Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7060
I forbindelse med oppstart av ny bedrift, ble jeg tidligere oppringt av HMS (Helvetes Møkka-Svin) Vakten AS, mens jeg i ørska lå i senga, og trodde det var fra Altinn eller Brønnøysundregisteret.

Samtalen åpnet med at "nå er bedriftsnummeret ditt klart". De ringte meg faktisk ganske nøyaktig tre minutter før jeg selv fikk vite av Altinn - nettopp dette. Med en bergensk aksent over telefonen - overdosert på speed - forstod jeg omtrent tyve prosent av hva han sa.

Jattende med, og innforstått med at dette kun var en bekreftende telefon fra Altinn eller Brønnøysund, om at bedriften min var klar - hadde jeg til slutt prestert å "inngå en avtale" om kjøp av såkalt "nettbasert styringssystem" - for dette var påbudt. Det jeg har gjort, er å skrive "BEKREFT" på SMS. Jeg tenkte vel at dette var avgiften som utestod for å endelig registrere bedriften. Selgeren påstår at vi nå har inngått en skriftlig avtale, som over hodet ikke kan heves. "Jeg skal se, men kan ikke love noe... ...Nei, det går ikke."

Det er snakk om et surt fem-sifret beløp - nok til en langhelg med Champagne-frokost for tre personer.

Jeg fikk ikke opplyst om telefonsamtalen ble tatt opp. Alt han har fra meg er bokstavene: "bekreft" - i en SMS fra mitt nummer.

Jeg hører gjerne lignende opplevelser, og om det løste seg i "offerets" favør.
Har man ikke 14dagers angrerett ved kjøp over tlf?
Av erfaring, så er salgsmetodene så sleipe at om du bestrider fakturaen. Så blir den først sendt til «innkasso» etter noen runder der blir fakturaen slettet, da salgs metodene ofte er sleipe, og utspekulerte. Snakker nå av erfaring jobbet innen for bransjen i mange år

Ikke b2b altså bedrifts avtale inngår det ingen angrefrist
Sist endret av Duveitikkehvem; 15. oktober 2019 kl. 17:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Har man ikke 14dagers angrerett ved kjøp over tlf?
Vis hele sitatet...
Kun som forbruker. Ikkje som bedrift.
Problemet ditt her er at du har ikke hatt den samtalen i kraft av deg som privatperson. Men som en bedriftsleder. De har solgt til bedriften din og ikke deg personlig, selv om du blir den som må rydde opp. Hva du har sagt i samtalen vet ikke jeg, men det er jo en vanlig metode at deler av samtalen (egentlig hele men det snakkes det sjeldent om) tapes. Når du er gjort oppmerksom på at resten av samtalen tapes så er også samtalen gyldig i en evt. strid. Så her tror jeg du må forsøke å spole tilbake og virkelig huske hva som ble sagt, hva du takket ja til og ikke hva du skulle ønske du sa.

Slik saker går ofte til forliksråd, og du får rettsgebyr og kan muligens også risikere å måtte dekke kostnadene motparten har ved å møte i foliksrådet. Om du er trygg på at du ikke har inngått en avtale så forsøker du å komme ut av den. Vet du innerst inne at du gikk fem på og nå angrer på at du samtykket til å handle stort på ditt nye foretak så ta dette som en lærepenge. Aldri aksepter etter en telefonsamtale, be om ytterligere informasjon tilsendt i post. Det stopper stort sett de useriøse, de orker ikke ta seg bryet med å sende noe i posten fordi de vet at oddsene for at de får salget er liten når "offeret" får tenkt seg om.

En ting som tale ri din disfavør er at du har bekreftet handelen på SMS, samtidig som du har godkjent at de tok opp closingen av salget. Ble ting gjort korrekt fra selger har de nå både et opptak der du sier ja til kjøpet, du er blitt informert om hva produktet koster og de har opptak av deg som aksepterer. Så har de sms'n i tillegg.

Mange sleipe selgere, men få sleipe selgere er så sleipe at de logger salg som ikke er reelle. For da vil de miste jobben. Så fra utsiden virker det som du rett og slett har slukt både søkke og agn og har gått fem på. Som en helt ny bedriftseier er du faktisk i målgruppen for denne typen sleipe selgere, for de fleste er ikke ennå blitt kjent med at det ikke er angrefrist i B2B salg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du kan prøve å ringe tilbake og forklare at selgeren ikke identifiserte seg etc..
Jeg ble solgt en "oppføring i nettverkstjenesten" til et firma, en slags betalt oppføring i et linkedin lignende system, dette skulle de ha 50K for.
Det var litt som med deg, alt hørtes veldig offisielt ut og jeg hadde ikke helt forstått at jeg hadde inngått en avtale.

