Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1978
Hei, jeg er en "gamer" som er avhengig av noenlunde OK internett.

Bosituasjon: bor i kollektiv med 2 andre gutter, vi deler på internett med resten av huset (åtte personer + oss 3). Tre av disse har kjøpt en egen ruter som de har koblet på den eksisterende ruteren, disse tre har da et eget internett med eget passord som er mer stabilt, selv om de tar fra samme ruteren som oss andre.

Bosituasjonen min oppfyller slettes ikke disse "kravene" om OK internett, så i de siste månedene har jeg spillt på 4G fra Telenor, noe som blir alt for dyrt i lengden.. Jeg kjøpte nylig en "Netgear Nighthawk X4S AC2600 NiP dual-band WiFi router" og koblet denne til den eksisterende ruteren, i håp om at jeg også skulle få mitt "eget" internett som var noenlunde stabilt. Der tok jeg feil.. Det er mye bedre, ja, men slettes ikke noe å stole på i et online spill. Mitt spørsmål er da; er det så enkelt som å oppgradere den ruteren jeg kjøpte selv? Eller er alt håp ute?
Han på Elkjøp nevnte at når jeg gikk for denne løsningen, så ville hastigheten/signalet bli delt i to, ettersom det er to rutere. Han viste meg da en annen ruter som jeg kunne koble til UTEN å ofre halve styrken. Finner ikke igjen denne, men skal oppdatere tråden hvis jeg finner ut hvilken det var. Den var selvfølgelig mye dyrere.. (nærmere 4000).

Det er desverre ikke et alternativ å flytte, og huseier har heller ingen planer om å oppgradere internettet, da det er veldig bra nok til VG.No, Youtube og Spotify.
Om den opprinnelige routeren er en eldre modell vil du få bedre nett ved å bruke kabel til en mere moderne router. Men det er fortsatt den originale routeren som håndterer bredbåndsforbindelsen mot tjenesteleverandøren. Du vil ikke få noe raskere internettforbindelse (utenom en forbedring relatert til signalet) uten å oppgradere abonnementet, eller ved at de andre ikke belaster nettet.

Her må du enten fortsette med 4G, eller se om du kan betale en nabo for å få tilgang til deres mindre belastede nettverk, eventuelt med din router hos dem. Kjenner du noen som bor i en leilighet du kan se (altså klar sikt) fra vinduet ditt kan du også kjøre langdistansewifi fra disse.

Om de andre som bor i kollektivet også er interresert i raskere nett er det fullt mulig at dere deler på den ekstra kostnaden +litt ekstra, så han tjener på å bruke tid på å bytte abonnement. Det kan også være at noen har satt opp QoS på den oprinnelige routeren og derfor får sin forbindelse prioritert. Dette kan dere sette opp om kun noen ønsker å betale for mere båndbredde.
Sist endret av Fekillix; 19. november 2017 kl. 22:08.
Hvordan fungerer mobilt bredbånd? Vil det funke som beste løsning tro? Kunne jeg ikke hatt mitt eget internett med ruteren rett ved siden av meg da? Kan man spille med kabel fra disse ruterne til pcen? Det hadde jo vært en fin løsning.. Men usikker på hastigheten på de. Ble mange spørsmål her nå.. @FatMan ruteren står for langt unna, kan heller ikke begynne å borre hull for å føre kabelen.. Ruteren står bare 10'ish meter unna, men jeg må igjennom 2 dører som alltid er lukket.
Siter du med hastigheten eller kontakten med ruteren? Hvis det er kontakten, så kan en Powerline Adapter være en mulighet. Denne adapteren bruker strømledningene i huset til sende internett mellom adapterene. OBS på at folk har forskjellige meninger om disse, det er ikke alltid de fungerer like bra som de lover. Men det er relativt billig forsøk på å løse problemet.
Komplett sin oversikt over HomePlug/Powerline Adaptere
Mobilt bredbånd er vel en mulighet, men vet ikke om hastighetene godtgjør prisen (sist jeg sjekket så det ganske drøyt ut)... Tror Fekillix har fasiten her.
Sist endret av Nichiatu; 20. november 2017 kl. 09:42.
8 personer som deler internet? Hvis alle sitter å tyner bredbåndet så blir det lite til spilling
Netgear Nighthawk X4S er mer en rask nok til hva du måtte prøve på, men den kan ikke trylle hvis innlinja er "for treig".
Hvis "kompisene" med egen ruter har gjort forrandringer i den oprinnelige ruteren slik att deres ruter blir prioritert så får dere andre svi hviss de utnytter sin forrang. Dette kan fixes med å resette den oprinnelige ruteren (sjekk først att passordet som står under er samme som dere bruker). Reset "hullet/knappen" er som regel bak eller under ruteren, hold den inne i ca 10 sekunder.
Hvis det etterpå er like treigt og ustabilt så er det nok for treig linje eller lang ping (lang ping kan være værre en treg linje når du spiller).

De fleste bredbåndsleverandørene har muligheter til å levere flere linjer til samme adresse. Hvis du har tenkt å bo der en god stund, spør huseier om du kan legge inn egen linje hvis du betaler installasjon selv
[quote=

De fleste bredbåndsleverandørene har muligheter til å levere flere linjer til samme adresse. Hvis du har tenkt å bo der en god stund, spør huseier om du kan legge inn egen linje hvis du betaler installasjon selv [/QUOTE]

Hva koster det å legge inn egen linje? Blir det noe dyrere enn installasjonen? Dvs høyere abonnement/nytt abonnement?
Hvis det er Canal Digital der fra før så koster montør kr 695,-
Billigste linja koster kr 599,- pr mnd men da er det 50/10 linje så mye du orker
Hvis dere 3 deler så blir det ikke så ille på hver
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Skjønner ikke hvorfor dere er skeptiske til hastigheten på mobilt bredbånd? Med 4G+-ruterne fra telenor, telia osv. kan du få hastigheter helt opp i 250mbps. Selvsagt er det ikke alle som bor femti meter fra 4G-antenna, men 4G danker ut den gjennomsnittlige bredbåndslinja lett. Problemet er at det ikke finnes noen operatører i Norge som selger mobilt bredbånd uten datakvote. Dette betyr at du er begrenset til f.eks 100/200GB hver måned. Ikke er det spesielt billig heller, men både ping og hastighet er brukbart i 2017.

Men seriøst bare dra en kabel. I kollektivet jeg bodde i fjor sagde jeg bare et lite hull til ledningen helt innerst i døra, slik at den ikke ble klemt. For det første har det null å si for døras utseende(fordi det nesten ikke synes) og for det andre er det ingen huseier som oppdager noe sånt ved inspeksjon. Det er uansett en bedre investering å kjøpe nye dører for tusen spenn enn å kjøpe en sånn jalla gaming-router for samma prisen.
Sist endret av FatMan; 20. november 2017 kl. 18:59.