Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4793
Anonym bruker
"Fortvilet Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da var dommen klar. Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse med tilhørende ambivalent engstelig tilknytningsproblematikk og bipolar type 2.

Jeg har vel visst dette lenge og har jobbet aktivt og hardt for å hjernevaske bort de fucka reaksjonsmønstrene. Det blir bedre for hvert år, men det siste året har skutt i været ettersom jeg begynte å røyke hasj noen kvelder i måneden. Jeg har erfaring med ulike antidepresiva men alle gjør meg lik-flat, trasig og stusselig. Jeg vil leve, ikke bare eksistere.

Hasjen funker, og har funket i et år. Nå som diagnosene er satt i en alder av 25 bekymrer jeg meg selvsagt for om det er lurt å fortsette til tross for at jeg ikke har gått på noen smeller. Jeg trenger vel egentlig bare noen råd til å fortsette med selvmedisinering på sunnest mulig måte. Jeg har klart meg uten medisiner og gått den harde veien av frykt for å ha diagnoser i papirene mine og fremstå som avhengig av medisinering for å funke.

Jeg er redd for psykoser og det som verre er. Jeg er fulltidsstudent og ansatt deltid i bedrift så jeg har ikke råd til å feile her. Da mister jeg alt. Brukte 4 år på å fullføre vgs, og 3 år på å ta lappen, så dette har kostet tid og krefter.

Orker ingen skjennepreken. Jeg har fått tilbud om lamictal, men er skeptisk. Psykologen støtter null medisinering like mye som full, alt ettersom hva jeg vil, men hun mener at det strengt talt kanskje ikke er nødvendig. Det er vinteren og depresjonen som kommer da som kan være fallgruven min.

Jeg funker i 9 av 12 måneder. November er verst.

Hilsen ambivalent frøken.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Kjedelig situasjon du er i, unner ingen en personlighetsforstyrrelse som tærer på. Godt du er bevisst ved hva du har, sånn at du kan fortsette å jobbe med problemet. Det er nok den eneste måten å leve med det på, leve med det. Ei venninne av meg som ble utredet som bipolar 2 slutta tvert på medisinene, og fokuserte heller på å omfavne opp og nedturene sine (hun skriver blant annet dagbok hver dag). Hun sier det slik at hun kan være glad i lange strekninger, men så kommer det kjipe (det som går opp må komme ned). Det som var viktig for henne da var å gå inn i seg selv for å "meditere" på problemet, selv om problemet som oftest ikke eksisterer, da man bare er deprimert. Hun er dermed veldig bevisst på at hun er åpen med de rundt seg, både om sinnstilstanden og sykdommen, slik at hun kan få forståelse når hun ikke vil snakke med noen og egentlig bare ligge nede.

Å medisinere seg selv er mange av oss på bruket kjent med, undertegnede også. Hemmeligheten er jo at det fungerer for noen, men for andre så fungerer det dårlig. Jeg er også av den oppfatningen av at hvis du er redd for psykoser og slikt, samt at du er litt forstyrra fra før, burde du ikke ha daglig inntak av noen som helst rusmidler, spesielt ikke cannabis. Men jeg er ikke deg, og du vet selv hva du burde og ikke burde med kroppen din innerst inne. Å røyke cannabis blir jo bare en annen versjon av medisinene dine, selv om den ikke flater ut humøret ditt på samme måten. Eventuelt kan du bruke cannabis i disse månedene du har det værst, hvis du føler det hjelper deg å være et fullkomment menneske, og holde deg unna i de resterende gode månedene. Eneste problemet med dette er jo at stoffet er ulovlig, du vet aldri hvordan strain du får, hvis du ikke har de rette kontaktene.