Jeg ringte de, forklarte at selgeren deres var særdeles flink men som nyoppstartet bedrift med null omsetning så kunne de se langt etter de pengene, de kansellerte avtalen på sekundet.
Men om han ikke har samtalen på opptak kan han vel ikke bevise at du har sagt ja til et kjøp? At du har sendt sms kan jo ikke brukes som bevis på at du bekrefter et kjøp, skulle tro man måtte ha mer enn som så?
En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Men så var det å bevise det da...
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Men om han ikke har samtalen på opptak kan han vel ikke bevise at du har sagt ja til et kjøp? At du har sendt sms kan jo ikke brukes som bevis på at du bekrefter et kjøp, skulle tro man måtte ha mer enn som så?
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å tro det? En SMS er skriftlig, og det er rimelig lett å bevise at det var kunden som sendte SMS'en (og ikke bedriften som telefonsolgte). SMS bekrefting av telefonnummerportering har vært bransjenorm siden 2011 (fordi det på den tiden var så mange som prøvde å hevde at de ikke ønskte å portere nummeret over til annen tilbyder likevel) nettopp fordi det utelukker alle "he said, she said" tvister. Har du fått en SMS og svart på denne bekreftende, så er det absolutt null problem for selger å bevise at "se her, jeg snakket med han, og han bekreftet avtalen skriflig ved å svare på SMS'en jeg sendte han", imens du som kjøper ikke har noen som helst bevis eller dokumentasjon på din side av saken.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Men så var det å bevise det da...
Vis hele sitatet...

Slike selskaper har gjerne rutine på at de tar opp slutten av samtalen, noe de fletter inn i strømmen av ord og informasjon og de bruker kløkt og teknikk når de formulerer seg slik at det nærmest blir utenkelig å svare noe annet enn JA når de spør om det er greit med opptak.

Årsaken til opptak er todelt, dels for å sikre kunde mot uredelige selgere, og dels for å sikre at avtalemotpart forholder seg til avtalen som blir inngått.

Opptaket fjerner da enhver tvil om hva som er avtalt.

Kjenner ikke firmaet som omtales, men regner med at de har rutiner på opptak av salgsamtaler. Det sikrer både mot uredelige salg, men sørger også for at kundene låses fast om de senere ønsker å trekke seg.

Han som fikk nullet en avtale om kjøp for 50K i tråden var heldig. Det kunne fort endt i inkasso, kredittanmerkning og masse problemer. Ofte velger mange å starte ENK som første foretak, og problemet der er jo at innehavers kredittscore teller både privat og på foretak.

Du bør forsøke å snakke med selskapet men nekter de så vurder å ta smellen å se på det som en litt kostbar lærepenge. Å stappe purringer i en skuff løser ingenting, det fører bare til dårlig kredittscore og da kan det også bli vanskelig for foretaket å få oppdrag, kontrakter, varer, utstyr etc i tillegg til at du selv bli avskåret fra alt fra mobilabb til kredittkort og blir en kasteløs litt på utsiden av samfunnet.
Sist endret av _abc_; 15. oktober 2019 kl. 22:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sur gubbe
Brems's Avatar
Trådstarter
Takk for innspill og erfaringer.

Jeg forsøker å lage meg en liste med argumenter;

Nummeret de ringte meg på, er mitt personlige telefonnr. Altså ringte de meg som privatperson.

Jeg er ingen kløpper på bergensk dialekt, og ei skal jeg si hva jeg tenker om den - men jeg kan ikke huske han si at samtalen ble tatt opp.

At det var min finger som sendte SMS er heller ikke til å bevise, men ei heller et godt argument.


Jeg roper gjerne om hjelp med flere argumenter.
Det nummeret du ble oppringt på oppga du kanskje da du registrerte foretaket i brønnøysund? Juridisk er det ingenting i veien for å ringe innehaver av et foretak på whatever nummer, sålenge de gjør det klart at de ringer angående foretaket ditt noe det virker som de klarte å sleipe inn i samtalen. Altså har de ikke hatt samtalen med deg som en privatperson, men som innehaver av et foretakt. B2B uten angrefrist.

