Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4560
Har en liten problemstilling.

Naboen har ploga snø i gården i hele vinter med traktoren sin.

Jeg er en meget beskjeden kar, så har ikke fått gjort så mye annet enn ett takk utenfor huset. Er mer eller mindre nylig innflytta, så har ikke hatt de store samtalene med naboen. Er ikke mye man ser til hverandre på vinters tid.

Har bestemt meg for at jeg skal kjøpe karen ei flaske whisky. Prisen på de edle dråpene burde ikke overstige 600 kr. .

Får jeg noe som er drikkende til den prisen, som karen vil sette pris på? Aner ikke om han drikker whisky, men da får han spandere den tid han har et lystig lag. Det er titt og ofte uten at det er fyll vi prater på.

Drikker ikke alkohol selv lengre. Har heller ikke vært noen ræser på whisky tidligere. Så tar gjerne i mot noen tips fra noen som har litt erfaring.

Har forsåvidt sett meg ut en whisky, men aner egentlig ikke om den er noe tess - Talisker Single Malt 10 Years Old.

Hva ville du som setter pris på whisky, blitt glad for i prisklassen 5-600 kr?
Sist endret av ImnotEmo.; 24. april 2017 kl. 22:06.
Ikke ofte jeg kjøper whiskey i Norge, men denne her syntes jeg er veldig god. https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/...skey/p/2866701. Om de ikke har den inne så er også den vanlige god den og.https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/...ills/p/1464801.
Uvaksinert 👍
Jeg ville blitt happy for en Talisker. Er mer cognac mann, men når jeg fikk en Talisker Single Malt en gang for noe år siden så var den ikke dum den. Men kan vel se for meg at en som kjører traktor kanskje vel så mye ville satt pris på ei kasse med noe godt øl, litt forskjellig godt øl fra polet, jeg ville i hvertfall blitt veldig fornøyd med det.
Jeg er veldig glad i Lagavulin Single Malt. Lagret i 16 år om det er av betydning. Den er røket, så kan være litt spesiell for mange. 629,90kr for 70cl.

https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/...s-Old/p/464401
https://whiskylauget.no/topp-10
http://www.klikk.no/mat/drikke/article787123.ece

Har smakt en god del gode og dårlige whiskyer opp igjennom, flere dårlige en gode, husker desverre ikke navnet på noen bortsett ifra denne men synes den var helt ok:
https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/...18-YO/p/918601
Takk for alle innspill

Karen er ingen bonde, men har traktor som han ploger gårdene våre med. Ei kasse pils blir fort 2 flakser whisky i pris.

Topp 10 lista var egentlig ganske kurant lesning. Heller egentlig mot den siste, Glenfiddich 12 years

"En god, lettdrikkelig whisky som ikke er sterk i ettersmaken. Men gir en god, mild (rund) langvarig ettersmak. Deilig. Perfekt drikkewhisky. Kan brukes til å introdusere folk til whiskyens verden, perfekt introduksjonswhisky."

Tar den som godkjent fisk for de som liker whisky. Blir sikkert godtatt på et lystig lag. Arrester meg er jeg helt på vidda.
Talisker er ikke et dumt valg. Slæsken linker til et par lister. Whiskyauget sin liste ser veldig bra ut - mange flotte single malt whiskyer. De drikkevarene (jeg nøler med å kategorisere dem som whisky, selv om det er teknisk korrekt) som gjemmer seg bak klikk-lenka ville jeg ikke engang tatt i med ildtang.

Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Takk for alle innspill
Topp 10 lista var egentlig ganske kurant lesning. Heller egentlig mot den siste, Glenfiddich 12 years

"En god, lettdrikkelig whisky som ikke er sterk i ettersmaken. Men gir en god, mild (rund) langvarig ettersmak. Deilig. Perfekt drikkewhisky. Kan brukes til å introdusere folk til whiskyens verden, perfekt introduksjonswhisky."
Vis hele sitatet...
Mja, personlig synes jeg Glenfiddich blir litt for "enkel". Joda, det er en single malt whisky, men den er heller ikke det helt store. Litt som grei industriøl vs. ordentlig mikrobrygg.
Sist endret av Tommel Totter; 24. april 2017 kl. 23:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Talisker er tilgjengelig på polet her jeg bor ser jeg. Var en del som ikke var det av de andre på Topp 10.

