Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7492
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

DNB nærmest ler i telefonen når jeg søker om lån.

- Jeg er i midten av 20-årene, har en fast jobb med brutto årsinntekt 400.000 kr.
- Tilgang på egenkapital kr 500.000.
- Jeg kan også dele lån med samboer, inntekt noe usikkert. Selvstendig næring ca 200-300 brutto i året.
- I tillegg har jeg en leilighet i mitt navn som sikkerhet, noe bankene mener ikke hjelper.

Største grunnen til avslag fra alle bankene er at dem mener jeg ikke klarer å betjene lånet med lønnen min.

Altså, 23.000 utbetalt i månedslønn. Minus lån og husleie på 11.000 i mnd. Hvorfor skal jeg ikke klare å betjene det?

Danske Bank kunne tilby meg maks 1.2 mill i lån.


Noen har som har andre tips til å gå fram? Eller er bare markedet helt latterlig i dag?
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, de nye lånereglene sier at du kun kan få 5 x inntekt i lån.

400 000 x 5 = 2 000 000,- NOK

Med 500 000 i egenkapital, så bør du i teorien iallefall få 1,8m i lån, og det tilsvarer 2 300 000 i total kjøpesum, har du noen betalingsanmerkninger eller annet? Ville kanskje vurdere å høre med en mindre bank om de kan bistå med lån.
Sett opp et budsjett, ta med alt av relevante papirer og dra ned og snakk med dem. Hvis du kan vise til en legit plan med realistiske løsninger kommer du til å få lån, nesten garantert. En kamerat av meg fikk akkurat 1.4 millioner mer i lån enn bankens retningslinjer anbefalte fordi han kunne vise til en konkret, realistisk plan for utleie og nedbetaling.

Jeg fikk også omtrent 2 millioner mer enn jeg skulle fått, men dette fordi foreldrene mine stilte som kausjonister. Hvis du har foreldre som stoler på deg kan det være en mulighet.
Sist endret av Nether; 24. mai 2017 kl. 13:01.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har ingen betalingsanmerkninger, ingen gjeld og eier ingen bil.

Se denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/bolig/-Fle...en-10001b.html
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei,

DNB nærmest ler i telefonen når jeg søker om lån.

- Jeg er i midten av 20-årene, har en fast jobb med brutto årsinntekt 400.000 kr.
- Tilgang på egenkapital kr 500.000.
- Jeg kan også dele lån med samboer, inntekt noe usikkert. Selvstendig næring ca 200-300 brutto i året.
- I tillegg har jeg en leilighet i mitt navn som sikkerhet, noe bankene mener ikke hjelper.

Største grunnen til avslag fra alle bankene er at dem mener jeg ikke klarer å betjene lånet med lønnen min.

Altså, 23.000 utbetalt i månedslønn. Minus lån og husleie på 11.000 i mnd. Hvorfor skal jeg ikke klare å betjene det?

Danske Bank kunne tilby meg maks 1.2 mill i lån.


Noen har som har andre tips til å gå fram? Eller er bare markedet helt latterlig i dag?
Vis hele sitatet...
Følte også jeg ble ledd av i telefonen når jeg spurte om lån. Bestilte møte med en rådgiver, fikk lån en uke etter :-) Mye enklere å argumentere, samt vise frem dokumentasjon på et møte face2face.
Opplevde det samme hos flere banker. Be om et nettmøte med en rådgiver i Nordea. De går gjennom hele økonomien sammen med deg, og ikke automatiserte svar og A4 regler.
Jobber i bank selv. Anbefaler det de over sier. Lag en god presentasjon på hva du skal med lånet. om det være seg å leie ut eller bruke selv. Du sier også at du har en leilighet. Hvor mye sikkerhet er det du kan stille i denne. Om du har 75% belåning - litt prisstigning de siste årene ser ikke bankene mye sikkerhet i denne. Leier du ut denne leiligheten som står i ditt navn? Og ikke minst hva er det du har planer om å kjøpe. Greit å komme med noen eksempler. Vi fikk avslag på nett da vi søkte, men fikk lån etter møte med banken. Vi hadde 37,5% i egenkapital men kun sommerjobb og studielån og vise til av inntekt. Dette var dog før inntektskravet på 5*brutto. Nå etter noen år, er vi på utkikk etter en utleieleilighet, men prisene er høye og vi når ikke inntektskravet. Det er du som må overbevise banken om at du har mulighet til å betjene lånet med god margin. Du kan feks sette opp et regneeksempel med fastrente (hvis dette er et alternativ) som viser at du klarer å betjene lånet uten problemer i forhold til leieutgiftene du har i dag. Lykke til og ikke gi opp!
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Forskjell på folk...

Jeg fikk lån uten egenkapital (mor med pant i hus på 16-17%% av kjøpesum) på 1M, hvor jeg også kunne få 1,1M dersom budrunden strakk seg så langt.
Dokumentert inntekt på 270 000,- foregående år, men mine lovord (ingenting skriftlig) om stigning mot 380 000,- i løpet av et år.
Har også en studiegjeld på 150 000,-.
Er forsåvidt også helt alene om alle utgifter, men som deg, har jeg ingen bil.

Skjønner at du er ute etter en del høyere lån enn 1M, men hørtes jo veldig merkelig ut.. Selv etter de nye kravene.

Dette var forøvrig SPB1.
Det er samboeren din som senker skuta. Selvstendig næringsdrivende med varierende inntekt får den røde lampa til å blinke. Og når det på toppen er en relativt lav inntekt så er ikke det bra.