Tror du bør holde deg unna soleklare bortforklaringer, det kan bli brukt mot deg om saken går videre. Som at det ikke var du som sendte sms.
Be om en kopi av opptaket.
Da vet du iallefall hva som ble sagt.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hva får deg til å tro det? En SMS er skriftlig, og det er rimelig lett å bevise at det var kunden som sendte SMS'en (og ikke bedriften som telefonsolgte). SMS bekrefting av telefonnummerportering har vært bransjenorm siden 2011 (fordi det på den tiden var så mange som prøvde å hevde at de ikke ønskte å portere nummeret over til annen tilbyder likevel) nettopp fordi det utelukker alle "he said, she said" tvister. Har du fått en SMS og svart på denne bekreftende, så er det absolutt null problem for selger å bevise at "se her, jeg snakket med han, og han bekreftet avtalen skriflig ved å svare på SMS'en jeg sendte han", imens du som kjøper ikke har noen som helst bevis eller dokumentasjon på din side av saken.
Vis hele sitatet...
Men har selger bevis på at det er han som har sendt sms en da? Og om han ikke har opptak med stemmen hans kan det svekke selgers troverdighet om at det var eier av tlf han faktisk snakket med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Men har selger bevis på at det er han som har sendt sms en da? Og om han ikke har opptak med stemmen hans kan det svekke selgers troverdighet om at det var eier av tlf han faktisk snakket med.
Vis hele sitatet...
I sivilrettslege tvister handler det om sannsynsovervekt, ikkje absolutter. Er det 51% sjans for at avtalen er inngått, så skal retten konkludere med at den er inngått.
Sur gubbe
Brems's Avatar
Trådstarter
Case closed.

De trakk seg.

Ringte dem opp og ba om fullt navn og nummer på selger. Ba om å få snakke med sjefen, men han var i "møte".

Truet dem senere med søksmål i en formell mail.
-Da fikk det briste eller bære.

Viser seg at samtalen ikke var tatt opp. Enten dét, eller at de kan ha hørt gjennom samtalen, og innsett at det var uakseptabelt.

For all del, hold dere unna HMS Vakten AS.
Opplevde det samme selv, og det er mange lignende selskaper som ringer spesifikt nyoppstartede bedrifter og sier at det er noe loven krevet du skal ha, som de prøver å selge deg.

Ringte selv og klikket totalt på selgeren da de utga seg for å være gulesider. Å jeg fant ut det bare var tull. Fikk aldri regning eller tlf fra dem igjenn.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jobbet for en stund tilbake for et firma som dette. Måtte si opp etter et par dager. Helt utrolig skitten buisness modell
▼ ... over et år senere ... ▼
Hallo. Noen fler idet siste som har vært ute for disse? De går nå under navnet Komplett HMS. Utgir seg for å være fra Brønnøysundregisteret.
Hvordan kan man komme seg unna disse svindlerne? Saken har gått til inkasso, men jeg har bestridt kravet fra 1 time etter SMS. De har nå holdt på i 4-5 måneder..
Gå til forliksråd.

Hvis dem har utgitt seg for å være fra Brønnøysundsregisteret eller på en annen måte fremstilt at det er obligatorisk å ha produktet de prøver å prakke på deg, og du virkelig mener at de spiller på bedrag, har du trolig god odds på å få deg ut av faenskapet.
Sitat av tullekontohehe Vis innlegg
Gå til forliksråd.

Hvis dem har utgitt seg for å være fra Brønnøysundsregisteret eller på en annen måte fremstilt at det er obligatorisk å ha produktet de prøver å prakke på deg, og du virkelig mener at de spiller på bedrag, har du trolig god odds på å få deg ut av faenskapet.
Vis hele sitatet...
Det er generelt innkreveren som går til Forliksrådet noe disse tvilsomt vil gjøre.

Denne forretningsmodellen baserer seg nok på alle som betaler regningene sine blinde. De vil nok trekke krav mot de som bestrider. De kan ikke kreve inn et bestridt krav. Da må det avgjøres i Forliksrådet.

Husk at det ikke har noen konsekvenser om de truer med inkasso. Det må først gjennom inkasso for å kunne gå til Forliksrådet. Det er først når du har tapt i forliksrådet kravet er rettslig.