Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 900
Leker litt med tanken på å flytte fra berget her nord. Kikket litt rundt på nettet og Chile er et land jeg faller litt for. Langstrakt som Norge, med varme områder nord og fjorder og sikkert kjøligere lengre sør.
Er det noen som har vært der som kan gi meg litt input på hvordan det er å oppholde seg i det landet? Hvordan er det med visum, bolig osv..?
Et annen mulig utfordring som jeg lurer på om noen har gode tips til, er hvordan man får med seg pengene herfra og dit uten at det blir noe tull på veien. Mener, har jo leilighet, bil osv her som må selges, og det er vel ikke så enkelt å bare opprette en konto i et annet land på internett og så overføre fra Norge og dit, eller? Har forstått det slik at det heller ikke er lurt å ta alt ut i kontanter og ha i sekken på reisen...tyveri er en ting, men tollen kan også by på problemer..

Tips noen?
Du kan vell bare beholde din Norske bankforbindelse, for i Chile kan alle kjente, vanlige kredittkort brukes til uttak av lokal valuta fra minibank.
Se forøvrig https://www.regjeringen.no/no/tema/u...ile/id2414751/ om du ikke allerede har gjort det. God tur
Mitt tips vil være å ta seg en lang ferie (noen måneder) i Chile før du faktisk går til det skrittet å selge hus og bil.
Da får du god tid til å finne ut om dette er et land du vil bo i. Mange som tenker å "komme seg bort", finner et passende land, for så å finne ut at det ikke var det helt store likevel.

Snakker du Spansk?
Skal du flytte dit permanent må du jo også ordne deg jobb såfremt du ikke kan leve på formuen din.
Sist endret av pkk1990; 12. desember 2017 kl. 00:44.
Trådstarter
3 0
Takk for svar.

Er klar over at gresset nødvendigvis ikke er grønnere på andre siden av gjerdet... Utfordringer vil det garantert bli uansett hvor i verden det er snakk om.
Tenker det er en nødvendighet å være bevist på at det ikke nødvendigvis blir plankekjøring.
Nå har jeg ikke tatt noen beslutning enda, men ønsker bare å hente inn informasjon i tilfelle en beslutning skal tas, dvs jeg prøver å forberede seg på mest mulig av det jeg har i vente dersom jeg reiser.

Har tenkt på det med å ta en lengre ferie der først, og det er nok det lureste.