Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4130
Hei! Jeg ønsker først og fremst svar fra folk som bor eller har bodd i Oslo, da det er en av byene med flest brukere av rusmidler, og hvor vidt det å bo i en storby har hatt stor betydning for din bruk av rusmidler?.

Spørsmål 1: hvor gammel er du, hvor gammel var du første gang du prøvde et ulovlig rusmiddel, og har du benyttet et ulovlig rusmiddel i løpet av den siste måneden?

Spørsmål 2: Kommer du ifra en større by?

Spørsmål 3: den første gangen du prøvde, var dette i en av de større byene eller på landet?

4. Hvilke rusmidler har du anvendt i den siste måneden?
Sist endret av Veggen; 27. august 2019 kl. 03:08.
R.i.p 23.04.2021
fra nesodden utenfor Oslo, begynte med rus da jeg 12 / 13. Det begynner med alkohol i helgene med venner,så spør noen om vi vil prøve hasj som vi kjøpte i oslo.Vennegjengen min begynner og eksperimentere med piller og amfetamin og jeg ble dratt med ganske så kjapt. Da jeg var 17 kom en kompis og an befalte heroin ,jeg så dum som jeg var sa ja og røyket dette på sølvpapir for og virke kul..2år senere.. jeg røykte fortsat heroin ,mens de andre i kretsen begynner og bruke sprøyta. Jeg ble spurt flere ganger men så nei til nåla! Da jeg var 21 år slutter jeg og røyke heroin,men fikk da oxynorm og benzodiazepiner som valium og apodorm av legen.hvert innom bup og Follo klinikken fra jeg var 5år og fikk da ritalin.fikk så aap og Etter hvert trygd.. nå er jeg snart 33år og er rusfri. Mye jeg ikke har skrivet om men det er en kjapp gjennomgang av mit kaotiske liv. Nå så går det i alkohol og ikke noe annet.
Sist endret av Tarm; 27. august 2019 kl. 01:35.
Hva mener du med "narkotikamisbrukere" da? Bare folk som bruker rus generelt uansett omfang eller narkomane med ett stort problem liksom?
Sist endret av Alge; 27. august 2019 kl. 01:40.
Sitat av Alge Vis innlegg
Hva mener du med "narkotikamisbrukere" da? Bare folk som bruker rus generelt uansett omfang eller narkomane med ett stort problem liksom?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål. Et bedre ordvalg ville ha vært brukere av ulovlige rusmidler. Det vil si uavhengig av omfang eller om det er misbruk eller ei. Alle de som benytter seg av ulovlig rus kan svare.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Godt spørsmål. Et bedre ordvalg ville ha vært brukere av ulovlige rusmidler. Det vil si uavhengig av omfang eller om det er misbruk eller ei. Alle de som benytter seg av ulovlig rus kan svare.
Vis hele sitatet...
Okai, da skjønner jeg. Er det viktig at man er fra Oslo om man ønsker å svare? Hva tenker du å bruke svarene til? spør rett og slett av nysgjerrighet
Sitat av Alge Vis innlegg
Okai, da skjønner jeg. Er det viktig at man er fra Oslo om man ønsker å svare? Hva tenker du å bruke svarene til? spør rett og slett av nysgjerrighet
Vis hele sitatet...
Spørsmålene blir ikke brukt til skoleoppgave eller forskning dersom noen lurer. Det er kun for å berike eget forståelsesgrunnlag angående rusmiljøet i Oslo, da jeg føler at det er litt begrenset informasjon på feltet.

Grunnen til at jeg velger Oslo er for å snevre det inn og ikke stille et for stort spørsmål som det blir vanskelig å dra noe klokskap ut av, når jeg i all hovesak er interessert i narkotikatemaet i Oslo.
Svar 1:
Jeg er 25.
Første gang jeg prøvde ett ulovlig rusmiddel var jeg 13-14.
Ja, det har jeg.

Svar 2:
Kommer ifra rett utenfor Oslo, har også bodd i Oslo ett par år.

Svar 3:
Det var vel litt mer landet enn byen, lite tettsted.

