Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3662
Hei! Jeg lurer på om hvilken som helst type opptakskort vil fungere for å ta opp VHS disker jeg har liggende, hjemmevideoer altså. Jeg har sett på AverMedia C875 Live Gamer Portable, men finner lite informasjon på om det kommer til å fungere eller ikke. Vil den type opptaks kort fungere for VHS opptak? Den typen altså. Jeg vet det finnes opptak for VHS mer billig, men jeg har litt lyst på noe litt bedre med tanke på at jeg kommer til å bruke den til flere ting enn bare å ta opp VHS.
Det du trenger er en VHS-spiller. Så trenger du en digitizer, dvs. et opptaktskort. Så trenger du en kabel mellom spiller og opptakskort. Mest sansynlig en med phono i begge ender. Og muligens en scart-phono overgang til spilleren. Deretter trenger du opptaks-software til PCen din. Det er igrunn alt. Og kvaliteten blir ettersom hvor mye penger du legger ned i utstyret.

Kortet du bruker må altså kunne ta opp analog video og audio.

Jeg finner denne teksten i en beskrivelse av kortet ditt:

Analogt Videosignal Komponentvideo

Jeg er derfor ganske sikker på at kortet ditt kan brukes til VHS-opptak.
Alternativt kan du bruke en DVD+R opptaker, så ripper du DVD platene etterpå. Fordelen er at noen sikkert kan låne deg en DVD opptaker, bildet blir topp, faktisk noe bedre enn orginalen da DVD opptakeren retter opp evnt. feil start på linjene så bildet ser mer nøyaktig ut.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Jeg har selv gjort dette flere ganger, da ved bruk av en såkalt DV-Deck, som ganske enkelt er en frittstående videospiller som leser/skriver mini-dv kassetter i både SD/HD i NTCS/PAL. Analog inn i fra VHS-spilleren og FireWire videre til pc'en. DV-spilleren tar seg av selve digitaliseringen.
Dette kan også gjøres med en god del videokameraer, dersom f.eks noen har et slikt som vil låne det bort til deg.
Ellers er et opptakskort også en god løsning, finnes faktisk en del billige "kina-greier" også men er usikker på hvor bra disse faktisk fungerer.

Et enkelt og greit program til å ta opp på pc'en er WinDV eller DvApp
Etter at opptaket er gjort kan man godt rense det litt siden VHS har en tendens til å noe støy i bildet.
VirtualDub er helt genialt til dette, og det finnes massevis av filtre som kan legges inn i tilleg.
Det finnes et eget VHS filter som tar vekk en god del støy, De-interlacing kan også være greit å gjøre. Skjær også vekk de ytterste delene av bildet (Spessielt øverst og nederst) da disse ofte er kornete og uklare, noen ganger kan også en del av lydsporet ses her som små hvite prikker.
Jo flere filter man legger på jo lenger tid tar det selvsagt, en 1,5 times lang tegnefilm fra vhs med fem-seks filtre tok litt over to døgn for virtualdub å gjøre seg ferdig med, men resultatet ble veldig bra.
Sitat av varg300 Vis innlegg
Jeg har selv gjort dette flere ganger, da ved bruk av en såkalt DV-Deck, som ganske enkelt er en frittstående videospiller som leser/skriver mini-dv kassetter i både SD/HD i NTCS/PAL. Analog inn i fra VHS-spilleren og FireWire videre til pc'en. DV-spilleren tar seg av selve digitaliseringen.
Vis hele sitatet...
Du vet at DV (mini-dv) står for digital video?
De fleste kameraer som bruker mini-dv har også firewire utgang som kan kobles rett i en data med firewire og du får hentet ut rådata, som er ca 10 GB med film på en full kassett.
Da slipper du å miste informasjon ukontrollert.

Men tilbake til VHS.
Anbefaler ikke å kjøpe noe billig fra Kina. Har selv prøvd en og det er rett og slett søppel.
Men som sagt så er hovedutfordringen med nye opptaksenheter at de må kunne kobles til VHS spilleren. Utenom det burde hvilket som helst opptaksenhet fungere.
Ja jeg er fulstendig klar over at DV er et digitalt format, er derfor men bruker enheten til å digitalisere signalet, være det seg et dv-kamera eller noe annet, og overføre det via FW samtidig.
Sitat av varg300 Vis innlegg
Analog inn i fra VHS-spilleren og FireWire videre til pc'en. DV-spilleren tar seg av selve digitaliseringen.
Dette kan også gjøres med en god del videokameraer, dersom f.eks noen har et slikt som vil låne det bort til deg.
Vis hele sitatet...
Med en VHS-spiller med Scart-utgang, noe de fleste har, kan man egentlig bruke hva som helst så lenge det har en kompositt-inngang og kan tilkobles en pc via enten usb eller firewire.

Dersom det er aktuelt å prøve å f.eks fjerne støy i fra opptaket etter at det er overført er det mye bedre å ta det opp i DV-format. Ja, det tar mye større plass men det blir lettere å forbedre det siden det er lite komprimering inn i bildet. Å renske opp i et opptak som har blitt komprimert gir dårligere resultat i tilleg til at det tar lengre tid.

Opptaket kan selvsagt komprimeres etterpå, og eventuelt slett originalopptaket for å spare plass.

Du kan selvsagt se bort i fra dette om det er kina-adapter som gjelder. Har aldri prøvd en slik men regner med at det følger med en form for programvare til å gjøre opptaket, eventuelt om den inneholder en chip som fungerer mot andre programmer også.