Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3214
Hei!

Bestemte meg for at den gamle PC'en fortjente en liten oppdatering, og etter litt frem og tilbake endte jeg opp med å kun ta RAM'en i første omgang, selv om hovedkortet er 6 år gammelt.

Har dette hovedkortet: http://www.gigabyte.com/Motherboard/...4-B3-rev-10#sp
og kjøpte denne RAM'en: https://www.kingston.com/dataSheets/HX318C10FW_8.pdf

og det skal såvidt jeg kan se, fungere sammen. Noe det ikke gjør. Startet med å fryse randomly 2-5min etter jeg kom inn i Windows. Prøvde å oppdatere BIOS (f10), og etter det booter den ikke i det hele tatt men havner i en uendelig syklus hvor den prøver igjen og igjen, uten at jeg kommer til POST engang. Funker når jeg setter inn igjen gammel ram. Har brukt samme slots som ble brukt med den gamle: 1 og 2, altså 2 og 4, sett fra venstre. Men ble usikker på dette da manualen til hovedkortet sier at dual channel er 1+3 og 2+4, skjønner ikke helt hva som blir riktig der, men fungerer ikke uansett hvor jeg plugger dem, eller med bare èn for den saks skyld.

Alle råd tas imot med stor takk.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Brikkene ligger forøvrig ikke i listen over "supported memory"
Ikke at det skal ha så altfor stor betydning.

Sjekk at brikkene har riktig spenning, timings, og frekvens i biosen.

Det kan også hende du har fått DOA brikker, etter egen erfaring kan dette skje ofte med rambrikker.
Sjekk i det hele tatt om den er kompatibel og ta kontakt med produsent
Sitat av Fleff Vis innlegg
Brikkene ligger forøvrig ikke i listen over "supported memory"
Ikke at det skal ha så altfor stor betydning.

Sjekk at brikkene har riktig spenning, timings, og frekvens i biosen.

Det kan også hende du har fått DOA brikker, etter egen erfaring kan dette skje ofte med rambrikker.
Vis hele sitatet...

Spenning er riktig, frekvens har jeg prøvd å sette men hovedkortet setter det tilbake til 1600mhz. Det er dette med timings jeg er usikker på, står i PDF'en til brikkene at de skal kjøre på 10-11-10 på 1866mhz, og dette tror jeg ikke hovedkortet justerer selv. Skal det det? Har ikke turt å endre det da jeg må inn i "expert mode" i BIOS og jeg turte ikke tukle med det siden jeg ikke vet hva det er :P Men om jeg skal prøve å endre det til 10-11-10, må jeg jo ha i de gamle brikkene for i det hele tatt komme inn i BIOS, vil dette fucke med de gamle brikkene? Kræsjer det med en gang jeg lagrer eller hva vil skje?
Har du noen gang kommet inn i Windows etter installasjon av rambrikkene?
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Har du noen gang kommet inn i Windows etter installasjon av rambrikkene?
Vis hele sitatet...
Ja, når jeg først satte dem inn kom jeg inn i Windows, men det frøys etter ca. 2-3minutter, så jeg fant ut at kanskje å oppdatere BIOS (den var veldig gammel) kunne være løsningen. Etter det har jeg fått infinite boot cycle. Noe som jo i seg selv er merkelig.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan trygt endre timings uten å skade noe, spenningen er verre.
Det skal gå automatisk, men ikke alltid det gjør det.
Det er ganske nye brikker iforhold til hovedkoret, du kan jo prøve å rulle tilbake til det nest nyeste biosen. Regner med bios ble resatt da du flashet med nyeste? Hvis ikke prøv dette.
Min go to fix for all thing computer er å resette hovedkortet ved å la det stå uten støm og uten batteriet i et minutts tid. Verdt et forsøk?
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du kan trygt endre timings uten å skade noe, spenningen er verre.
Det skal gå automatisk, men ikke alltid det gjør det.
Det er ganske nye brikker iforhold til hovedkoret, du kan jo prøve å rulle tilbake til det nest nyeste biosen. Regner med bios ble resatt da du flashet med nyeste? Hvis ikke prøv dette.
Vis hele sitatet...
Okay, da har jeg prøvd å endre timings da disse ikke ser ut til å endres automatisk når jeg bytter brikker. De nye skal gå på 10-11-10, og jeg tror jeg har fått satt det på riktig plass, men det fungerer fortsatt ikke. Det er jo 16 forskjellige paramterere man kan endre inne på Mem. Frequency-siden, så vet ikke om det er noe mer jeg skulle ha endret på? Kan ikke finne noe mer enn 10-11-10 oppgitt ang. den nye RAM'en i hvertfall. De tre jeg har satt til 10 11 og 10, er tRCD, tRP og tRAS, hvis jeg ikke husker feil. Noen som har noe råd?
Okay, det virker som du har prøvd det meste så tenker jeg kan dele min (litt utrolige, men fortsatt mulige) erfaring med temaet.. Jeg byttet rambrikker i pc'en min før jul. Har en del erfaring med bygging osv, noe som gjorde "løsningen" på problemet noe uforutsett. Jeg holdt på med feilsøking i flere uker - byttet hovedkort, (enda et par) nye rambrikker fra en kompis, feilsøkte strømforsyning osv. Utrolig nok var det noe som hadde skjedd med CPU'en under skifting av brikkene som gjorde at pc'en kunne starte opp i noen sekunder før den måtte restarte. CPU'en var da delvis defekt, men fungerte nok til at pc'en kunne starte opp. Jeg har mine tvil om at dette er hva som har skjedd her, men anbefaler deg å begynne å feilsøke andre komponenter i pc'en.
Sist endret av The Riddler; 4. april 2017 kl. 00:23.
Det med at du fikk boote, men det begynte å fryse randomly, er ganske typisk feil på minne.

Kjør memtest86 via USB, det hadde jeg gjort før jeg hadde brukt mer tid på feilsøking. Får du errors der kan du få minne bytta. Jeg måtte selv gjøre dette med helt nytt Corsair minne for en stund siden.

Prøv også å resette BIOS til default instillinger om du ikke har prøvd det.
Sist endret av hippitus; 4. april 2017 kl. 00:35.