Vet ikke om noe av dette egentlig hjelper, men tenkte å slenge inn min erfaring med dette! Det ordner seg for oss alle!
Nå er jeg bare bipolar 2 som deg og ikke personlighets-utredet men jeg er nok neppe særlig god der heller. Jeg røyker mye hasj for selvmedisinering, hjelper det ? Nei, i øyeblikket absolutt. Om det er lurt eller ikke tror jeg du er i stand til å vurdere selv om du tenker deg litt om. For min del er jeg ferdig utdanna og i jobb som jeg til tider håndterer dårlig på grunn av mye svigninger og angst i forbindelse med bipolar. Jeg føler litt forskjell på og uten hasj, jeg er mer våken og tilstede uten samtidig mindre plaget med hasj. Så det er på en måte en fin balanse. Det sier vel seg på en måte selv at studier samtidig med Heavy cannabis røyking ikke er særlig bra, samtidig bedre en alkohol som uansett alle er drita av. Samtidig har vi flere utfordringer en vanlig nevrotypiske så vi må på en måte tilpasse oss det. Også har du et stort problem om du har behov for hjelp for dine psykiske utfordringer og samtidig tyr til selvmedisinering, det er verken akseptert eller blir gjort forsøk på å hjelpe noen som aktivt driver med det ( uten å slutte..)
Er ikke hasj noe man skal unngå ved personlighetsforstyrrelser, samme er det vel også med bipolar da det kan forverre det og det er større risiko for psykoser?
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Er ikke hasj noe man skal unngå ved personlighetsforstyrrelser, samme er det vel også med bipolar da det kan forverre det og det er større risiko for psykoser?
Vis hele sitatet...
Helt riktig det.
Det kan utløse psykos på dem som har dårlig psyke.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Er ikke hasj noe man skal unngå ved personlighetsforstyrrelser, samme er det vel også med bipolar da det kan forverre det og det er større risiko for psykoser?
Vis hele sitatet...
Det er riktig. I mange tilfeller kan cannabis være symptomlindrende, og i noen faktisk helbredende. Men i mange tilfeller havner man i en avhengighet der en blir avhengig av symptomlindringen samtidig så vil psyken på generell basis dale. Jeg har ikke tall på hvor mange som har fortalt meg om hvordan cannabis hjalp der og da men in the long run gjorde alt mye verre. Jeg sier ikke at jeg tror dette gjelder alle, til enhver tid, uansett hvilke psykiske problemer. Poenget mitt er at selv om mange kan dra nytte av cannabis ved psykiske problemer så vil veldig mange dra seg selv lenger ned ved å bruke det.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har ustabil personlighetsforstyrrelse og røyker en gang i blant. Jeg skjerper meg bare, rett og slett. Har strenge regler når det kommer til bruk av cannabis og følger de reglene uansett. Har du noen symptomer i retning psykose?
http://www.med.uio.no/klinmed/forskn...ruk-medhus.pdf

Dette var bare et kjapt googlesøk så aner ikke hvor godt det stemmer.
Sist endret av Slæsken; 20. juni 2017 kl. 22:40.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
http://www.med.uio.no/klinmed/forskn...ruk-medhus.pdf

Dette var bare et kjapt googlesøk så aner ikke hvor godt det stemmer.
Vis hele sitatet...
Rusutløst psykose og schizofreni er ikke det samme - dette er det viktig å huske på. Det er også viktig å huske på andre faktorer. De som har blitt utsatt for traumer tidlig i livet har større sjanse for å utvikle schizofreni. De samme har også større sjanse for rusmisbruk. I stater i USA hvor bruken har økt gradvis over mange tiår har prosentandelen i befolkningen med schizofreni vært stabil. Dette indikerer feil i forskningsrapporten. Kanskje det er en sammenheng imellom cannabisbruk og schizofreni, men det trenger ikke å bety at sjansene dine for å bli schizofren øker ved bruk av cannabis.
Hvis du vil gamble med hodet ditt i 10-20 år til så værsegod. Men jeg vil IKKE anbefale det når du har fått dommen osv. Nå skal det sies at denne dommen var veldig diffus, og betyr at du er egentlig veldig heldig som ikke har noen klar diagnose, enda....

Slutter du nå, kan du fikse alt sammen.
Er ikke meningen å moralpreke, men seriøst, kjenner til dette problemet selv, og vet at eneste løsningen på dette er å holde seg unna alt av ulovlige rusmidler, og kun alkohol en gang iblant.