Svar 4:
Hasj (av ulovlige rusmidler)
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spørsmål 1: hvor gammel er du, hvor gammel var du første gang du prøvde et ulovlig rusmiddel, og har du benyttet et ulovlig rusmiddel i løpet av den siste måneden?

Svar: 30-35 år. Var 16 første gang jeg prøvde et ulovlig rusmiddel. 15 første gang jeg prøvde alkohol. Har benyttet ulovlige rusmidler den siste mnd, ja.

Spørsmål 2: Kommer du ifra en større by?

Svar: kommer fra en omegnskommune til Bergen.

Spørsmål 3: den første gangen du prøvde, var dette i en av de større byene eller på landet?

Svar: Det var på en tur i Oslo, men jeg var bosatt på Vestlandet. At første gang endte opp med å bli i Oslo var nok mer eller mindre en tilfeldighet. Bruket fortsatte straks man kom tilbake til Vestlandet.

Spørsmål 4: Hvilke rusmidler har du anvendt i den siste måneden?

Svar: Alkohol, cannabis, mdma, heroin, kokain, neurontin, benzodiazepin (det har vært et unormalt høyt forbruk den siste måneden/halvannen, bla. på grunn av feriering. Bruker normalt sett ikke noe "fast" (i den grad at jeg er fysisk avhengig)).
1. Jeg er 26 år, prøvde alkohol da jeg var 14, men mitt første ulovlige rusmiddel prøvde jeg ikke før jeg var 18.

2. Ja, kommer fra en større by, 1 time og 20 minutter fra Oslo med tog, en time med bil.

3. Den første gangen jeg fikk funk på noe, som paradoksalt var sopp en stund etter at jeg hadde prøvetrekt av en joint i byen jeg bor i var den største byen av dem alle ( i hvert fall her til lands), Oslo.

4. bare kannabis noen få ganger den siste måneden, da jeg er i en flytteprosess. dessuten var våren i år ganske turbulent på rusfronten så sånn sett et ganske nødvendig avbrekk.

Hvorfor? Rus er som kjent så mangt, men en liten virkelighetsflukt er ikke å forakte av og til, i tillegg til at jeg alltid har vært ekstremt nysgjerrig. Er litt on off når det kommer til ulike typer rus, så vil ikke si jeg har et rusproblem da jeg vet når jeg skal stoppe.
Sist endret av equimanthorn; 27. august 2019 kl. 17:01.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Spørsmål 1: hvor gammel er du, hvor gammel var du første gang du prøvde et ulovlig rusmiddel, og har du benyttet et ulovlig rusmiddel i løpet av den siste måneden?

Er 18, prøvde cannabis da jeg var 15. Ja.

Spørsmål 2: Kommer du ifra en større by?

Vil si større tettsted.

Spørsmål 3: den første gangen du prøvde, var dette i en av de større byene eller på landet?

I en by.

4. Hvilke rusmidler har du anvendt i den siste måneden?

Cannabis, ketamin, sopp. Ketamin og sopp for første gang.


Om det har hatt påvirkning på min bruk? Ja. Lettere tilgjengelighet vil jeg si er største faktoren.
Sist endret av Mekkern; 27. august 2019 kl. 17:24.
pørsmål 1: Er 19 år gammel, var 15 da jeg prøvde flein. ja mest hasj, eventuelt litt benzo hvis tilgjengelig

Spørsmål 2: bor ca 40 min fra oslo, dog har bodd ett år i oslo,


Spørsmål 3: var på landet/tettsted, selvplukket flein.


4. hasj og benzo, brukes mest til å slappe av etter en lang dag/eventuelt rømme litt vekk til tider

Dog oslo er stedet der jeg prøvde crystal dog så er lettere tilgang, handler som oftest i oslo
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Ser jeg glemte å nevne by nå, bor 20 min unna Oslo.
Sist endret av Mekkern; 27. august 2019 kl. 21:55.
Hasj oppsøkte jeg og daværende dame. Alt av speed og piller vi snublet over kjørte jeg i meg. Gikk fint til militæret. Etter militæret begynte jeg å selge alt mulig, særlig speed og hasj. Tok begge deler hver dag, hele dagen. Begynte å selge kokain hovedsaklig. Tok kokain hele dagen. Begynte å feire gode kola-omsetninger med en kule heroin. Heroin og kokain hele dagen, tillegg amfetamin ved eksamenstider.

