Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5100
Med alt! Tiltakslyst, å bli glad, å regulere negative følelser, seksuell lyst; alt dette er borte. Og jeg har aldri slitt med noen av disse tingene tidligere, så jeg føler meg helt maktesløs. Har røyka i 15 år, med tre opphold; siste for ett år siden som varte i 2 mnd, før det igjen i 2011 i 2 år.
Kan ikke huske at det var slik sist, men jeg husker at jeg nok var noe deprimert i de to årene jeg sluttet; hadde i tillegg problemer med vektoppgang og det å sosialisere meg; noe som er veldig atypisk meg. Snakket med en kompis av meg som har røyka i 18 år, han har nylig vært av i ett år og kunne meddele meg at mestringsfølelsen og den seksuelle lysten ikke dukket opp før han begynte å røyke igjen, noe som jo var helt vanvittig motiverende..
Jeg er utdannet i fast jobb, om det har noen betydning, så kanskje det blir lettere når ferien er over og jeg ikke har tid til å tenke så mye på meg selv og mitt. Ønsker å slutte fordi det tar så mye av tiden min, samt det økonomiske aspektet, ikke minst.

Er det noen som har noen solskinnshistorier eller har slutta nylig jeg kan sutre sammen med?
Jeg har sluttet nylig for N'te gang. For min del dukket sexlyst, motivasjon o.l. opp etter jeg sluttet forrige runde, men det tok ganske lang tid. Trolig er dopaminsystemet ditt ute og sykler etter kronisk bruk. Dette tar tid å korrigere. Pass på å spis sunt, sov mye (hvis du klarer) og kutt ned på koffein, sukker og andre stimulanter. Kosttilskudd kan også hjelpe veldig. Ting som er verdt sjekke ut er f.eks. L-Phenylalanine, Forskolin, NADH, N-Acetyl Tyrosine, SAM-E, Sulbutiamin, Jiaogulan (sistnevnte er registrert som legemiddel).

Fikk forresten du diaré de første dagene uten røyking?
Dette har nok ikke mest med røykingen å gjøre, jeg vil tro det er flere ting det kommer ann på.
Mye av det du nevner er ganske så likt depresjon.

Ved de fleste depresjonene oppleves flere av disse symptomene:

• Følelse av å være trist og nedstemt.
• Tap av interesse for aktiviteter som pleier å være lystbetonte.
• Slapphet.
• Tretthet.
• Manglende initiativ.
• Manglende appetitt.
• Vekttap.
• Liten lyst på sex.
• Skyldfølelse og selvbebreidelser.
• Redusert selvtillit.
• Konsentrasjonsvansker og ubesluttsomhet.
• Tidlig oppvåkning om morgenen, gjerne et par timer tidligere enn vanlig.
• Selvmordstanker.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tok akkurat et hit på bøtta, men trapper veldig ned. Greit å bli knocka annenhver uke etter ca 14?? års daglig røyking.
Jeg tar meg bare et såpass sjeldent at jeg får roet hodet litt, men cannabinoidene fortsatt er på vei ut.

Funker for meg, men er rimelig sterk i psyken på slike ting. Som å skyte heroin 2 ganger i året, og ferdig med det:P

Men kjenner godt til følelsen, da jeg har sluttet 1-2 år flere ganger.

Den jævla hjernen er no dritt :O
Hushælvete's Avatar
Trådstarter
25 8
Takk for svar. Ja, fikk diaré ja, samt de andre fysiske abstinensene, søvnproblematikk, nedsatt matlyst og en følelse av svimmelhet. Jeg synes imidlertid ikke disse er de verste; disse snikende psykiske abstinensene er de verste. Savner å være meg selv på en måte. Idag er jeg virkelig innesluttet og preget av hva jeg sliter med; får sykt dårlig samvitighet av å se mine nærmeste prøve å muntre meg opp; helt uten hell. Har sendt typen op butikken nå, for å kjøpe øl så jeg kan falskt lure opp dopaminnivået litt..

Mulig det er en depresjon ja, men tror nok det har en sammenheng med sluttinga. Leste en plass at de psykiske abstinensene som inntreffer etter ti dager er det som får de fleste til å kaste inn håndkleet og røyke igjen, noe jeg forstår utrolig godt. Vet ærlig talt ikke om jeg klarer å være sterk nok, motivasjonen er helt borte. Ville mye heller taklet de fysiske i en måned:O
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var stoner selv i 15 år.

