Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2108
Er student og har fått servert kaffe hjemme siden jeg begynte å drikke det men nå må jeg lage det selv. Har ikke kaffetrakter/kverner så lurer på om hurtigkaffe er noe godt og om hvilken som evt er best? Så at det var veldig store prisforskjeller på butikken, da FirstPrice sin kosta 29kr og andre opp i mot 100kr.
Fuck Mr. Plod!
Kommer ann på om du vil ha god kaffe eller om du bare vil ha koffeinen. Om det kun er koffein så funker koffein tabletter.

Drikker selv nescafe gold? Funker supert, First Price er møkk.
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Kommer ann på om du vil ha god kaffe eller om du bare vil ha koffeinen. Om det kun er koffein så funker koffein tabletter.

Drikker selv nescafe gold? Funker supert, First Price er møkk.
Vis hele sitatet...
Notert. Vil ha en drikkelig kaffe, drikker kaffe både for smaken og koffeinen, men er ikke noe fancy på det.
Det er vel litt smak og behag. Har en mor som blir skuffet om vi ikke har pulverkaffe. Personlig mener jeg det er helt ok, men ikke det store.
Har fortsatt PTSD flashbacks fra første gangen jeg smakte Nescafe Gold.

Det smaker IKKE godt.
BRAND ∞ STRONG
Syns ingen er direkte vonde.
FirstPrice sin koster ca 30 spenn og da har jeg kaffe 2 til 4 uker alt etter som hvor mye jeg drikker.
Vanskelig å gjøre det billigere en det. Jeg serverer min med amfetamin. Skal jeg god kaffe går jeg ut.
Du får nesten bare forsøke forskjellige. Selv drikker jeg endel pulverkaffe. Har forsøkt forskjellige men trives best med Nescafe sine, både Gull og Brasero er ok. Før nedstegning og kronefall pleide jeg handle i Sverige og der hadde de en rimelig pulverkaffe som jeg likte. Klarer ikke huske navnet på den. Tror ikke jeg har sett den i Norge, eller kanskje jeg bare ikke har sett etter?

Alternativet uten å blåse mye penger er jo en manuell kvern, vannkoker og en "kina-aeropress". Leter du bør du komme under 500 lappen. Evt. kan du følge med på finn, og slå til på brukt moccamaster. Veldig gode traktere, varer nesten evig. Tipper du finner en brukt en til noen hundringser.
Kjøpte FirstPrice sin bare for å teste. Synes den smakte helt greit jeg altså. Spesielt for 30 øre koppen. Men takk for alle innspill!
Kjøp extra sin billigversjon. En av de beste kaffene jeg har smakt. Er best i test og greier. Helt magisk
Drikker ikke pulverkaffe, men i de dagene jeg gjorde så gikk det i extra sin som han her over nevner.
Før inflasjon og prisveksten var ofte meget gode tilbud på både Gull og Brasero. Er blitt sjeldnere nå, og tilbudsprisen er ikke like lav som tidligere. Da blir det å teste ut extra sin billigvariant neste gang.
Jeg synes all instant-kaffe smaker høgg.

Om du vil ha en liten oppgradering:

Enkel kopp:
- https://www.kaffebox.no/product/1zpr...offee-grinder/
- https://www.kaffebox.no/product/aeropress-coffee-maker/

Mange kopper:
- Moccamaster (Brukt) er overraskende god til svart kaffe.
- Elektrisk kvern?

Da får du muligheten til å kjøpe bønner istedenfor ferdig kvernet kaffe. Friele og Coop sine er helt OK, og så kan du smelle til med feinschmecker-spesialkaffe til spesielle anledninger.
Sist endret av Ozma; 6. juni 2023 kl. 11:29.
Jeg synes all instant-kaffe smaker høgg.
Vis hele sitatet...
Utrolig hva en kan venne seg til. Pulverkaffen blir bedre og bedre ettersom en blir vant til smaken. Det trenger jo ikke være husets eneste kaffe.

Det er vel slik at pulverkaffe frysetørkes. Ferske bønner blandes, brennes og tilberedes til kaffe. Så frysketørkes den. I praksis burde det sikre en grei og jevn kvalitet på produktet, og at du ikke liker den tror jeg har mest med vane å gjøre. Evt at du har smakt gammel pulverkaffe. For også pulverkaffe oksiderer når glasset åpnes.