Da ender vi der enn så lenge. Skulle det ikke komme noen med tullete gode argumenter på noe annet.
Sist endret av ImnotEmo.; 24. april 2017 kl. 23:27.
Glenfiddich er fin om du er usikker. Grei å god whisky som de fleste kan like.
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Jeg er veldig glad i Lagavulin Single Malt. Lagret i 16 år om det er av betydning. Den er røket, så kan være litt spesiell for mange. 629,90kr for 70cl.

https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/...s-Old/p/464401
Vis hele sitatet...
Går mye i Lagavulin 16YO her også.. og Bunnahabhain 12 (og 18) YO.
12 er 650,- på polet. Liiiitt over prisklassen din, men en nydelig whiskey.

https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/...Y-O-/p/9152201
Samboeren kom hjem med Talisker Skye Single Malt.

Var egentlig ikke den som skulle kjøpes inn, men får håpe på at den duger.
Handle selv er vel en fordel...
Sist endret av ImnotEmo.; 25. april 2017 kl. 15:07.
Hvorfor ikke bare en cognac?
Hvis man måker snø og føler at fingrene skal falle av pga kulden så er det ingenting som varmer som en god cognac.
Nei, si det du Nå er forhåpentlig våren og sommeren på tur med stormskritt.

Regner uansett med at karen vil bli happy. Liker han whisky, eller ei. De fleste setter som regel pris på at de blir vist at man setter pris på den tjenesten de har gjort, uoppfordret (fra vår side).

Skal levere flaska innen helga, ser jeg noe til karen. Er sjeldent de er hjemme pga. jobb.

Kan sikkert gi en tilbakemelding i tråden den tid det er gjort.
Jeg inviterte nærmeste naboene her over til meg og hadde en del forskjellige flasker med vin og noe gin og whisky..

Det var jo selfølgelig kun for å kysse litt skinke.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Hoarse Vis innlegg
Jeg inviterte nærmeste naboene her over til meg og hadde en del forskjellige flasker med vin og noe gin og whisky..

Det var jo selfølgelig kun for å kysse litt skinke.
Vis hele sitatet...
Kult. Ingen bryr seg, og det var ikke det TS spurte om.
^ Men det er veldig relevant situasjon, med en løsning som kanskje er like god som de andre over nevner, mr. anonym. Skaper jo gode relasjoner ihvertfall.
Dessverre så lar det seg ikke gjøre med det første Jeg er ufør pga massiv angst i sosiale settinger.

Ergo så er det ekstra viktig at jeg viser takknemlighet. Samt at jeg får forklart hvorfor jeg stikker av hver gang naboen viser sitt blide åsyn utenfor døra. Skal ikke være lett alltid, men det finnes alltids løsninger

Sånn, så vet dere det.
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Samboeren kom hjem med Talisker Skye Single Malt.
Vis hele sitatet...
Jeg drikker en hel del whisky (Har nettopp vært på dedikert "pilegrimsreise" til Skottland for å smake osv.), og jeg synes at Talisker Skye er en god single malt, og er etter min mening veldig lettdrikkelig. Den er litt spicy, noe som kan virke uvanlig for noen, men krever kun en tilvenningsperiode på 1-2 glass før en blir vant med den. Jeg er fan av Talisker, og har kjøpt inn Skye et par ganger før, og har aldri angret.

Dersom noen andre lurer på noen gode, enkle whiskyer, så er disse slagere som de fleste liker (Da Lagavulin og Laphroaig (Og annet fra Islay) ofte er noe en blir vant med over tid pga. sitt tyngre og mer torvede og røkte smak):
  • Glenfiddich 12 - Den evige klassikeren, og en av verdens mest populære whiskyer
  • Glenmorangie 10 - Enda mildere enn Glenfiddich. Sommerlig og lett, og passer godt på en dag med fint vær. Farlig lettdrikkelig.
  • Highland Park 12 - Litt mørkere enn de overnevnte, med preg av sherry og en avrundet røyksmak. God for de som liker et hint av røyk i whiskyen sin.
  • The Singleton of Dufftown - God, rund whisky. Hyggelig pris og godt balansert på smak.
  • Caol Ila 12 - En ukjent, men svært classy whisky. Den er fra Islay, og har dermed en merkbar torvsmak med en god, rund røyksmak. Torv og røyk kan være en smakssak da. Jeg synes det er viktig med litt av dette, men kjenner flere som vil ha lette whiskyer uten torv og røyk.
  • Oban 14 - En veldig "standard" whisky, med alt du ser etter i en single malt. Den er lett og fruktig, men fremdeles veldig allround i smak. En ekte "crowd pleaser", om du vil.
  • Macallan Fine Oak 12 - Denne koster 650kr, men Macallan er et kjent og kjært whiskynavn. Etter min mening en veldig sofistikert whisky der både flasken og whiskyen har et snev av klasse over seg. Veldig god gave-whisky, da de fleste vil like denne.