Fortsetter du med cannabis kan det få fatale følger, eller at du bare blir i samme situasjon, rundt, rundt, og rundt igjen.

Skaff deg motivasjon fra bøker, coacher, leger etc. !
Sitat av hallo'der Vis innlegg
Hvis du vil gamble med hodet ditt i 10-20 år til så værsegod. Men jeg vil IKKE anbefale det når du har fått dommen osv. Nå skal det sies at denne dommen var veldig diffus, og betyr at du er egentlig veldig heldig som ikke har noen klar diagnose, enda....

Slutter du nå, kan du fikse alt sammen.
Er ikke meningen å moralpreke, men seriøst, kjenner til dette problemet selv, og vet at eneste løsningen på dette er å holde seg unna alt av ulovlige rusmidler, og kun alkohol en gang iblant.

Fortsetter du med cannabis kan det få fatale følger, eller at du bare blir i samme situasjon, rundt, rundt, og rundt igjen.

Skaff deg motivasjon fra bøker, coacher, leger etc. !
Vis hele sitatet...
Hvorfor alkohol og ikke andre rusmidler iblant?
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Hvorfor alkohol og ikke andre rusmidler iblant?
Vis hele sitatet...
Alkohol fucker ikke med hjernen din på en slik måte som andre drugs gjør.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Alkohol fucker ikke med hjernen din på en slik måte som andre drugs gjør.
Vis hele sitatet...
Jo for all del, ville anbefalt å kutte ut alt av rusmidler.
Om alkohol ikke hadde "fucka" med hodene til folk som drakk det, hadde det ikke vært kun et løsemiddel. Dårlig sammenligning da drugs kan deles i mange klasser.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Alkohol fucker ikke med hjernen din på en slik måte som andre drugs gjør.
Vis hele sitatet...
Alltså, alkohol fucker gjerne mer en dem fleste andre rusmidler. Forskjellen er at det ene er lovlig og det andre ikke. Mange bipolare sliter med alkoholisme som er mye mer alvorlig en avhengighet av hasj. Dessuten gjør bipolare så mye crazy i fylla at du aner ikke. Mister hemninger og lager drama.
Sitat av moonlord Vis innlegg
Alltså, alkohol fucker gjerne mer en dem fleste andre rusmidler. Forskjellen er at det ene er lovlig og det andre ikke. Mange bipolare sliter med alkoholisme som er mye mer alvorlig en avhengighet av hasj. Dessuten gjør bipolare så mye crazy i fylla at du aner ikke. Mister hemninger og lager drama.
Vis hele sitatet...
Mindre risiko å drikke alkohol enn å dytte i seg andre rusmidler som kan fucke enda mere med personligheten din og gjør enda mer skade.
Ja det blir kanskje en mer alvorlig avhengighet, men det er ikke det som det er snakk om.
Alle om ikke de fleste som drikker alkohol mister hemninger og lager drama uansett

Kan jo nevnes at:

Både risikoen for å bli syk, og for å bli syk i yngre alder, ser ut til å øke ved bruk av cannabis. Vi har funnet at de som har hatt cannabismisbruk i snitt blir syke 4,5 år tidligere enn de som ikke har brukt cannabis, samt at jo mer omfattende cannabisbruken har vært, desto tidligere debuterer sykdommen (Lagerberg et al., 2014). Dette tyder på at cannabis kan bidra til å utløse lidelsen, trolig hos genetisk sårbare individer. En har imidlertid ikke utelukket at sammenhengen bedre kan forklares av at de samme genene som gir sårbarhet for bipolar lidelse gir økt risiko for cannabismisbruk.

Rusmisbruk ser ut til å ha en negativ effekt på den bipolare lidelsen, som f.eks. hyppigere sykdomsepisoder, høyere forekomst av suicidalitet og dårligere fungering. En vet imidlertid ikke hvilke rusmidler og hvilke nivåer av rusmiddelbruk som har skadepotensiale, noe vi også forsker på. Dette er viktig kunnskap for å utforme gode forebyggings- og behandlingstiltak.
Vis hele sitatet...
http://www.med.uio.no/norment/forskn...lagerberg.html

Cannabis use is linked to an increase in both manic and depressive symptoms in people with bipolar disorder, according to a new study by Lancaster University.
Vis hele sitatet...
https://psychcentral.com/news/2015/0...der/82314.html
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Mindre risiko å drikke alkohol enn å dytte i seg andre rusmidler som kan fucke enda mere med personligheten din og gjør enda mer skade.
Ja det blir kanskje en mer alvorlig avhengighet, men det er ikke det som det er snakk om.
Alle om ikke de fleste som drikker alkohol mister hemninger og lager drama uansett

Kan jo nevnes at:


http://www.med.uio.no/norment/forskn...lagerberg.html



https://psychcentral.com/news/2015/0...der/82314.html
Vis hele sitatet...
De fleste vil vel være enig i at cannabis og bipolar stort sett er en dårlig combi. Alltså, fucker personligheten, hva legger du i det ? Det jeg får ut av artiklene dine er at røyking i ung alder kan utløse sykdom. Også kommer det en mer interessant en. Cannabis kan "utløse" eller trigge nye episoder. Og dette kan jeg kjenne meg igjen i, samtidig er det derfor det faktisk har en form for medisinsk effekt eller et potensialet for selvmedisinering. For min del hadde jeg vagt en cbd-strain over antipsykotika hver dag. Samtidig er ikke det enkelt å skaffe i Norge. Når man er deprimert er det fint å ha noe som pusher deg litt opp og når du er manisk er det fint med noe som pusher deg litt ned. Det er slik medisinene bipolare får også virker. Det er antageligvis like stor eller større risiko for å utløse mani med antidepressiva. At alkohol er mindre skadelig er bare fjas fra din side, det trigger også episoder. Ikke minst depresjon, bare tenk dagen derpå etc..
Sitat av moonlord Vis innlegg
De fleste vil vel være enig i at cannabis og bipolar stort sett er en dårlig combi. Alltså, fucker personligheten, hva legger du i det ?
Vis hele sitatet...
Legger ikke noe spesielt i det, men det virker som du prøver å si at hasj er ufarlig kontra alkohol.

Sitat av moonlord Vis innlegg
Det jeg får ut av artiklene dine er at røyking i ung alder kan utløse sykdom.
Vis hele sitatet...
Da skjønner du ikke hva som står der, eller så har du bare skumlest. Det er ikke sånn at bipolar bare helt plutselig kommer i en alder av 34 eller 57, noe av grunnen til at det forskes på yngre personer.

Sitat av moonlord Vis innlegg
Også kommer det en mer interessant en. Cannabis kan "utløse" eller trigge nye episoder. Og dette kan jeg kjenne meg igjen i, samtidig er det derfor det faktisk har en form for medisinsk effekt eller et potensialet for selvmedisinering.
For min del hadde jeg vagt en cbd-strain over antipsykotika hver dag.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp dette, her i Norge har du ikke muligheten til å velge CBD strains og får gjerne strains med høye THC levler. Cannabis i Norge vil ikke være så veldig medisinsk uansett hvordan du da prøver å vri på det.
Ja, du kan sikkert være heldig å møte på en kar som selger deg en bagger med noe med høyere CBD innhold, men alikevel vil det forsatt ikke være så veldig medisinsk, det er flere ting som spiller en rolle inni det bildet også slik som genetikken på plantene.

Sitat av moonlord Vis innlegg
Når man er deprimert er det fint å ha noe som pusher deg litt opp og når du er manisk er det fint med noe som pusher deg litt ned.
Vis hele sitatet...
Ja og? det finnes mange ting utenom rusmidler som kan gjøre dette også.

Sitat av moonlord Vis innlegg
Det er slik medisinene bipolare får også virker. Det er antageligvis like stor eller større risiko for å utløse mani med antidepressiva.
Vis hele sitatet...
What? medisinene som hjelper utløser mani? det høres helt på trynet feil ut.