Synes det å slutte med røyk var verre enn med alt annet, benzoer, sentralstimulerende, dop...men kun pga det psykiske for min del.
Det fysiske merket jeg aldri stort til, sikkert fordi trening ble svaret på alle mine problemer.

Så den klassiske setningen folk alltid sier når de skal gi et råd til noen som slutter med noe vanskelig? Den stemmer. For mange.
Hushælvete's Avatar
Trådstarter
25 8
Syk hai, er det lenge siden du sluttet? Når syns du det begynte å bli bedre? Takk for svar, det hjelper faktisk utrolig mye.
Hei.

Jeg har holdt meg fra cannabis i 11 uker nå. Har røykt regelmessig ( så å si sammenhengende) i 10-11 år. Med alvorlig høyt forbruk til tider. For meg går det ganske bra. Slutta like greit med nikotin samtidig (snus) føles egentlig veldig bra.

Har ingen bivirkninger. Sover som en stein, grei sexlyst, motivert til jobb. Ja ting fungerer her som det skal. Får meg til å tenke at det meste er mest psykisk hva du tenker å om du virkelig har lyst å slutte å er virkelig er motivert til det.

Om du kjenner noen positive ting med cannabis slutt. Å fokuserer på det istedet for at du har lyst å røyke.

Når jeg tenker meg om så har jeg vel kanskje fått noen små bieffekter som mer lyst på søtsaker og drikker oftere øl. Men har fremdeles veldig lavt forbruk på alkohol som oftest blir det max 3 øl på fredagen å lørdagen.
Anonym bruker
"Tjukk Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var i samme situasjon, drakk rundt 20 øl i uka for å få sove/slappe av. Kan anbefale johannesurt for å ta vekk den verste deppinga, heter hypericum stada på apotek og hjalp meg veldig. Egentlig er weed babydop, om det er for stress å slutte kan det indikere at du har dypere personlige problemer.
Jeg opplevde ikke dette. Så enten er jeg heldig eller så er livet såpass ræva at jeg tror det er bra.

Jeg har ikke endret på en tøddel i livet annet enn at jeg stoppet å røyke på ubestemt tid, er vel 1.5 måned siden nå.
Årsaken er jo økonomi, er dyrt å røyke, og vanskelig å slutte med sigaretter når de brukes som blandevann. Sigaretter er jo styggdommen selv, så det var virkelig ett mål.
En annen ting er hukommelse, synes den etter hvert blei litt laber i perioder med daglig røyking over mange timer, trenger den på topp igjen, og da er det like greit å bare kutte ut en stund istedenfor å trappe ned/røyke lite.

Sekslysten er på topp, spesielt nå uten dame, men litt upraktisk, spiser bra, motivasjonen til å lære er tilstede, fikse i hagen osv.
Livet er like lite sosialt som før, men det skyldes nok andre ring enn røyking, er jo ikke redd for å gå ut, digger kollegaene mine, tar meg gjerne en fest om jeg har noen å feste med.

Hva var motivasjonen din til å slutte? Jeg ser ingen god grunn til å slutte uten en god grunn, hvis du skjønner hva jeg mener.
Hushælvete's Avatar
Trådstarter
25 8
Takk for mange gode svar, skal dra og kjøpe johannesurt idag. Hadde imidlertid en mye bedre dag enn i går, da jeg idag rett og slett bestemte meg for å dra ut døra og til sentrum klokka 12, og her skal jeg bli til jeg er såppass sliten at jeg ikke er så rastløs og full av energi når kvelden kommer. Morgen og kveld er verst for meg, da det alltid var da jeg røyket mest. På det verste røyka jeg 1,5 gram på bøtta før jeg dro på jobb om morgenen...

Motivasjonen min for å slutte er flere, men mest av alt er vel ønsket om å slippe å føle at jeg skjuler noe hele tiden. Dette medfører at jeg holder så mange på avstand som jeg egentlig ønsker å bli kjent med, men jeg er så opptatt av å røyke at jeg har hverken tid eller lyst til å inngå nye relasjoner. Dette holder meg litt igjen "karrieremessig" også. I tillegg er det det økonomiske; på mine verste måneder går det glatt ti tusen i tjall. Jeg er rett og slett ikke istand til å opprettholde et "normalt" bruk, jeg blir kronisk misbruker på sekundet.
Igrunnen har jeg bare negative ting å si om hva røyken gjør for livet mitt, så motivasjonen er egentlig veldig bra..., det er kanskje bare pågangsmotet som svikter litt avogtil...

