser denne posten er linken oppe igjen

nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Update:
Linken kommer muligens til å være ustabil i hele natt.
Linkprovider bedyrer at dem har sendt oss melding om forestående rutinearbeid, men da hadde jo vi ikke klaget på det
Har dere ikke en backup løsning, hvis noe skulle skje med linjen din?
Hehe... Freakforum er ikke så kritisk tjeneste da.. Er jo dyrt å ha slike backup-løsninger, og er jo ganske få som faktisk har støttet NFF med penger til ny server.
Jeg tror hvis alle som donerte (minst 50-100kr) fikk en stjerne eller noe slik der som medaljene er, så hadde flere donert.

Har sett et slikt system på torrentbits, og ser ut som det fungerer bra der.

Men nå har jo dere en ny server, så hvis dere sier hva det neste dere ønsker dere, så vet jo folk hva dem donerer på.

Eller har jo freakforum en veldig bra online tid
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Vi kommer muligens til å få en failoverløsning innen kort tid.
Grunnet omleggingene som skjer her vi hostes nå er det mulig vi kommer til å ha en stund fremover hvor vi kommer til å forsvinne fra nett i ny og ne, men det blir et nødvendig onde for at vi skal kunne levere helt stabilt etter vi har gjort endringene.
(vil ikke gå noe dypere inn på hva som blir endret med det første)

Frazzy: vi ville ikke gjøre det slik for å la være å skape en "kjøp status" situasjon. Vi ville ikke at folk skulle føle at dem måtte gjøre det, eller at dem kunne få noen fortrinn på forumet ved å gjøre det. Det hadde blitt feil i forhold til de resterende medlemmene.

Det neste vi "ønsker" oss, er en Mylex Raidcontroller, men det kommer jeg til å E-bay'e meg til så snart jeg får studielånet
nso: Mens vi er inne på endringer, hvor lenge er det til neste versjon av nFF kommer? Har dere noen preview som vi kan få se?
Ja, en stjerne syntes jeg hadde vært kanon. Da hadde man jo sett hvem som hadde bidratt til NFF også.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Ingen får se noe som helst før den dagen det blir lansert..

Stormen: les posten min
Ja, jeg vet nso; for vi har snakket om det før, og da ble de samme meningene fremsatt. Jeg er helt enig; det er kjipt med en sånn "kjøp deg status"-situasjon, men samtidig får jeg vondt av deg også - som må gå og legge ut masse for NFF ut av egen lomme.

Hadde vi hatt et stjernesystem for alle som ga over f.eks 150 kr, og det f.eks var 300 som ga penger (for såpass tror jeg burde være mulig) så hadde NFF fått inn 45.000 kr. Det kunne jo bli brukt på alt fra bedre linjer til å oppgradere serveren. Og hadde jo således kommet alle til gode

Men jeg skjønner pointet ditt. Ville bare fremsette mitt syn på saken.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
evt nye solbriller og en fet bmw ? =)