Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3169
Anonym bruker
"Mulig Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har nasket mye. Alltid bare billige ting (egentlig bare klær) til under 300kr på billig butikker, men har jo blitt en del da.

Jeg har alltid slitt psykisk og har en haug med diagnoser. Vet ikke om det har en sammenheng, men føler meg alltid mye bedre når jeg nasker. Føler liksom jeg får tatt igjen, tatt hevn på samfunnet på en måte. Er det flere som har det sånn? Jeg burde jo slutte
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gi det noen år og så sitter du og planlegger brekk der fortjenesten er vill. hvis du ikke blir tatt.
Anonym bruker
"Mulig Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gi det noen år og så sitter du og planlegger brekk der fortjenesten er vill. hvis du ikke blir tatt.
Vis hele sitatet...
Nei er ikke sånn for meg. Kommer aldri til å gjøre noe mer ulovlig. Liker bare å knaske klær. Føler jeg fortjener det og gjør meg glad.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har det helt likt selv.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du har blitt tatt før? Vil tro det er ganske nedverdigende å bli tatt for å stjele.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei er ikke sånn for meg. Kommer aldri til å gjøre noe mer ulovlig. Liker bare å knaske klær. Føler jeg fortjener det og gjør meg glad.
Vis hele sitatet...
Du fortjener selvsagt ikke at andre skal tape penger på at du sliter psykisk. Når det er sagt, så skjønner jeg på en måte greia med å ”ta igjen”. Høres ut som at du trenger å finne alternative, lovlige aktiviteter som får deg til å føle deg bra.

Det er i hvert fall sikkert at du kommer til å bli tatt en dag, om du fortsetter. For meg ville ikke gleden ved å naske gjort opp for skammen og straffen.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nasker selv hver dag, og får alltid en god følelse av hvor mye penger jeg sparer. Kan ikke huske sist jeg har betalt for ting som karbonadedeig, kjøtt, ost, dassrull etc. spart titusenvis av kroner de siste årene :-)
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nasker selv hver dag, og får alltid en god følelse av hvor mye penger jeg sparer. Kan ikke huske sist jeg har betalt for ting som karbonadedeig, kjøtt, ost, dassrull etc. spart titusenvis av kroner de siste årene :-)
Vis hele sitatet...

Du sparer penger, mens vi andre må underette oss høyere priser pga svinn.
Sist endret av etos02; 5. juni 2023 kl. 20:33.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ikke rart ting blir enda dyere når man synker så lavt å nasker, men blir stort volum når alt legges sammen. Dere som nasker BLIR TATT og den kommer til å svi
Jakten på dopamin.
BRAND ∞ STRONG
kleptomani ?
"Individet får en uimotståelig trang til, eller et tvangsmessig behov for, å bemektige seg ting eller fremmed eiendom mot sin vilje.
Hvis handlingen ikke utføres, utvikles en sterk indre uro. Under og like etter handlingen oppleves tilfredsstillelse og avspenning."
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
ikke rart ting blir enda dyere når man synker så lavt å nasker, men blir stort volum når alt legges sammen. Dere som nasker BLIR TATT og den kommer til å svi
Vis hele sitatet...
For folk flest er det bare en liten bot og en ubetydelig prikk på rullebladet.

Klart man blir tatt en vakker dag når man bryter loven stadig vekk, men at det kommer til å svi så veldig stemmer jo egentlig ikke med mindre man har behov for plettfri vandel.

