Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1248
Hva er det letteste språket å bynne med og vet dere noen bra sider om disse (på norsk!)

-Java?
-Python?
-Lisp?
-Perl?
Java er ganske lett (synst eg då), og Python er ganske greitt. Dei beste sidene er på engelsk, og dersom du ikkje vil ha engelske sider, får du svært lite materiale. Då anbefaler eg ei bok istadenfor. Det er blitt posta nokre bøker nettopp i ein annan post, husker ikkje tittel, men søk litt så finn du noko...
Perl er noe du ikke burde lære deg, selv om ny perl er ute nå som er ganske sweet, men dette språket er kronglete og veldig 'hackish'.. java er object orientert og meget enkelt og lære seg.. python og lisp er tøffe språk også. komme ann på hva du skal kode, hvorfor du vil lære deg noen av dem.. java er litt tregt, så egnes ikke til alt, f.eks spill.
Hva gjør alle disse:

-Java?
-Python?
-Lisp?
-Perl?

Hva lager man med dem? web-sider?
Du kan lage alt med alt.
Bare av de språka der du mener? Python er nok best å satse på, men PHP er iallefall det desidert enkleste å lære seg.
..men selvsagt,

- Java blir brukt til å lage kundetilpassede applikasjoner
- C++/.NET til spill, applikasjoner som skal selges
- PHP, Perl, ASP, JSP til web
- Og phyton? Tja...
enig med Oivin her, PHP er veldig greit å lære seg (driver å lerer selv )

men hvis det mot all formodning var alle programmeringsspråk du tenkte på, så er Delphi greit å bruke til programmering i windows ..

edit: Sider om PHP (på norsk)
Jonepet
php.no
Sist endret av fr3ak; 21. mars 2004 kl. 02:52.
Selv lærer jeg meg PHP.
PHP er nokk det letteste, akkuratt som oivind og fr3ak sa.
Begynte med Pascal, det er lett.
eventuelt Basic.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg kan aldri få sagt dette nokk: Du bør ha en god forståelse av det engelske språket hvis du skal forvente deg å skjønne visse aspekter ved programmering..

Hvorfor? For språkene er faktisk på engelsk (if, then, else, for, do, loop osv...)

Personlig så synst jeg alt blir uforståelig når folk kommer med norske ord innen it (har du noen gang kjørt linux fullnorsk og forstått feilmeldingene?)
Hehe, i begynnelsen brukte eg norske navn på variablene mine, men så var resten av skrivinga på engelsk, og det blei bare krøll. Eg sier bare at dersom du lurer på hvilket språk du bør begynne med, er Engelsk et godt valg.
PHP er nok et veldig greit språk å lære seg, kan man det, så er det mye lettere å forstå f.eks C senere.

Uansett, PHP kan brukes til mere enn web. Med PHP-GTK kan du lage klientside GUI applikasjoner.
php er _best_
http://www.itavisen.no/lesersiden/vi...innlegg_id=164

Tror nok det er like greit å sette igang med C++ først som sist.

Hvis du derimot synes dette virker for vanskelig, kan du f.eks. prøve deg på gode gamle QBasic. Selve QBasic interpreteren finner du her:

http://download.microsoft.com/downlo...-US/olddos.exe (self-extracting setup)

Tutorials finner du mange av i Google Directory:
http://directory.google.com/Top/Comp...sic/Tutorials/

Finnes kanskje tutorials på norsk også, men som sagt av andre er det like greit å ta det på engelsk.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Opprinnelig postet av catmat
- Og phyton? Tja...
Vis hele sitatet...
Pyton = Forenkla versjon av Perl visst jeg ikke tar feil..

Lagd av en programmerer som kjeda seg litt en kveld..
Jeg ville gått for python og lest "How to think like a programmer". Da skjønner man raskt det grunnleggende i programmering og det blir lettere å gå videre i et annet språk.

Det viktigste (mener jeg) når man lærer seg noe er å bruke det. Uansett om det er å spille tuba, fluefiske eller programmering. Kjør gjennom "How to think like a programmer", finn så noe du vil bruke det du har lært til og lag noe, det kan gjerne være noe helt idiotisk.


Noen fine sider:

How to think like a programmer, learning with python

Python
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg begynte med Delphi (Pascal). Veldig lett språk å lære seg, fin GDI og ikke bare liksom-språk som Visual Basic Men foreslår å gå over til C/C++ etterhvert. Når det gjelder Linux har du jo Kylix =)

Om du lurer på hva Delphi brukes mest til er det Database. Veldig lett å lage databaseapplikasjoner. Litt kjedelig, men du kan lage hva du vil egentlig. Selv spill.. Bra community rundt Delphi og.

Jeg liker C, fordi det er litt mer nær det datamaskinen tenker enn f.eks. Delphi. Måten C håndterer pointers på osv. er mye mer elegant enn i delphi.. Også har du muligen til å utvikle til C++ eller Object-C om du trenger O-O programmering =D
Opprinnelig postet av SkyFex
Jeg liker C, fordi det er litt mer nær det datamaskinen tenker enn f.eks. Delphi. Måten C håndterer pointers på osv. er mye mer elegant enn i delphi..
Vis hele sitatet...
Må bare si at jeg ikke kunne vært mer enig.