Røykte alltid om kvelden uansett rusperiode.

GHB, benzoer, sopper, DMT. LSD. 2C*,methylone,MDMA,mephedrone osv var der bare alltid.

Nå har jeg sluttet med alt-mulig-annet, tar amfetamin og sub ved behov, røyker etter ønske, kicker ass på et eller annet underbevisst plan jeg ikke har kontroll over.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
1. Er nå 38, aldri prøvd noe annet enn alkohol frem til jeg var 35, og nei bruker ingenting nå lenger. Siste jeg prøvde var Ayahuasca, og det fikk meg tilbake i arbeidslivet på to uker, etter å ha vært arbeidsledig i over 10 år. Nå har jeg vært arbeidsfør i ett godt år.

2. Kommer fra bygda, men fikk mitt første møte med rus i Trondheim da jeg ble gitt mdma fordi jeg var en person som slet mye med å være emosjonell flat med mangel på følelser, empati og evne til og glede meg over ting. Jeg hadde og sterk sosial og berøringsangst. En kveld kurerte dette, selv 3 år senere.

3. Se 2.

4 siste jeg rørte var Ayahuasca og nei det har ikkje vært på en veldig lang tid nå
▼ ... over et år senere ... ▼
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Møtte en kar på internett som sa han kunne skaffe meg hasj, resten er historie.
Sist endret av kamelia; 12. oktober 2020 kl. 18:34.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hei! Jeg ønsker først og fremst svar fra folk som bor eller har bodd i Oslo, da det er en av byene med flest brukere av rusmidler, og hvor vidt det å bo i en storby har hatt stor betydning for din bruk av rusmidler?.

Spørsmål 1: hvor gammel er du, hvor gammel var du første gang du prøvde et ulovlig rusmiddel, og har du benyttet et ulovlig rusmiddel i løpet av den siste måneden?
Vis hele sitatet...
Cannabis 14år. Ja, cannabis

Sitat av Relevant Vis innlegg

Spørsmål 2: Kommer du ifra en større by?
Vis hele sitatet...
Ja
Sitat av Relevant Vis innlegg

Spørsmål 3:
den første gangen du prøvde, var dette i en av de større byene eller på landet?
Vis hele sitatet...
Mindre by, men i nærheten av Oslo. Røyka min første J i Lillestrøm
Sitat av Relevant Vis innlegg
4. Hvilke rusmidler har du anvendt i den siste måneden?
Vis hele sitatet...

Cannabis

så nå at dette var en gammel tråd
Sist endret av DrPerception; 12. oktober 2020 kl. 19:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Beklager, jeg vet det er en gammel tråd og ikke bor jeg i Oslo heller, men jeg kjeder meg og trenger noe å gjøre på!

1. Jeg er 22 år gammel, og jeg var 16 år da jeg prøvde mitt første ulovlige rusmiddel (eller mitt første rusmiddel for den saks skyld). Jeg har benyttet ulovlige rusmidler den siste måneden.

2. Ja jeg kommer fra en større by, Stavanger (liker egentlig ikke å "avsløre" info, men jeg lurer på om ikke dette allerede har kommet frem på brukeren min fra før)

3. Ja, det var hjemme i leiligheten til min far.

4. Den siste måneden har jeg brukt cannabis, amfetamin, kokain, alkohol og xanax.

Som nevnt veldig sent ute, men er det lov å spørre hvorfor du lurte på dette, og spesifikt til Oso?
Sitat av Stekesmør Vis innlegg
Beklager, jeg vet det er en gammel tråd og ikke bor jeg i Oslo heller, men jeg kjeder meg og trenger noe å gjøre på!

1. Jeg er 22 år gammel, og jeg var 16 år da jeg prøvde mitt første ulovlige rusmiddel (eller mitt første rusmiddel for den saks skyld). Jeg har benyttet ulovlige rusmidler den siste måneden.