Boten man får tilsvarer sikkert bare noen få prosent av den summen man har stjålet varer for, så sånn sett lønner det seg jo faktisk? Iallfall hvis du ser vekk i fra hvor flaut det er å bli stoppet av en vekter på vei ut fra butikken med en biff i bokseren.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
ikke rart ting blir enda dyere når man synker så lavt å nasker, men blir stort volum når alt legges sammen. Dere som nasker BLIR TATT og den kommer til å svi
Vis hele sitatet...
Jepp. Glem krig i europa, høye strømpriser, renteøkninger og inflasjon som årsak, det er bare en stor konspirasjons teori.
Det er garantert et fåtall kleptomane som sørger for at hele verdens økonomien går til helvete.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Jepp. Glem krig i europa, høye strømpriser, renteøkninger og inflasjon som årsak, det er bare en stor konspirasjons teori.
Det er garantert et fåtall kleptomane som sørger for at hele verdens økonomien går til helvete.
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
ikke rart ting blir enda dyere når man synker så lavt å nasker, men blir stort volum når alt legges sammen. Dere som nasker BLIR TATT og den kommer til å svi
Vis hele sitatet...
Neh, kommer ikke til å svi noe. Et lite forenklet forelegg for nasking på et par tusen er ingenting imot det jeg har spart, og kommer til å spare :-)
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Utover at nasking kanskje er den aller siste grunnen til at priser stiger, hva tror man egentlig er poenget med moralprek for noen som innlysende gjør dette som en eller annen slags "coping mechanism"? Tror du, Løs Hare, at det bare er posten din som står imellom OP og kurert kleptomani eller hva nå enn som er tilfelle?
Kjør på. Bare vær obs på at enkelte begår selvtekt og driter i anmeldelse hvis de blir frastjålet noe.
Anonym bruker
"Vred Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tull. Tror du en HM ansatt tidlig i 20 åra som er trøtt i bena og vil hjem til sofaen tyr til vold over en stjålet T-shirt til 299?
▼ ... over en uke senere ... ▼
som læreren sa til oss med fin oslo diealkt etter vi stjal ting ifra kontorpultens hans: SLUTTNÅ FAENS KLEPTOJÆVLER!!!

må inrømme jeg naska litt i ungdomsårene, men skammet meg litt for det, hadde jeg hatt råd til det dumme snusforbruket mitt så hadde
jeg holdt meg unna.
Bare husk på å holde dere til butikker. Gjør dere det andre steder ender man fort opp med å møte noen som verdsetter tinga sine mer enn livet ditt.
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nasket hele tiden når jeg var rundt 15. mest øl og godteri, flaut hvis man blir tatt i en voksen alder mener jeg så driver ikke med sånt lenger, men å feks rapportere at en vare ikke kom fram når den gjorde det går fint. En gang i blant
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av etos02 Vis innlegg
Du sparer penger, mens vi andre må underette oss høyere priser pga svinn.
Vis hele sitatet...
Svinn er ikke grunnen til de høye prisene
Sitat av kamelia Vis innlegg
Svinn er ikke grunnen til de høye prisene
Vis hele sitatet...
Tenker vi heller sier følgende; svinn alene er ikke grunnen til de høye prisene.

Men svinn er ikke bare nasking. Som svinn regnes datovarer, feil i mottak, dårlige rutiner i mottak, råtten frukt og grønt osv.

Ts er det mulig at du bruker nasking som en "mestringsstrategi"? At når livet butter imot så hjelper nasking deg å føle deg bedre, mindre angst, uro, osv? Kan det være at det er noe underliggende som er årsaken til at du nasker? Grunnen til at jeg spør er at jeg har ptsd, og har prøvd forskjellige former for terapi. Siste var gruppeterapi. Der var det ei dame som brukte nasking til å stoppe flashback og angst og uro.

Du kan helt sikkert leve greit med naskingen, og noen er jo nesten profesjonelle i måten de nasker på, og kan sikkert holde på i årevis uten å bli tatt. Og selv om de blir tatt er reaksjonen mild om de holder seg til rimelige varer.

Men tenker du at nasking er viktig for deg, at det er noe du vil fortsette med eller tenker du at du vil slutte med det og evt. ta tak i underliggende greier og jobbe for et bedre liv og en bedre fremtid?

Du velger selv, det lille du stjeler er neppe det som tipper lasset for noen av oss. Noen er jo kleptomaner og må stjele nå og da for å ha det bra.Kanskje er det terapi for det som virker. Kanskje krever det hard innsats over tid. Snakker du med en psykolog finner dere sikkert ut av dette sammen.
Sitat av kamelia Vis innlegg
Svinn er ikke grunnen til de høye prisene
Vis hele sitatet...
Det er riktig som han over sier at svinn alene ikke er grunnen til de høye prisene, men det er en stor bidragssyter. Flere butikker jeg har jobba i har det vært ekstremt ille med nasking, og det utgjør flere tusen i mnd i tillegg til andre faktorer.
Sitat av etos02 Vis innlegg
Det er riktig som han over sier at svinn alene ikke er grunnen til de høye prisene, men det er en stor bidragssyter. Flere butikker jeg har jobba i har det vært ekstremt ille med nasking, og det utgjør flere tusen i mnd i tillegg til andre faktorer.
Vis hele sitatet...
Mye av svinnet i handelsstanden er de selv ansvarlig for pga dårlige rutiner. Og en annen del av svinnet som vel har vært målt og beregnet til ca en fjerdedel er det som stjeles av de ansatte i varehandel og 1/3 i bar/restaurant. Triksing,gratis drikke til seg og sine venner, spising av lasset, en gratis lunsj og varer som føres ut bakdøren.

