Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2198
Hei håper noen kan hjelpe meg med råd eller tips. Jeg er helt ny her og veldig fersk til slike ting
Jeg ble nylig stoppet av politiet sent en kveld, der de ba om spyttprøve osv.


Jeg har samme dag kjørt hjem fra ferie i Danmark og stoppet innom en gammel kompis før jeg kjører helt hjem. Han tilbyr en joint og gir meg også noen gram som en julegave. restene av weeden og jointen har jeg i en liten pose i lomma. bare 20 min til jeg er hjemme. (Jeg røyker ikke til vanlig, så dette er utrolig typisk)

Jeg føler meg helt fin og ikke noe sterkt påvirket av rusen, og setter meg i bilen noen timer etter røyken. Jeg kjører pent og rolig en ukekveld og møter på en politibil i motsatt kjørefelt som snur og kjører etter meg og blinker meg ut med blålys.

Jeg stopper bilen fint og rolig. Jeg er såppas sliten og ferdig med dagen. Jeg ruller ned vinduet og de spør om spyttprøve.
så sliten og ferdig som jeg er svarer jeg bare "nei" og ber de gi meg tid fordi jeg er såpass sliten fra før og fylt med stress.
Jeg nektet først noe samtykke begrunnet at jeg blir ofte blir livredd bare jeg ser politiet fordi jeg selv opplever at de misbruker makten sin og lager helvete.

Etter en god halvtime med å høflig nekte noe samtykke og spørsmål om begrunnelse sier politimannen at vi kan holde på hele kvelden, men at de til slutt kommer til å arrestere meg. jeg begynner å fryse som faen og er allerede småsyk fra før så jeg samtykker til en spyttprøve. Han ber meg nå om å hoppe ut av bilen, og jeg nekter høflig, men til slutt gir jeg meg og de ransaker meg og finner posen, setter meg bak i politibilen, var snill nok til å parkere bilen et rimelig sted, og kjørte meg rett til legevakten og tok blodprøver. jeg signerte ikke på denne blodprøven, og samtykket ikke til beslaget av førerkortet heller.

Jeg har nå blitt kalt inn til rettsmøtet og føler meg helt maktesløs. er det verdt å kjempe imot?

beklager den dårlige formidligen og tegnsetting, jeg har dysleksi.

Jeg vil forresten legge ved at politibetjenten ga meg tilbake jointen da de slapp meg av ved en 24/7 bensinstasjon.
Sist endret av RED_Y; 13. januar 2023 kl. 15:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjempe mot hva da? Du har kjørt i ruspåvirket tilstand, har blitt stoppet, og har nå fått beslaglagt førerkort.

Jeg er ikke noen større fan av politiet enn de fleste andre her på forumet, men det ser jo ut til at de har behandlet deg greit, og ga deg til og med tilbake jointen før de slapp deg av?
Om det var timer siden du røyka å ble tatt med inn til blodprøve hadde jeg bare tatt straffa om det var meg. Ganske sikker på at den blodprøva slår ut negativt for din del.
Her har du ingen sak. Du har kjørt i ruspåvirket tilstand, noe som ikke er lov. Politiet har sin fulle rett på å russjekke deg når dem måtte ønske, når du er fører av motorvogn jamfør Vegtrafikkloven § 22:
Politiet kan ta alkotest (foreløpig blåseprøve) og foreløpig test av om motorvognfører er påvirket av annet berusende eller bedøvende middel når:
1. det er grunn til å tro at han har overtrådt bestemmelsene i § 22 eller § 22 b,
2. det er grunn til å tro at han har overtrådt andre bestemmelser som er gitt i eller i medhold av denne lov, og departementet har bestemt at overtredelsen kan ha slik virkning,
3. han med eller uten egen skyld er innblandet i trafikkuhell, eller
4. han er blitt stanset i trafikkontroll.

