Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2115
Lurte på om det gikk ann å kjøpe softgun via nettet når man er under 18, er det bare og oppgi falsk alder så får du den i posten? Eller må man hente den på postkontoret og vise legg, hvis det skjer får man da penga tilbake hvis man ikke fårn? Hvis det er null stress og kjøpe fra nettet med falskt alder og få levert i postkassa, hvilke nettsteder anbefales det?
Hei,
Slik jeg forstår det har ikke posten alderskontroll, men personkontroll. Posten vet ikke og har ingenting med hva du mottar i dine pakker, kun besørge at de leverer pakken til den rettmessige eier.
Du må mest sansynelig vise legg på posten, men det er bare for å sjekke att riktig person får pakka, og har ikke noe med alder å gjøre.
Oops blei litt dobbelt dette

Import av våpen for privatpersonar

Dersom du handlar skytevåpen, våpendeler og ammunisjon i utlandet, må du vere merksam på at du ikkje kan innføre våpen utan eit løyve frå politi eller lensmann.

Denne informasjonen gjeld deg som importerer våpen til eige bruk. Det vil seie ikkje import for videresal eller i anna type næringsverksemd (ervervsmessig).

Det er politiet som har ansvaret for regelverket om inn- og utførsel av våpen, våpendelar og ammunisjon. For å innføre ein del typer våpen, våpendelar og voldsprodukt kan du trenge løyve (tillatelse) frå politiet eller lensmannen i distriktet der du er busett.
Kva er tillate å innføre utan løyve

Nokre skytevåpen er tillata innført til Noreg utan at du treng løyve frå politi eller lensmann. Dette gjeld mellom anna

luftgevær og -pistol med kaliber 4,5 mm eller mindre
signalpistol og andre innretningar for signalgjeving
air-softgun
paintball

Det er 18-års aldersgrense for innførsel av luftvåpen, paintball og air-softgun.
Sist endret av Antimatter08; 11. desember 2017 kl. 14:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Du må mest sansynelig vise legg på posten, men det er bare for å sjekke att riktig person får pakka, og har ikke noe med alder å gjøre.
Oops blei litt dobbelt dette

Import av våpen for privatpersonar

Dersom du handlar skytevåpen, våpendeler og ammunisjon i utlandet, må du vere merksam på at du ikkje kan innføre våpen utan eit løyve frå politi eller lensmann.

Denne informasjonen gjeld deg som importerer våpen til eige bruk. Det vil seie ikkje import for videresal eller i anna type næringsverksemd (ervervsmessig).

Det er politiet som har ansvaret for regelverket om inn- og utførsel av våpen, våpendelar og ammunisjon. For å innføre ein del typer våpen, våpendelar og voldsprodukt kan du trenge løyve (tillatelse) frå politiet eller lensmannen i distriktet der du er busett.
Kva er tillate å innføre utan løyve

Nokre skytevåpen er tillata innført til Noreg utan at du treng løyve frå politi eller lensmann. Dette gjeld mellom anna

luftgevær og -pistol med kaliber 4,5 mm eller mindre
signalpistol og andre innretningar for signalgjeving
air-softgun
paintball

Det er 18-års aldersgrense for innførsel av luftvåpen, paintball og air-softgun.
Vis hele sitatet...

Ja jeg veit at det er 18 års grense, men lurte på hvor sterkt de sjekker sånt innlands. Men tror jeg fikk svaret på det, takk
Jeg har opplevd at pakker er merket med noe sånt som '18-års grense, utlever bare hvis mottaker er over 18 år' på andre produkter med aldersgrense, men også at det bare havner rett i postkassa uten merke.

