Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4181
Jeg tenkte å bestille en robotstøvsuger i prisklassen 5-7000. Noen her som kan anbefale en bra støvsuger i dette prisjiktet?

Helst så brukervennlig så mulig. Bra batterilevetid skader heller ikke.
Jeg har xiaomi mi roborock s50, og er superfornøyd.
Syns appen er enkel, kan styre alt fra den, ellers er den "smartere" en min gamle roomba (skulle bare mangle det er 5 år nyere teknologi) og prisen var uslåelig.
Sitat av sovtek Vis innlegg
Jeg har xiaomi mi roborock s50, og er superfornøyd.
Syns appen er enkel, kan styre alt fra den, ellers er den "smartere" en min gamle roomba (skulle bare mangle det er 5 år nyere teknologi) og prisen var uslåelig.
Vis hele sitatet...
Det høres meger positivt ut. Er det noe problemer på tepper og slikt? Har hørt at de har en tendens til å krølle seg fast der, gjelder det roborock eller er alt knirkefritt? Takk for svar, det var snilt gjort.
Sjekk ut Deebot r95 el r98 fra Evac. Automatisk tømming av robotstøvsugeren. Fått knalltester. Lyst på en sjøl jeg.
Ja skal bestemme meg før helgen hva jeg kjøper. Sikkert ikke dum denne så setter den opp på listen over potensielle kjøp sammdn med roborock.
Begge disse fra evac kan også våtmoppe
Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Det høres meger positivt ut. Er det noe problemer på tepper og slikt? Har hørt at de har en tendens til å krølle seg fast der, gjelder det roborock eller er alt knirkefritt? Takk for svar, det var snilt gjort.
Vis hele sitatet...
Jeg har bare ett teppe i leiligheten, og det er stort og tungt. Det har ikke vært noe problem med at støvsugeren har tulla seg fast i det nei, men mulig det hadde vært et problem med type små filleryer og lignende. Har opplevd at den kilte seg fast under ett skap som hadde skrå avsluttning på kanten. Måtte lage stopper under der så det ikke skulle gjenta seg
Sitat av random67489 Vis innlegg
Begge disse fra evac kan også våtmoppe
Vis hele sitatet...
Hvordan fungerer mopping egentlig? Har den sensor som oppdager hvis den kommer ovre tepper og kabler o.l. vet du?

Sitat av sovtek Vis innlegg
Jeg har bare ett teppe i leiligheten, og det er stort og tungt. Det har ikke vært noe problem med at støvsugeren har tulla seg fast i det nei, men mulig det hadde vært et problem med type små filleryer og lignende. Har opplevd at den kilte seg fast under ett skap som hadde skrå avsluttning på kanten. Måtte lage stopper under der så det ikke skulle gjenta seg
Vis hele sitatet...
Ikke så altfor ille det. Er åpne for flere forslag også.

Bestiller robotstøvsuger i morgen tror jeg. Hvilken er litt usikkert men må si roborok frister litt.
Sist endret av Dorullnisse; 8. oktober 2018 kl. 21:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om jeg husker korrekt så mapper de robotene rommet/leilighet/bolig ved første runde. Etterpå kan du gå inn på appen på mobilen og får opp en 2D tegning av boligen. Du ser feks sofa og bordet og kan "tegne" inn en sperre rundt matten slik at den ikke kjører over matten når den mopper.

Sjekk ut youtube. Lett å bli imponert over akkurat disse fra evac.

