Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1619
Her om dagen kjøpte jeg ett fiskesett fra Biltema "Fiskesett Deep Sea Predator" men dette viste seg fort å være ett feilkjøp da jeg fisker for det meste ved brygga. Virker som en solid stang, men snella lager knuter for hvert kast, og stanga er vell havstang så den kaster dårlig.

Jeg kan ikke stort om fiskeutstyr, så lurte på hva er en grei pris for en stang og snelle man kan bruke til det meste. Man finner vell masse utstyr på vårt lokale XXL, men jeg frykter at de vil prøve å selge på meg dyrere enn nødvendig. Så jeg tenkte å spørre om det er noen her inne som kan komme med noen tips?

Jeg fisker mest i saltvann etter litt større fisk, men bytter noen ganger til ferskvann etter litt mindre fangst. Budsjettet mitt ligger på rundt 2500 Kr om det er mulig å få en grei stang og snelle for dette. Snøre og krok vil komme utenom budsjettet
Jeg ville sjekket finn.no for litt eldre men kvalitets utstyr, det med at sena krøller seg kan være at sena er enten gammel og stiv eller ny og ikke inngått
Det blir rot i nylonet siden du har feil snelle til formålet ditt. Får å kaste fra land trenger du en haspelsnelle.
Anbefaler skittfiske.no de prøver aldri å lure deg, de har gode priser og informasjon om produktene

Finn deg noe i din prisklasse i linken under
https://www.skittfiske.no/fiske/fiskesett/haspel
Du har kjøpt et fiskesett som er beregnet for fiske ut av båt og kan ikke brukes til å kaste med.Snøre slippes ut ned i dypet ifra båten og du står å napper i stanga til du får fisk.

Kjøp deg heller et fiskesett med haspel snelle og 5-25gr/10-30gr stang og og lengde på ca 9-10fot
Skittfiske.no har mange fine fiskesett til under 2500kr
Selv så har jeg 3-12gr stang til ørret fiske i elv. 10-30gr for sjø og 10-50gr for laks
Hva slags agn bruker du da du fisker? Og hva slags fisk er du ute etter?

Vekten på agnet vil gi en pekepinn på hva slags stang som passer deg.
Trådstarter
Fisker med sluk 25 - 40G er det jeg har. Jeg er ute etter Torsk, Sei og Laks da jeg synes det er stas å få storfisk. Største jeg har fått er en 9kg Torsk, ikke den største men fortsatt gøy
Sitat av Nettopaino Vis innlegg
Kjøp deg heller et fiskesett med haspel snelle og 5-25gr/10-30gr stang og og lengde på ca 9-10fot
Skittfiske.no har mange fine fiskesett til under 2500kr
Selv så har jeg 3-12gr stang til ørret fiske i elv. 10-30gr for sjø og 10-50gr for laks
Vis hele sitatet...
Dette var et godt forslag!
10-50g
10fot stang. På brygge med god klaring så funker 11 fot også fint.

Shimano har noen fine stenger i den klassen.

Haspellsnelle med 2500 størrelse ville jeg valgt, det er mange forskjellige. Shimano og Okuma er merker jeg vet funker bra.
Kjøpte meg en sånn en for ikke så lenge siden:
https://xxl.no/abu-garcia-cardinalse...111875_1_style

Er dette haspelsnelle? Har brukt den fra land. Virker som det går fint, men det hender den surrer seg ganske godt.
Sitat av hippitus Vis innlegg
Kjøpte meg en sånn en for ikke så lenge siden:
https://xxl.no/abu-garcia-cardinalse...111875_1_style

Er dette haspelsnelle? Har brukt den fra land. Virker som det går fint, men det hender den surrer seg ganske godt.
Vis hele sitatet...
Det er haspel ja.
Det kan være sena som er litt lei, ville prøvd å bytta ut den.

Det kan være saltvann som har gjort at fiskesena er sånn også. Det er lurt å skylle vekk saltvannet etter bruk.
Sitat av Odd Vis innlegg
Det er haspel ja.
Det kan være sena som er litt lei, ville prøvd å bytta ut den.

Det kan være saltvann som har gjort at fiskesena er sånn også. Det er lurt å skylle vekk saltvannet etter bruk.
Vis hele sitatet...
Har på sena som fulgte med, og det er kanskje ikke allverdens på et fiskesett til den prisen. Skal prøve å bytte det! Takk for tips angående skylling også, det har jeg aldri gjort, så det skal jeg begynne med!
Jeg kjøpte en Abu pakke til 4-500kr på xxl, den har holdt greit i 2 år nå og holder dette året også (blir brukt 1-2 ganger i uken året vår-sommer-høst).

Dersom du ikke bruker utstyret mye og utfører grunnleggende vedlikehold så holder slike pakker noen år, legger på en 500 lapp til får du gjerne sneller du kan kjøpe reservedeler til og dermed kan du han utstyret lenge.