Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 9524
Hei

Er det mulig for internett leverandøren din å "se" att du bruker iptv? Kan slik tv strømming bli oppdaget på nettet? Jeg skjønner att du kan bli tatt med betaling til iptv "firmaet" men om det mulig å se att du bruker det?
Ja, det er mulig å legge opp loggføring eller lignende, men det er ingen som vet spesifikt om de faktisk gjør det. Med mindre de jobber der selv eller har en solid kilde.
Foreløpig er det lovlig å se IPTV i Norge. Kilde: Det var en artikkel om fenomenet ved seriestart i Premier League i fjor høst (ironisk nok var det grunnen til at jeg nå bruker IPTV), og der ble det nevnt at dette ikke "foreløpig" var ulovlig. Orker ikke lete opp artikkelen nå, sorry!
Men iptv er vel ikke ulovlig overhodet-man kan jo abonnere på iptv også via isp om man vil-ser det er ip tv vlan på min router selv om jeg ikke benytter det.
CDP og andre som har rett til å overvåke nettet i Norge kan fint se om du streamer IPTV med å se hvilke IP-addresser som mottar stream fra source. Men som flere påpeker her, så er det ikke ulovlig per nå å bruke IPTV.

Men din ISP har 0 interesse av og se hva du bruker nettet til, og de har ikke lov til å se ned på enkeltbrukere hva de benytter nettet sitt til (så fremt det ikke foreligger henvendelse fra politi og andre om ulovligheter). Men det er fult mulig å se om de f.eks har mye data i sitt nett som går mot f.eks Netflix eller annet om de ønsker, men det benyttes som regel ikke til overvåking, men heller planning av network expansion.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Men iptv er vel ikke ulovlig overhodet-man kan jo abonnere på iptv også via isp om man vil-ser det er ip tv vlan på min router selv om jeg ikke benytter det.
Vis hele sitatet...
Her er det snakk om uoffisielle IPTV-tilbydere som lar deg strømme masse kanaler til en veldig lav pris.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg jobber tilfeldigvis innenfor feltet, men jeg er ikke sikker på hvilken "type" IPTV det er du snakker om. Hvis du faktisk mener IPTV i den forstand at du har en digital internett-forbindelse (fiber) og du har en digital TV-dekoder koblet til, med programkort og et TV-abonnement, så er det forsåvidt svært enkelt for ISP-en og se hvilke kanaler det er du mottar. Informasjonen er hemmelig (taushetsbelagt), og det vises ikke i klartekst noe sted. Man vil imidlertid kunne se hvilke adresser du mottar multicasts fra (i realtid, ikke via logg), og hvis man har fotografisk hukommelse eller en jukselapp, så kan man da finne ut hvilken TV-kanal du ser på. De fleste ansatte som jobber med teknisk drift hos en ISP vil ha tilgang til denne informasjonen.

Det høres imidlertid ut som du snakker om streaming, ikke IPTV. Streaming-tjenester som Netflix, Popcorn Time, HBO Nordic og Viaplay er har ikke noe med IPTV å gjøre. Det er bare helt ordinære internett-tilkoblinger, på lik linje med dataspill, Skype-samtaler og YouTube-videoer. Alle de store tilbyderne av slike tjenester bruker SSL (kryptering). Dette kan du sjekke ved å se på adressefeltet i nettleseren din. Hvis adressen starter med HTTPS i stedet for bare HTTP, så er tilkoblingen din kryptert. Når det som sendes er kryptert, så er det ikke mulig for ISP-en å se hva det er du sender eller mottar av informasjon. Det ISP-en kan se er hvilke servere du kontakter, og hvilke domener du spør etter. Det vil altså være forholdsvis enkelt å se at du har besøkt netflix.com, men noe særlig mer informasjon enn det er svært vanskelig / umulig å hente ut. En annen viktig detalj er at denne typen trafikk (unicast-trafikk, altså trafikk som er unik for din tilkobling, i motsetning til multicast-trafikk som veldig mange personer mottar samtidig) er strengt hemmelig (taushetsbelagt). Det vil være et svært lite antall ansatte hos din ISP som har tilgang til å sjekke dette, og denne informasjonen skal under ingen omstendigheter publiseres til noen utenforstående. Det eneste unntaket er hvis politiet har dokumentert grunnlag for å be om informasjonen.

Vær oppmerksom på at når jeg sier at noen har "tilgang" til informasjonen, så betyr det simpelten at det er teknisk mulig for dem å se det, og grunnen til at man har slik tilgang er fordi man trenger det for å fikse eventuelle tilkoblingsproblemer. Man har som ansatt absolutt ingen interesse av å sitte å gå igjennom slik informasjon uten videre. Hvis noen har så lite å gjøre på jobb, så vil de heller sitte og se på Netflix selv, ikke prøve å finne ut hva tilfeldige folk ser på.

En siste ting jeg kan tilføye er at en ISP i utgangspunktet ikke er ansvarlig for hva du bruker tilkoblingen din til. Det er stor forskjell på hva som er ulovlig aktivitet og hva som er aktivitet ISP-en ikke ønsker å ha. Ting man ikke ønsker å ha er gjerne det som belaster nettverket til ISP-en unødvendig mye, ting som utgjør en trussel mot andre kunder og ting som man vet kommer til å føre til at kunden tar kontakt for teknisk støtte. Et eksempel på dette er at alle ISP-er forbyr at du hoster en server på hjemmenettverket ditt. Det er ikke fordi dette belaster nettverket ditt så forferdelig mye, men det er fordi du sannsynligvis kommer til å ringe og be om hjelp til konfigurasjon av brannmur, du blir veldig sensitiv for nettverksabrudd og du åpner hjemmet ditt for potensielle sårbarheter mot internett. Det høres kanskje ikke så ille ut, men når du har 100 000 kunder som prøver å gjøre dette, så vil slik støy begynne å koste noen millioner over et par år - og derfor er det nedfelt i avtalen din at du ikke får lov til å gjøre det. Det er dermed ikke ulovlig, men uønsket. ISP-en kommer ikke til å sjekke om du hoster servere, og de kommer ikke til å bry seg om du gjør det på egenhånd - men de vil komme til å bli sure hvis du ringer dem for å be om teknisk hjelp til å hoste en server.

Som så mange andre har nevnt, så er ikke streaming, av noen form, ulovlig. Det kan være uønsket hvis det skaper problemer for deg eller for noen andre - men ingen kommer til å bry seg så lenge du ikke ber om hjelp til hva du nå enn driver med.

De eneste tilfellene hvor en ISP tar initiativ til å gjøre noe er ved de to tilfellene jeg har nevnt; hvis politiet beordrer det, eller du utgjør en trussel for ISP-en eller andre kunder. Et konkret eksempel på sistnevnte er DoS-angrep og ulike former for packet-flooding i nettverket. Hvis det skjer, så vil sannsynligvis internett-forbindelsen din bli skrudd av fra ISP-en sin side i løpet av et par minutter. (Ja, det gjør vi.)