Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 3384
Jeg har vært helt alene fra alder 11-26. 0 sosial omgang, kun mobbing, utestenging og vært på egen hånd. Jeg har asbergers syndrom og litt andre fysiske genfeil som gjør at jeg skiller meg ut.

Når jeg var barn helt opp til 26 kunne jeg ikke prate, bare stamme fram 1 halv settning så så jeg ned i bakken og kunne ikke fortsette samtalen. Jeg kunne ikke lage mat, gjøre noe som helst nyttig hjemme eller skaffe meg ting på egen hånd.

Long story short etter 26 år fant jeg en venn på rehab som fikk meg med på trening, etter 5 år (er 30 nå) har jeg bygd en kropp jeg er stolt av, jeg kan snakke med mennesker og se dem i øya og har mye mer kontroll over stamminga mi. Føler jeg har gått en lang vei sjæl.

Nå kommer problemet....

Jeg kan snakke med alle mennsker nå uten at det er altfor kleint eller at jeg begynner å stamme ukontrollert/agressivt uten at jeg er agressiv. Det er mer at jeg prøver hardt å få ut det ordet som ikke vil ut, det høres ut som noen prøver starte en gammel bil med for lite bensin...


KLARER FAEN IKKE BLI TATT SERIØST AV NOEN HVIS JEG STAMMER NÅR JEG PRØVER Å BLI KJENT MED NYE FOLK. MED EN GANG DET SKJER FÅR DE SLAGS RYKNINGER I ANNSIKTET SOM AT DE CRINGEER AV MEG.

Det skjer kun hvis jeg blir for glad når jeg snakker med noen og glemmer å puste, da kommer det rare lyder og folk rundt meg ser på meg rart, de jeg snakker med ser på meg som jeg er 40 IQ apekatt.

Jeg ble voldtatt i ræven som 11 åring, som 8 åring kom faren min full i senga mi og tok på meg, som 3 åring i barnehagen ble jeg seksuelt misbrukt av en ansatt.

Hele barndommen og tyveårene har vært total isolasjon og frykt for andre mennesker. Jeg har ikke foreldre, venner jeg kan henge med (snakke på tlf 10 min tells ikke).

DPS/lege mener det er 50 uker ventetid på psykiatrisk hjelp og jeg ser nok en sommer forsvinne fra meg fordi jeg er (autist?) og sånne som meg burde få aktiv dødshjelp med sprøyte hvis vi ber om det.


DET ER IKKE VITTS Å LEVE ET LIV HVIS DU ER ALENE 24/7 OG HELE DITT UNGE LIV GÅR TIL HELVETE FORDI DU ER SÅNN SOM DU ER


Når jeg var liten gjorde de alt for å ødelegge meg, de i klassen spredde rykter over hele bygda om meg som gjorde ALLE i byen min visste hvem jeg var og hva de skulle si for å gjøre meg fortvilet og alene. Jeg hadde INGEN å snakke med hele oppveksten og nå er det bare online liv jeg har.
Folie à deux
Dette høres veldig tøft ut selvom jeg står på en motsatt side av skalaen din. Jeg leser det du skriver og kan ikke gjøre annet enn kun forestille meg hvordan dette er. Du sier du er 30, så da er vi på samme alder og jeg har en historie - ikke fra meg men en gammel kammerat som har gjennomgått mye av det du skriver. Du er diagnostisert med asp? Jeg tenker dette er en god ting at du har dette på papiret så en psykolog eller lege kan jobbe derifra.

Har du prøvd noen medikamenter av noe slag? Det finnes mye der ute som kan hjelpe deg i starten. Hadde du klar å komme deg inn på et studie? Det er starten for veldig mange i din situasjon. Det er vanskelig å komme med råd ovenfor dette men eksponering og da i et veldig langsomt tempo tror jeg ville være det beste. Jeg har mistanke om at mange jeg har kjent/kjenner og går i klasse med kan hatt lignende utfordringer. Jeg er veldig god på å inkludere mennesker, å få dem inn i gjengen. Det gir meg ingen ting men jeg ser det som vellykket når de mest usikre blir integrert i helheten og gjengen.

For din del så har du så mange dårlige erfaringer, jo flere positive du får, jo bedre vil det gå for deg. Det store spørsmålet er hvor du skal starte, er det noe du ønsker å begynne med, eller bli?
Har aspergers selv og kan si meg helt enig at dette er definitivt den værste mentale lidelsen mann kan ha. Og ja jeg vet noen vil kommentere at det ikke er en mental lidelse og er utviklings forstyrellse blah blah, vi er den mest undertrykte og tråkka på minoriteten i samfunnet. Selvmordsraten er 3-10x høyere enn resten av befolkingen.

Jeg har noen venner og de fleste tror ikke jeg har aspergers, men jeg har vært der selv. Når alle sammen gaslighter deg, sprer rykter og generelt er jævla bare fordi du skiller deg ut.

Så lurer folk på hvorfor i usa tennåringer skyter opp skoler, det er som fortjent, Jeg har blitt presset hele livet mitt og alltid møtt motstand. Aldir har noen ståtte ved min side. Var slik på barneskolen. Jesper mobber meg og kaller meg homo, jeg svarer tilbake og læreren gir meg kjeft, du føler deg så tråkka på.

Når jeg er ferdig med forholdet mitt skal jeg defintivt exite, dette livet er rett og slett ikke verdt det. Konstante søvn problemer, konstant dårlige i magen, hele tida vondt i sjelen og kroppen. Bare det at jeg setter meg ned på stol feil så kan noen kommentere det og så vil det surre rundt i hodet mitt i flere dager. Er bare piss og det skulle defintivt vært en mulighet for folk med autisme å kunne ta selvmord lovlig på en verdig måte.

Det er rett og slett kvalmt det samfunent gjør meg oss.
Hei! Du har opplevd mye jævlig.

De fleste har veldig begrenset forståelse for hvordan ting er med mindre de har det selv eller lever tett på andre som sliter med de tinga.

Leit å lese at du har fått så dårlig behandling og blitt sviktet på alle fronter du skulle vært trygg i.

Jeg skjønner godt at døden er fristende når livet blir så tøft. Jeg håper du finner noe du vil leve for.

Jeg har ikke så mange konkrete tips men jeg ville reist verden rundt før jeg evt takka for meg.

Norge er en liten del av verden.
Sitat av Stoned247 Vis innlegg
Jeg har vært helt alene fra alder 11-26. 0 sosial omgang, kun mobbing, utestenging og vært på egen hånd. Jeg har asbergers syndrom og litt andre fysiske genfeil som gjør at jeg skiller meg ut.

Når jeg var barn helt opp til 26 kunne jeg ikke prate, bare stamme fram 1 halv settning så så jeg ned i bakken og kunne ikke fortsette samtalen. Jeg kunne ikke lage mat, gjøre noe som helst nyttig hjemme eller skaffe meg ting på egen hånd.

