Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2099
Hei, folkens. Jeg jobber i en middels stor norsk bedrift, og er på utkikk etter noen som har bedre oversikt over arbeidsmiljøloven enn hva jeg selv har.

For noen dager siden ble alle ansatte i bedriften innkalt til et obligatorisk møte. Dette møtet varte i 2.5 timer, og etter møtet jobbet jeg i 7,5 timer.

Selv mener jeg at møtetimene er likestilt med timene jeg var fysisk i arbeid, for jeg kunne jo på ingen måte disponere denne tiden slik jeg selv ville, ettersom møtet var obligatorisk.

Arbeidsgiveren min mener at vi ikke har krav på overtid i dette tilfellet.

Noen som kan hjelpe meg med å få oversikt over hvilke regler jeg eventuelt er nødt til å se på for å finne ut hvem som har rett i dette tilfellet?
Kommer an på tariffavtale såvidt jeg vet. Uten den har du vel ikke med loven i hånd krav på overtidsbetaling før etter 9 timer er gått, altså akkurat innenfor i dette tilfellet.
Det aller beste er å spørre tillitsvalgt/fagforeningen din.
For du er vel organisert?
Du har ikke krav på overtid for dette, men etter hvilket forbund og tariff avtale du har skal du ikke se bort fra at du har krav på avspassering
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Amitabha Vis innlegg
For noen dager siden ble alle ansatte i bedriften innkalt til et obligatorisk møte. Dette møtet varte i 2.5 timer, og etter møtet jobbet jeg i 7,5 timer.

Selv mener jeg at møtetimene er likestilt med timene jeg var fysisk i arbeid, for jeg kunne jo på ingen måte disponere denne tiden slik jeg selv ville, ettersom møtet var obligatorisk.
Vis hele sitatet...
La oss være helt klare her siden du viser tegn på å uklarhet.
Overtidsbetaling er timelønn+tillegg.
Timelønn er nettopp, det, lønn per time uten tillegg.

Er du på jakt etter overtidsbetaling eller bare timebetaling for de 2,5 timene?

Husk forøvrig at overtid skal være pålagt av arbeidsgiver, det er ikke noe arbeidsgiver har lov å planlegge for å få ting til å gå rundt, det skal kun skje hvis et særlig og tidsavgrenset behov finnes (f.eks. sykdom etc hos andre etc).
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
La oss være helt klare her siden du viser tegn på å uklarhet.
Overtidsbetaling er timelønn+tillegg.
Timelønn er nettopp, det, lønn per time uten tillegg.

Er du på jakt etter overtidsbetaling eller bare timebetaling for de 2,5 timene?

Husk forøvrig at overtid skal være pålagt av arbeidsgiver, det er ikke noe arbeidsgiver har lov å planlegge for å få ting til å gå rundt, det skal kun skje hvis et særlig og tidsavgrenset behov finnes (f.eks. sykdom etc hos andre etc).
Vis hele sitatet...
Jeg er på jakt etter overtidsbetaling for alt ut over alminnelig arbeidstid, altså 9 timer innenfor 24 timer..

Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Du har ikke krav på overtid for dette, men etter hvilket forbund og tariff avtale du har skal du ikke se bort fra at du har krav på avspassering
Vis hele sitatet...
I følge definisjonen av arbeidstid mener jeg å ha jobbet 10 timer denne dagen, og at jeg derfor har krav på overtidsbetaling for den ene timen som gikk over 9 timer. Møtet var obligatorisk, og da var mener jeg at definisjonen gjelder, altså at jeg var disponibel for arbeidsgiver og at det derfor skal regnes som arbeidstid.

Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Kommer an på tariffavtale såvidt jeg vet. Uten den har du vel ikke med loven i hånd krav på overtidsbetaling før etter 9 timer er gått, altså akkurat innenfor i dette tilfellet.
Det aller beste er å spørre tillitsvalgt/fagforeningen din.
For du er vel organisert?
Vis hele sitatet...
2,5 + 7,5 = 10. Altså var jeg på jobb i 10 timer. Jeg mener jeg har krav på overtidsbetaling for den ene timen.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Overtidsbetaling for en enkelt time?

Tiden du til nå har brukt på å undersøke rundt dette, poste her om det og tiden du kommer til å bruke på å eventuelt "kreve" disse pengene er garantert mer enn en overtidstime vil gi deg i betaling..
Du skal ha betalt så lenge du er disponibel for arbeidsgiver. Om det er overtid eller ikke er jeg usikker på
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Overtidsbetaling for en enkelt time?

Tiden du til nå har brukt på å undersøke rundt dette, poste her om det og tiden du kommer til å bruke på å eventuelt "kreve" disse pengene er garantert mer enn en overtidstime vil gi deg i betaling..
Vis hele sitatet...
For fremtiden hans kan det uansett være greit å få avklart hva han har krav på. Slike møter skjer ikke bare en gang hvert hundre år, og arbeidsgiver kan ikke med loven i hånd planlegge regelmessig overtid. Hos oss er det løst i tariffavtalen at vi får 4 timer timebetaling uansett om møtet kun er en halvtime. 9 timerene har vi uansett dispensasjon for, så om møtet + vakten går lenger enn 9 timer gjør ikke oss noe sånn sett.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har bedriften tariffavtale?
Isåfall er det normalt sett overtid.
Somregel for arbeid utover normal arbeidstid 7,5 pr dag eller 37.5 time pr uke. Hva enn som intreffer først.
Nå vet ikke jeg om lover og regler har endret seg i det siste, men da Betty var i jobb måtte møtene avspaseres. Det var unntak for nattevaktene da de måtte være på jobb fra 20,30 til 8.30. Alle de andre avspasert det obligatoriske personalmøtet.
Klem fra Betty