Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1129
Jeg ønsker å flytte hjemmefra. Jeg bor sammen med far og lillebror på 15 år. Pappa kan vel kalles en alkoholiker, han drikker mange dager i uken og det har han gjort i mange år, når jeg var mindre plaget dette meg veldig og jeg gruet meg alltid til å komme hjem etter skolen osv, nå har det bare blitt en del av hverdagen og jeg har blitt veldig vandt til det. Jeg droppet ut av skolen for 2 år siden og har så og si ikke gjort en dritt etter det og å bo hjemme gjør ikke akkurat ting enklere heller. Det er mye krangling og negativitet i hus som også gjør meg psykisk sliten.

Jeg har hørt at man må ha ganske gode grunner for å få støtte av nav til å flytte ut. Jeg kan vel kanskje tenke meg at jeg har greie grunner til det, men hva ville skjedd med broren min om jeg fortalte om oppveksten og situasjonen vår osv? Jeg vil ikke skape problemer for bror og far mtp barnevernet osv... vet ikke helt hva jeg skal gjøre
BRAND ∞ STRONG
Hvor gammel er du?
Og hvorfor trenger du støtte?
Kan du ikke forsørge deg selv?
Sist endret av vindaloo; 17. april 2023 kl. 17:47.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvor gammel er du?
Og hvorfor trenger du støtte?
Kan du ikke forsørge deg selv?
Vis hele sitatet...
Han skriver at han ikke gjør en dritt da
Sist endret av Revklo; 17. april 2023 kl. 17:55.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Revklo Vis innlegg
Han skriver at han ikke gjør en dritt da
Vis hele sitatet...
Hva mener du?
Stiller bare spørsmål som er relevante for å kunne svare på det han spør om.
Trådstarter
7 0
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvor gammel er du?
Og hvorfor trenger du støtte?
Kan du ikke forsørge deg selv?
Vis hele sitatet...
19. Jeg har sosial angst og "lett depresjon" som legen kalte det. Er samt under adhd utredning. Har lyst til å gå på skole og jobbe men det er ekstremt krevende for meg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Revklo Vis innlegg
Han skriver at han ikke gjør en dritt da
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal NAV støtte han da?
Er han ikke i stand til å gjøre noe?

Sitat av pompel1 Vis innlegg
19. Jeg har sosial angst og "lett depresjon" som legen kalte det. Er samt under adhd utredning. Har lyst til å gå på skole og jobbe men det er ekstremt krevende for meg.
Vis hele sitatet...
Skjønner.

Kan du få legen din med på laget tror du . At hen kan gå god for at du trenger skifte av miljø?
Sist endret av vindaloo; 17. april 2023 kl. 18:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
7 0
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvorfor skal NAV støtte han da?
Er han ikke i stand til å gjøre noe?


Skjønner.

Kan du få legen din med på laget tror du . At hen kan gå god for at du trenger skifte av miljø?
Vis hele sitatet...
Mulig. Men da ville vel legen definitivt blandet inn barnevernet mtp at broren min er såpass ung?
BRAND ∞ STRONG
Noen av problemene her er bla.
  • Faren din har forsørger ansvar.
  • Andre på din alder som går på skole må ta lån/stipend. Det får ikke penger av NAV
Trådstarter
7 0
Bortfaller ikke forsørgelsesplikten da barnet fyller 18?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av pompel1 Vis innlegg
Bortfaller ikke forsørgelsesplikten da barnet fyller 18?
Vis hele sitatet...
Til en vis grad, men ikke så lenge du går på videregående tror jeg.

Med andre ord dropper du skolen og tar deg jobb er han ikke ansvarlig.

Da kan du også søke om støtte hos NAV på vanlige vilkår.
Sist endret av vindaloo; 17. april 2023 kl. 18:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pompel1 Vis innlegg
Bortfaller ikke forsørgelsesplikten da barnet fyller 18?
Vis hele sitatet...
Jo, med mindre barnet holder på med VGS/fagbrev.
Trådstarter
7 0
Jeg går ikke på skolen
Sitat av pompel1 Vis innlegg
Jeg går ikke på skolen
Vis hele sitatet...
Ja da kan han, slik jeg forstår det, kaste deg ut om han vil.

Forresten, hvis din mor betaler barnebidrag til faren din, så har du plikt på å motta det direkte. De pengene kommer godt med ass $$$
Sist endret av finmin; 17. april 2023 kl. 18:18.
Trådstarter
7 0
Sitat av finmin Vis innlegg
Ja da kan han, slik jeg forstår det, kaste deg ut om han vil.

Forresten, hvis din mor betaler barnebidrag til faren din, så har du plikt på å motta de direkte. De pengene kommer godt med ass $$$
Vis hele sitatet...
Jeg mottar etterlattepensjon, det har jeg fram til jeg er 20. typ 6k i mnd

kunne da husbanken vært et alternativ?
Sist endret av pompel1; 17. april 2023 kl. 18:22.
Du er over 18 og går ikke på vidergående. Din far har dermed ikke forsørgelsesplikt for deg. Med andre ord kan du ha krav på støtte fra NAV sosial på livsopphold og husleie.

Du vil også ha krav på støtte fra husbanken som NAV vil sette som vilkår at du søker om.

Du kan oppsøke NAV og ne om å få snakke med en veileder. Si at du blir kastet ut hjemmefra, og nei dette behøver du ikke å dokumentere på noen som helst måte, du er over 18 og foreldre har ikke forsørgelse plikt lengre når du ikke går skole.

NAV kommer nok til å stille en del vilkår til deg som at du skal registrere deg som arbeidssøker, søke jobber, delta på jobbsøker kurs osv.

Husk også på at satsene for husleie er veldig lave så mest sannsynlig vil du kun få dekning til en minimal hybel eller bofellesskap.

Høres uansett ut som om du trenger miljøskifte med de forholdene du lever i.
Trådstarter
7 0
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Du er over 18 og går ikke på vidergående. Din far har dermed ikke forsørgelsesplikt for deg. Med andre ord kan du ha krav på støtte fra NAV sosial på livsopphold og husleie.

Du vil også ha krav på støtte fra husbanken som NAV vil sette som vilkår at du søker om.

Du kan oppsøke NAV og ne om å få snakke med en veileder. Si at du blir kastet ut hjemmefra, og nei dette behøver du ikke å dokumentere på noen som helst måte, du er over 18 og foreldre har ikke forsørgelse plikt lengre når du ikke går skole.

NAV kommer nok til å stille en del vilkår til deg som at du skal registrere deg som arbeidssøker, søke jobber, delta på jobbsøker kurs osv.

Husk også på at satsene for husleie er veldig lave så mest sannsynlig vil du kun få dekning til en minimal hybel eller bofellesskap.

Høres uansett ut som om du trenger miljøskifte med de forholdene du lever i.
Vis hele sitatet...
Jeg kan altså si at pappa kaster meg ut sånn uten videre? Uten at de hører med han om det?
Sitat av pompel1 Vis innlegg
Jeg kan altså si at pappa kaster meg ut sånn uten videre? Uten at de hører med han om det?
Vis hele sitatet...
Får du saksbehandler som er frekk nok så kan hun nok finne på å spørre etter dette MEN hun har ingen krav på det. Juridisk sett har din far ingen krav på å forsørge deg nå så NAV har ingen rett til å snakke med din far. De har taushetsplikt og det vil være et grovt brudd på denne å snakke med din far mot din vilje.

Si dere har hatt en stor krangel og han vil ha deg ut snarest mulig eller noe sånt eller du kan overdrive å si du ligger på sofaen til en kompis