R98 er litt dyr ca 10 000 men prisen på R95 ser ut til å ha falt siden i sommer. Så den får du til ca 3500.
R95 mangler selvtømming og kommer ikke med en ekstra håndholdt støvsuger slik som R98 gjør. Men det var toppmodllen før R98 så det er nok ikke et dårlig valg.
Sist endret av random67489; 9. oktober 2018 kl. 00:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kort tips: Tenk mindre på batteritid, for de fleste finner tilbake til laderen selv, og Lithium Ion/Polymer batterier er uansett hyllevare du potensielt vil måtte bytte om noen år (selv ubrukte eldre batterier har dårligere kapasitet enn noen som kommer rett fra fabrikken), og tenk mer på ting som tray volum (for du må tømme den for støv), støynivå (for av og til vil du nok ha lyst å ha den gående selv om du er hjemme og må leve med bråket), behov/lyst for fjernstyring/scheduling/app og ikke minst bakkeklaring. Sugeeffekt kan være greit å tenke over hvis du har tepper den skal gå over.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Kort tips: Tenk mindre på batteritid, for de fleste finner tilbake til laderen selv, og Lithium Ion/Polymer batterier er uansett hyllevare du potensielt vil måtte bytte om noen år (selv ubrukte eldre batterier har dårligere kapasitet enn noen som kommer rett fra fabrikken), og tenk mer på ting som tray volum (for du må tømme den for støv), støynivå (for av og til vil du nok ha lyst å ha den gående selv om du er hjemme og må leve med bråket), behov/lyst for fjernstyring/scheduling/app og ikke minst bakkeklaring. Sugeeffekt kan være greit å tenke over hvis du har tepper den skal gå over.
Vis hele sitatet...
Ja stemmer jo det at de lader seg selv, det tenkte jeg ikke over. Du har ellers noen gode poenger.

Takk for alle tips og forslag skal se nærmere på spesifikasjonene til de ulike modellene. Stresser ikke så mye med å bestille, blir nok i helgen tror jeg.
Sitat av sovtek Vis innlegg
Jeg har xiaomi mi roborock s50, og er superfornøyd.
Syns appen er enkel, kan styre alt fra den, ellers er den "smartere" en min gamle roomba (skulle bare mangle det er 5 år nyere teknologi) og prisen var uslåelig.
Vis hele sitatet...
Jeg har også vurdert robotstøvsuger, og RoboRock S50 virker som et røverkjøp. Jeg har lest mange anmeldelser og sett mange videoer, og det er den som står øverst på min liste nå. Den er også nummer 1 av støvsugere på Prisjakt, selv om jeg ikke helt vet hva det vil si i praksis.

Men denne Deebot R98 hørtes også lovende ut. Er det noen som har undersøkt litt rundt den?
Ser at nå er prisen på den selvtømmende, våtmoppende, laser robotstøvsugeren Deebot R98 er prisen nå 559 $.
Om du finner grei frakt til Norge så blir det jo ok pris selv med norsk mva.

Se på ecovacs.com sine us nettsider og buy now link til wellbots. På Amazon er den til salgs for 449 $.

Den tømmer som sagt seg selv, du får et 2D kart på mobilen hvor du kan tegne opp sperrelinjer, den kan våtmoppe og appen har masse gode funksjoner. Er også blant de med lavest støynivå. Også får du med en håndholdt støvsuger. Så virker som prisene har falt betydelig siden jeg sjekket priser tidlig i sommer.
Vi kjøpte Neato D5 (tror jeg det var). Ganske fornøyd med den egentlig. Den tømmer ikke seg selv, men går over dørstokker og tar tepper osv uten problem. Suger bra.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ser at nå er prisen på den selvtømmende, våtmoppende, laser robotstøvsugeren Deebot R98 er prisen nå 559 $.
Om du finner grei frakt til Norge så blir det jo ok pris selv med norsk mva.

Se på ecovacs.com sine us nettsider og buy now link til wellbots. På Amazon er den til salgs for 449 $.

Den tømmer som sagt seg selv, du får et 2D kart på mobilen hvor du kan tegne opp sperrelinjer, den kan våtmoppe og appen har masse gode funksjoner. Er også blant de med lavest støynivå. Også får du med en håndholdt støvsuger. Så virker som prisene har falt betydelig siden jeg sjekket priser tidlig i sommer.
Vis hele sitatet...
Den tar kanskje litt stor plass?
Sett ladestasjonen en plass den ikke synes da, feks bak sofaen el. Ladestasjonen er noe større enn ordinære robotstøvsugere som ikke har automatisk tømmefunksjon, men ikke veldig mye større.