Dersom testresultatet eller andre forhold gir grunn til å tro at fører av motorvogn har overtrådt bestemmelsene i § 22 eller § 22 b, kan politiet foreta særskilt undersøkelse av om det forekommer tegn og symptomer på ruspåvirkning og fremstille ham for utåndingsprøve, blodprøve, spyttprøve og klinisk legeundersøkelse for å søke å fastslå påvirkningen. Slik fremstilling skal i alminnelighet finne sted når føreren nekter å medvirke til alkotest eller foreløpig test av om føreren er påvirket av annet berusende eller bedøvende middel.
Vis hele sitatet...
Det handler heller ikke noe om, om du føler deg beruset eller ikke!..
Det handler om hvordan din reaksjonsevne er påvirket av dette stoffet du har inntatt. Noe det ganske opplagt har gjort i ditt tilfelle, når det tilsynelatende er under 30 minutter siden du har røyket. Når du klart kjører under påvirket tilstand, må du også tåle konsekvensene!
Ærlig talt er det ikke egentlig politiet og rettsvesnet du bør være redd her, men mulige konsekvenser av dine handlinger. Hvis du da evner å se dem?!? Med treigere reaksjonsevner, er også muligheten for at en ganske alvorlig ulykke skal skje mye større. Når du tydelig har vært ruspåvirket, kan forsikringsselskapet ditt gi regress (nekte å utbetale deler eller hele summen til den du påfører skade etter en ulykke). Noe som betyr du må da ta et lån, for å betale erstatningen(e) til ofrene for dine valg. Ergo du kan bli gjeldsslave for livet. Altså noen år uten førerkort og en stiv bot/litt fengsel er å slippe unna billig.
Trådstarter
3 0
Ok. takk for tilbakemelding. Det var en 3 timers tidsrom fra jeg røyket til jeg satt meg i bilen for å kjøre. Jeg vet det ikke er lov å kjøre ruspåvirket. Jeg tror "aluminiumfluorid" missforstod. Jeg er ikke her for å forklare mine handlinger, men takk for påminnelse ig men jeg trenger ikke angst-fuel.

@NokErNok Bare tatt straffen? jeg nekter ikke at jeg var teoretisk ruspåvirket (promille) men jeg vil helst ungå 6 måneder uten førerkortet.
Jeg tror også prøven slår ut negativt (fordi det gjorde den sist gang da jeg kjørte en strekning på >50meter til en pizzabaker en regnful dag

Jeg lurer på om jeg bare burde bøye meg og ta straffen rett opp. eller om jeg kan komme meg unna en del av trøbbelet de prøver å legge skylda på meg for.
under 0.5 i promille og du mister ikke lappen, bare en jævli hissig bot. Over 0.5 er førerkortbeslag, bot og betinget. over 1.2 er førerkortbeslag i minimum 2 år med full førerprøve, en jævli bot og ubetinget fengsel ca 20-30 dager.
Sitat av RED_Y Vis innlegg
Ok. takk for tilbakemelding. Det var en 3 timers tidsrom fra jeg røyket til jeg satt meg i bilen for å kjøre. Jeg vet det ikke er lov å kjøre ruspåvirket. Jeg tror "aluminiumfluorid" missforstod. Jeg er ikke her for å forklare mine handlinger, men takk for påminnelse ig men jeg trenger ikke angst-fuel.

@NokErNok Bare tatt straffen? jeg nekter ikke at jeg var teoretisk ruspåvirket (promille) men jeg vil helst ungå 6 måneder uten førerkortet.
Jeg tror også prøven slår ut negativt (fordi det gjorde den sist gang da jeg kjørte en strekning på >50meter til en pizzabaker en regnful dag

Jeg lurer på om jeg bare burde bøye meg og ta straffen rett opp. eller om jeg kan komme meg unna en del av trøbbelet de prøver å legge skylda på meg for.
Vis hele sitatet...
Hvis du skal ha sjans til å ende opp med 6 mnd uten lappen etter å ha blitt stoppet tre timer etter å ha røyket, så ville jeg iallefall lagt fra meg offerrollen du prøver å påta deg. Ingen prøver å legge skylda på deg for noe du ikke har gjort.

