Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3282
Hei! Prøver å finne en bil med 3/4+ seter og godt bagasjerom med manuell girkasse. Som blir solgt ny i Norge. Noen forslag? Ikke Skoda eller Ford. Har gjort en god del googling til ingen nytte.
finn.no
Vist du skal ha NY bil med manuell må du til en forhandler og bestille den slik fra fabrikk. Det er svært få biler som masseproduseres med manuell nå på grunn av EU regler, men det kan bestilles. Noen merker tar vel faktisk også ekstra betalt for å levere med manuell.

Du kan sjekke Dacia eller Renault feks. Billigbiler har sikkert en del som fortsatt leveres med manuel.
Hvorfor vil du ikke ha Skoda? Tror alle VAG(VW, Audi, Skoda, samme greiene alt) , hvertfall fleste modeller fortsatt kan bestilles med manuell.
Pizzabil med hvite skilt.
Innlandet
knaskræv's Avatar
Trådstarter
41 7
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Hvorfor vil du ikke ha Skoda? Tror alle VAG(VW, Audi, Skoda, samme greiene alt) , hvertfall fleste modeller fortsatt kan bestilles med manuell.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ha skoda, men ikke den jeg skal dele bilen med Skoda er jo egt. ganske bra vare har blitt de siste åra.

-------------------------------------------
Må ha ny bil desverre, er ett av krava desverre uten å røpe for mye
Budsjett er jo greit å vite, men hvorfor krav om manuell? Salgbarhet og bruktverdi er jo 2 ting som taler imot.
Ingen argumenter taler for manuell girkasse lenger enn egen subjektiv overbevisning
Skoda har vært bra de siste 20årene,minst, før det var det enda mer "billig bil" enn det er nå, og før det igjen ble de produsert i gamle soviet med noe shitty stål som rusta hvis det fantes fuktighet i lufta, derav det dårlige ryktet som virkelig henger ved. Men nå deler merkene seat, Audi VW og Skoda på ingeniører og deler. Min 2004 Skoda hadde Audi logo på det meste av motordeler. Du får si dette til partneren din

Det er uansett bare å finne en bil dere vil ha, og ringe å høre med forhandler om den selges i manuell. Eventuelt gå på finn, sorter etter årsmodell bare noen få år tilbake, huk av for manuell og se hva som dukker opp? Elbiler er ikke å få med manuell (for det er ingen gir). Og skal dere ha ny bil så burde jo elbil absolutt vurderes....
Sist endret av UncleSam; 17. juni 2022 kl. 20:18.
Jeg liker denne tråden meget godt. TS, hvorfor må dere ha manuell? Hvorfor ikke en velholdt eldre bil?
Onkel Sam, hvorfor kjører du en Skoda fra 04?
Innlandet
knaskræv's Avatar
Trådstarter
41 7
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Jeg liker denne tråden meget godt. TS, hvorfor må dere ha manuell? Hvorfor ikke en velholdt eldre bil?
Onkel Sam, hvorfor kjører du en Skoda fra 04?
Vis hele sitatet...
Pga. noe jeg ikke har noe med så er kravet diesel/bensin ny bil med garanti og manuell girkasse

Det jeg leter etter er en sjelden vare i disse dager Har lett litt rundt på en toyota forhandler og det eneste jeg har funnet så langt er en hilux.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Onkel Sam, hvorfor kjører du en Skoda fra 04?
Vis hele sitatet...
Hva er galt med det? Jeg gjør ikke det lenger, bytta den ut for et år sida. Det var en meget kurant, billig bil som gikk bra og jeg kunne skru på den selv uten risikere å tape masse penger når jeg fucka opp. Manuell var den og...
Er det spesiell type bil du trenger? Vet i hvertfall at biler som Caddy,Citan og f.eks Ignis er å få som manuell enda.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Hva er galt med det? Jeg gjør ikke det lenger, bytta den ut for et år sida. Det var en meget kurant, billig bil som gikk bra og jeg kunne skru på den selv uten risikere å tape masse penger når jeg fucka opp. Manuell var den og...
Vis hele sitatet...
Ikke noe galt med det! Var bare nysgjerrig på hvorfor da det er tydelig du har peil på bil
Skjønner ikke helt hvorfor du må ha manuell. Er det for drivstofføkonomi? Er det pga vedlikehold? Kjøreglede?

Jeg er selv svært glad i manuell og bakhjulstrekk, men har automat nå da det ikke var mulig å få manuell. Etter halvannet år så vil jeg nok aldri gå tilbake til manuell på brukisen. Komfortable girskift til vanlig og lynkjappe girskift i sport (klarer aldri å skifte gir så fort med manuell). Paddles på rattet for manuell giring om man ønsker det.

Som @unclesam nevnte så er VAG stort sett det samme på vw, Audi og Skoda. Det som skiller er utforming av interiør og karosseri. Mye deler som blir brukt på tvers av flere modeller. Slik er det også hos bmw. For eksempel er samme bærearmer brukt på både 2,3 og 4 serien.
Jeg har hatt automat EN gang (og aldri mer). Når girkassa havarerte for 5te gang, fikk jeg beskjed om at det var en enkel sak å bytte til manuell girkasse på den. Automat er DYRT å reparere selvom du kjøper en brukt rehabilitert. Og som ryker 2 uker etter garantien gikk ut. UFF og DOBBELT-UFF!! Så for meg blir det ikke automat før jeg MÅ ha det av helsemessige grunner.

Så vurder om du kan kjøpe en med automat og bygge om til manuell. Vet ikke hvor dyrt det kan være da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg har hatt automat EN gang (og aldri mer). Når girkassa havarerte for 5te gang,
Vis hele sitatet...
Når var det? 1990?