Det jeg er mest imponert over er 2D kartet som kan brukes til å tegne sperrelinjer, mye bedre enn å stable "sperre klosser" rundt for i hjemmet. Også våtmoppingen. Automatisk tømming og at det følger med en nett liten håndholdt støvsuger er bare en bonus.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ser at nå er prisen på den selvtømmende, våtmoppende, laser robotstøvsugeren Deebot R98 er prisen nå 559 $.
Om du finner grei frakt til Norge så blir det jo ok pris selv med norsk mva.

Se på ecovacs.com sine us nettsider og buy now link til wellbots. På Amazon er den til salgs for 449 $.

Den tømmer som sagt seg selv, du får et 2D kart på mobilen hvor du kan tegne opp sperrelinjer, den kan våtmoppe og appen har masse gode funksjoner. Er også blant de med lavest støynivå. Også får du med en håndholdt støvsuger. Så virker som prisene har falt betydelig siden jeg sjekket priser tidlig i sommer.
Vis hele sitatet...
Ser at roboteksperten selger R98 til 6408kr. Har noen erfaring å bestille derfra? Ukjent selskap for meg og kjedelig hvis det blir feil på støvsugeren, og det viser seg at servicen der er bak mål.

Nei vet enda ikke. Står mellom denne og Roborock S50 per nå. Den fikk 9/10 i test på tek.no og har ikke kommet over en anmeldelse den har kommet dårlig ut i enda.

Holder S50 som en liten favoritt foreløpig, men får se, kan hende jeg ombestemmer meg.
Jeg har alltid vært litt skeptisk til disse smarte duppedittene, og da spesielt ting som robotstøvsugere. Som med alt annet av kommersielle produkter, så har man i liten grad kontroll over hva styringsprogrammene egentlig foretar seg, og du skal ha ganske god innsikt i elektronikken for å fullt ut forstå hva maskina egentlig gjør, og hva den er kapabel til å gjøre. Uansett så må den være full av sensorer for å gjøre jobben sin, men de samme sensorene kan også brukes til å innhente informasjon om husstanden. Hva samler egentlig robotstøvsugeren inn, og hva gjør den med informasjonen? Hva kan den informasjonen brukes til hvis man har nok av den? Svaret er "uvisst, men aantakelig en god del" på alle tre sprøsmålene. De mottar automatiske softwareoppdateringer rett som det er, gjør de ikke? Er det da noe som hindrer de i å samtidig sende informasjonen den har støvsuget opp ut i den store skyen? Over en kjempesikker og godt kryptert forbindelse, til en mottaker som aldri lar informasjon komme på avveie?

Dersom det skulle vise seg at en slik støvsuger ble brukt til overvåkning - enten det var noe ymse stormakters etterretningstjenester snappet opp, eller kommersielle aktører som vil pushe enda mer målretta reklame, eller hva det skulle være - så ville det være nokså lett for produsenten å vifte vekk anklager om manglende integritet ved å skylde på hacking. Av en eller annen uforståelig grunn er udugelighet på sikkerhetsfronten oftest ansett som en akseptabel lyte, uten at jeg helt fatter hvorfor. Og som vi ser av f.eks underhand C er det veldig lett å legge inn skumle feil som er subtilt fordekt som hendige uhell. Man skal ikke være veldig konspiratorisk for å hevde at det finnes mange aktører som ville betalt en utro utvikler godt for å legge inn noen slike uskyldige kodesnutter i styringssystenmene! Eller i det minste bevisst gjøre en dårlig jobb slik at systemet lett kunne hackes.

Jeg sier selvsagt ikke at robotstøvsugere faktisk overvåker hjemmet ditt og systematisk overfører data om deg til tredjeparter. Men det er antakelig umulig å verifisere at de ikke gjør det, og det er så utrolig mange måter såpass komplekse og billige systemer kan utnyttes! Det finnes plenty av eksempler på usikrede webkameraer som fanger opp utrolig mye rart fra folks hjem, hvorfor skulle robotstøvsugere være noe bedre? Det er kjedelig å støvsuge, men personlig foretrekker jeg å heller utføre litt manuelt arbeid fremfor å ta noen unødvendige sjanser med privatlivet mitt. På den annen side, skal man tenke slik kan det være en idé å droppe mobiltelefonen også.