DU har kjørt ruspåvirket. Jeg skal ikke si om det er moralsk rett eller galt, men at det er ulovlig er det ingen tvil om. Legg deg flat, og håp på et godt resultat på blodprøven. Vet ikke helt hvordan du skal få lagt skylda på noen andre i retten.
Sist endret av Mirriran; 13. januar 2023 kl. 17:11.
Sitat av RED_Y Vis innlegg
Ok. takk for tilbakemelding. Det var en 3 timers tidsrom fra jeg røyket til jeg satt meg i bilen for å kjøre. Jeg vet det ikke er lov å kjøre ruspåvirket. Jeg tror "aluminiumfluorid" missforstod. Jeg er ikke her for å forklare mine handlinger, men takk for påminnelse ig men jeg trenger ikke angst-fuel.

@NokErNok Bare tatt straffen? jeg nekter ikke at jeg var teoretisk ruspåvirket (promille) men jeg vil helst ungå 6 måneder uten førerkortet.
Jeg tror også prøven slår ut negativt (fordi det gjorde den sist gang da jeg kjørte en strekning på >50meter til en pizzabaker en regnful dag

Jeg lurer på om jeg bare burde bøye meg og ta straffen rett opp. eller om jeg kan komme meg unna en del av trøbbelet de prøver å legge skylda på meg for.
Vis hele sitatet...
Klarte du å bli stoppa i løpet av ca 50m kjøring??? Du må ha kjørt så på trynet at det kunne ses fra månen... Gi fra deg lappen, og skaff deg månedskort først som sist.
Sitat av RED_Y Vis innlegg
Ok. takk for tilbakemelding. Det var en 3 timers tidsrom fra jeg røyket til jeg satt meg i bilen for å kjøre. Jeg vet det ikke er lov å kjøre ruspåvirket. Jeg tror "aluminiumfluorid" missforstod. Jeg er ikke her for å forklare mine handlinger, men takk for påminnelse ig men jeg trenger ikke angst-fuel.

@NokErNok Bare tatt straffen? jeg nekter ikke at jeg var teoretisk ruspåvirket (promille) men jeg vil helst ungå 6 måneder uten førerkortet.
Jeg tror også prøven slår ut negativt (fordi det gjorde den sist gang da jeg kjørte en strekning på >50meter til en pizzabaker en regnful dag

Jeg lurer på om jeg bare burde bøye meg og ta straffen rett opp. eller om jeg kan komme meg unna en del av trøbbelet de prøver å legge skylda på meg for.
Vis hele sitatet...
Ja ville bare tatt straffen, hvordan er planen for å unngå å miste førerkortet? En ting er å kjøre ei god stund etter man har rusa seg, men her har du kjørt i aktiv rus ut ifra det jeg kan se. Å begynne å krange/prøve å slippe unna er bortkasta tid, penger å energi etter min mening.
Da jeg ble stoppa for ruskjøring sa jeg med engang at jeg var dritrusa og bare la korta på bordet. 10k i bot å 2 år uten lappen og jeg slapp unna billig føler jeg. Jeg tipper du mister den lengre enn 6mnd for å si det sånn.
Bare bøy deg, og ta straffen rett opp for det trøbbelet de prøver å legge skylden på deg for.

Man skal være glad om man slipper fengsel om man blir tatt for ruskjøring...
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Oh man.. ikke noe å gjøre. Du får 1,5 ganger egen månedsinntekt (før skatt) i bot og sikkert 1 års tid uten lappen hvor du må ta oppkjøring og teoriprøve for å få førerkortet tilbake!
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så er det bare å levere rene urinprøver i 5 år, så får du den permanent igjen.
Anonym bruker
"Lettet Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av RED_Y Vis innlegg
Ok. takk for tilbakemelding. Det var en 3 timers tidsrom fra jeg røyket til jeg satt meg i bilen for å kjøre. Jeg vet det ikke er lov å kjøre ruspåvirket. Jeg tror "aluminiumfluorid" missforstod. Jeg er ikke her for å forklare mine handlinger, men takk for påminnelse ig men jeg trenger ikke angst-fuel.