Long story short etter 26 år fant jeg en venn på rehab som fikk meg med på trening, etter 5 år (er 30 nå) har jeg bygd en kropp jeg er stolt av, jeg kan snakke med mennesker og se dem i øya og har mye mer kontroll over stamminga mi. Føler jeg har gått en lang vei sjæl.

Nå kommer problemet....

Jeg kan snakke med alle mennsker nå uten at det er altfor kleint eller at jeg begynner å stamme ukontrollert/agressivt uten at jeg er agressiv. Det er mer at jeg prøver hardt å få ut det ordet som ikke vil ut, det høres ut som noen prøver starte en gammel bil med for lite bensin...


KLARER FAEN IKKE BLI TATT SERIØST AV NOEN HVIS JEG STAMMER NÅR JEG PRØVER Å BLI KJENT MED NYE FOLK. MED EN GANG DET SKJER FÅR DE SLAGS RYKNINGER I ANNSIKTET SOM AT DE CRINGEER AV MEG.

Det skjer kun hvis jeg blir for glad når jeg snakker med noen og glemmer å puste, da kommer det rare lyder og folk rundt meg ser på meg rart, de jeg snakker med ser på meg som jeg er 40 IQ apekatt.

Jeg ble voldtatt i ræven som 11 åring, som 8 åring kom faren min full i senga mi og tok på meg, som 3 åring i barnehagen ble jeg seksuelt misbrukt av en ansatt.

Hele barndommen og tyveårene har vært total isolasjon og frykt for andre mennesker. Jeg har ikke foreldre, venner jeg kan henge med (snakke på tlf 10 min tells ikke).

DPS/lege mener det er 50 uker ventetid på psykiatrisk hjelp og jeg ser nok en sommer forsvinne fra meg fordi jeg er (autist?) og sånne som meg burde få aktiv dødshjelp med sprøyte hvis vi ber om det.


DET ER IKKE VITTS Å LEVE ET LIV HVIS DU ER ALENE 24/7 OG HELE DITT UNGE LIV GÅR TIL HELVETE FORDI DU ER SÅNN SOM DU ER


Når jeg var liten gjorde de alt for å ødelegge meg, de i klassen spredde rykter over hele bygda om meg som gjorde ALLE i byen min visste hvem jeg var og hva de skulle si for å gjøre meg fortvilet og alene. Jeg hadde INGEN å snakke med hele oppveksten og nå er det bare online liv jeg har.
Vis hele sitatet...
Fuck mann, det er heavy shit du har vært gjennom. Fastlege, NAV eller DPS bør vurderes. Be om hjelp mann! Det er vanskelig men du trenger allierte. NAV kan ha fleksible oppfølgingsteam feks som har mye bra folk som kan møte deg der du er.

Men du bør vurdere profesjonell hjelp for å kunne bearbeide og lære å mestre så livet ditt kan bli så bra du fortjener.
Gikk litt fort der, ser du har søkt hjelp.

Igjen foreslår jeg å møte NAV. Spør om psykisk helseteam eller oppfølgingsteam. De kan hjelpe med ventetider og sånn hvis det haster.

Si hva dere vil om NAV, men det er jævla mye bra folk der og som brekker ryggen for brukerne/klientene sine.
Bare en tanke: Folk med ASF kan ha vanskeligheter med å tolke kroppsspråk og mimikk. Vet ikke om du har det slik men: det er ikke sikkert det er cringe du ser når du begynner å stamme. Jeg kan også sikkert rykke litt i trynet om noen stammer men det er ikke fordi jeg ser ned på personen eller noe. Jeg blir alltid så stressa over at de skal få noia pga stammingen. Og at de skal skjemmes eller tenke at jeg vurderer de negativt. For jeg driter virkelig i det. Kanskje det er det som skjer?

Tror det er veldig få folk i Norge som tenker at stamming og intelligens henger sammen.

Er det en mulighet å finne et community online og ha tilhørighet til? Gaming eller forum som det her?

Har kommunen noe sosialt tilbud til folk i samme situasjon?

Stay strong.

Kanskje lege eller spesialisthelsetjenesten kan medisinere noe ifb stamming?

Har du fått Behandling for traumene?

Du har opplevd sykt mye så ingen skam å slite.

Enig i at ASF får for dårlig tilbud i Norge, spesielt etter 18år.

Send PM om du vil ha noen å prate med.
Sist endret av Astro Man; 13. juli 2023 kl. 17:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er nok en av de som plutselig hadde rykket til med litt grimaser, men da hadde hovedfokuset mitt vært «shit, hva tenker hen om meg nå» mens jeg i febrilsk panikk prøvde å ro meg inn igjen. Altså, hele fokuset hadde vært på meg selv og hvordan jeg oppførte meg, ikke deg.

Ble litt satt ut når jeg leste det som skjedde som 11-åring. Veldig trist situasjon du har vært igjennom, ønsker deg lykke til på veien videre.

Har foresten sett flere folk som stammer som har venner og kjæreste. Til og med en av programlederne(flakko) på No Jumper stammer. Ikke noe jeg ser på til vanlig, men har sett noen episoder med det. Han gjennomgår en del mobbing i kommentarfeltet, men ellers er han som alle andre.
andre sporter og aktiviteter er en fin måte å vertfall føle seg litt mindre ensom. drev med dykking selv hvor de har dykkerklubber hvor alle er velkomne. trenger ikke å være at får venner via klubber, men ivertfall litt mer sosialt.

og ved dykking så er stamming ivertfall ikke problem, bruker somregel enkle håndsignaler under vann

men utenom det så hører jeg du har hatt det vanvittig tungt, er forhåpentligvis lettere for at ting kan bli bedre fremmover...

gikkk selv i klassen med 2 som hadde aspergers, jeg syntes de var kjekke å snakke med, men de ble desverre lett utnytta av andre som hadde dårlige moraler.
Sitat av Trynefaktor_69 Vis innlegg
Har aspergers selv og kan si meg helt enig at dette er definitivt den værste mentale lidelsen mann kan ha. Og ja jeg vet noen vil kommentere at det ikke er en mental lidelse og er utviklings forstyrellse blah blah, vi er den mest undertrykte og tråkka på minoriteten i samfunnet. Selvmordsraten er 3-10x høyere enn resten av befolkingen.

Jeg har noen venner og de fleste tror ikke jeg har aspergers, men jeg har vært der selv. Når alle sammen gaslighter deg, sprer rykter og generelt er jævla bare fordi du skiller deg ut.

Så lurer folk på hvorfor i usa tennåringer skyter opp skoler, det er som fortjent, Jeg har blitt presset hele livet mitt og alltid møtt motstand. Aldir har noen ståtte ved min side. Var slik på barneskolen. Jesper mobber meg og kaller meg homo, jeg svarer tilbake og læreren gir meg kjeft, du føler deg så tråkka på.

