Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3087
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vurderer å ta flein for å få mer selvinnsikt. Imidlertid er jeg usikker hvorvidt dette er lurt siden jeg har en tendens til å kverne og gruble over ting, og noe jeg gjorde for et år siden går jeg fremdeles rundt å tenker på hver dag. Som regel går det over etter litt tid når jeg klarer å sette i riktig perspektiv, men enkelte dager hvis jeg er ekstra sliten kan jeg kverne lenge og da kan jeg bli nedstemt. Hvordan tror dere dette vil kunne påvirke en tripp? Ser for meg at det vil være gunstig å ta en liten dose første gangen.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du vil garantert bli konfrontert på trippen din. Om du har en fin tripp vil du alltids komme deg igjennom det. Tar det en mørk sving kan det bli depresjon x2. Vanskelig å si.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du har et mål for trippen go for it. Pleier og gruble ekstremt mye selv før jeg tar, om alt som kan gå galt bla, bla, bla. men når man først tripper (som må gjøres på en bra dag med riktig mindsett) så blir det fun. Er veldig lett og henge seg opp i tanker underveis men du må lære og rive deg vekk fra tanker og bare gå videre, dans til musikken, tegn, syng.

Vent, så du har aldri trippet før? fordi ikke slik du får bad trips, tenker aldri slik når jeg er påvirket, da heller i form av frykt eller angst som kan iverksette dårlige spiraler men det er noe du må deale med, ville aldri anbefalt og trippe til noen som har problemer med psyken.

Første gangen går sjeldent galt, selv så bare så bare vandret jeg ute på natta, så på fargene og begynte å gråte av hvor vakkert alle lysene var, hørte på noen sanger og thats it, kan miste kontroll også ikke det jeg sier.

Ikke ta for liten dose, heller høy dose en lav dose. Hatt en forferdelig shitty trip hvor jeg tok halvparten av det jeg vanligvis tar og det føltes konstant som om jeg ventet på og trippe, varte i 3t og var en kamp mot megselv - aldri igjen.
Hei!

I skrivende stund har jeg litt mange tanker i hodet, så jeg forsøker å bare skyte fra hofta og begynne å skrive.

Først og fremst vil jeg meddele min glede av din interesse for fleinsopp. Det er også en av mine større interesser.
Som en liten forberedelse til en eventuell trip, som vil kaller det, er det godt å være bevisst over hva man ønsker å få ut av seansen. Det virker her som du har en mening med å bruke fleinsopp. Men la meg spørre, har du gjort deg opp noen tanker om hva du eventuelt ønsker å møte på en trip? Er det konkrete spesielle tanker du ønsker å nøste opp i på forhånd, eller er ønsker du å dykke dypere dit hvor rusen tar deg? Dette er ikke nødvendigheter før en trip, men en tanke verdt å summere med seg selv i forkant. Ved å være bevisst over hva du ønsker å få ut av seansen mener jeg du øker sannsynligheten for å sitte igjen med positive opplevelser. Dog kan det også være morsomt for noen å bruke fleinsopp bare for rusen sin skyld.

En av tingene som understreker viktigheten ved hva jeg skriver om over vil man ofte forstå straks man er inne i den aktive rusen. Med dette mener jeg at fleinsopp har, etter min opplevelse, større innvirkning på tankemønsteret enn andre mildere psykedeliske rusmidler. Dette betyr at du ganske enkelt kan bli sittende fast på en og samme eller en rekke negative tanker, frivillig eller ufrivillig. Når man inntar fleinsopp er det i motsetning til andre psykedelika noe vanskeligere å kontrollere tankemønsteret sitt på. Man kan derfor enklere komme ut med en negativ opplevelse av trippen.

Som hovedregel anbefales det ikke å ta fleinsopp dersom du lider av psykiske lidelser, har psykiske utfordringer eller andre negativt forstyrrende ting i livet. Dette ser jeg på som en bedre føre var-regel, men er ikke alltid gjeldende. Det betyr ikke direkte at du ikke kan bruke det, men at du skal være obs på de diverse utfordringene du kan møte på en trip.


