Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 4183
Har lenge vært på jakt etter skikkelig guffene horror filmer som kan skremme vannet av meg. Jeg er ikke ute etter b-filmer med elendige skuespillere og tenåringer som dør i massevis. Det må være en film som har god gjenomført story og flinke skuespillere (trenger ikke å være kjente). Jeg er altså ut etter titlene til skremmende horror filmer.
Kan vel også nevne at eneste filmen jeg har sett som har satt sitt preg på meg er The Blair Wich Project, det er vel en slik elsk eller hat film.
Har sett en god del filmer, så det er ikke vits i å nevne store navn som: The Ring, Darkness Falls osv.

Noen som har sett mye skremmende og kan gi meg navn på ett par filmer?
Her er IMDBs liste over topp 50 horrorfilmer.

Edit: Der står de 10 dårligste også
Sist endret av trigger; 7. august 2004 kl. 15:56.
Jeg kan anbefale de som er nr 2 og nr 6 på den listen.

*The silence of the lambs AKA Nattsvermeren
*The shining

Har sett endel grøssere, men det er disse som jeg har likt best. The Ring som du nevner er også veldig bra.

Ellers er det en film jeg så på NRK2 for lenge siden. Husker ikke var den het. Tror det var en østerisk film. Handler om en som ringer på hos noen, og spør om han kan låne noen egg. Han får eggene han spør om, men vil ikke gå. Noen som har sett denne og vet hva den heter?

Edit: Tror jeg har sett den på TVNorge også.
jeg er ikke en som blir direkte skremt av grøssere eller skrekk, jeg synes innimellom de er mer morsomme enn skumle.

men var jeg ute etter noe hadde jeg gått for litt kultklasikkere, som "evil dead" filmene, "dawn of the dead" (både orginale og den nye (morro film)), "nightmare on elmstreet" filmene, japanske "the ring" filmer, "the thing" (den nyeste, med kurt russel tror jeg, eller var det kevin costner?), "exorsisten" filmene er jo gøyalle de og, og en til som fåregår i verdensrommet tror jeg (nei!, ikke alien filmene (det er mer action)) hvor mannskapet ser syner og stuff (tror en dame ser sønnen sin med beina choppa av bl.a.).
og en hau med andre filmersom jeg ikke husker.
dette var både litt kultklass og hylende tennåringer og litt annet.
det er litt vanskelig med gode filmer innenfor grøss og skrekk, men det er noe man bør akseptere.

ps. styr unna det meste som har skrevet på seg: "basert på stephen kings roman". bortsett fra "the shining" som rocker.
spill doom3 du, skummelt nok.
Selv ble jeg pissredd av
http://www.imdb.com/title/tt0119081/]Event Horizon[/url], men det var for mange år siden.
1) Gothika
2) The Ring
3) Villmark

- De tre beste grøsserne jeg har sett før..
var det den jeg tenkte på?? husker ikke...
den i verdensrommet heter vel Event Horizon? eller noe sånn..


The shining er en av de bedre grøsserne..

bare introen den de kjører opp fjellsida med bil og den bakgrunnsmusikken har jo sinnsykt stemmning!
Må ikke glemme Den 6 Sans
Knall god film.
så en film for mange år siden som het IT om en klovn som spist barn. Skremte hverfall dritten ut av meg den gang.

edit: Stephen King's It het den.
Sist endret av turock; 7. august 2004 kl. 17:10.
Jeg kommer ikke på noen filmer jeg har blitt skikkelig skremt av i farten, men litt filmer av Takashi Miike (Audition, Ichi the killer osv) og Hideo Nakata (De orginale ring filmene, Dark Water) går jo an. :-)
En relativt ukjent film ved navn "Nødskrik fra de døde" (har dessverrre ingen anelse om orginaltittel, skal prøve å finne det ut) skremte virkelig vannet av meg. I motsetning fra alt for mange andre "grøssere" foregår alt veldig subtilt med nesten total mangel av spesialeffekter. Et eksempel er en scene hvor en baseball sakte detter ned en trapp som faktisk skaper en virkelig følelse av frykt. Dette er den grøsseren som definitivt har skremt meg mest. Den gikk faktisk på NRK2 for noen år tilbake.

Bortsett fra denne har jeg egentlig ingen god forslag, bortsett fra muligens The Shining regisert av Stanley Kubrick. Hadde en periode som fjortiss hvor jeg så veldig mye skrekk og grøss, men dette har gjort at jeg etterhvert har blitt relativt nummen i forhold til den type filmer, dog "Nødskrik fra de døde" greier det virkelig..