Når jeg er ferdig med forholdet mitt skal jeg defintivt exite, dette livet er rett og slett ikke verdt det. Konstante søvn problemer, konstant dårlige i magen, hele tida vondt i sjelen og kroppen. Bare det at jeg setter meg ned på stol feil så kan noen kommentere det og så vil det surre rundt i hodet mitt i flere dager. Er bare piss og det skulle defintivt vært en mulighet for folk med autisme å kunne ta selvmord lovlig på en verdig måte.

Det er rett og slett kvalmt det samfunent gjør meg oss.
Vis hele sitatet...
Ser det er flere i tråden her som mener at autismen er rotårsaken til at dere har det så jævelig.

Jeg har en lillebror med asbergers og han fikk vitnemålet fra UiO (Master i kjemi, B i snitt). Han har aldri hatt noen venner, men vi familien har prøvd å stille opp der det er mulig. Nå vet jeg ikke om han vurderer selvmord hver eneste dag, men han virker flink med å holde på med ting slik at han får tiden til å gå.

Og til slutt. Hvis dere har blitt mobba fordi du/dere er annerledes sier det mye mer om de enn dere(!). Prøv å se for dere hvor jævelig de mobberne har det på fritiden, når de må yppe med retards for å øke sin egen selvfølelse, lol.

Jeg personlig hadde aldri klart å vist noe annet enn medfølelse og empati hvis jeg skulle hatt en dialog med en som stammer. Hva er greia? Er det morsomt liksom? Neppe.. men kanskje Kai Ronny med sin volvo 740 har en behov for å være en kødd og le av deg hvis du stammer..

Det jeg prøver å få fram her er bare at austimen er bare et hinder og gjør ting åpenbart vanskeligere å leve vanlig enn som Ola nordmann. Går man inn i en destruktiv spiral så tror jeg den kan være veldig vanskelig å komme ut av.
Sist endret av Superspurv; 13. juli 2023 kl. 18:58.
6Har du faktisk søkt og fått time om 50 uker, eller bare blitt fortalt at det er 50 ukers ventetid? Du må uansett søke (via fastlegen), og få tydelig frem i søknaden hvor mye dette påvirker deg i hverdagen. De prioriterer etter behov. Suicidale tanker må f eks med, det holder ikke at du er autist og stammer. Det er funksjonsnivået i hverdagen som avgjør om det haster.

I tillegg ville jeg søkt direkte til en privat psykolog med avtale. Dette er ikke dyrere enn vanlige spesialisttimer, og du får frikort når du når taket. NB: Det foregår så vidt jeg har forstått en omlegging nå der alle må henvises via DPS for å komme til privat avtalespesialist. Det er litt ulikt hvor langt helseforetakene har kommet i omleggingen, men det skal visstnok skje i løpet av noen mnd nå. Så du må være kjapt ute for å gå denne veien. Du finner liste over avtalespesialister på nettsiden til helseforetaket ditt. Så er det bare å kontakte dem og høre om ventetid. Du kan gjøre dette parallelt med at du søker DPS. Tips: Private psykologer tar ca aldri telefonen, da de ofte ikke har noen resepsjon og selvsagt ikke tar telefonen mens de har terapitimer. SMS er bedre, hvis de ikke er oppført med e-post.

Det er virkelig verdt å sjekke privat, de har stort sett bedre tid og det er ikke det samme presset om å tilfredsstille alskens skjema for å forsvare ha deg til behandling. Sånn har det i alle fall vært, om ikke denne omleggingen endrer på det.

Det er ikke det at du er som du er som er problemet her, du har vært utsatt for ting som ville fått hvem som helst til å slite med å stå opp om morgenen. Det finnes hjelp, men man må dessverre ofte leite, kjempe og vente for å få den. Men plutselig har det gått et år, og om du ikke har søkt så har du 100% garantert ikke fått time da.
Sist endret av *pi; 13. juli 2023 kl. 19:15.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Jeg tror de shitty opplevelsene kan ha gjort at du er vel på defensiven og tenker folk føler forakt og avsky når du sliter med å få ut orda.
Folk blir nok litt satt ut, men hvis du er tålmodig og de rundt deg er rause så ville jeg trodd jeg de fleste ville tatt hensyn i den alderen.

Nervøsitet er smittsomt, og stamming høres frustrerende ut. Særlig før man blir vandt til det. Tror det kan være en del av greia at de sympatiserer eller empatiserer med det du sliter med mer enn du merker. Men det er vanskelig å ta opp særlig hvis du er veldig flau over det.

Et forslag kan være å eie det. Presentere deg sjæl som Machine Gun Kalle og prøv å ha det gøy med det. Mulig det virker idiotisk eller uoppnåelig, men ikke la stammingen tynge deg ned så jævlig. Det finnes folk som ser annerledes på ting og syntes snålinger er interessante. Lykke til, håper du finner roen
Sist endret av Bothrops; 13. juli 2023 kl. 19:21.
Folie à deux
Sitat av Trynefaktor_69 Vis innlegg
Har aspergers selv og kan si meg helt enig at dette er definitivt den værste mentale lidelsen mann kan ha. Og ja jeg vet noen vil kommentere at det ikke er en mental lidelse og er utviklings forstyrellse blah blah, vi er den mest undertrykte og tråkka på minoriteten i samfunnet. Selvmordsraten er 3-10x høyere enn resten av befolkingen.

Jeg har noen venner og de fleste tror ikke jeg har aspergers, men jeg har vært der selv. Når alle sammen gaslighter deg, sprer rykter og generelt er jævla bare fordi du skiller deg ut.

Så lurer folk på hvorfor i usa tennåringer skyter opp skoler, det er som fortjent, Jeg har blitt presset hele livet mitt og alltid møtt motstand. Aldir har noen ståtte ved min side. Var slik på barneskolen. Jesper mobber meg og kaller meg homo, jeg svarer tilbake og læreren gir meg kjeft, du føler deg så tråkka på.

Når jeg er ferdig med forholdet mitt skal jeg defintivt exite, dette livet er rett og slett ikke verdt det. Konstante søvn problemer, konstant dårlige i magen, hele tida vondt i sjelen og kroppen. Bare det at jeg setter meg ned på stol feil så kan noen kommentere det og så vil det surre rundt i hodet mitt i flere dager. Er bare piss og det skulle defintivt vært en mulighet for folk med autisme å kunne ta selvmord lovlig på en verdig måte.

Det er rett og slett kvalmt det samfunent gjør meg oss.
Vis hele sitatet...
Kan jeg høre hvorfor asperger er den verste mentale lidelsen en kan ha?
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Ser det er flere i tråden her som mener at autismen er rotårsaken til at dere har det så jævelig.

Jeg har en lillebror med asbergers og han fikk vitnemålet fra UiO (Master i kjemi, B i snitt). Han har aldri hatt noen venner, men vi familien har prøvd å stille opp der det er mulig. Nå vet jeg ikke om han vurderer selvmord hver eneste dag, men han virker flink med å holde på med ting slik at han får tiden til å gå.

