Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5629
Hei, vet at jeg har stilt veldig mange spørsmål, men har et siste spørsmål angående å arrangere LAN-party. Denne gangen skal jeg spørre mer konkret slik at dere ikke blir helt forvirret.

Første spørsmål: Vi har to sånne her utganger i gymsalen, jeg antar det er en 3 fase 400v uttak
Bilde: https://upload.wikimedia.org/wikiped...onnections.jpg

også tenker jeg å bruke denne skjøteledningen
produkt: http://www.nettlageret.no/productdet...hp?product=337

som jeg skal koble i denne for så å ta mange skjøteledninger i denne også kan folk koble pcene deres i skjøteledningen som kommer ut av denne byggsentralen.
produkt: http://www.nettlageret.no/productdet...hp?product=352

Mitt spørsmål er, vil dette funke fint uten problemer?
-----------------------------------------------------------------------
Andre spørsmål, vi må jo ha internett så lurer på om denne ethernet switcheren vil funke fint uten problemer, det er en unmanaged. Vi har en IT-hjelp på skolen som sikkert vil hjelpe oss med å koble den til.

produkt: https://www.komplett.no/product/8028...rt-gbe-switch#

Mitt spørsmål er vil denne funke fint uten problemer?

Har dere noen tips, anbefalinger eller noe viktig jeg må huske på utenom dette?

Mvh, henryman55
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Les det eg svarte i dei andre trådane. Du må sjekke straumstyrke. Det er ulike fysiske dimensjoner på trefaseutstyr. Det er stortsett 32A og 63A som er realistisk å finne. Fargen indikerer spenningsnivå, der raud er 400V, og blå er 230V.

Er det 32A kan du ta ut 22kW over den - men då må du fordele det jamnt utover. Er det 63A kan du ta ut 44kW.

Forøvrig heiter det switch. Ikkje switchere. Og ja, switchen du har funne vil nok fungere.

Igjen; kompetanse er kjekt å ha. Nettet kjem antakelig til å gå ned en gang under arrangementet, og straumbrot kjem til å komme. Då er det fint å ha folk som har *litt* erfaring tilgjengeleg.
Sist endret av vidarlo; 26. september 2017 kl. 17:31.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hei du!

Jeg gjøre deg obs på en ting: I bildet av kontakten er det den laveste strømstyrke-typen (altså den minste av 400v kontaktene som finnes).
Her har du et bilde som viser forskjellene:

Om du ser på bildet ditt så ser du at på "lokket" av kontakten står det "16A" på venstresiden på klistermerket, det er strømstyrken som kontakten er laget for, typene som finnes er: 16A, 32A, 63A og 125A. Du må da ha riktig størrelse skjøteledning til kontaktene dere har i salen deres. Jeg vil tro at dere har 32A kontakt på veggen, men sjekk dette før du kjøper.

Den strømdistroen du linker til har en 32A inngang som så fordeler ut, så det vil gå fint (om det viser seg at du har 32A kontakter i salen deres), er det f.eks 63A kontakt, må du ha en overgang, slik som dette i tillegg for å få det til å gå.

Den switchen (det heter ikke "switcheren") vil fungere helt greit, den trenger ikke å settes opp, bare plug-and-play
Vidarlo har dessverre ingen jeg kjenner som har kompetanse, må derfor finne ut det meste selv.

Ok skjønner, det heter switch, takk.

Skal sjekke om det er 16A,32A,63A eller 125A som er i gymsalen. Kommer tilbake når jeg vet mer info.

Tusen takk for hjelp.
Litt urelatert, men alikevel relatert - har du sjekket med IT på skolen/kommunen at nettet som er tilgjengelig i gymsalen ikke har noen begrensninger som kan stoppe f.eks. spilling? Dritt om dere finner ut først når lan partyet begynner at det er veldig lite som slipper igjennom...
Og,
Sitat av henryman55 Vis innlegg
Vi har en IT-hjelp på skolen som sikkert vil hjelpe oss med å koble den til.
Vis hele sitatet...
Du bør virkelig sjekke ut det på forhånd. For alt du vet, så er de på ferie eller opptatt når du står der med problemer eller trenger hjelp.

Jeg håper for din del at dette kommer til å gå bra. Men ut ifra denne tråden og de andre, så frykter jeg at du kommer til å sitte med postkassa full av skjegg når lanpartyet begynner. Større datapartyer med mye mer erfaring har strandet tidligere.
Vet noen om det er noe mer jeg må ha/kjøpe inn eller tror dere jeg har alt ustyr nå?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av henryman55 Vis innlegg
Vet noen om det er noe mer jeg må ha/kjøpe inn eller tror dere jeg har alt ustyr nå?
Vis hele sitatet...
Har du ruter? Har du DNS-server? Har du DHCP-server? Har du teknisk info om nettet du skal nytte?
Er det ikke like greit å bare legge dette prosjektet på is..? Sørg heller for å få med noen som har kunnskaper om dette - det finnes alltid noen. Det er så fryktelig mye som må gjøres klart til et lan party, spesielt med så mange folk, og det virker ikke som du har styring på noe av det.
Forskjellen her er at vidarlo faktisk har litt troen her iforhold til deg The Riddler.