Huff, lang og rotete post men..
Ble ikke sjokkert over at Alien kom 3. øverst den er skikkelig ekkel første gangen. Også 13 days later er ganske skummel. Bare PM om du vil ha noen av dem. Har dem på 3 cd's dvd rip
hehe , halloween special i simpsons er spooky heh etulla , menne De Tre første Hellraiser Filmene er syyyyyke og The Howling filmene skal visstnok vær ILLE (men de har jeg ikke fått taki på div/xvid/vcd/s-vcd , noen som har????)
Disse er da old school;p
Clockwork Orange! For sure. Den er best. Uansett.
xyodax: Den filmen heter "The Changeling"...

http://shr00mz.net/changeling_ver1.jpg
Sist endret av rdxz; 8. august 2004 kl. 15:37.
Opprinnelig postet av Thj0r-Gje
hehe , halloween special i simpsons er spooky heh etulla , menne De Tre første Hellraiser Filmene er syyyyyke
Vis hele sitatet...
Jeg synes nummer 4 er soleklart best. Nummer 5;Inferno er også bra på sin måte.
jeg hadde aldri trod det men ''texas chainsaw massacre'' var ganske skummel. men den er altfor amerikansk til å kvalifisere seg til topp tre på min liste.
den desidert beste skrekkfilm jeg har sett er ''the blairwitch projekt''(vet ikke om det er stavet riktig).

signs også har sine høydepunkt, den er ikke sånn generellt skummel men i noen sekvenser stokk jeg som faen
rdxz: man takker så meget for info, den lastes ned as we speak.

Kan sikkert uppe til hnn når den er ferdig nedlastet. Uansett en definitiv anbefaling.
http://www.imdb.com/title/tt0083907/
http://www.imdb.com/title/tt0092991/

The Evil Dead og Evil Dead II
er meget bra, ser på dette som en humor-grøsser

http://www.imdb.com/title/tt0309593/
Final Destination 2
The Others. Det er sikkelig film
litt oftopic men:

(em+u+js+ff)kvadrert + s + (r+f)/2 + (a+im+fs)/an + sin x -1.

em = eskalerende musikk
u = det ukjente
js = jagescener
ff = følelsen av å være fanget
s = sjokk
r = realistisk
f = fantasi
a = karakteren er alene
im = i mørket
fs = filmsetting
an = antall personer
sin = blod og gørr
1 = stereotypier
Vis hele sitatet...
Det skal vist være oppskriften på den perfekte skrekkfilm.

Les hele artikkelen her.

edit: enda en artikkel her
Sist endret av turock; 9. august 2004 kl. 18:41.
Jeg har et tips om du er på jakt etter gode skrekk/horror filmer, de gamle skrekkfilmene er mye bedre enn de nye. Har sett mange skrekkfilmer, noen bra noen dårlige. De fleste skrekkfilmene jeg har sett som jeg ikke likte var som oftest de fra 1999-2004.

Favoritter:
1 Friday the 13`th - Sliter fremdeles med å komme over første gangen jeg så den

2 The Ring - Bondegårder, hrrr

3 Stephen King`s IT - Gå vekk slemme klovn!

Bunn:

1 I know what you did last summer - hu ene dama er pen

2 The Blair witch project - zzz. er ikke filmen ferdig snart?

3 Skrik 2 - han sprader jo rundt med kniv jo!

Edit: så også en film kalt The eye for noen dager siden, den anbefaler jeg også.
Sist endret av Rubiks; 9. august 2004 kl. 21:29.
Skulle jeg anbefalt horror-filmer ville jeg sagt:

- Friday the 13'th
- Exorsisten
- The clown at midnight

Noen jeg ikke likte:

- Stephen King's IT (denne var jo bare morsom)
- The Ring (Så kjedelig skrekkfilm er det lenge siden jeg har sett)

Noen av mine favoritter i alle fall =)
Jeg så at "A clockwork orange" lå som nr 4 på listen. Er dette egentlig en skrekkfilm. Jeg synes selv at den er ganske bra, men at den er en skrekkfilm. Den kan heller klasiffiseres som thriller.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Jeg elsker skrekkfilmer
Syns evil dead filmene er små kjedlige.. Det kan være artig med mye blod men det er mest humoristisk dær

Enesete jeg kan anbefale akkurat nå uten horror mappen min i nærheten er :
Jian gui (2002) aka "The Eye" http://www.imdb.com/title/tt0325655/

skvatt dær jah
Ta et skritt i retning østover og få deg noen skikkelige skrekkfilmer. aislinn nevnte noen og jeg er spesielt fan av Takashi Miike, man det er masse å ta av.
En jeg anbefaler er A tale of two sisters. Husker ikke hvem som gjorde den i farten, men den er koreansk ihvertfall. Asia er best på skrekk..
Halloween filmene er kule.
windoze: jeg kritiserer ikke din filmsmak, men jeg syntes at halloween filmene er for amerikanske rett og slett..

the ring er også gørr kjedelig.

de beste er som sagt, ''the blair witch projekt 1'' (2'ern var crappy), ''texas chainsaw massacre'' og ''signs''(vet dette ikke er skrekkfilm men men...
De fleste filmene som er nevnt er latterlig. Hele listen til IMDB er også latterlig. Og jeg tror ikke jeg kan nevne noen filmer som er verdt å se som ingen har nevnt enda heller.

The Shining stinker... KJEEEEEEDELIG.

The Ring... Uhh... Sjokk-effekt lyden var ALTFOR høy, ihvertfall på kino. Det er det eneste som er skummelt med den. Jeg liker måten hun lille jenta går på når hun kommer ut av tven også.