Og til slutt. Hvis dere har blitt mobba fordi du/dere er annerledes sier det mye mer om de enn dere(!). Prøv å se for dere hvor jævelig de mobberne har det på fritiden, når de må yppe med retards for å øke sin egen selvfølelse, lol.

Jeg personlig hadde aldri klart å vist noe annet enn medfølelse og empati hvis jeg skulle hatt en dialog med en som stammer. Hva er greia? Er det morsomt liksom? Neppe.. men kanskje Kai Ronny med sin volvo 740 har en behov for å være en kødd og le av deg hvis du stammer..

Det jeg prøver å få fram her er bare at austimen er bare et hinder og gjør ting åpenbart vanskeligere å leve vanlig enn som Ola nordmann. Går man inn i en destruktiv spiral så tror jeg den kan være veldig vanskelig å komme ut av.
Vis hele sitatet...
Sykt bra innlegg men R ordet ødela litt. Endelig kan jeg være litt high and mighty også
Folie à deux
Sitat av *pi Vis innlegg
6Har du faktisk søkt og fått time om 50 uker, eller bare blitt fortalt at det er 50 ukers ventetid? Du må uansett søke (via fastlegen), og få tydelig frem i søknaden hvor mye dette påvirker deg i hverdagen. De prioriterer etter behov. Suicidale tanker må f eks med, det holder ikke at du er autist og stammer. Det er funksjonsnivået i hverdagen som avgjør om det haster.

I tillegg ville jeg søkt direkte til en privat psykolog med avtale. Dette er ikke dyrere enn vanlige spesialisttimer, og du får frikort når du når taket. NB: Det foregår så vidt jeg har forstått en omlegging nå der alle må henvises via DPS for å komme til privat avtalespesialist. Det er litt ulikt hvor langt helseforetakene har kommet i omleggingen, men det skal visstnok skje i løpet av noen mnd nå. Så du må være kjapt ute for å gå denne veien. Du finner liste over avtalespesialister på nettsiden til helseforetaket ditt. Så er det bare å kontakte dem og høre om ventetid. Du kan gjøre dette parallelt med at du søker DPS. Tips: Private psykologer tar ca aldri telefonen, da de ofte ikke har noen resepsjon og selvsagt ikke tar telefonen mens de har terapitimer. SMS er bedre, hvis de ikke er oppført med e-post.

Det er virkelig verdt å sjekke privat, de har stort sett bedre tid og det er ikke det samme presset om å tilfredsstille alskens skjema for å forsvare ha deg til behandling. Sånn har det i alle fall vært, om ikke denne omleggingen endrer på det.

Det er ikke det at du er som du er som er problemet her, du har vært utsatt for ting som ville fått hvem som helst til å slite med å stå opp om morgenen. Det finnes hjelp, men man må dessverre ofte leite, kjempe og vente for å få den. Men plutselig har det gått et år, og om du ikke har søkt så har du 100% garantert ikke fått time da.
Vis hele sitatet...
Jeg stusser litt over det samme. 50 uker? Dette er veldig, veldig lenge og høres rart ut. Når jeg ble utredet for søvn så var det 13 måneder, noe som ikke er alt for lenge enn det TS hevder han må vente
50 uker. Høres ut som noen bruker ventelister til private behandlere som skrekkeksempel.
DPS vurderer henvisninger etter alvorlighetsgrad å det kan bare være snakk om uker om henvisningen er skrevet riktig.
Folie à deux
Sitat av Dough Vis innlegg
50 uker. Høres ut som noen bruker ventelister til private behandlere som skrekkeksempel.
DPS vurderer henvisninger etter alvorlighetsgrad å det kan bare være snakk om uker om henvisningen er skrevet riktig.
Vis hele sitatet...
Er det ikke heller motsatt?

Sitat av noguhso Vis innlegg
Er det ikke heller motsatt?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri gått offentlig så jeg vet ikke. Men privat har jeg vel aldri ventet mer enn kanskje 5 minutter på det meste. Og de psykiaterne der oppe, wow, de tar en del spenn for 15 minutter
Sist endret av noguhso; 13. juli 2023 kl. 21:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Er det ikke heller motsatt?



Jeg har aldri gått offentlig så jeg vet ikke. Men privat har jeg vel aldri ventet mer enn kanskje 5 minutter på det meste. Og de psykiaterne der oppe, wow, de tar en del spenn for 15 minutter
Vis hele sitatet...
Private med offentlig avtale er viden kjent for ventelister.

Det offentlige, DPS har 45 minutters timer og egenandel etter offentlige satser. Om du mener du får det rimeligere andre steder er det vel all grunn til å være skeptisk.
Folie à deux
Sitat av Dough Vis innlegg
Private med offentlig avtale er viden kjent for ventelister.

Det offentlige, DPS har 45 minutters timer og egenandel etter offentlige satser. Om du mener du får det rimeligere andre steder er det vel all grunn til å være skeptisk.
Vis hele sitatet...
5500 kroner i timen? I såfall nei njegbtror kanskje vi misforstår hverandre litt men det du nevner med at det private har avtalte med det offentlige er kanskje feilen i systemet hver gang det har skjedd noe dritt og det har vært kritisk så har enten mamma eller pappa kjørt meg til Volvat.bder får jeg hjelp innen 2 minutter. Drar jeg til legevakten derimot så må jeg gjerne vente i 6 timer før jeg får hjelp eller bare blir sendt hjem. Det offentlige suger dritt, det er fordi det ikke har noe for dem å si uansett
Sitat av noguhso Vis innlegg
5500 kroner i timen? I såfall nei njegbtror kanskje vi misforstår hverandre litt men det du nevner med at det private har avtalte med det offentlige er kanskje feilen i systemet hver gang det har skjedd noe dritt og det har vært kritisk så har enten mamma eller pappa kjørt meg til Volvat.bder får jeg hjelp innen 2 minutter. Drar jeg til legevakten derimot så må jeg gjerne vente i 6 timer før jeg får hjelp eller bare blir sendt hjem. Det offentlige suger dritt, det er fordi det ikke har noe for dem å si uansett
Vis hele sitatet...
I respekt av trådens alvorlighet synes jeg du skal ta dine vrangforestillinger andre steder.
Sitat av *pi Vis innlegg

Det foregår så vidt jeg har forstått en omlegging nå der alle må henvises via DPS for å komme til privat avtalespesialist. Det er litt ulikt hvor langt helseforetakene har kommet i omleggingen, men det skal visstnok skje i løpet av noen mnd nå
Vis hele sitatet...
Hva betyr dette i praksis? DPS blir jeg avvist av uansett, betyr det at de ikke vil henvise meg videre også?
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Ser det er flere i tråden her som mener at autismen er rotårsaken til at dere har det så jævelig.