Skaff deg ny dame med fast jobb og høyere lønn eller bo som en fillefrans med dama du har idag.

Spørsmålet du må stille deg er; ser du deg råd til å fortsette med samme dame?
Sist endret av frtoretang; 24. mai 2017 kl. 17:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er samboeren din som senker skuta. Selvstendig næringsdrivende med varierende inntekt får den røde lampa til å blinke. Og når det på toppen er en relativt lav inntekt så er ikke det bra.

Skaff deg ny dame med fast jobb og høyere lønn eller bo som en fillefrans med dama du har idag.

Spørsmålet du må stille deg er; ser du deg råd til å fortsette med samme dame?
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du kødder. Den beste løsningen dersom man ikke får banklån er å kvitte seg med samboeren. Haha! At jeg ikke tenkte på det selv.

Uansett, godt poeng med variabel inntekt, men banken har nok etterspurt siste selvangivelse eller dokumentasjon på inntekt de siste månedene når de har regnet ut hvor mye de kan låne.

Her skal jeg komme med et enda bedre tips: Har du billån eller barn? Dette er noe som trekker ned betjeningsevne veldig. Kanskje du kan kvitte deg med barnet? Spørsmålet du må stille deg er om du ser deg råd til å fortsette med barn? Evt kvitt deg med bilen, dersom det blir enklere.
Sist endret av reklame; 24. mai 2017 kl. 17:57.
Økonomisk sikkerhet/velstand har historisk sett vært adskillig viktigere for et godt samliv enn kjærlighet. Klarer ikke den ene parten være med å dra lasset så er det i min verden helt legitimt å spørre seg som en orker å drasse med seg en blindpassasjer på livets vei. Forhold ryker, vi sliter hverandre ut etter en stund. Det er utroskap, krangel og hushelvete. Halvparten av ekteskapene ryker.

Er økonomisk vekst og det å være en del av verdistigningen alle boligeiere har hatt et dårligere utgangspunkt for et godt samliv enn å satse på kjærligheten der en vet at statistisk så går det skeis likevel? Og for ts så vil det svi dobbelt. For om det blir slutt med dama om noen år så har han ikke bare tapt i kjærlighetens lotteri. Han har tapt på boligmarkedet også. Og det kan bli svært kostbart. Og rakner boligmarkedet så er han ikke dårligere stelt enn andre nordmenn. Men han er om han lever som en fillefrans med en dame som koster ham dyrt.
Sist endret av frtoretang; 24. mai 2017 kl. 19:59.
Ehm, jeg er uføretrygdet

Håper for egen del at samboeren gidder holde ut med meg en stund til

Ikke alle er så opptatt av store boliger som viser at man sitter på ei feit lommebok. Vi flyttet en halvtime utenfor Trondheim sentrum. Boligutgiftene halverte seg så fort man kom litt ut av selve gryta. Koster fort en liten formue kjøpe seg bolig sentralt i de større byene.

Vi har en plan på kjøp av enebolig til rundt 2.000.000 +/- innen ca 5 år. Det er fult mulig, standarden er grei til den prisen. Ca en halvtimes kjøretur utenfor Trondheim.
Sist endret av ImnotEmo.; 24. mai 2017 kl. 20:03.
Hadde problemer med å få lån i de store bankene selv for noen år tilbake, til tross for god fast inntekt og ingen betalingsanmerkninger. De tallene de la fram ga ingen mening for min økonomi, de brukte standardbudsjetter som hadde helt hinsides forbruk på klær, kosmetikk, dagligvarer etc i forhold til mitt faktiske bruk. Fikk tilslutt lån hos Sparebank 1 som tilbydde mer enn dobbelt så mye som DNB/Nordea/Danske Bank, så da ordnet det seg. Har hørt fra venner at de mindre bankene er gjerne lettere å ha med å gjøre. Anbefaler å ta møter med rådgivere og ikke snakke med de over tlf.

Lykke til.
Sist endret av danielsk; 25. mai 2017 kl. 21:36.
for 2 år siden og med brutto intekt på 466 i året fikk jeg klarrering for 2.1 i banken med 15% egenkapital, det ble noe mindre da jeg manglet egenkapital og måtte låne dette, ser ikke problemet med at du iallefall skal kunne få 1,5-1,8 eneste er at du bør be frøkna di få seg en fast jobb om du har tenkt at banken skal kunne gi deg mer i lån/se på samboeren din som en økt sikkerhet
Sist endret av freebird; 26. mai 2017 kl. 04:22.
Nå sier du ingenting om hvor mye du har bedt om, men kan jo regne litt på hva du kan forvente:
- Utgangspunktet er 5*inntekt - det tilsier et lån på maksimalt 2 mill.
- Utgangspunktet er også 75% belåning - med 500' i egenkapital gir det et maksimalt lån på 1,5 mill.
- Du snakker på at du har 11000 tilgjengelig til å betjene lånet - ved vurdering av lån vil normalt banken se betjeningsevnen din ved økt rente, typisk 7%, dette vil også tilsi omlag 1,5 mill.
- Med mindre du kan stille tilleggssikkerhet i leiligheten vil ikke denne ha særlig betydning.
- Samboeren din vil heller ikke gjøre særlig til eller fra; hun har en usikker inntekt og ingen sikkerhet.

Alt i alt vil tommelfingerreglene tilsi at du kan låne inntil 1,5 mill...