Svar til vidarlo:
Vi har ruter, usikker på DNS-server og DHCP-server, skal få sjekket dette opp med IT-hjelper på skolen. Vi har et svært serverskap rett ved siden av gymsalen hvor vi skal holde LAN-et. Vil anta at vi har alt der i og med at nettet også brukes av skolen.
Få med deg en god gjeng med venner, fordel arbeidsoppgaver og stå på så klarer dere å arrangere LAN.
Vet du om noen andre LAN i nærheten? Hør med de om å låne eller leie utstyr, så slipper du å kjøpe alt selv. De vet også hva som kommer til å gå galt og det er mye lettere å få erfaring fra folk du snakker med, enn via forum på nett. Inviter gjerne noen av dem til å komme på LANet gratis som takk for hjelpen. Da kan du kanskje spørre dem om råd når noe går galt.

Har du tenkt på hvem som skal sitte vakt i døren?
Når strømmen går, hvor er sikringsskapet og har dere nøkkel dit?
Når internett faller ned, hvem av dere kan finne ut hvorfor? typisk feil er at en vanlig internettrouter ikke klarer å administrere alle som kobler seg på og bare kneler. Vi løste det med å låne en pc med to nettverkskort som var satt opp til å fungere som en router av et annet LAN 100km unna.
Skal noen sove på LANet? hvem er i såfall brannvakt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av henryman55 Vis innlegg
Vi har ruter, usikker på DNS-server og DHCP-server, skal få sjekket dette opp med IT-hjelper på skolen. Vi har et svært serverskap rett ved siden av gymsalen hvor vi skal holde LAN-et. Vil anta at vi har alt der i og med at nettet også brukes av skolen.
Vis hele sitatet...
Ok, er det avklart med kommunen at dei skal administrere det? Har dei åpna opp nettet sitt...?
Sitat av exuz Vis innlegg
Få med deg en god gjeng med venner, fordel arbeidsoppgaver og stå på så klarer dere å arrangere LAN.
Vet du om noen andre LAN i nærheten? Hør med de om å låne eller leie utstyr, så slipper du å kjøpe alt selv. De vet også hva som kommer til å gå galt og det er mye lettere å få erfaring fra folk du snakker med, enn via forum på nett. Inviter gjerne noen av dem til å komme på LANet gratis som takk for hjelpen. Da kan du kanskje spørre dem om råd når noe går galt.

Har du tenkt på hvem som skal sitte vakt i døren?
Når strømmen går, hvor er sikringsskapet og har dere nøkkel dit?
Når internett faller ned, hvem av dere kan finne ut hvorfor? typisk feil er at en vanlig internettrouter ikke klarer å administrere alle som kobler seg på og bare kneler. Vi løste det med å låne en pc med to nettverkskort som var satt opp til å fungere som en router av et annet LAN 100km unna.
Skal noen sove på LANet? hvem er i såfall brannvakt?
Vis hele sitatet...
Ja, vi har et lokalt LAN i nærheten, men de hadde litt vel høye priser på å leie utstyr også tenkte vi å kjøpe utstyr slik at vi har til neste gang og at det da blir billigere.

Vi har også vakter, tilgang til sikringsskap, men vi sliter litt dersom nettet faller ned. Må muligens gruble litt på en backupplan.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ok, er det avklart med kommunen at dei skal administrere det? Har dei åpna opp nettet sitt...?
Vis hele sitatet...
Har sendt epost og spurt om det er restriksjoner på nettet og om det er mulig å få satt opp hastigheten. Venter foreløpig på svar.

Hei! Vi har 63A på 3 fasen. Vet noen hvor en får kjøpt/leid en konverterer/byggsentral.

Tror dere vanlige skjøteledninger funker eller må jeg ha skjøteledninger med overspenningsvern?
Sist endret av henryman55; 27. september 2017 kl. 18:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kontakt utleigebyrå, ala Ramirent. Det har eg vel skreve to-tre gonger no?

Overspenningsvern er uviktig.
Ok, har kontaktet Ramirent, takk for svar vidarlo.

Men hva gjør overspenningsvern egentlig? Er det bare hvis det kommer lynnedslag? Vil ikke minisentralen/byggsentralen passe på dette dersom det skulle skje?
Sist endret av henryman55; 27. september 2017 kl. 22:02.