Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 765
Hei,

Jeg har et litt kronglete oppsett av nettverket på gården min per nå, og har gått til innkjøp av en EdgeSwitch ES 16-150W og et rackskap for å rydde opp i rotet.

På grunn av diverse begrensninger, har jeg pr. nå et oppsett som noe forenklet ligner på dette:



Her har jeg en DHCP-server på fibermodemet. Bak denne er det en switch med diverse enheter (A og B på bildet) koblet til. Det er også koblet til en router med kabel fra modem til DSL-porten. På denne routeren er det også satt opp en DHCP-server for å betjene de andre enhetene som er koblet til (C, D + div. ip-kameraer).

Dette er veldig rotete med switchen og routeren (+ en PoE switch koblet til routeren) slengende rundt på kontoret. Jeg har ikke mulighet til å endre IP på enhetene med IP 192.168.168.X (en del er satt med statisk IP og kan ikke endres uten videre). Derfor har jeg har sett for meg et oppsett som dette:



Her er planen å erstatte den unmanagede switchen og routeren med EdgeSwitch-en. Etter å ha lest litt rundt, så tror jeg dette bør være fullt mulig, men jeg er ikke spesielt dreven på nettverk, og vet knapt hva et VLAN er.

Da kommer spørsmålet: Hvordan gjør jeg dette? Jeg ser for meg:
  • Sette opp en DHCP-server på EdgeSwitch
  • 1 kabel fra fibermodem til EdgeSwitch
  • Enkelte porter på switchen er dedikert til 10.0.0.X-nettverket, mens de resterende er dedikert til 192.168.168.X.

Det høres jo enkelt ut, men spørsmålet er hva som må gjøres og hvilke problemer jeg ev. kan kommer bort i.

Rack-skapet er ikke skrudd opp på veggen engang enda, så dette er foreløpig i en planleggingsfase, så har ikke forsøkt meg på noe enda.

All hjelp settes pris på
Jeg jobber med dette til daglig. Jeg jobber også med Ubiquiti utstyr, men dessverre ikke noe særlig borti Edge utstyret dems mest Unifi og Point to Point antenner.

Nå er Unifi og Egde reaktivt likt på noen områder og du kan styre portene.

Hoved VLANet ditt er da 10.0.0.1 også kommer da VLAN 2 som blir 192.168.168.1


Trekk en kabel fra modem til switchen. Derav gjør du alt av endringer som oppsett av VLAN etc så dedikerer du poetene du vil ha til de ønskede VLANene så skal du være oppe å gå.

Det ville iallefall gått fint på Unifi, og tror det skal gå like fint på ditt utstyr.


Du kan bruke advanced ip scanner for å finne enheter på nettet ditt, hvis det skulle dukke opp noe problemer.


Er det noe spesifikte porter som må åpnes for at disse 192.168.168.x enhetene dine skal kunne snakke ut av nettet?
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Sitat av Shreddy Vis innlegg
Jeg jobber med dette til daglig. Jeg jobber også med Ubiquiti utstyr, men dessverre ikke noe særlig borti Edge utstyret dems mest Unifi og Point to Point antenner.

Nå er Unifi og Egde reaktivt likt på noen områder og du kan styre portene.

Hoved VLANet ditt er da 10.0.0.1 også kommer da VLAN 2 som blir 192.168.168.1


Trekk en kabel fra modem til switchen. Derav gjør du alt av endringer som oppsett av VLAN etc så dedikerer du poetene du vil ha til de ønskede VLANene så skal du være oppe å gå.

Det ville iallefall gått fint på Unifi, og tror det skal gå like fint på ditt utstyr.


Du kan bruke advanced ip scanner for å finne enheter på nettet ditt, hvis det skulle dukke opp noe problemer.


Er det noe spesifikte porter som må åpnes for at disse 192.168.168.x enhetene dine skal kunne snakke ut av nettet?
Vis hele sitatet...

Takk for svar! Håper jeg kan få til dette når jeg får utstyret på plass.

Det eneste av porter jeg har forwarda til nå på routeren er 2 porter for VNC-servere på to enheter på 192.168.168.x nettet. Antar at jeg må sette opp en route eller noe mellom de to VLAN-ene for å få dette til på EdgeSwitch-en? Hehe, kan som sagt ikke så mye om dette !
Sist endret av steili; 6. juni 2023 kl. 22:50.
Sitat av steili Vis innlegg
Takk for svar! Håper jeg kan få til dette når jeg får utstyret på plass.

Det eneste av porter jeg har forwarda til nå på routeren er 2 porter for VNC-servere på to enheter på 192.168.168.x nettet. Antar at jeg må sette opp en route eller noe mellom de to VLAN-ene for å få dette til på EdgeSwitch-en? Hehe, kan som sagt ikke så mye om dette !
Vis hele sitatet...
Ja, dette må du route igjennom. Du velger bare hvilken adresse som skal åpnes opp for.

I Unifi kommer dette opp litt selvforklarende nesten.

Gjerne oppdater tråden ettersom du får ting på plass. Spennende å følge med
Kan du ikke bare endre IP-range på kabelmodemet ditt til 192.168.168.0/24, også legger du opp statisk mapping på de som allerede er satt opp med statisk IP? Opplegget du nå lager gjør at du enten må route trafikk mellom to nettverk eller bruke dobbel NAT, som er både komplisert og åpner for masse problemer. Hvis det ikke er noen spesiell god grunn for å lage to separate nettverk så bør du unngå det.
EdgeSwitch støtter ikke NAT, så blir vanskelig å benytte denne som router. EdgeRouter er det produktet du trenger hvis det skal stå som "router" mot internett.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dette er en spenndende tråd.

Jeg har selv rotet med vlan å glemte å sette opp trunk port.
en er-x-sfp koster på finn. 600kr
OPADTER DEN jeg ambefaler selv v2.0.9-hotfix.6

Venligst se disse videoene på yUtUbe da det er en UTSØKLT guide serie
Ubiquiti Routing and Switching Basics part 1