Med kamera, speil og god trening og terping av ansatte samt random kontroller av både ansatte og kunder holdes gjerne svinnet i sjakk selv på utsatte områder. Det er ofte enkle ting som virker bra. Som feks å ikke slippe en halv ungdomsskole inn samtidig. Eller at ansatte må vise frem poser, bagger og ryggsekker på vei hjem.
Sist endret av _abc_; 19. juni 2023 kl. 17:04.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av etos02 Vis innlegg
Det er riktig som han over sier at svinn alene ikke er grunnen til de høye prisene, men det er en stor bidragssyter. Flere butikker jeg har jobba i har det vært ekstremt ille med nasking, og det utgjør flere tusen i mnd i tillegg til andre faktorer.
Vis hele sitatet...
Hvor stor, og hva baserer du det på?

For jeg har aldri drevet butikk, men ville trodd at "flere tusen" blir småpenger veldig fort, målt opp mot leie, personalkostnader, innkjøp og andre ting man må ut med.

Ikke at jeg skal forsvare nasking, jeg bare tror ikke guilt tripping er noe magisk kur for OP, eller at den er særlig realistisk i utgangspunktet.
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvor stor, og hva baserer du det på?

For jeg har aldri drevet butikk, men ville trodd at "flere tusen" blir småpenger veldig fort, målt opp mot leie, personalkostnader, innkjøp og andre ting man må ut med.

Ikke at jeg skal forsvare nasking, jeg bare tror ikke guilt tripping er noe magisk kur for OP, eller at den er særlig realistisk i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...

Hvor stor kommer helt klart på mengden det naskes og hvilken butikk det er, det burde jeg spesifisert. Hvis den lokale matbutikken din prøver ut selvbetjening ett år og finner ut at det stjeles mye mer, så er det et alternativ å skru opp prisene på enkelte varer for å ikke gå i tap/lav avanse.

Dette kommer jo utenpå leie, strøm; lønninger og priser fra leverandør som regnes i prisen. Nasking er jo også "uregistrert" svinn, og vises på regnskapet.

Du har helt rett i at guilt tripping ikke er noe produktivt for OP, men det har hjulpet meg å se det fra det perspektivet gangene det har fristet å stjele. Forskjell på store og små bedrifter, det skal sies.
Har ikke nasket noen gang-men selvskanningen i butikker lager fristelser for det sårbare menneskesinnet.
Nasking er jo også "uregistrert" svinn, og vises på regnskapet.
Vis hele sitatet...
Så detaljerte regnskaper er ikke vanlig, at du kan spotte nasking i årsregnskapet. Det er vanligere å ha det i samlet gruppe "svinn".
▼ ... over en uke senere ... ▼
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har nasket mye. Alltid bare billige ting (egentlig bare klær) til under 300kr på billig butikker, men har jo blitt en del da.

Jeg har alltid slitt psykisk og har en haug med diagnoser. Vet ikke om det har en sammenheng, men føler meg alltid mye bedre når jeg nasker. Føler liksom jeg får tatt igjen, tatt hevn på samfunnet på en måte. Er det flere som har det sånn? Jeg burde jo slutte
Vis hele sitatet...
Du er ikke tilfeldigvis partileder i Rødt?
Må si jeg følte meg beæret når han valgte Hugo Boss.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Må si jeg følte meg beæret når han valgte Hugo Boss.
Vis hele sitatet...
Javel? Du synes ikke det er en merkelig følelse å få, beæret liksom? Du er neppe sønnen til Bossen, og du har helt sikkert ikke designet brillene. Så hva gjør deg beæret av at Moxnes valgte å stjele Hugo Boss solbriller?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Javel? Du synes ikke det er en merkelig følelse å få, beæret liksom? Du er neppe sønnen til Bossen, og du har helt sikkert ikke designet brillene. Så hva gjør deg beæret av at Moxnes valgte å stjele Hugo Boss solbriller?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvorfor, men jeg antar at han også er like beæret av Hugo Boss’ sin historie som krigsprofitører da de produserte nazi-uniformene til SS under 2 verdenskrig.

Det er rimelig merkelig å assosiere seg så sterkt med ett merke, men det er ikke helt uvanlig, det minner veldig om folka som får tatoveringer med Louis Vuitton og Gucci.