Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2112
Hei,

Jeg og samboeren flytta inn i ny leilighet 1. april, som vi leier, og nå i starten av juni får vi beskjed av borettslaget at de skal renovere badene i hele blokka i løpet av høsten og vinteren.
har ikke hørt noe om dette fra eieren av leiligheten eller firmaet(Utleiemegleren) som står for utleie verken før eller etter vi skrev under kontrakt.
Som sagt, det blir verken bad eller vann i leiligheten i de tre ukene, og firmaet som skal gjøre jobben anbefaler at vi finner oss et annet sted å bo mens arbeidet pågår grunnet blant annet støv.

Har vi krav på noe som helst av godtgjørelse av enten eieren av leiligheten eller Utleiemegleren? Jeg klarer ikke å se for meg at dette kommer som en overraskelse for eieren, burde dette i såfall blitt opplyst om? Kan det være nok til å bryte kontrakten?
Hvis bruk av vann og bad var en av grunnene til at dere leide leiligheten så har dere ihvertfall krav på senking av leie i perioden.

Om dere kan bryte kontrakten er jeg usikker på, det er mer advokatmat.
Hvis du blir stående uten bad og varmtvann i en måned har du antagelig krav på en betydelig reduksjon i leien den aktuelle måneden. Du har neppe grunn til å bryte leien grunnet nødvendig vedlikehold / oppgradering.

Jeg ville kontaktet utleier og spurt dem om hvordan de vil løse denne situasjonen for dere, hvorvidt de har alternativ innlosjering for dere eller om de dekker et hotellrom / air bnb i perioden.
Jeg var uten vann og bad i 5 uker når badet mitt ble rehabilitert av borettslaget. Jeg eier leiligheten, så jeg måtte også betale noe for det.

Det enkleste er om du har noen venner du kan overnatte hos disse ukene. Tenk på at det blir bedre etterpå-
Takk for svar! Da skal vi kontakte megleren.
Ikke veldig fristende å gå fire etasjer når man må bæsje etter første kaffen. Ihvertfall ikke til 15k i måneden.
Jeg holder dere oppdatert.

Ivar: Eieren får et bedre bad. Han kan velge å flytte tilbake fra Brazil nårsomhelst...
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg var uten vann og bad i 5 uker når badet mitt ble rehabilitert av borettslaget. Jeg eier leiligheten, så jeg måtte også betale noe for det.

Det enkleste er om du har noen venner du kan overnatte hos disse ukene. Tenk på at det blir bedre etterpå-
Vis hele sitatet...
Forskjellen er jo at du eier og ts leier. Du får jo verdistigning av nytt bad og bedre bokomfort. Ts leide jo en plass for å bo, ikke et rom på en byggeplass uten dass og bad.
Dere har rett på kompensasjon / annen løsning

Husleieloven § 5-6

Leieboeren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedxlikeholdsarbeider. Tilsyn skal som hovedregel varsles cirka én uke i forveien. Vedlikeholdsarbeider, som vil foregå over en periode, bør varsles lengre tid i forveien. Ved forandringer i husrommet skal leieboeren uansett ha melding 3 måneder før arbeidene påbegynnes

Utleieren kan kreve å komme inn til leieboeren uten å varsle på forhånd, når det er nødvendig å gjøre noe straks for å unngå skade eller tap. Utleieren kan gjøre seg skyldig i straffbart forhold dersom han ellers tar seg inn i boligen uten leiexboerens tillatelse



https://www.reddit.com/r/norge/comme...heter_har_jeg/
Sist endret av mektignatur; 7. juni 2023 kl. 00:12.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg var uten vann og bad i 5 uker når badet mitt ble rehabilitert av borettslaget. Jeg eier leiligheten, så jeg måtte også betale noe for det.

Det enkleste er om du har noen venner du kan overnatte hos disse ukene. Tenk på at det blir bedre etterpå-
Vis hele sitatet...
Ble det ikke satt opp sånne festival-dasser utenfor blokkene?
Har hvert igjennom renovering av bad og Soilrør i to forskjellige borettslagsleiligheter og i alle fire tilfellene ble det satt
opp toaletter utenfor og steder man kunne hente vann.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ble det ikke satt opp sånne festival-dasser utenfor blokkene?
Har hvert igjennom renovering av bad og Soilrør i to forskjellige borettslagsleiligheter og i alle fire tilfellene ble det satt
opp toaletter utenfor og steder man kunne hente vann.
Vis hele sitatet...
Jeg husker ikke. Jeg valgte å flytte hjem igjen disse ukene for å slippe støyen. Jeg jobbet skift, ofte natta, på denne tiden.
Vært igjennom dette tidligere. Men her tok det,8 uker.
Bodde i blokk. De kjøpte inn toaletter dusjer osv som de monterte i kjeller, hvor det var vann. 3 toaletter og 3 dusjer på ca 40-,50 mann.

Jeg flyttet ut i 6 av ukene.
Da jeg kom tilbake bodde de fleste der, og det gikk ganske greit bortsett fra noen som skulle røyke på vei til do og smøre litt avføring på veggene.
Men.. Kun en person døde under prosjektet.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Vært igjennom dette tidligere. Men her tok det,8 uker.
Bodde i blokk. De kjøpte inn toaletter dusjer osv som de monterte i kjeller, hvor det var vann. 3 toaletter og 3 dusjer på ca 40-,50 mann.

Jeg flyttet ut i 6 av ukene.
Da jeg kom tilbake bodde de fleste der, og det gikk ganske greit bortsett fra noen som skulle røyke på vei til do og smøre litt avføring på veggene.
Men.. Kun en person døde under prosjektet.
Vis hele sitatet...
Sleika på veggene da eller?!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Kun en person døde under prosjektet.
Vis hele sitatet...
Seriøst?