Jeg tror det kan være litt hit and miss med ting som dette.
Så vidt jeg vet blir alle våpen med aldersgrense, som er bestilt i norsk nettbutikk, sendt rekomandert
Det er i såfall en regel den enkelte butikk pålegger seg selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Så vidt jeg vet blir alle våpen med aldersgrense, som er bestilt i norsk nettbutikk, sendt rekomandert
Vis hele sitatet...
Kilde takk.
Sitat av kommunistench Vis innlegg
men lurte på hvor sterkt de sjekker sånt innlands
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg regnet med att det var fra utlandet du skulle bestille. Det var derfor jeg poengterte att det er fritt frem å importere en softgun om man er over 18. Og en utenlansk nettbutikk ville neppe ha sjekket alderen din så da hadde problemet dit vært løst. Om ikke pakken blir stoppet i tollen da, og de sjekker alder på motaker.
Tror sjangsene er større for att en norsk nettbutikk sjekker alder siden de må forholde seg til norske aldersgrenser.
Jeg har ved flere anledninger handlet luftvåpen fra teknikkmagasinet.no (noen år siden sist nå)
Alle er sendt meg rekomandert.
Ser att de faktisk ber om personnummer ved kjøp også nå, sikkert for ytterligre sikkerhet.


Etter Våpenloven så er selger pliktig til å forsikre seg om at kjøper er over 18 år, ref; §23 Erverv av luft- og fjærvåpen
§ 23 Erverv av luft- og fjærvåpen
Våpenloven § 29 første og annet ledd om 18-års aldersgrense gjelder tilsvarende ved
overlatelse av luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, paintballvåpen og air
soft gun.
Vis hele sitatet...
Ble litt nysgjerrig og sjekket litt rundt, blant annet XXL har ikke noe spørsmål om kundes alder så vidt jeg kunne finne.
Jeg har derfor sendt en e-post til XXL med forespørsel om sikkerheten ved dette.
Jeg vil oppdatere her så fort jeg får svar

Har sett samme påskrift som EpicSnusBox har sett; '18-års grense, utlever bare hvis mottaker er over 18 år', men da sammen med rekomandert sending. Uten rekomandert eller annen "kontroll av utlevering" vil den jo gå rett i postkassa
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg har aldri fått tilsendt med rekommandert ved kjøp av luftvåpen, softgun og våpen for den saks skyld, men fått en mail i forkant som ber om kopi av legitimasjon.(og evt tillatelser) Hvorvidt dette blir kryssjekket mot folkeopplysningen e.l vet jeg ikke.

Du kan forøvrig søke om dispensasjon hvis du er 16 år. Du kan lese mer om krav og fremgangsmåten her.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan prøve å kjøpe brukt fra finn, er mange som bare tenker på softgun som en leke og ikke tenker over at det kan være aldersgrense. Vet det ikke er helt svar på spørsmålet ditt, men kan vel ikke skade å komme med det dessuten.
-----Opprinnelig melding-----
Fra: SpecialWeirdo101 [mailto:SpecialWeirdo101@xxxxxxx
Sendt: 11. desember 2017 4:48
Til: KundeserviceNO
Emne: Sikkerhet ved kjøp av luftvåpen..

Hei

Jeg ser av nettbutikken deres at det ser ut som dere selger blant annet luftvåpen uten krav til dokumentasjon av kjøper/mottakers alder.

Er dette tilfelle eller har dere ett system som forhindrer att mindreårige får kjøpt denne type varer?


Mvh

Nysgjerrig kunde


Return-Path: <kundeservice@xxl.no>
Delivered-To: specialweirdo101@xxxxxxxxx

Hei,

Luftvåpen er kun mulig å kjøpe i nettbutikken med fakturabetaling, og man må være over 18 år for å ha mulighet til å betale med faktura via Klarna.
Ha en fin dag videre.


Vennlig hilsen,
Fredrik
XXL Kundeservice


xxl.no | Kundefordeler | Ofte stilte spørsmål | Bytte og retur

Følg oss: Facebook | Instagram | YouTube | Blog

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Er du fornøyd med servicen du har fått av oss? Er det noe vi kan forbedre? Uansett vil vi gjerne høre det! Ta kontakt eller legg igjen en anmeldelse på våre Facebook-sider
Anonym bruker
"Lettet Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så med andre ord sendes det ikke rekommendert slik du hevdet originalt, men de sjekker alder ved å kredittsjekke deg via Klarna.. Nok en gang sier du en ting som viser seg å være totalt feil..