Men jeg setter stor pris på at dere deler deres erfaringer��������
Sitat av Hushælvete Vis innlegg
Motivasjonen min for å slutte er flere, men mest av alt er vel ønsket om å slippe å føle at jeg skjuler noe hele tiden. Dette medfører at jeg holder så mange på avstand som jeg egentlig ønsker å bli kjent med, men jeg er så opptatt av å røyke at jeg har hverken tid eller lyst til å inngå nye relasjoner. Dette holder meg litt igjen "karrieremessig" også. I tillegg er det det økonomiske; på mine verste måneder går det glatt ti tusen i tjall. Jeg er rett og slett ikke istand til å opprettholde et "normalt" bruk, jeg blir kronisk misbruker på sekundet.
Igrunnen har jeg bare negative ting å si om hva røyken gjør for livet mitt, så motivasjonen er egentlig veldig bra..., det er kanskje bare pågangsmotet som svikter litt avogtil...

Men jeg setter stor pris på at dere deler deres erfaringer��������
Vis hele sitatet...
Da synes jeg du har feil motivasjon, om det er ønsket om å slippe å skjule ting som er hovedårsaken, du liksom kriminaliserer det du gjør og det sliter på.

Jeg ser heller problemet med å røyke deg ett bøttetrekk før du skal på jobb, det hadde jeg aldri akseptert av mine kolleger, og det vet du sikkert også at ikke er greit. Du velger også å røyke deg stein hjemme istedenfor å møte folk.

Avhengigheten er vel da ditt største problem sånn som jeg ser det, kanskje du synes livet er kjipt uten å være fjern, ikke noe feil i det. Men bare ha det i bakhodet ettersom det vil gjøre det vanskelig å ha en grammer hjemme og faktisk la den ligge litt.

Du fikser det, bare tving deg selv til å fylle hverdagen med noe.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Da synes jeg du har feil motivasjon, om det er ønsket om å slippe å skjule ting som er hovedårsaken, du liksom kriminaliserer det du gjør og det sliter på.
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke noe som heter feil motivasjon. Hvis hen har lyst til å slutte knarke så har man lov til det uten å måtte få din velsignelse.
Sitat av Esoterisk Vis innlegg
Det finnes ikke noe som heter feil motivasjon. Hvis hen har lyst til å slutte knarke så har man lov til det uten å måtte få din velsignelse.
Vis hele sitatet...
Ingen trenger min velsignelse men vi må være ærlige, enkelte typer motivasjon er mer holdbare enn andre og vil derfor øke sannsynligheten for å lykkes.
I tillegg så er det en psykisk belastning å skulle gjemme seg og tenke at det en gjør er feil, er ingenting feil med å røyke tjall i normale mengder.

Les det jeg skrev igjen istedenfor å kast meg under bussen.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Ingen trenger min velsignelse men vi må være ærlige, enkelte typer motivasjon er mer holdbare enn andre og vil derfor øke sannsynligheten for å lykkes.
I tillegg så er det en psykisk belastning å skulle gjemme seg og tenke at det en gjør er feil, er ingenting feil med å røyke tjall i normale mengder.

Les det jeg skrev igjen istedenfor å kast meg under bussen.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i det du sier, men så er vi jo dessverre i Norge og her er man jo faktisk kriminell om man tar seg en joint i ny og ne. Man trenger selvsagt ikke tenke sånn selv, men avhengig av hvor du bor og hvem du har rundt deg er det rett og slett ikke et alternativ å ikke skjule det mest mulig. De eneste som vet noe om den siden av meg er de jeg har røyka med og et par stk som har funnet ut av det, jeg sier ingenting om det til noen andre da jeg rett og slett ikke vet hvordan de vil reagere og fordi der jeg bor sprer ryktene seg kjapt, så jeg kjenner meg litt igjen i det trådstarter snakker om her.

