Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 4335
Jeg har en gammel maskin plassert eksternt.
Jeg rebooter den noen ganger. Ved to tilfeller det siste året har den ikke blitt mulig å kontakte etter å ha kjørt reboot, og jeg har måttet kontakte noen som var lokalisert i nærheten av maskinen for å be dem om å sjekke det ut.

Begge gangene var det som følge av at den under oppstarten hengte seg opp. Ikke som i at den fryser fullstendig, men at oppgavene under oppstarten bare ikke gikk videre til neste oppgave.

I dag fikk jeg vite at denne gangen stoppet den ved en eller annen oppgave hvor det stod noe med "Attached SCSI disk". Altså ikke en feilmelding, den bare ikke fortsatte med oppgavene som skulle ha vært gjort etterpå. Den responderte på tastetrykk, men startet likevel ikke resten av oppgavene. Uansett, det er ikke en løsning på akkurat dette jeg ser etter, men en løsning som restarter maskinen uansett hvilken forsinkelse som oppstår.

Det var nok å restarte maskinen manuelt, ved å trykke på "RESET"-knappen, så gikk det greit.

Tenker derfor å prøve å se om jeg finner en mulighet til å unngå å måtte kontakte lokale personer for å hjelpe meg med serveren igjen. En ide jeg fikk var å kanskje få GRUB til å måle hvor lang tid oppstarten tar, og dermed automatisk reboote maskinen hvis det tar mer enn 5 minutter for eksempel.

Jeg har fra før en funksjon i en service:

Kode

[Unit]
Description=Start reboot schedule in case of
After=local-fs.target sysinit.target default.target
DefaultDependencies=no

[Service]
Type=oneshot
ExecStart=/opt/scripts/reboot5min.sh

[Install]
WantedBy=basic.target
Dette skriptet gjør at maskinen kjører shutdown -r +5 hver gang den starter opp. Målet er at den skal restarte maskinen hvis ikke jeg kobler til med SSH og kjører shutdown -c i tide. Dette skriptet har jeg ikke laget med tanke på spørsmålet jeg stiller her, det brukes til noe helt annet, og det fungerer fint slik det er.

Det jeg tenker på nå, er at jeg vil justere skriptet slik at dette skal skje litt tidligere, og gjerne være uavhengig av at filsystemet monteres i det hele tatt. Derfor kunne det være en ide om GRUB også overvåket tiden maskinen bruker på å starte opp og bli ferdig.

Forslag?
Sist endret av Tysteren; 5. desember 2021 kl. 19:53.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Det er ikkje noko som heiter at "oppgavene under oppstarten bare ikke gikk videre til neste oppgave". Sjekk loggane dine og finn ei løysing i staden for slike groteske hackar.
Sitat av BrageP Vis innlegg
Det er ikkje noko som heiter at "oppgavene under oppstarten bare ikke gikk videre til neste oppgave". Sjekk loggane dine og finn ei løysing i staden for slike groteske hackar.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hvorfor du kommer med dette svaret, men det ville ikke vært aktuelt i mitt tilfelle. Skiftet ut maskinen, og da løste problemet seg. Jeg har også lagt inn et skript som starter like etter at rot-filsystemet er montert, og det fungerer mest sannsynlig, men det vet jeg ikke enda, da det ikke har vært noen problemer hittil.