Sitat av
ivar_oslo
Du må ha legning for matematikk. Ellers er det lite å gjøre.
Dette stemmer ikke, og jeg vil påstå at denne myten er hovedgrunnen til at folk sliter med matte i grunnskolen og vgs. Selvsagt har folk ulikt talent for matte, men det har de for alt annet i skolen også.
Folk flest vet at man kan bli litt bedre i det meste hvis man øver, men av en eller annen grunn har matte fått status som et nesten magisk vanskelig fag som noen bare forstår og andre ikke. Det fører til at folk gir opp når de møter mattestykker de ikke forstår. Men matte er
problemløsning. Du er altså ikke dum hvis du opplever et mattestykke som et problem. Hvis du ikke gjør det så jobber du med for lette oppgaver.
Alle kan ikke bli matematikere, men du trenger overhodet ikke ha noe "mattehode" for å få helt gjennomsnittlig karakter - og i alle fall ståkarakter - i matte på vgsnivå.
Sitat av
Brah123
Jeg skjønner noe i timene men rett etterpå er det glemt.
Det er litt sånn forståelse funker, det er ikke enten eller. Man kan ha tak på det, og så glipper det. For hver gang er det litt enklere å jobbe seg inn i, så den glimtvise forståelse er ikke bortkastet.
Men for å lære matte, må du regne. Det har begrenset effekt å se andre gjøre det. Du må regne ganske mye, ikke stopp når du får det til. Regn litt mer, ta det opp neste dag og se om du fortsatt får det til. Hold deg på det nivået der det er litt utfordrende, men du har det "glimtvis", det er der potensialet er. Drit i de vanskelige siste sidene i kapitlet, du trenger ikke dem for å stå. Det er bedre å kunne første halvdel bra nok til at det sitter skikkelig.
Hvis du har mulighet, få noen til å hjelpe deg personlig. Det finnes noen tjenester der studenter etc selger privattimer tror jeg, eventuelt betal noen direkte. Du trenger noen som kan hjelpe deg å holde motivasjon og fokus oppe.
Kanskje du må repetere noe ungdomsskolegreier underveis, det ser du etterhvert, men du trenger ikke gangeserifikatet for å gjøre vgs-matte. Mattekunnskap er en trinnvis greie, men det er altså ikke sånn at du må ta igjen 10 års matteundervisning for å hangle deg gjennom vg1. Jeg kan
garantere deg at med fokusert innsats og litt personlig hjelp om motivasjon så er det fullt overkommelig. Jeg har sett det før
Sist endret av *pi; 3. oktober 2022 kl. 11:33.
Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.