Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4546
Er det lover mot å ta en backup av mailboksen min på jobb og lagre den privat?

Er i en konflikt med leder på jobb, og vil gjerne vite at jeg kopier av mailer som har gått frem og tilbake. Samtidig er vi på Office365 og leder som har admin kan i teorien logge seg på min bruker og slette mailboksen min. I tillegg tenkte jeg å melde fra til fagforening og arbeidstilsynet, men mulig saken ikke blir behandlet før jeg er ferdig. Da ville det også vært greit å ha en backup.
Tviler på at det finnes lover, men bedriften din kan ha regler for sånt.
"Er i en konflikt med leder på jobb, og vil gjerne vite at jeg kopier av mailer som har gått frem og tilbake."

Hæ? Du vil gjerne vite at du kopierer?
Sitat av bashfoo Vis innlegg
"Er i en konflikt med leder på jobb, og vil gjerne vite at jeg kopier av mailer som har gått frem og tilbake."

Hæ? Du vil gjerne vite at du kopierer?
Vis hele sitatet...
Skal nok være et "har" før kopier.
Trådstarter
Sitat av bashfoo Vis innlegg
"Er i en konflikt med leder på jobb, og vil gjerne vite at jeg kopier av mailer som har gått frem og tilbake."

Hæ? Du vil gjerne vite at du kopierer?
Vis hele sitatet...
Er jo greit å vite at man faktisk kopierer, men det er en har som har sneket seg vekk der.
Din epost-konto er ansett som privat og arbeidsgiver har i utgangspunktet ikke rett til innsyn. Det er regulert i personopplysningsloven og arbeidsmiljøloven. Brudd på det er ansett som svært alvorlig.

Du kan helt fritt kopiere alt, og det kan sikkert være lurt å ta en backup før du slutter et sted. Men husk at du trolig har ansvar for at opplysningene der ikke kommer på avveie, og at det i enkelte omstendigheter kan gjøre det problematisk å f.eks. videresende det til en privat konto. Men om du tar kopi til en minnepenn relativt regelmessig så vil jeg anta at det går helt fint.
https://www.datatilsynet.no/personve...n-epost-filer/

Arbeidsgiver kan i to tilfeller sjekke e-posten til ansatte. Les lenken.
Sist endret av venstrehook; 28. oktober 2021 kl. 16:34.
Legg din private konto på blindkopi for fremtidig kontakt?
Åpne Outlook, gå til fil, konto trykk på adressen din for endre og velg aktiver cached exchange og velg last ned alt.
Da får du en datafil som du kan stappe hvor du vil