I tillegg finner en gode whiskyer i litt dyrere prisklasser (Over 700kr), men disse er det ofte en fordel å smake før en kjøper, slik at en vet hva en kjøper. Her kan en kjøpe alt fra Bunnahabhain Ceobanach og Kilchoman Machir Bay til Highland Parks 18-åring eller til og med japanske whiskyer som Togouichi.
Sist endret av Deadlock Radium; 27. april 2017 kl. 03:10.
Jameson whiskey er en klassiker fra Skottland (trekomponert, bra whiskey). Ok pris og er suksessen bak bl.a Irish coffee, men utgjør også en utsøkt favoritt som whiskey on ice�� Ser du har fått mange bra tips ellers her, good luck med nabo'n (han bør jo be deg på en eller tre;-),- & ha en glimrende flott framtid!
veldig glad i Fireball jeg hahah, det er whisky blandet med kanel (og chilli?) merker ihvertfall at den virker sterke enn 40% selv om den bare 33%. den koster 355kr på polet og kommer i halvliter flasker. ikke den dyreste, men smaker godt (:
Sitat av xx_Narkoman_xx Vis innlegg
veldig glad i Fireball jeg hahah, det er whisky blandet med kanel (og chilli?) merker ihvertfall at den virker sterke enn 40% selv om den bare 33%. den koster 355kr på polet og kommer i halvliter flasker. ikke den dyreste, men smaker godt (:
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke engang kalt Fireball for whisky. Det er en smakstilsatt sprit med uhorvelige mengder kanel, og er i bunn og grunn beregnet mer på rølp enn nytelse, i motsetning til single malts. Fireball er en kul gave hvis en er 20-ish og skal på fest, men ikke så kult hvis det er snakk om en greit voksen person som kanskje ikke nyter alkohol på samme måte som de førstnevnte 20-ish-åringene.

Jeg ville sammenlignet Fireball med Jack Daniels Tennessee Honey (Fysj), som er en whiskey (Med "ey"-, ikke "y"-ending, som i Skottland) tilsatt noe honning-likør eller noe slikt tull, og det er dermed ikke verdig navnet whisky. Det samme går for alle andre smakstilsatte brennevin-typer som kaller seg whisky.

Sitat av Kine33 Vis innlegg
Jameson whiskey er en klassiker fra Skottland (trekomponert, bra whiskey). Ok pris og er suksessen bak bl.a Irish coffee
Vis hele sitatet...
Jameson er Irsk. Hvorfor tror du det heter "Irish coffee" og ikke "Scotch coffee"? Det skal sies at Jameson er ganske populær fordi den nettopp er ganske god, og jeg liker den, selv om jeg ofte ikke er så fan av Irske whiskyer.

xx_Narkoman_xx: Jeg må bare tilføye at dersom en sprit er under 40%, så kan den ikke kalles whisky, men den kan kalles en whiskybasert likør så vidt jeg vet.
Sist endret av Deadlock Radium; 29. april 2017 kl. 17:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Whisky overlevert. Karen tok ikke en titt ned i polposen mens vi tok en kort prat. Men han ble definitivt glad for "gaven".

Må ærlig innrømme den flaksa har fristet den tid den har stått i skapet. Får vel kjøpe seg ei flaske selv ila sommeren. Drikke med måte for kosen sin del.

Mission accomplished! Takk for tips og råd i tråden.
har ikke smaket "ekte whisky" ettersom jeg bare er 16 og ikke har interesse for dyre, gode alkoholiserte drikker.. men fireball kjøpes det ofte, så det var det første jeg kom på når jeg så "whisky" heheh.. bra at snømannen fikk spriten sin da (: