Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2211
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg jobber i psykiatrien, og for noen måneder siden var jeg på en ayahuasca retreat i utlandet. For meg var dette en bra opplevelse. Ikke dermed sagt at jeg kommer til å gjøre det igjen, men jeg vokste på det både personlig og også faglig.
På jobben har vi mulighet til å gå til egenbehandling hos hverandre hvis vi føler behov for det. Jeg har en god kollega jeg godt kunne tenkt meg å dele dette med i egenbehandling, altså at jeg forteller hva jeg opplevde og og få hjelp til å integrere det. Men... føler det er en risky ting å begi seg ut på... det er vel noe som heter opplysningsplikt? Jeg har ikke lyst til å miste autorisasjon og jobb.
Hva gjør jeg?
Hva med å ikke benytte en kollega hvor du arbeider til dette men heller en privatpraktiserende psykolog o.l.?

Jeg vet at det koster noen kroner, men i ditt spesifikke tilfelle hadde det kanskje vært et bedre alternativ? Og du har vel ikke planer om å ta mange sesjoner uansett?
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde ikke riska det. Gå privat eller snakk med noen som driver med aya. Det fins norske og internasjonale "supportgrupper" på facebook
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Finnes det noen «aya-friendly» terapeuter her til lands?
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spennende! kan jeg får spørre hva du eventuelt jobber med i psykiatrien? kansje ikke så relevant..men gøy å vite om de i tilfelle skulle være "Psykiatere eller Psykologer" så har testet ut dette de meste jeg har hørt fra folk i helsepersonelle er at de ikke anbefaler å drive me psykedelika som f.eks ayahuasca..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Spennende! kan jeg får spørre hva du eventuelt jobber med i psykiatrien? kansje ikke så relevant..men gøy å vite om de i tilfelle skulle være "Psykiatere eller Psykologer" så har testet ut dette de meste jeg har hørt fra folk i helsepersonelle er at de ikke anbefaler å drive me psykedelika som f.eks ayahuasca..
Vis hele sitatet...
Det er endel som begynner å ha en annen holdning til det. Lokale DPSen her jeg bor hadde fagdag om LSD for noen mnd siden ;D
Det enorme mefisinske potensialet til denne gudedrikken er ment for at det skal bli brukt av menneskeheten. Jo fortere psykiatere og andre med et papir som gjør at folk hører på dem tar bladet av munnen, jo fortere vil utviklingen gå. Så lenge du ikke mister jobben, synes jeg du skal snakke om det. Kansje la deg bli intervjuet anonymt. Det er en svært viktig oppgave å formidle dette. Viktig nok til at sivil ulydighet kan forsvares
Sist endret av pipestilk; 4. september 2019 kl. 18:53.
Jeg sier, ikke bland psykologi og psykedelika, psykologien bare ødelegger slike erfaringer. Psykoanalysen, slik Jung utførte den, derimot kan være nyttig å ha i sekken.

Psykedelika er et kreativt arbeide med seg selv, "skolepsykologien" er alt annet enn kreativt.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Jeg sier, ikke bland psykologi og psykedelika, psykologien bare ødelegger slike erfaringer. Psykoanalysen, slik Jung utførte den, derimot kan være nyttig å ha i sekken.

Psykedelika er et kreativt arbeide med seg selv, "skolepsykologien" er alt annet enn kreativt.
Vis hele sitatet...
Hvordan utførte Jung denne psykoanalysen du snakker om?
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Finnes det noen «aya-friendly» terapeuter her til lands?
Vis hele sitatet...
Har en kompis som misbrukte psykedelika grunnet omsorgssvikt i familien. Det er en lang historie, og skal ikke gå i detalj på det.

Men han ble tvungen til psykolog sammen med familien, da spurte han spesifikt om å dra innom EmmaSofia klinikken. Ettersom at de både praktiserer terapi og jobber aktivt med en reguleringsagenda, så vil det være et sted man ikke blir oppfattet som helt på bærtur mtp. psykedelika. Han opplevde det som å bli hørt, der mye av hans behov og problemer ble tatt på alvorlig og ikke kastet bort - slik han opplevde hos en del tradisjonelle psykologer.
Er det noen norske facebooksider som omhandler dette temaet?
Sitat av Skepty Vis innlegg
Hvordan utførte Jung denne psykoanalysen du snakker om?
Vis hele sitatet...
Veldig likt slik en kunster jobber med sine ideer, men med fokus på projiseringer av indre ustabile tilstander på den ytre verden (skyggen). Og så går en ned i disse ustabile tilstandene og ved hjelp av kreativt arbeide finner man en utvei. Men det er helt ulikt skolepsykologien som søker å rehabilitere mennesket slik det fungerer i kulturen. Jungs psykologi går mye lengre enn dette, det går ned i det mystiske.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Eckhard Vis innlegg
Er det noen norske facebooksider som omhandler dette temaet?
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva du spør etter. Norske facebooksider om ayahuasca? Eller om ayahuasca og psykiatri?