Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2647
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Går rett på sak med spørsmålet mitt.

Har flyttet hjem etter et år borte med studier, hadde en deltidsjobb der som jeg tjente under grensen på å få rett til "dagpenger" nå som jeg har flyttet hjem. Jeg har ingen penger, ingen jobb men har søkt utallige plasser den siste tiden så venter egentlig bare på svar. Det jeg lurer på er om jeg har rett på noe som helst av NAV i tiden som kommer?

Ser også på NAV sine sider at det er noe som heter "økonomisk sosialhjelp" men har jeg noen rettigheter på dette ettersom jeg bor hjemme og får gratis kost og losji?

Beklager for dårlig formulert spørsmål, gikk litt fort i svingene! Ha en fin kveld videre!
Du har rett på "økonomisk sosial hjelp". Dra til nav kontoret der du bor. Dette skjer den beste, så det er en helt normal greie for de ansatte der
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Sol-Nede Vis innlegg
Du har rett på "økonomisk sosial hjelp". Dra til nav kontoret der du bor. Dette skjer den beste, så det er en helt normal greie for de ansatte der
Vis hele sitatet...
Tusen takk for så raskt svar! Vet du noe om hvilke satser det går etter her? Krever ikke masse, men er bare trist å ikke engang ha muligheten til å handle seg en cola...
http://www.tjenestekatalog.no/vis/77...mmune+2017.pdf

Er sikkert en fordel at du ikke forteller at du får gratis kost og losji. Foreldrene dine kan f.eks kreve at du betaler for deg mens du bor hjemme.
Økonomisk sosialhjelp (også kalt livsopphold) er til alle som oppfyller disse kravene:

oppholde deg lovlig i Norge. For å ha fulle rettigheter må du ha lovlig opphold og fast bopel.
være ute av stand til å forsørge deg selv ved arbeid, egne midler eller ved andre økonomiske ytelser som du kan ha krav på.
Vis hele sitatet...

Gjeldene sats for økonomisk sosialhjelp er 8 289 kr, men du vil nok ikke få hele det beløpet. (det er også forskjell ifra kommune til kommune)
pluss at det blir gjort fradrag på 20% per person om dere er fler en 3.
Det du også kan gjøre er å si at du må betale husleie hjemme, lag en husleiekontrakt og få foreldrer til å skrive under og fylle ut.
Så kan du søke om det samtidig, det blir fort 4-5k ekstra i lomma om foreldrene dine ikke krever å få det selv.