Jeg har en lillebror med asbergers og han fikk vitnemålet fra UiO (Master i kjemi, B i snitt). Han har aldri hatt noen venner, men vi familien har prøvd å stille opp der det er mulig. Nå vet jeg ikke om han vurderer selvmord hver eneste dag, men han virker flink med å holde på med ting slik at han får tiden til å gå.

Og til slutt. Hvis dere har blitt mobba fordi du/dere er annerledes sier det mye mer om de enn dere(!). Prøv å se for dere hvor jævelig de mobberne har det på fritiden, når de må yppe med retards for å øke sin egen selvfølelse, lol.

Jeg personlig hadde aldri klart å vist noe annet enn medfølelse og empati hvis jeg skulle hatt en dialog med en som stammer. Hva er greia? Er det morsomt liksom? Neppe.. men kanskje Kai Ronny med sin volvo 740 har en behov for å være en kødd og le av deg hvis du stammer..

Det jeg prøver å få fram her er bare at austimen er bare et hinder og gjør ting åpenbart vanskeligere å leve vanlig enn som Ola nordmann. Går man inn i en destruktiv spiral så tror jeg den kan være veldig vanskelig å komme ut av.
Vis hele sitatet...
De mobberens koser seg, ferie til utlandet, fester med venner, gode karriere og gode forhold.

Det er bare tull det at folk som mobber har det vondt inni seg. De fleste som mobber har det bedre i livet som mobber.
Sitat av Trynefaktor_69 Vis innlegg
De mobberens koser seg, ferie til utlandet, fester med venner, gode karriere og gode forhold.

Det er bare tull det at folk som mobber har det vondt inni seg. De fleste som mobber har det bedre i livet som mobber.
Vis hele sitatet...
Iallfall kan de se ut som de har det godt på utsiden, det er de flinke på. Gikk på skole med en "mobber". Skikkelig alfa-type men i voksen alder fungerer han ikke og går inn å ut av psyk.
Sist endret av NokErNok; 13. juli 2023 kl. 23:02.
Folie à deux
Sitat av Dough Vis innlegg
I respekt av trådens alvorlighet synes jeg du skal ta dine vrangforestillinger andre steder.
Vis hele sitatet...
Du kan umulig ha kunnskap eller vært i systemet med dette utsagnet. Jeg vet hvordan det er. Når jeg er ferdig utdannet så skal jeg aldri ansettes offentlig, da gir jeg virkelig faen i pasienter, samme for meg om de dør 3øler lever? Jeg får samme lønnen uansett. Dette reflekterer DPS og hele det offentlige søppelet vi driver her til lands. Men du sikrer helsen din i det minste

Litt avsporing. Men hva tenker dere om det lærerne sa til oss på barneskolen at mobberne alltid får det værst senere i livet? Av min observasjon Såner det fullstendig motsatt
Sist endret av noguhso; 13. juli 2023 kl. 23:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Du kan umulig ha kunnskap eller vært i systemet med dette utsagnet. Jeg vet hvordan det er. Når jeg er ferdig utdannet så skal jeg aldri ansettes offentlig, da gir jeg virkelig faen i pasienter, samme for meg om de dør 3øler lever? Jeg får samme lønnen uansett. Dette reflekterer DPS og hele det offentlige søppelet vi driver her til lands. Men du sikrer helsen din i det minste

Litt avsporing. Men hva tenker dere om det lærerne sa til oss på barneskolen at mobberne alltid får det værst senere i livet? Av min observasjon Såner det fullstendig motsatt
Vis hele sitatet...
Om det er noen som har psykopatiske tendenser tror jeg ikke de får det ille senere i livet men for de som er relativt "normale" men kanskje har det litt jævlig selv når de mobber vil kanskje på et tidspunkt innse hvor idiot de har vært og bli litt påvirka av det.
Sitat av Trynefaktor_69 Vis innlegg
Så lurer folk på hvorfor i usa tennåringer skyter opp skoler, det er som fortjent, Jeg har blitt presset hele livet mitt og alltid møtt motstand. Er bare piss og det skulle defintivt vært en mulighet for folk med autisme å kunne ta selvmord lovlig på en verdig måte.

Det er rett og slett kvalmt det samfunent gjør meg oss.
Vis hele sitatet...
Bruuh...
All respekt for å publisere alt dette om deg selv på et forum på nett.

Du er ikke alene om å ha opplevd mobbing o.l

Jeg selv har heller aldri hatt det noe særlig bra på skole. Har alltid blitt mobbet og herjet med.

Men, det er mobberne som har problemer selv, og prøver å "føle seg bedre" ved å hakke ned på andre tilfeldige ofre. Så etterhvert så har jeg egentlig bare tenkt: "Det er jo de som er taperne."

Det finnes alltid et lys i enden av tunnelen, uansett hva
Folie à deux
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Om det er noen som har psykopatiske tendenser tror jeg ikke de får det ille senere i livet men for de som er relativt "normale" men kanskje har det litt jævlig selv når de mobber vil kanskje på et tidspunkt innse hvor idiot de har vært og bli litt påvirka av det.
Vis hele sitatet...
Det som er sikkert er at de aldri har det hverken dårlig eller bra. Jeg kjenner noen av disse, og for dem så har det ingenting å si. Allt er bare glatt og nøytralt. Jeg har her mange eksempler men det er hverken dårlig eller bra for dem, bare noe lidt i mellom
Trådstarter
Jeg vet alle går igjennom dritt i livene sine men for meg jeg ga opp ca alder 16 siden jeg var sent utvikla, så ut som jeg var 12 helt til jeg var 20.

Asberger folk har senere utvikling psykisk og mentalt, jeg fikk heller ikke utvikla mine sosiale antenner som ungdom. Var bare alene og redd hele tiden. Fikk vokse fra 155 til 175 når jeg var 19-20 og trodde jeg kunne få meg venner og bli tatt seriøst men hadde masse problemer etter isolasjon.

Min far er psykopat, slem narsissist som alltid sammenligna seg selv med meg.

"på nyttårsaften var jeg med venna mine og satt ikke hjemme med foreldra mine"
"på din alder hadde jeg så og så mange barn"
"du sitter bare foran den jævla dataen og har ingen venner det er ikke rart du er sånn du er"

osv osv osv...

min mor vet alt dette men nekter for alt han har gjort og sagt, behandler meg som en gjenstand. Dette i kombinasjon med INGEN sosial omgang gjør man tror dette er normalt. Jeg klarte å forstå hva de er faktisk i år. Vet mine foreldre ikke respekterer meg siden jeg er faktisk en autist på uføre uten sosiale evner.

Også siden jeg har flytta midlertidig til hjembyen min for jeg trodde jeg ville få fred her etter ikke å ha bodd her på 8 år. Alle folkene som var jævlige er vekk herfra, men jeg føler ekstrem ubehag bare å gå rundt her alene 24/7 som jeg gjorde før også. Alle har venner eller dame eller en gjeng å være med untatt meg.