2. Ja jeg kommer fra en større by, Stavanger (liker egentlig ikke å "avsløre" info, men jeg lurer på om ikke dette allerede har kommet frem på brukeren min fra før)

3. Ja, det var hjemme i leiligheten til min far.

4. Den siste måneden har jeg brukt cannabis, amfetamin, kokain, alkohol og xanax.

Som nevnt veldig sent ute, men er det lov å spørre hvorfor du lurte på dette, og spesifikt til Oso?
Vis hele sitatet...
Stavanger er en tøff by å vokse opp i da, grunnet de konsentrerte områdene med narkotika. Been there, done that🙃
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Startet med vape faktisk, ødela vapen, da takket jeg ja til min første snus. Fikk en digg rus av snusen og ville prøve alkohol. (Jeg var 17)

Etter par 10-20 fester skulle noen venner av meg røyke cannabis, spurte ikke om å få fordi jeg var tom for penger.

Ett år senere (18 år) sitter jeg med en cigarette i røykeboden uttafor jobben min. En mørk fyr spørr om jeg vil ha, jeg takker ja.

Røyker hver dag i en uke.

Prøvde da ritalin, så prøvde jeg xanax, xtc, lsa frø, sopp og fentanyl.

Men jeg falt tilbake på weed og har ikke rørt noe annet enn weed siden fleinsesongen.

Er 21 nå
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En mørk fyr spurte om jeg ville ha jointen hans*
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
1. Jeg blir 19 dette året, første gang jeg prøvde et ulovlig rusmiddel var i 2016 tilbake da jeg var 13 år gammel, har siden dette vært borti alt fra hasj til heroin. Jeg har også benyttet to ulovlig rusmiddel den sist måneden, kun MDMA og cannabis.

2. Jeg er oppvokst i Haugesund.

3. Første gang jeg prøvde var hjemme hos meg selv i dette tettstedet.

4. Den siste måned har jeg bare røyket tobakk og hasj, drukket alkohol og prøvd MDMA igjen (magien er fremdeles borte).

(hvordan byen min ble introdusert av Ylvis)
Jeg er 35 år gammel(jesus tiden flyr). Første gangen jeg brukte et ulovlig middel var da fattern lot meg smake på sprit da jeg var 6-7. Becynte å røyke sigaretter så smått da jeg var 10 og begynte å drikke alkohol ds jeg var 13. prøvde hasj like etter alkoholdebuten. Likte det ikke i det hele tatt. Men drakk som en galning fra første slurk.

Ja jeg har brukt heroin, benzo, både lovlig og ulovlig og mdma.

Ja jeg kommer fra Oslo.

Ja det var i Oslo. Ja jeg har brukt de samme rusmidlene jeg nevnte over den siste måneden.

Hvis du vil vite mer om rusmiljø oh rusvaner i Oslo burde du kanskje tatt deg litt bedre tid til å tenke ut noen spørsmål som ikke gjør at msn svarer på det samme flere ganger. Trenger ikke lese mye på freak før man kan spå disse svarene ganske nøyaktig
Prøvde alkohol første gangen når jeg var 13, øl og baileys tror jeg det var. sakte men sikkert ble det en vanlig greie i helgene, foreldre som kjøpte til oss så vi ikke skulle kjøpe hjemmebrent- er fra en bygd i BUskerud eller viken eller hva faen det er blitt nå. Flytta til Big bear når jeg var 18/19, prøvde marihuana og det ble daglig bruk så å si med en gang, som fortsatte når jeg flytta hjem igjen. Flytta så til oslo, daghlig røyking fortsatte, Helgedrikking, så begynte jeg på Prosjektskolen og da rant det inn med andre rusmidler, MDMA, LSD, Flein, Speed. et siste året har det vært speed og mdma månedlig, adhd medisiin ukentlig, mens snus og hasj har jeg brukt daglig de siste ti årene. Nyttårsaften ble en fin kavalkade av adhd medisin, fleinhonning, hasj, snus og alkohol. 2. januar slutta jeg med alt og er fortsatt rusfri, og skal fortsette med å være det til 10. august(8 dager og 8 måneder).