Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 920
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

For å fullføre min utdanning må jeg bestå Matematikk R1 (2MX), eller S1 og S2*.

Er det noen som har en anelse på hva som ville vært det beste valget å ta? Hva er forskjellen på R1/S1 og S2? Hva er (2MX)? Veldig mange spørsmål, forvirrende det her...

Hvor er også det beste stedet å få kjøpt bøker til matte? Fikk ingen attraktive resultater gjennom Google, bare tull.
Setter pris på alle svar.
Du får et halvt realfagspoeng mer hvis du tar S1 + S2 istedet for R1.

http://www.samordnaopptak.no/info/op...realfagspoeng/
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
Matte S1 og S2 er det samme som R1, bare med noen få ekstra temaer. R1 tas på et år, mens S1 og S2 tas over to (hvis du følger ordinært vgs-løp)

Et av de ekstra temaene vet jeg er rekker. Dette ville du ellers fått i R2 om du hadde valgt det etter R1

Personlig synes jeg R1 var lettere å gjennomføre enn T-matte. Vi hadde mer tid på hvert tema i R1.

Vet ingenting om bakgrunnen din, men det er ikke å anbefale å gå rett fra P-matte til R1. Sier ikke at det ikke er mulig, men det blir nok et tøft år.

Bøker som følger disse pensumene er vel å finne på aschehoug e.l. sine hjemmesider og what not.

https://www.aschehoug.no/Undervisnin...-YF-Paabygging
Før jeg begynte på ingeniørutdanningen måtte jeg ta matte og fysikk. Dette gjorde jeg på Bjørknes og der er ingeniørpakken lagt opp slik at man tar 1T og R1 første semester og andre semester tar man R2 og fysikk. Jeg så at Sonans ikke kjører T-matte i ingeniørpakken i det hele tatt og det gjør heller ikke forkurset på HiOA.

Jeg er _veldig_ glad for at jeg tok T-matten før jeg begynte på R1. Etter å ikke ha studert noen år var det mye som var glemt fra P-matten jeg hadde på vgs og det var også mye nytt i T-matten som var veldig relevant for R1.

Med S-matten kan du studere økonomi, men det settes noen begrensninger for andre realfaglige studier. (Du møter ikke HING-kravkoden med S-matte). Jeg anbefaler alle som føler de har kapasitet til å ta R-matte for å ikke lukke noen dører
Sitat av Pope Vis innlegg
Før jeg begynte på ingeniørutdanningen måtte jeg ta matte og fysikk. Dette gjorde jeg på Bjørknes og der er ingeniørpakken lagt opp slik at man tar 1T og R1 første semester og andre semester tar man R2 og fysikk. Jeg så at Sonans ikke kjører T-matte i ingeniørpakken i det hele tatt og det gjør heller ikke forkurset på HiOA.

Jeg er _veldig_ glad for at jeg tok T-matten før jeg begynte på R1. Etter å ikke ha studert noen år var det mye som var glemt fra P-matten jeg hadde på vgs og det var også mye nytt i T-matten som var veldig relevant for R1.

Med S-matten kan du studere økonomi, men det settes noen begrensninger for andre realfaglige studier. (Du møter ikke HING-kravkoden med S-matte). Jeg anbefaler alle som føler de har kapasitet til å ta R-matte for å ikke lukke noen dører
Vis hele sitatet...
Words! (Det med T matte) Jeg tok voksenopplæring og der hadde de ikke T. Men tilbydde i stedet kurs på enkelttimer. Flott og fint men greia med akkurat T matte er en del teknikker som går igjen i realfag som du vil ha mye igjen for å ha med deg i "fingertuppene".

Jeg er utrolig skuffet over utdanningssystemet i det store og det hele som nedprioriterer dette. Gått ingeniør nå og med så mange som kommer fra forkurs, y-vei, tresemster og gud vet hva så er det veldig få som har denne erfaringen så du som i mitt tilfelle kan risikere å ende opp med å studere uten å kunne regne med så mye hjelp fra medstudenter eller. Og det er jo ganske absurd når det er så basic som T matte.