Jeg har faktisk ALDRI opplevd at noen på min alder ringer meg og spør hvordan det går eller om jeg vil være med på noe.
Jeg fikk heller ikke utvikla mine sosiale egenskaper som tenåring. Mega sjenert, turte ikke prate til folk enten jeg likte de eller ikke. Og det er ikke helt unormalt. Det er vanlig å føle seg klein og rar når man er ungdom, det tar tid å finne ut av ting som hvordan prate med folk. Jeg er nå 33 og det er fortsatt rart og vanskelig til tider. Jeg lærer meg fortsatt hvordan man skal være sosial, hva man kan forvente av venner og ukjente.
Det er ikke unormalt og det er vanskelig. Ikke gi opp, det er så mange raringer der ute som liker andre raringer og garantert flere som kan like deg også. Ikke bruk diagnosene dine som en unnskyldning til at du har det dritt, bruk det heller som en styrke. Du er ikke a4, og det er bra! Ønsker deg alt godt, det fortjener du.

Som noen sa over, når du ber om hjelp, ikke hold tilbake på hvor vanskelig du har det, da havner du bak i køen. Så fort jeg var ordentlig ærlig om hvordan ting var, fikk jeg hjelp raskt.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Hva betyr dette i praksis? DPS blir jeg avvist av uansett, betyr det at de ikke vil henvise meg videre også?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hvordan det kommer til å fungere, men jeg tror det er sånn ja. At avtalespesialistene ikke kan ta inn folk selv, men må forholde seg til DPS sitt system. Du kan sikkert fortsatt velge behandler (fritt behandlingsvalg), men det forutsetter jo at du får komme inn i køen. Tar forbehold om at dette er feil, jeg har bare hørt det via andre.

Har du prøvd å klage på avslaget his DPS? Det gjorde jeg, og fikk omgjort det sånn ca dagen etterpå. Virker nesten som om de avslår på det de vet er idiotisk grunnlag og ser hvem som gidder å ta omkamp.

Det er også veldig viktig at søknaden får fram hvor dårlig du faktisk har det i hverdagen, og ikke bare ramser opp potensielle alvorlige diagnoser.

Sitat av Dough Vis innlegg
Private med offentlig avtale er viden kjent for ventelister.
Vis hele sitatet...
Ja, men hvis du ringer rundt selv så kan du plutselig finne den ène som tilfeldigvis har ei ledig luke til deg. Og kommer du først til der, så har de ikke så hastverk med å bli kvitt deg som de har på DPS. De fungerer mer som en privat når du først er inne. Det er min erfaring i alle fall. Men det er jo mulig det endrer seg også med det nye systemet.
Sist endret av *pi; 14. juli 2023 kl. 10:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hvordan det kommer til å fungere, men jeg tror det er sånn ja. At avtalespesialistene ikke kan ta inn folk selv, men må forholde seg til DPS sitt system. Du kan sikkert fortsatt velge behandler (fritt behandlingsvalg), men det forutsetter jo at du får komme inn i køen. Tar forbehold om at dette er feil, jeg har bare hørt det via andre.

Har du prøvd å klage på avslaget his DPS? Det gjorde jeg, og fikk omgjort det sånn ca dagen etterpå. Virker nesten som om de avslår på det de vet er idiotisk grunnlag og ser hvem som gidder å ta omkamp.
Vis hele sitatet...
Nei jeg klaga ikke, holder meg helst unna offentlig psykiatri. Skulle bli henvist til privat med sånn refusjonsordning men legen rota det til.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Nei jeg klaga ikke, holder meg helst unna offentlig psykiatri. Skulle bli henvist til privat med sånn refusjonsordning men legen rota det til.
Vis hele sitatet...
Etter den gamle ordningen kan du ta kontakt med dem selv, og så bare få en henvisning fra legen og ta med. Men som sagt bør du muligens skynde deg om du vil inn den veien. Eventuelt etter det nye systemet kan du klage på DPS-avslag og så kan du sikkert benytte fritt behandlingsvalg for å komme til en avtalespesialist i stedet for DPS.
Sitat av *pi Vis innlegg
Etter den gamle ordningen kan du ta kontakt med dem selv, og så bare få en henvisning fra legen og ta med. Men som sagt bør du muligens skynde deg om du vil inn den veien. Eventuelt etter det nye systemet kan du klage på DPS-avslag og så kan du sikkert benytte fritt behandlingsvalg for å komme til en avtalespesialist i stedet for DPS.
Vis hele sitatet...
Ja det var avtalespesialist jeg skulle til men fastlegen henviste meg til DPS ved en feil.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Sykt bra innlegg men R ordet ødela litt. Endelig kan jeg være litt high and mighty også
Vis hele sitatet...
X antall år med gaming og feil forum (4chan) er nok årsaken til at jeg har litt toxic språk. Jeg tar det til meg.

Sitat av Trynefaktor_69 Vis innlegg
De mobberens koser seg, ferie til utlandet, fester med venner, gode karriere og gode forhold.

Det er bare tull det at folk som mobber har det vondt inni seg. De fleste som mobber har det bedre i livet som mobber.
Vis hele sitatet...
Kanskje. Nå vet jeg ikke hvordan mobbing foregår på Oslo vest, men i den byen jeg vokste opp og gikk på skole, den er kjent for at der er det mye white trash, rånere og harryfolk. (Ikke langt ifra svenskegrensa). I ettertid har de mobberne i mitt miljø/den skolen jeg gikk på klart seg relativt dårlig.
Sist endret av Superspurv; 14. juli 2023 kl. 12:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Kan jeg høre hvorfor asperger er den verste mentale lidelsen en kan ha?
Vis hele sitatet...
Pga det hemmer de naturlige sosiale spille reglene alle andre menesker har innebygd. Ja det går ann å trene seg opp som jeg har gjort, men du ligger alltid et hakk bak. Folk er ekstreme mistenksome det er en slags uncanny valley effekt på gang. Ikke obvious retard, men noe stemmer ikke. Det er for de fleste med autsime en veldig ensomt liv hvor du kan aldri forbedre seg, det værste er at mann er bevisst over dette men kan ikke gjøre en dritt.

Er jeg i en sosial situasjonen så går hodet mitt slik. Snu og se på personen A se vekk, se på kroppsspråket dems kopier men ikke kopier for bra, person A flytter armen ned, flytt armen ned, snu og se på person B som snakker, se dem i øynene, se vekk, se dem igjen i øynene. Folk begynner å le, ikke le for høyt, ikke le for lavt. Jeg skjønte ikke vitsen men må le med. Spør person A om noe detaljer de nettopp snakket om ikke fordi jeg bryr meg men gjør jeg ikke dette er jeg uinterresert og det kan bli tolket som frekt/ikke bryr seg. Jeg skal love deg at jeg fucker opp alle punkter bitte litt så er jeg helt utmattet. Men gjør jeg ikke dette så er konsekvensene brutale. Rus test, kontakt med Hr, baksnakking, det ''blikket'' hvor mann viser kvalme etc etc. Klarer jeg å følge med så er jeg bare rar nå og ikke en psykopat som skal til å drepe alle sammen.