For meg virker det som om latskap - late utviklere, late politikere, og late forbrukere - er den største trusselen mot privatlivet i dag.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Det jeg er mest imponert over er 2D kartet som kan brukes til å tegne sperrelinjer, mye bedre enn å stable "sperre klosser" rundt for i hjemmet. Også våtmoppingen. Automatisk tømming og at det følger med en nett liten håndholdt støvsuger er bare en bonus.
Vis hele sitatet...
Jeg tror RoboRock S50 har slike sperrelinjer også. Eller, du kan i det minste tegne avgrensede områder den skal støvsuge i. Kan du sette opp "virtuelle" sperrevegger i R98? Altså slike du vel må bruke magnetbånd for me S50?

S50 tilbyr også våtmopping.

Lurer på hvor ofte man må tømme S50 da.
Sist endret av hemmeligegreier; 11. oktober 2018 kl. 20:58.
Ja du kan tegne virtuelle sperrelinjer i appen til r98. Ønsker du feks at den ikke skal rote seg under ut bord der du vet der er trangt så bare dra en firkant rundt bordet i appen så er det løst. Ingen magnetbånd, ingen klosser er nødvendig.

En trenger vel strengt ikke tømme før det er fult, og med robotstøvsuger så er jo noe av poenget at den skal støvsuge så ofte at det aldri rekker å bli skikkelig kaos. Så dermed vil det være relativt lite støv den samler opp hver gang. Den s50 er helt sikkert en meget god støvsuger den også. Xiaomi har jo alltid fått skryt av sine roboter.

Tror kanskje r98 får bli årets julegave til meg selv. Kjenner jeg trenger å få en robot i arbeid som gjør det den skal uten prokastinering.

@Myoxocephalus ja du har helt rett, jeg er kjempelat også er jeg norsk mester i prokastinering. Jeg har akseptert at slik er jeg og det lar seg vanskelig endre. Så ja jeg kommer potensielt til å ofre alt av privatliv for å slippe å ta støvsugeren fatt selv. Om r98 sender data til whoever så må jeg si at da er det egentlig verdt for min del. Jeg er kritisk til mangt av tjenester og pga EULA så benytter jeg ikke div. sosiale medier for jeg føler de gir meg ikke nok tilbake for å ofre personvern og privatliv. Men en real robotstøvsuger gir meg gevinst hver eneste dag når jeg kommer hjem til en støvfri bolig, så her er gevinsten stor nok til at jeg er villig til å ta sjansen på det kan medføre overvåkning. Den støvsugeren klarer nok ikke samle mer info enn hva google alt har om meg uansett.
Jeg tror jeg går for S50. Den er billigere, og det virker som den er mer utbredt/populær. Jeg kan også gjemme den under sofaen så den er ute av syne

Det med appen med alle tilgangene er et poeng, men jeg skal prøve å kjøre den i en sandbox-app for Android kalt Island. Men jo, det er jo et kinesisk selskap.
Jeg bestilte Roborock S50 i går. Får håpe den lever opp til forventningene mine. Hvis man tar utgangspunkt i testene der ute så tror jeg ikke den kommer til å skuffe meg. Blir flott å komme hjem til et rent hjem hver dag fremover.

Tror ikke disse robotstøvsugerne overvåker, og sender ut noe informasjon jeg og selv om de skulle gjøre det så er det uansett ikke noe jeg kommer til å gå rundt å bekymre meg over.
Sist endret av Dorullnisse; 15. oktober 2018 kl. 18:56.
Vel vi har personvern og det å ivareta egne interesser også har vi ekstrem ytterpunkt helt på den annen side, folie-hatt og ren paranoia. Før jeg kaster roboten så må jo tablet og mobil kastes, evt echo el google home produkter må jo også ta følge på veien til dynga om en skal dra den konklusjonen. Dessuten kan man jo blokkere nett-tilgangen i ruter el brannmur for roboten for de som føler det er kan være riktig.

Tror nok du blir veldig fornøyd med S50. Den gjør jo akkurat det den skal og den gjør det bra.
Sist endret av random67489; 15. oktober 2018 kl. 20:28.
Jeg vil heller at f.eks. Google vet "alt" om meg enn at et kinesisk selskap gjør det, så det avhenger jo litt av hvem det er snakk om.