@NokErNok Bare tatt straffen? jeg nekter ikke at jeg var teoretisk ruspåvirket (promille) men jeg vil helst ungå 6 måneder uten førerkortet.
Jeg tror også prøven slår ut negativt (fordi det gjorde den sist gang da jeg kjørte en strekning på >50meter til en pizzabaker en regnful dag

Jeg lurer på om jeg bare burde bøye meg og ta straffen rett opp. eller om jeg kan komme meg unna en del av trøbbelet de prøver å legge skylda på meg for.
Vis hele sitatet...
Det du prøver å si er at du ikke fortjener å miste lappen fordi du selv mener at du vare edru nok til å kjøre, noe du sannsynligvis baserer på at du hadde komt seg trygt hjem den dagen hadde du ikke stoppa.

Hadde du tenkt det samme om foreldrene dine hadde drukket og kjørte deg hjem?

Du er ikke senter av universet, du hadde ikke tolerert hvis andre skulle kommet like billig unna slik du selv ber om......

Noen må gå på trynet før de lærer.... Håper du har gjort det nå.
Trådstarter
3 0
ok takk for tilbakemelding, setter pris på faktaen @mr.roundtree.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
under 0.5 i promille og du mister ikke lappen, bare en jævli hissig bot. Over 0.5 er førerkortbeslag, bot og betinget. over 1.2 er førerkortbeslag i minimum 2 år med full førerprøve, en jævli bot og ubetinget fengsel ca 20-30 dager.
Vis hele sitatet...
Over 1.2 i promille gir ikke nødvendigvis ubetinget fengsel. Det er vell at man må sone? Jeg hadde 1.9 i promille og sona 0 dager. Er du tidligere straffedømt kan det hende du må inn en tur.
Anonym bruker
"Tilfreds Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Over 1.2 i promille gir ikke nødvendigvis ubetinget fengsel. Det er vell at man må sone? Jeg hadde 1.9 i promille og sona 0 dager. Er du tidligere straffedømt kan det hende du må inn en tur.
Vis hele sitatet...
Da var du heldig. Hva var omstendighetene?
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da var du heldig. Hva var omstendighetene?
Vis hele sitatet...
Dette må ha vært pga covid.
Over 1,2 er ubetinget, og 1,5 månedslønn, ferdig snakka. Trolig 21-24 dager. Jeg fikk 21 pga tilståelse.

Hos meg klarte de ikke regne promille engang. Det var bare "over 1,2" og antatt mellom 160-200mg alprazolam og et gram speed.

Hadde rygget på en politibil, så fått panikk å kjørt ned et gjerde.
Hos legen sovnet jeg mens jeg skulle telle nedover.
Likevel slapp de meg ut med bilnøklene og hendelsen hadde skjedd rett utenfor der prøvene ble tatt.

Jeg forsøkte såklart å kjøre videre. Ned en bakke, så ødela jeg clutchen.

Dette skjedde enten på en torsdag eller lørdag. Sakspapirene sier begge deler. Jeg vet bare at jeg begynte å kvikne til igjen påfølgende onsdag. Fyfaen, det kunne gått galt.
Glad jeg ikke ble drapsmann den kvelden.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da var du heldig. Hva var omstendighetene?
Vis hele sitatet...
Tja.. Kanskje hen er kvinne? Det er veldig ofte nok til å slippe betinget fengsel hvor normal prosedyre (for menn) alltid er fengsel.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da var du heldig. Hva var omstendighetene?
Vis hele sitatet...
Ble stoppa etter 4-5 halvlitere, 2 shots jeger og 4-5 stk 2mg rivotril innabords. Dette var i 2016 så ikke pga covid.
10k i bot og 2 år uten førerkort pluss at jeg måtte delta på program mot ruskjøring.
Og nei, jeg er ikke kvinne.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette må ha vært pga covid.
Over 1,2 er ubetinget, og 1,5 månedslønn, ferdig snakka. Trolig 21-24 dager. Jeg fikk 21 pga tilståelse.