Og la oss si jeg har noe kontakt med politet så ender det alltid i kroppsvistering, rustest og alt det administrative pisset, jeg skjønner hvorfor pga kroppspråket mitt så ser jeg mistenksom ut og det er skjellig grunn til mistanke.

Når jeg var mindre og gikk på skolen var dette en veldig skummel og stressende opplevelse fordi alle ville hakke på meg, men ingen forklarte hvorfor. Lærere som ville kjefte fordi jeg sa god morgen kanskje men en monoton stemme eller så smilte jeg ikke på riktig måte. Absolutt dritt oppevelse og lærerene var de værste faktisk, jeg følte de fikk et kick av å kjefte på meg for ting jeg ikke forsto, men det er kanskje bare oppe i hodet mitt.

Så er det fysiske symptomer, ekstremt dårlig balanse, jeg vet ikke hvor mange ganger folk har kommentert måten jeg går på eller hakket på hvordan jeg holder en penn. Ingen av oss er gode i noe fysisk idrett fordi kroppen funker helt annerledes. Jeg har trent i snart et tiår, men jenter kan vinne mot meg i håndbak, mens jeg har klart å benk 110kg engang, som igjen er ganske shit for et tiår med trening, men er noe galt med hvordan hjernen signaliserer til musklene for å brukes.

Så er det problemer med å sove, konstante mage problemer, blir lettere syk og det konstante tanke kjøret som jeg har prøvd å få hjelp i 10år å fikse, eneste som hjelper er hasj og opiater. Hodet mitt kan logisk dekonstruere tanke kjøret og konkludere med at dette er ikke noe å bekymre seg over, men så vil jeg konstant tenke på det. Jeg prøver å distrahere meg selv, men klarer ikke å konsentrere meg. Jeg pleier ofte å smelle hodet i vegget eller slå meg selv helt til det ringer i ørene bare for få det til stoppe.
Men pga sistenevnte med hvordan politet behandler meg så kan jeg veldig sjeldent bruke de vindunder middlene. Kjører jeg bilen og politet ser meg er det garantert jeg blir stoppet. Hatt lappen siden januar og blitt stoppet ''tilfeldig'' 3 ganger og engang i masse kontroll. Siste skjedde nå på fredag. Mens jeg vet om flere som røyker i bilen sin og kjører fulle og har gjort det i flere år og aldri blitt stoppet. Men politiet ser at noe er ''off'' med kroppspråket og det skjellig grunn til mistanke.

Folk som kaller dette en gave håper jeg får et barn med denne lidelsen så kan dere se hva slags ''gave'' det er. Hadde jeg hatt valget ville jeg heller blitt abortert.

Jeg jobber, har en del venner og er i et forhold, men sliter konstant. Hodet mitt holder aldri kjeft, jeg får 5forskjellige sove piller til å sove, jeg prøvde å ikke ta dem og gikk 3dager uten søvn, nei det er fanke kødd. Hele barndommen så sov jeg kanskje 1-2timer hver kveld i flere år og det tror jeg har løsna noen skruer. Jeg er sliten hele tida.

Folk forteller alltid at jeg må akseptere det, jeg aksepterer det, men gjør det noe endring? Tenke positivt? jeg kommer fortsatt til å få dritt for det. Gå å få hjelp, jeg har prøvd det funker ikke alle mentale triks som puste øvelser, skrive ned tanker, distrahere seg selv, CBT etc ingenting har funka fordi hjernen er så fucka.
Sist endret av Trynefaktor_69; 14. juli 2023 kl. 13:56.
føler den

lykke til bror
Trådstarter
Ble akkurat avvist av dps siden de mener jeg ikke er syk nok og har ikke beskrevet bra nok symtomer på psykisk lidelse. Jeg var hos legevakten en dag men de mener jeg ikke er syk nok ) allerede fått mine sjanser på dps/abup/ara mange ganger men var for pussy til å si de verste tingene (seksuelt misbruk og psykisk tortur hjemme)

Min far var med på alle møtene jeg hadde fra barndom til voksen som 26 år og sa det var "invalidisernde mobbing" på skolen som gjorde at jeg er som jeg er, men det var mye mer som lå bak. Men jeg var bare et skall den gangen og kunne ikke snakke eller kommunisere mine egne tanker engang. Kunne ikke si det verste som plaga meg og nå får jeg ikke flere sjanser tydeligvis
Hvordan kan egentlig DPS vite at du ikke er syk nok? I psykiatrien er alt basert på hva man sier og hvordan man oppfører seg så da er det de utagerende og verbale som får mest hjelp. Så poenget er at hvis du vil ha skikkelig hjelp psykiatrien må du si alt og akkurat sånn det er, du må tenke gjennom hva problemene dine er og hvilke lidelser og symptomer du har på forhånd.
Folie à deux
Sitat av something Vis innlegg
Hvordan kan egentlig DPS vite at du ikke er syk nok? I psykiatrien er alt basert på hva man sier og hvordan man oppfører seg så da er det de utagerende og verbale som får mest hjelp. Så poenget er at hvis du vil ha skikkelig hjelp psykiatrien må du si alt og akkurat sånn det er, du må tenke gjennom hva problemene dine er og hvilke lidelser og symptomer du har på forhånd.
Vis hele sitatet...
Kompis det er mangfall. De dreper deg. Helt der er møe. DE er mafia. Jeg 34 av samme slekt

Sitat av noguhso Vis innlegg
Kompis det er mangfall. De dreper deg. Helt der er møe. DE er mafia. Jeg 34 av samme slekt
Vis hele sitatet...
autoccrect slå seg vrang i farten.