Amerikanere har brukt automatkasser dei siste femti åra. Europeere siste tjue. Dagens automatkasser har endra seg ganske mykje frå det du fekk for tjue år sidan. Dei er driftssikre og tåler stortsett meir enn manuelle kasser.

Haldninga di er enkelt og greit anakronistisk og irrasjonell.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Så vurder om du kan kjøpe en med automat og bygge om til manuell. Vet ikke hvor dyrt det kan være da.
Vis hele sitatet...
Lol.

På moderne bil?
Sist endret av vidarlo; 18. juni 2022 kl. 12:13.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg har hatt automat EN gang (og aldri mer). Når girkassa havarerte for 5te gang, fikk jeg beskjed om at det var en enkel sak å bytte til manuell girkasse på den. Automat er DYRT å reparere selvom du kjøper en brukt rehabilitert. Og som ryker 2 uker etter garantien gikk ut. UFF og DOBBELT-UFF!! Så for meg blir det ikke automat før jeg MÅ ha det av helsemessige grunner.

Så vurder om du kan kjøpe en med automat og bygge om til manuell. Vet ikke hvor dyrt det kan være da.
Vis hele sitatet...
Det er en større jobb å konvertere til manuell og vil forringe verdien på en ny bil og i tillegg påvirke garanti. Ikke anbefalt.

ZF er en stor leverandør av automatkasser og dette er bra saker. Problemet er ofte dårlig vedlikehold som i «livstidsolje». ZF selv sier at man skal bytte olje og filter hver 8 år/100000km. Hopper man over dette så vil det forringe levetida på automatgiret. BMW sier at man ikke trenger service på kassa. Hvem stoler man på? 😜

Dagens teknologi er langt mye bedre enn før.
Nå er jo automat bedre med drivstoff økonomi, virker som om det noen foreldre eller noe som skal sponse deg og de husker jo fra 80 tallet når volvo 740 automat var lat og tørst..

Verditap og meget snevert marked når skal selges er jo litt rart du ikke tenker på..

Greia kan jo være unger som kun har automat lappen som da aldri vil kunne låne bilen
Helt ny bil du vil ha? Er mange gode biler, kan anbefale volvo v40 d2. Har en sånn selv, utrolig fornøyd lite problemer så lenge du tar godt vare på de. Hadde en Volvo v70 den hadde gått 436000km når jeg solgte den . Ingen problemer med den heller, men brukte mye bensin. Men volvo v40en bruker omtrent ingen diesel kan kjøre ca 120mil på full tank diesel 60l tank. Får 2014 modeller på finn for ca 70-100k.
Sist endret av Conan; 18. juni 2022 kl. 13:40.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Når var det? 1990?

Amerikanere har brukt automatkasser dei siste femti åra. Europeere siste tjue. Dagens automatkasser har endra seg ganske mykje frå det du fekk for tjue år sidan. Dei er driftssikre og tåler stortsett meir enn manuelle kasser.

Haldninga di er enkelt og greit anakronistisk og irrasjonell.

Lol.

På moderne bil?
Vis hele sitatet...
Jo, kan godt hende det var ca 1990-modell. Jeg kjøpte den brukt ca 2000-ish. Det var en Mazda, så den var japansk, ikke amerikansk. Jeg har lite greie på moderne biler, da jeg ikke har råd til det. Ja, jeg regner med at jeg var uheldig, men det farger synet mitt på automat-gir. Da stoler jeg mye mer på automatisk manuel-gir som bl.a. VW Touran har.

Hva er "anakronistisk"? Eller må jeg google det?
"Automatgir" er omtrent like presist som "forbrenningsmotor". Dagens DSG-kasser er i praksis en "styrt manuell kasse" og bør ha omtrent samme levetid som en manuell. Mandagsutgaver finnes selvfølgelig alltid.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
"Automatgir" er omtrent like presist som "forbrenningsmotor". Dagens DSG-kasser er i praksis en "styrt manuell kasse" og bør ha omtrent samme levetid som en manuell. Mandagsutgaver finnes selvfølgelig alltid.
Vis hele sitatet...
DSG er ikke en automatisert manuellkasse, som egentlig er et veldig gammelt konsept. kilde


Forøvrig enig i det du sier, finnes mye forskjellige girkasser med mange forskjellige svakheter, men det stemmer nok fortsatt at automat er mindre til å stole på. Jo mer avansert, jo større sjanse for havari, enkelt og greit, og manuell er jo simplere. Forslaget om Volvo d40 er bra, solide biler med solid manuell kasse. Jeg kan melde om anekdotisk dårlig erfaring med DSG kassene til VAG, men de har blitt bedre med åra som det meste annet.
Sist endret av UncleSam; 18. juni 2022 kl. 17:08.
Joda, en sekvensiell kasse er også en manuell kasse, selv om de stort sett bare brukes på MC. Og hovedprinsippet på begge typer er lik, sett opp mot alternativene som de gamle hydrauliske AT-kassene eller de nyere trinnløse CVT-typene.

Men jeg er enig i at jeg var litt upresis. Og du har helt rett i at DSG er mer komplisert og dermed også mer utsatt for feil. Har også hørt om problemer med DSG fra VAG, men det var vel helst barnesykdommer som er løst nå.
Sist endret av Fulmen; 18. juni 2022 kl. 17:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
DSG kassa i Passelaten min er heeelt sinnsyk! Jeg kommer aldri til å se meg tilbake, den greia er så fantastisk morsom å kjøre med!
Mistubuuschi colt 2008 holder som fæn. Men du må sveise eksosgreian da. Koster 2-3k cirka på verksted