Hos meg klarte de ikke regne promille engang. Det var bare "over 1,2" og antatt mellom 160-200mg alprazolam og et gram speed.

Hadde rygget på en politibil, så fått panikk å kjørt ned et gjerde.
Hos legen sovnet jeg mens jeg skulle telle nedover.
Likevel slapp de meg ut med bilnøklene og hendelsen hadde skjedd rett utenfor der prøvene ble tatt.

Jeg forsøkte såklart å kjøre videre. Ned en bakke, så ødela jeg clutchen.

Dette skjedde enten på en torsdag eller lørdag. Sakspapirene sier begge deler. Jeg vet bare at jeg begynte å kvikne til igjen påfølgende onsdag. Fyfaen, det kunne gått galt.
Glad jeg ikke ble drapsmann den kvelden.
Vis hele sitatet...
Det er mye strengere om du kræsjer/skader folk eller eiendom under ruskjøring eller om du bare er uheldig og blir tatt.
Sist endret av NokErNok; 14. januar 2023 kl. 22:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Her var det mye negativitet og skremselspropaganda… Håper du finner litt ro i mitt svar
Jeg ble stoppet i oktober (har et innlegg om det her inne, legger link nederst), da spyttprøven min slo ut på både hasj og amfetamin.

Jeg hadde kun røyket kvelden før, men det kan ligge flere dager i spyttet. Samme med amfetamin, selv om det var inntatt samme dag.

Blodprøvene kom tilbake som under 0,2 i promille (utrolig nok!) og jeg fikk kun bot for at jeg brukte telefonen når jeg kjørte & for at jeg hadde innrømmet inntak av hasj kvelden før. Legen på legevakta testet meg også etter blodprøvene der han ga beskjed om at jeg ikke virket påvirket av noe

Det er bra du ikke samtykket til beslag av lappen, da har de kortere frist på å bli ferdig med saken - og større «sjans» for at du får lappen tilbake fort

Som jeg kan tolke det røyket du lite hos kompisen din? Så jeg tror det her blir å gå HELT fint. Du blir nok å få en bot og et par prikker, men tror absolutt ikke du er over 0,5 i promille. Det kan godt hende du helt fint er under 0,2 også.

Jeg endte opp med 12.000kr i bot. 7500 for telefonbruk og testende for bruk av hasj (hvis jeg husker riktig.)
Uansett hva boten blir på så får du delt denne opp over 1-2 år, og det er ingen rente på det heller.

Masse lykke til, og håper du får prøvesvarene fort. Vet selv hvor grusomt det er å måtte sitte å vente, når man ikke aner hva utfalle blir.

Link; https://freak.no/forum/showthread.php?p=3795185
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Beklager, skrev litt feil. Hadde LITT over 0,2 i promille sammenlagt.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Ble stoppa etter 4-5 halvlitere, 2 shots jeger og 4-5 stk 2mg rivotril innabords. Dette var i 2016 så ikke pga covid.
10k i bot og 2 år uten førerkort pluss at jeg måtte delta på program mot ruskjøring.
Og nei, jeg er ikke kvinne.



Det er mye strengere om du kræsjer/skader folk eller eiendom under ruskjøring eller om du bare er uheldig og blir tatt.
Vis hele sitatet...
Program mot ruskjøring kan erstatte ubetinget fengsel i spesielle tilfeller, så du har nok sluppet pga det. Ingen program = rett i buret. Så det jeg skrev er nok korrekt.