Event Horizon er bare vanlig hollywood SØPPEL. Det hjelper ikke at det er en relativt ny film.

Gothika kan nesten ikke kalles for skrekk det heller... Thriller med et lite hint av overnaturlighet i seg. Den sugde litt, men igjen... Det er IKKE en skrekkfilm.

A Clockwork Orange er heller ikke en skrekkfilm! Det er en latterlig dårlig film om en innbruddstyv/voldtektsmann som går litt eksentrisk kledd... Stanley, you suck.

IT. Øhhh... Liker du D-filmer? Liker du klovner? Dårlig skuespill? Latterlig plott? Da er dette filmen for deg...


Gidder ikke klage på noen andre, men her har du ihvertfall en liste over filmer du glatt kan unngå
Jaso's Avatar
Trådstarter
Takker for mange anbefalinger. Har sett en del av de som er nevnt, men det var også en del nye som må ses. Husker jeg så deler av en skrekk-film når jeg var ganske liten. Det var iallefall en fyr inne i et hus, eller så var det et gammelt slott. Inne i huset husker jeg at det var en djevel-statue som våknet til live hver gang noen snudde ryggen til, synes også å huske noe med ei gigantisk øks som kom svingende ned fra taket. Noen som kan hjelpe meg med titelen til denne filmen?

Btw, leste din post necro og lurte på om du kunne komme med noen anbefalinger? høres ut som det skal like mye til for å skremme deg som det skal for å skremme meg :P
Sist endret av Jaso; 10. august 2004 kl. 15:23.
Jeg så IT som 7-åring, litt forskjell på det og en som sikkert er er i 20-åra og en skrekk film entusiast.
Jeg anbefaler Ju-On (The Grudge) på det sterkeste. Japansk grøsser, laget for å skremme maksimalt. Kommer på kino i Norge til neste år for de som er interessert i å se den på kino
Kan anbefale en film som heter "Beyond the limits"

Den er kanskje ikke så horror men den er helt jævlig voldelig, med et "summon the devil" tema.

http://www.imdb.com/title/tt0297780/

Sha-Booom!
Den sjette sansen!
Prøv "In the mouth of madness". Skremte ihvertfall meg når jeg var 10

Edit: Sjekk ut http://www.skrekkfilm.com
Sist endret av Torinogut; 15. august 2004 kl. 02:08.
Hva med den nye The Village eller Taking Lives[Unrated]??
hva er gothika hvis det ikke er skrekk?
psycho-thriller?
The Shining
Daemon
Daemons
Children og the Corn
Evil Dead 1 & 2
Twin Peaks season 1, resten er kommerst

Bare gørr:
Faces of Death 1, 2 og 3, evt har det kommer fler?
Bad Taste
Braindead
Zombie Holocaust
Vet ikke om den kan kvalifiseres til å kalles horror-film, men Final Destination filmene er veldig bra.
"Psyco" kanskje? Eller er vel mer en thriller det nesten. "Seven" også igrunn, men skremmende den og. "28 days later" hadde noen grøsserelement til seg, og det var kvalitet. Og "The Cube".
Skjønte meg ikke helt på de som ville kalle Ichi horror. Den er guffen ja, men ikke skremmende.
▼ ... noen uker senere ... ▼
-Villmark
-The Blair Witch Project
-Signs
-The Texas Chainsaw Massacre (1974)
-Alien

Og The Warriors, men det er ikke en skrekkfilm.
Mine favoritter er de klassiske filmene Shining, Hannibal-serien, Psycho og Den Sjette Sansen (skrekkfilm?). The Others er jo også bra

Villmark er for pingler fra byen som ikke har vært i en skog eller er redd for mørket, jeg ble iallefall ikke skremt av den "skumle skogen", samme med blair witch project, der er de også i en skog, som jo er så kjempkjempe skummelt, tåpelig syns jeg de var
så en dans/svensk skremmefilm for ikke så lenge siden. "midtsommer" kaltes den vel..
litt langdryg, men kan anbefales på mørke høstkvelder..
Ondskapens Hotell er jo en slags klassiker.
waffel: hannibal filmene jah, de er jo geniale
Opprinnelig postet av madbertha
[b]spill doom3 du, skummelt nok.
Vis hele sitatet...
Siden det sto et spill her: Silent Hill, særlig Silent Hill 3 (og snart Silent Hill 4 tenker jeg)! DET er j&€lige greier as! Sitter konstant med gåsehud. Som en anmelder av spillet skrev: "If only the average horror-movie tried half this hard"
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Vel, har lest igjennom, kan ikke se at noen har anbefalt THE EYE, enda.. Skvetter noe sinnsykt av den ass... Sjekk den!
Opprinnelig postet av totto
Vel, har lest igjennom, kan ikke se at noen har anbefalt THE EYE, enda.. Skvetter noe sinnsykt av den ass... Sjekk den!
Vis hele sitatet...
Da har du kanskje ikke lest godt nok, hm? Det er opptil flere som har anbefalt den, og ja.. jeg skal sjekke den.
Husker jeg så en dansk skrekkfilm når jeg var 11 år eller noe som het "siste time". Var veldig skummel da iallefall.