Håper du får det til, TS! Du må nok bare være selvdisiplinert og tvinge deg igjennom den vanskelige perioden. Vi ble ikke født med en joint i kjeften, så det naturlige er jo å være rusfri. Derfor vil du nok komme tilbake til normalen etter hvert.
Sitat av Hushælvete Vis innlegg
Med alt! Tiltakslyst, å bli glad, å regulere negative følelser, seksuell lyst; alt dette er borte. Og jeg har aldri slitt med noen av disse tingene tidligere, så jeg føler meg helt maktesløs. Har røyka i 15 år, med tre opphold; siste for ett år siden som varte i 2 mnd, før det igjen i 2011 i 2 år.
Kan ikke huske at det var slik sist, men jeg husker at jeg nok var noe deprimert i de to årene jeg sluttet; hadde i tillegg problemer med vektoppgang og det å sosialisere meg; noe som er veldig atypisk meg. Snakket med en kompis av meg som har røyka i 18 år, han har nylig vært av i ett år og kunne meddele meg at mestringsfølelsen og den seksuelle lysten ikke dukket opp før han begynte å røyke igjen, noe som jo var helt vanvittig motiverende..
Jeg er utdannet i fast jobb, om det har noen betydning, så kanskje det blir lettere når ferien er over og jeg ikke har tid til å tenke så mye på meg selv og mitt. Ønsker å slutte fordi det tar så mye av tiden min, samt det økonomiske aspektet, ikke minst.

Er det noen som har noen solskinnshistorier eller har slutta nylig jeg kan sutre sammen med?
Vis hele sitatet...
Halla! Fra mine tider jeg har hatt pauser da jeg dog har røyket lenge er det veldig viktig å ha et sunt forhold til mat og få nok søvn! Blir det ekstra ille vist mann ikke tenker på annet røyk så liker jeg å ha på headset og sitte spille data-spill til god musikk og spille CS de første dagene, glemmer alt av tanker å koser meg veldig fort mener er viktig å ha ett par avhengiheter i livet du kan gå til!

men lykke til videre
Sist endret av Trippern; 22. juli 2017 kl. 00:00.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du vil så kan du tydeligvis kutte ut tjallen. Viljen er der. Hvordan har du sluttet disse gangene? Brått eller trappet ned?

I mitt tilfelle trengte jeg at mange dårlige ting skjedde innen relativt kort tidsrom for at jeg skulle finne ut hvilke prioriteringer i livet jeg skulle sitte først. Jeg har et helt annet syn på det nå. Min andbefaling: Ta sopp med gode, nære venner noen ganger.. så åpner du tankegangen på en helt annen måte. Les deg opp på forhånd og forbered deg!

Tilbake til tjallen:

Stå på med sluttingen! Det blir bedre over tid.. Finn på andre ting å gjøre de gangene du pleide å røyke, og gjøre det til en vane.

Lykke til!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Takk for mange fine svar! jeg er nå på uke fem, og det går strålende. Jeg har masse energi som jeg får brukt på

Eh, litt rask der ja.
... masse god energi jeg får brukt på positive ting, tiltakslyst, kreativ tankegang, samt at jeg er mye mer psykisk sterk, føler at jeg takler motgang på en helt annen måte nå. Røyket 2-3 gram i godt lag på lørdag, men følte absolutt ikke behov for å gjøre det flere ganger. Ting er så langt tipp topp! Har merket en vektoppgang da, men det er vel bedre å være tjukk og glad enn tynn og rusmisbruker, så Im good. ��
Sist endret av Hushælvete; 10. august 2017 kl. 20:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tar denne anonymt
Hyggelig å høre at det går bedre med deg! Jeg sluttet for 1 års tid siden etter å ha røyker i 3 år i strekk med uendelig tilgang så røykings dagen lang. Var gretten å sur i 2 uker med null matlyst, bare lysten til å ikke gjøre noe annet en å se youtube videor aleine. Nå som jeg har vært clean såpass lenge føler jeg egentlig at jeg wasta 3 år + mye hobby røyking i årene før det Sikkert ikke ett nyttig svar til tråden din men god helg
Har røyket hasj daglig de siste 8 årene med kun noen få små pauser.
Største problemet mitt(og fler jeg kjenner) er at jeg våkner midt på natten gjennomvåt av svette.
Dette kan ta opp til 2 uker før det forsvinner.
Har store problemer med apetitten.

For meg personlig er det når du ikke har noe å finne på, f.eks. sitter hjemme at man blir depressiv, de stundene man kunne røyke bort kjedsomheten før.

Det jeg filosoferer litt om er at den hasjen vi ser på markedet i dag er så mye kraftigere enn den som fantes før, og at informasjon om abstinenser og f.eks. tiden kroppen bruker på å kvitte seg med cannabis metabolitter fra urin ikke er gjeldene for dagens hasj. Var selv positiv i 2 måneder ved 50 ng/ml test. Men tilnærmet alle steder du fant på nett før i tiden hevdet at du var clean etter ca 3-4 uker.
Sist endret av pkk1990; 11. august 2017 kl. 17:04.