Sitat av moonlord Vis innlegg
At alkohol er mindre skadelig er bare fjas fra din side, det trigger også episoder. Ikke minst depresjon, bare tenk dagen derpå etc..
Vis hele sitatet...
Kom med noe kilder på at alkohol er mye farligere da, sånn før du sier det bare er fjas
En øl sender deg ikke i psykose eller gir deg panikkanfall, det kan 0.2 weed fort gjøre.

Selv har jeg aldri opplevd å bli deppa av alkohol eller dagen derpå så det tenker jeg faktisk ikke over.
Sist endret av Slæsken; 22. juni 2017 kl. 15:09.
Nei jeg prøver å si at hasj antageligvis er mindre harmløst en alkohol. Samtidig er det ingen bagatellisering når jeg også sier at cannabis og bipolar er angtageligvis en dårlig miks. Du kan jo prøve å lese denne fks; https://www.globaldrugsurvey.com/wp-...port_final.pdf
Også denne : https://www.elementsbehavioralhealth...olar-disorder/
Jeg trenger vel ikke dokumentere at alkohol er mer toksisk en hasj ? Nå er vel ikke trådstarter i fare for å få en ny bipolar diagnose så derfor finner jeg den første artikkelen din lite relevant. Dirkete sitert fra forskningsartikkelen er jo at du kan få utløst bipolar lidelse med cannabis eller andre substanser, samtidig er dette bare en hypotese og langt ifra en absolutt sannhet. "En vet imidlertid ikke hvilke rusmidler og hvilke nivåer av rusmiddelbruk som har skadepotensiale, noe vi også forsker på" "Både risikoen for å bli syk, og for å bli syk i yngre alder, ser ut til å øke ved bruk av cannabis."
Om det ikke kommer plutselig, mener du det er medfødt ? Alltså mange burde sikkert fått diagnosen i yngre alder men mange har ikke en bipolar-episode før dem er 20 eller 30 år fks. Det er en form for genetisk sårbarhet antageligvis. Rent anedoktisk synes jeg det virker som mange får bipolar-diagnosen i høyere alder.
Det er helt korrekt at i Norge er det lite mulighet for å få riktig type strain, jeg er helt enig i det.
Ja medisiner, miljø, rus kan utløse episoder. Hvorfor høres det helt på tryne feil ut ?
Sist endret av moonlord; 23. juni 2017 kl. 01:38.
Min erfaring, etter å ha røyka til og fra i mange år, er at cannabis hjelper kanskje litt der og da, ved å maskere problemene. Men det maskerer litt for godt. Og man blir sløv. Dermed får problemene bare ligge der i bakgrunnen og stille og rolig vokse og spre seg, som en stygg betennelse.

Når det gjelder medisiner, så tenker jeg, hvorfor ikke prøve? Dette er jo noe annet, ikke antidepressiva, og hvis du ikke liker dem er det vel bare å slutte. Og tenk om det faktisk hjelper? Hadde ikke det vært deilig, da? Funke 12 av 12 mnd? Kanskje dempe symptomtrykk konstant? Det er da ingen andre enn du og legen din som trenger å vite om dette, heller.
Såklart, hvis du egentlig ikke trenger medisiner skal du ikke ta dem, men jeg vil på det sterkeste anbefale at du, i samråd med din lege, tar en ren medisin, i presise doser, som du vet nøyaktig hva inneholder, og som har dokumentert effekt på nettopp din lidelse, framfor at du, sånn når du føler for det, røyker en tilfeldig bit hasj, som er fremstilt gudene vet hvor og hvordan, med ukjent styrke, ukjent sammensetning av virkestoffer og uansett ingen reell effekt over tid på noen som helst psykisk lidelse. Annet enn å muligens forverre dem.

(Vil du røyke en liten spliff i ny og ne, så gjør nå det, men ikke kall det en medisin. Det er et rusmiddel)