Selv har jeg stort sett alltid et par poser pulverkaffe i fryseren. Har et lite glass med lokk som jeg fyller med pulverkaffe ved behov. Så går posen innom sous vide maskinen og nytt vakuum blir satt og posen returnerer til fryseren. Slik unngår jeg oksidering og dårlig smak og sikrer lang holdbarhet og best mulig smak. Men jeg har jo også trakter, kaffemaskin og drikker også kaffe kokt på kaffekjele. Samt kald brygget og presskanne kaffe. Men så drikker jeg også store mengder kaffe.
Sist endret av _abc_; 6. juni 2023 kl. 12:10.
Har drukket mye forskjellig kaffe som har blitt laget med mange forskjellig type maskiner og metoder. Personlig mener jeg virkelig ikke at smaksforskjellen rettferdiggjør prisforskjellen, om ikke du har god nok råd til å unne deg slike ting. Har brukt en ekstrem espressomaskin til flere titusen, så fort den gikk i stykker så byttet jeg over til instant kaffe og holdt meg vel på den i 6 mnd før jeg brukte energi til å ordne ny maskin.
Maskinen min står for det meste og opptar plass. Ikke for at jeg ikke liker smaken men fordi espresso, cappuccino eller latte ikke er så viktig for meg, og sekundert for at det koster litt ekstra. Lager det av og til når jeg kjenner suget eller har folk over. For det meste går det i presskanne eller jeg trakter om jeg tanke opp "storthermos" før avgang. Og noen ganger er jeg bare lat, sliten eller har lite energi og da blir det pulverkaffe. Nå som det er er sommer smaker det ekstra godt med iskald kaldbrygget nitrokaffe, men det er sesongbetont. Og når en først mekker det så holder den seg i rundt 5 dager så da kan en bare nyte på så en slipper å slå ut noe. Også er det jo greit å få brukt tappetårnet og (kj)øl(e)skapet nå som jeg stort sett aldri orker brygge øl lenger.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
First Price sin pulverkaffe funker helt greit. Får opp øya om morran, og er helt grei ellers, når jeg sitter dypt konsentrert på hjemmekontoret og egentlig ikke får med meg hva det er jeg drikker. Når jeg en sjelden gang vil ha noe bedre, finner jeg fram Bialetti-kanna og håndkverna.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Pulverkaffe smaker dass for meg også, men hvis du finner en du liker, hvorfor ikke?

Når det er sagt: du kan helt fint lage en kopp av gangen med "drip-over", det ville vært mitt valg hvis jeg ikke kunne ha trakter.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Syns ingen er direkte vonde.
FirstPrice sin koster ca 30 spenn og da har jeg kaffe 2 til 4 uker alt etter som hvor mye jeg drikker.
Vanskelig å gjøre det billigere en det. Jeg serverer min med amfetamin. Skal jeg god kaffe går jeg ut.
Vis hele sitatet...
Minn meg på å ikke drikke kaffe hos deg 🤣🤣
Sitat av ronniba Vis innlegg
Minn meg på å ikke drikke kaffe hos deg 🤣🤣
Vis hele sitatet...
Om vi drar sammen så får jeg din kopp også? Da blir det full fart på meg den kvelden
Nescafe Azera Espresso og en variant med Americano, er faktisk gode instant-alternativer. Google it.
Koster litt mer, men fortsatt billig pr kopp.
Synes hurtigkaffen har en tendens å lime seg litt til tennene-så benytter mest vanlig kaffe
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om vi drar sammen så får jeg din kopp også? Da blir det full fart på meg den kvelden
Vis hele sitatet...
Da sier jeg som Povl Dissing, Om lidt er kaffen klar
Philips maskin med 2 bønnebeholdere, kvern og tidsinnstilling. hele bønner er tingen. Kan anbefale four sigmatic think wholebean coffee og lavazza organic whole bean. To av favorittene.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om vi drar sammen så får jeg din kopp også? Da blir det full fart på meg den kvelden
Vis hele sitatet...
Høres ut som en god deal
Har drukket billigste pulverkaffe i flere år. Blir rundt 0-1 kopp om dagen. Billigsegmentet av de frysetørrede pulverkaffene har jo blitt bedre med årene, eller kanskje er det isteden slik at man har vent seg til skvipet etterhvert som årene har gått? Det verste er at hvis man drikker det lenge nok så smaker annen kaffe etterhvert rart...
Instantkaffe blir bedre hvis den står litt på termos. Men klart, da blir den jo ikke like instant.

Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Synes hurtigkaffen har en tendens å lime seg litt til tennene-så benytter mest vanlig kaffe
Vis hele sitatet...
Du vet at den skal blandes ut med vann?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg lever på hurtigkaffe.
Alt utenom FP går ned på høykant. Nå er jeg også personen som varmer opp gårdsdagens kaffe i mikroen så ja.

Hmmm, kaffe.
Sist endret av Bombasa; 7. juni 2023 kl. 15:10.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Synes hurtigkaffen har en tendens å lime seg litt til tennene-så benytter mest vanlig kaffe
Vis hele sitatet...
Det gjør den. Bare sjekk hvordan en kaffe kopp ser ut innvendig etter bruk. Sammenligner en f.eks filterkaffe med pulverkaffe er den koppen som er brukt til pulverkaffe helt forferdelig i forhold. Helt brun innvendig.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av FranZe Vis innlegg
Det gjør den. Bare sjekk hvordan en kaffe kopp ser ut innvendig etter bruk. Sammenligner en f.eks filterkaffe med pulverkaffe er den koppen som er brukt til pulverkaffe helt forferdelig i forhold. Helt brun innvendig.
Vis hele sitatet...
Ekstra kaffearoma kalles det.
Jo svartere kopp, jo bedre kaffe.
Sitat av Koldun Vis innlegg
Har drukket billigste pulverkaffe i flere år. Blir rundt 0-1 kopp om dagen. Billigsegmentet av de frysetørrede pulverkaffene har jo blitt bedre med årene, eller kanskje er det isteden slik at man har vent seg til skvipet etterhvert som årene har gått? Det verste er at hvis man drikker det lenge nok så smaker annen kaffe etterhvert rart...
Vis hele sitatet...
Billigst er visst en av de bedre:

https://www.tv2.no/underholdning/mat...erer/11062095/
Hvis smaken ikke er så viktig, hvorfor ikke droppe den kaffekoppen?

En banan eller et eple vil gi mer energi og våkenhet enn en kaffekopp vil gjøre.

Te er også å anbefale.
Har stort sett levd på pulverkaffe siden jeg begynte å drikke kaffe selv. Jeg smaker forskjell på bedre kaffe ala Evergood filterkaffe, men det er helt ålreit og verdt det for meg. Kjøper nesten utelukkende de billige, som jeg synes gir mest valuta for pengene.

Lærdommen er at folks preferanser på smak er varierte. Av de variantene pulverkaffe jeg har prøvd, så er det bare Rema sin billigvariant jeg ikke har synes var verdt å kjøpe. Kanskje drikkbar i nødstilfeller, men der stopper det.

Ellers pleier jeg stort sett å kjøpe Xtra sin, fordi jeg synes den er litt bedre enn FP. Nescafe azera espresso er nok den beste jeg kan kjøpe i vanlig butikk, men gidder ikke bruke 8x så mye penger på den sammenliknet med FP/Xtra.
Sist endret av Bl4derunner; 8. juni 2023 kl. 13:07.
Hvis jeg skal lage iskaffe, så funker pulverkaffe helt fint. Da kamufleres den billige smaken med å ha masse mandelmelk og isbiter oppi. Skal jeg lage meg en ren, svart kaffe så unngår jeg pulverkaffe hvis jeg kan. Da maler jeg helst bønner og har i presskanne.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Chikara Vis innlegg
Hvis jeg skal lage iskaffe, så funker pulverkaffe helt fint. Da kamufleres den billige smaken med å ha masse mandelmelk og isbiter oppi.
Vis hele sitatet...
For iskaffe syns jeg egentlig at pulverkaffe ikke bare er "greit", men bedre en avkjølt ordinær traktekaffe.
Noen nykvernede high end bønner og espresso maskin eller presskanne ville hvert å foretrekke, men lenge siden jeg
brydde meg nok til å gidde å lage det.