På den andre siden, så tenker jeg det jo nettopp på grunn av negative utfordringer du ønsker å bruke fleinsopp. Dersom du mener at dette er riktig for deg og sin kropp og sinn er klar for det, så støtter jeg deg i det. For selv om advarslene er hur mange som helst for at mennesker med psykiske utfordringer ikke skal bruke det, kan det rette seg ut til å bli en svært positiv opplevelse. Gitt at man er trygg på hva man gjør.
Jeg på min side har også lenge vært av typen som kan sitte å kverne på en eller flere tanker over lengre tid. Særlig på fleinsopp anser jeg på dette som er faremoment, da jeg lett tilkaller negative tanker - helt uten forvarsel. Triksene for min del har vært enkle, men vanskelige å gjennomføre helt. Jeg har både 1. lært meg å korrigere bort tanker ved å hente inspirasjon fra noe annet og 2. lært meg å stå i tanken, bli komfortabel med den og latt meg selv ta lærdom av tankene og situasjonen.

Triks nummer 1 bruker jeg i situasjoner rundt tanker der jeg virkelig ikke ønsker å rote. Hvertfall ikke for denne gang. Triks nummer 2 bruker jeg stort sett hver gang jeg bruker fleinsopp. Det kommer alltid opp en og annen upassende tanke, men med å bare sette meg ned og la soppen ta meg gjennom utfordringen, har jeg ofte lært å bli tilfreds med tanken. Til og med i ettertid av trippen. Der og da kan det virke som en negativ opplevelse, ettersom en sterk negativ fornemmelse kan ta stand. Men i etterkant føles dette som en svært positiv opplevelse, og ikke minst lettelse. Men man skal heller ikke komme inn i en trip med en forventning av negative opplevelser. Det fine med fleinsopp er at den, dersom du er villig til det, tar deg til steder og tanker du aldri ville turt å besøke alene. Det kan på den andre siden ta deg svært raskt fra en negativ tankerekke til noe hysterisk morsomt.


Hva kommer til dosering må du selv kjenne på. Men dersom du aldri har brukt fleinsopp eller andre former for psykedelika før anbefaler jeg at du holder på innstillingen om en lav dose. Kjenner du det blir morsomt og gjerne skulle hatt mer, så er det bare å spise litt til. Men vær forsiktig, vippepunktet fra å ha det kjempekult til å sitte med svært negative opplevelser kan være tynt. Som en lite narkis-tips vil jeg komme med en anbefaling: sørg for å ha nok fleinsopp. Dersom du har for lite, kan du bli "sittende på gjerdet", og dermed ha en irriterende kveld heller enn fin. Plukk litt mer enn du tenker du skal spise.

Slik jeg registrerer informasjonen på nettet er det ganske standardiserte mål for dosering etter styrken på trippen. Doseringen ser slik ut:
Tørket fleinsopp
Liten dose: 500 mg - 1 gram
Normal dose: 1-2,5 gram
Stor dose: 2,5-5 gram


Dersom du ønsker å lese mer om fleinsopp kan du ta en titt i Den nye store fleinsopptråden. Dersom du velger å plukke sopp i høst, anbefaler jeg at du søker identifikasjon av soppen for å sørge for at du har riktig sopp. Å spise sopp du ikke vet hva er kan føre til sykdom, i verste fall død.

Til sist anbefaler jeg at du tar en titt på Tryggtripp.no. Der kan du blant annet lese om sikkerhet og forhåndsregler.

Håper du får en fin tur!

Jeg ser nå en feil i doseringen av tørket fleinsopp. En liten dose skal være fra 250 mg til 1 gram.
Sist endret av Kierkegaard; 29. mai 2017 kl. 11:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.