Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2651
Hei!
Jeg så at når du kobler til høytallere til receivere så står det ohms på høytalleren å receiveren. for eks at en høytaller har 8 ohms og receiveren har 4 ohmskanal.
Jeg bare lurte på hvor mye dette har å si?

Jeg er russ snart å ser litt på disse høytallerne:
https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...nde-hoyttaler/
(de er 6 ohm btw)
Å lurte på om det hadde noe å si vis jeg kobla dem til en 8 eller 4 ohms receiver.

Takk for svar!
Regner med at det er en solid state amp?
Isåfall går det fint å koble feks 8ohm høytalere på en 4ohms forsterker. Du vil dog ikke kunne dra like mange watts med det oppsettet, kvaliteten vil også kunne ta et lite dykk.
Å gjøre ting omvendt er ikke like kult though, så pass på å ha høyere ohm på høytaler enn forsterker.
(Keep in mind at dette gjelder solid state, drar du rør inn her er ohm'en satt på forsterkeren gjerne "max").
Sitat av moret Vis innlegg
Regner med at det er en solid state amp?
Isåfall går det fint å koble feks 8ohm høytalere på en 4ohms forsterker. Du vil dog ikke kunne dra like mange watts med det oppsettet, kvaliteten vil også kunne ta et lite dykk.
Å gjøre ting omvendt er ikke like kult though, så pass på å ha høyere ohm på høytaler enn forsterker.
(Keep in mind at dette gjelder solid state, drar du rør inn her er ohm'en satt på forsterkeren gjerne "max").
Vis hele sitatet...
det med at kvaliteten minster ved 8 ohms last på en amp som kan levere 4 er ikke riktig, ved og koble på en høyttaler som er på 8 ohm på denne forsterkeren vil forsterkeren ha mer headroom ( potensiell kraft til overs) som senker forvregningen (THD) i effekforsterkeren en forsterker som er oppgitt til f,eks 2x100w rms i 4ohm vil kanskje bare gi 2x75w rms i 8, nå må det også sies at dette ikke betyr at du kan dra volumhjulet på maks da forvregning (THD) kan oppstå i forforsterkeren da det er forforsterkeren du regulerer med volumkontrollen som da sender skittent signal til effektforsterkeren og som til slutt kan skade høyttalerene dine
Sist endret av freebird; 23. juni 2017 kl. 22:10.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av moret Vis innlegg
Regner med at det er en solid state amp?
Isåfall går det fint å koble feks 8ohm høytalere på en 4ohms forsterker. Du vil dog ikke kunne dra like mange watts med det oppsettet, kvaliteten vil også kunne ta et lite dykk.
Å gjøre ting omvendt er ikke like kult though, så pass på å ha høyere ohm på høytaler enn forsterker.
(Keep in mind at dette gjelder solid state, drar du rør inn her er ohm'en satt på forsterkeren gjerne "max").
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne sett en Russ nerd med rør forsterker & noen KEF høytalere i vanen sin, spillende Coltrane sitt Giant Steps - sånn drar man damer!