Alle jeg kjenner, eller har jobbet har vært veldig klare på at det er du ikke ønsker å ende opp. For dem har det jo ingenting å si, de skal bare komme hjem fra en helt vanlig arbeidsdag. Det jeg ser som et fellestrekk der oppe er at det aldri er for hjelp for selve pasienten. Jeg har veldig mange eksempler der. Dps er det siste stedet jeg ville dratt om jeg hadde måttet det
Sist endret av noguhso; 15. juli 2023 kl. 07:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå vet jeg ikke hvordan det er i DPS men hører av og til det samme bli sagt om oss i BUP. Vi tjener alt for dårlig og har alt for tunge arbeidsoppgaver til å ha den jobben uten av vi bryr oss om de vi skal hjelpe. Selvfølgelig finnes det idioter over alt men tviler på at det er flertallet. Håper hvertfall ikke det.
Folie à deux
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvordan det er i DPS men hører av og til det samme bli sagt om oss i BUP. Vi tjener alt for dårlig og har alt for tunge arbeidsoppgaver til å ha den jobben uten av vi bryr oss om de vi skal hjelpe. Selvfølgelig finnes det idioter over alt men tviler på at det er flertallet. Håper hvertfall ikke det.
Vis hele sitatet...
Dps, bup eller hva det er, er egentlig det samme. Av alle jeg kjent sier tilnærmet etter de andre. Du blir "psykere" av å være der. Jeg skal aldri jobbe i hverken av dem. Og jeg vet hvorfor. Jeg er riktignok ikke dir lenger velkommen noe jeg forøvrig er glad for. Se jeg kjenner som går dit har jeg bare sagt lykke til, og vær veldig forsiktg når du faktisk er der.jeg tviler på at legene vi har i Norge har noe positivt å si når det kommer til stykke
Sitat av noguhso Vis innlegg
Dps, bup eller hva det er, er egentlig det samme. Av alle jeg kjent sier tilnærmet etter de andre. Du blir "psykere" av å være der.
Vis hele sitatet...
Jeg har veldig annerledes erfaring med BUP enn det (med eget barn). Det varierer nok litt fra sted til sted, men vi kom rask til og fikk god hjelp.
Folie à deux
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg har veldig annerledes erfaring med BUP enn det (med eget barn). Det varierer nok litt fra sted til sted, men vi kom rask til og fikk god hjelp.
Vis hele sitatet...
Kan du si hvilken? I Oslo og omegn så virker kritikken å være helt den samme, enter du bor øst, vest sør eller nord å bli henvist dit du tilhører/eller kortest vei fra der du er bosatt.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Kan du si hvilken?
Vis hele sitatet...
Nei, men det er ikke i Oslo.
Folie à deux
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei, men det er ikke i Oslo.
Vis hele sitatet...
Noe jeg mistenkte. Jeg var ikke klar over at du har barn men da gir det mye mer mening. Baserer du da ikke denne meningen på ditt barn, fremfor en personlig erfaring? Bra bare ditt ble behandlet innenfor dette systemet og at det har fungert(?)
Sitat av noguhso Vis innlegg
Kan du si hvilken? I Oslo og omegn så virker kritikken å være helt den samme, enter du bor øst, vest sør eller nord å bli henvist dit du tilhører/eller kortest vei fra der du er bosatt.
Vis hele sitatet...
Dette er bare svartmaling, basert på noe du har hørt på byen? Utifra det jeg konfronterte deg med tidligere i tråden så virker det som at du ikke har helt oversikt bare koker sammen en hel masse greier når du blander Volvat og legevakt inn i dette.

Jeg har gått til DPS i flere byer og kjenner meg ikke igjen i dine betraktninger i det hele tatt. Det sagt er det sikkert mye som ikke er ideelt men du burde kansje reflektere litt over hva alternativene til et offentlig helsevesen kunne vært, ref. USA.
Sitat av noguhso Vis innlegg
Baserer du da ikke denne meningen på ditt barn, fremfor en personlig erfaring?
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt spørsmålet, BUP er jo for barn. Jeg hadde selvsagt ikke vært personlig fornøyd med behandlingen om det ikke var bra for barnet mitt. Det var kort ventetid, grundig utredning og opplevde ikke noe hastverk med å få oss ut av systemet. Flinke og vennlige folk.
Folie à deux
Sitat av *pi Vis innlegg
Skjønner ikke helt spørsmålet, BUP er jo for barn. Jeg hadde selvsagt ikke vært personlig fornøyd med behandlingen om det ikke var bra for barnet mitt. Det var kort ventetid, grundig utredning og opplevde ikke noe hastverk med å få oss ut av systemet. Flinke og vennlige folk.
Vis hele sitatet...
Kanskje uklart fra min side, men jeg trodde først du omtalte Bup som om du selv hadde vært pasient der i dine yngre dager. Har du tilfeldigvis andre som har vært der og har samme erfaring som deg?

Sitat av Dough Vis innlegg
Dette er bare svartmaling, basert på noe du har hørt på byen? Utifra det jeg konfronterte deg med tidligere i tråden så virker det som at du ikke har helt oversikt bare koker sammen en hel masse greier når du blander Volvat og legevakt inn i dette.

Jeg har gått til DPS i flere byer og kjenner meg ikke igjen i dine betraktninger i det hele tatt. Det sagt er det sikkert mye som ikke er ideelt men du burde kansje reflektere litt over hva alternativene til et offentlig helsevesen kunne vært, ref. USA.
Vis hele sitatet...
Er ikke det du akkurat nå selv bedriver? Svartmaling av meg der du også sier jeg bare koker det hele med til en suppe. Nei det er som jeg sier, individer som jeg har/har hatt i livet mitt har sagt nøyaktig det samme innenfor tema.
Sist endret av noguhso; 15. juli 2023 kl. 09:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Ser det er flere i tråden her som mener at autismen er rotårsaken til at dere har det så jævelig.

Jeg har en lillebror med asbergers og han fikk vitnemålet fra UiO (Master i kjemi, B i snitt). Han har aldri hatt noen venner, men vi familien har prøvd å stille opp der det er mulig. Nå vet jeg ikke om han vurderer selvmord hver eneste dag, men han virker flink med å holde på med ting slik at han får tiden til å gå.

Og til slutt. Hvis dere har blitt mobba fordi du/dere er annerledes sier det mye mer om de enn dere(!). Prøv å se for dere hvor jævelig de mobberne har det på fritiden, når de må yppe med retards for å øke sin egen selvfølelse, lol.

Jeg personlig hadde aldri klart å vist noe annet enn medfølelse og empati hvis jeg skulle hatt en dialog med en som stammer. Hva er greia? Er det morsomt liksom? Neppe.. men kanskje Kai Ronny med sin volvo 740 har en behov for å være en kødd og le av deg hvis du stammer..

Det jeg prøver å få fram her er bare at austimen er bare et hinder og gjør ting åpenbart vanskeligere å leve vanlig enn som Ola nordmann. Går man inn i en destruktiv spiral så tror jeg den kan være veldig vanskelig å komme ut av.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg, med tanke på de andre som lager innlegg, at flere har tanker som ikke er helt reel.

Jeg har selv erfaring med barnespykriatri, men fikk ADHD; og tvil om min evne til å skille mellom fantasi og virkelighet. En måtte selvfølgelig vurdere at asperger ikke var tilstede (som vanlig prosedyre opp mot ADHD) - fikk ikke asperger, pga foreledrene kunne støtte opp under en del ting.


Jeg personlig vet med sikkerhet at svært mange blir misdiagnotisert, pga en skaper forestillinger ovenfor psykriater som ikke er reel: At en blir mobbet (når en ikke blir mobbet), at en ikke har venner (når en egentlig har venner), at en er fiender med noen en egentlig er venn med.

Det skapes mye rare historier, i rot av at det kommer inn misvisende tanker hos psykriater.