Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4683
Lovlig eller ulovlig fjerning av bil?

Det graves i gata. Nye vannrør.
Borettslaget har noen reserverte p-plasser som leies ut til beboerne.
Noen av disse p-plassene (nr. 1 – 14) blir også berørt og blir borte for noen uker.
Ca. 50 meter lenger ned i gata er entreprenøren ferdig med leggingen av vannrør, og et område er fylt opp med grus.
I påvente av reetablering av gate og fortau (asfalt, nytt fortau, etc.) ble det på dette gruslagte området ble det plass til å parkere 7 biler.
Noen hadde også sprayet tall i rekkefølge (1 – 7) rett på fjellet. innenfor de parkerte bilene. Hvem?
Og tenk, de som hadde faste reserverte p-plasser nr. 1 – 7 trodde/mente de hadde fått nye midlertidige passer på dette grusete området.
Det fantes ingen skilting vedrørende parkering verken ved, på eller for dette grusete området. Ikke offentlige. Ikke private.
Etter hvert begynte også disse tallene på fjellveggen å bli dårlige/lite synlige pga. slitasje av vær og vind.
Sent en fredag kveld parkerte en bilist på dette området. Det var mørkt. Han hadde sett etter skilter, men så ingen.
Lørdag morgen var bilen borte.
Etter maaange forsøk med mobilen fant han ut at bilen var tauet inn. Han fikk vite at en person, "Olsen", som trodde/mente at han "eide" plass nr. 2, hadde signert "begjæring om inntauing" og fått bilen fjernet.
Altså en privatperson som sørget for å få fjernet en bil fra et offentlig område, kommunal grunn, med begrunnelse at dette var hans egen private reserverte p-plass!
Dette kan vel ikke være lovlig?
Bileieren tok kontakt med styret i borettslaget og fikk en skriftlig dokumentasjon. De skrev at selv om dette var innenfor borettslagets tomtegrenser, så er gater/veier og fortau et kommunalt ansvar. Videre ble det skrevet at borettslaget ikke hadde noe som helst å gjøre med dette grusete området. Ikke sprayingen av disse tallene heller!
"Olsen" har ikke fremlagt noe som helst dokumentasjon, verken fra styret i borettslaget, entreprenør eller kommunen, på at han hadde fått tildelt sin egen reserverte private p-plass på dette området.
Bileieren leverte så et "Varsel om forliksklage" til Olsen, med krav om tilbakebetaling av dokumenterte utgifter på kr. 3.800,-. Noe han nektet.
Bileieren holder derfor på med å levere en Forliksklage til Forliksrådet.
Jeg foreslår for bileieren at han skal plusse på 20 timer á kr. 300,- for alt arbeidet han har hatt i forbindelse med fjerningen av bilen og alt kontorarbeidet i etterkant.
Kan han gjøre det?
Skal bli spennende å se hvordan det går.
Kommer han noen vei med dette?
Hva tror dere?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Du skriver både at det er kommunal grunn og at det er innenfor borettslagets tomtegrense.
Er det en kommunal vei som går gjennom borettslagets tomt?
Normalt har ikke kommunen noe ansvar for veier på privat grunn med mindre det er gjort en spesiell avtale.

Hvis det er en beboer i borettslaget som har fått tauet bort en utenforstående kan det gi mening, men hadde forventet at styret måtte godkjenne borttauingen.
Du får ikke "betalt" for arbeidstimer som har gått med til saken med mindre du kan knytte dette direkte opp mot økonomisk tap. Dette kan jeg ikke dokumentere, men dette var utfallet av en sak jeg var innvolvert i som har enkelte like elementer. Da ble motparten informert at det i Norge er en etablert praksis på at du ikke skal tjene penger på forliksoppgjør/rettsoppgjør.
Du gjør jo ikke noe feil med å sende inn en forliksklage. Det skjer jo ikke noe verre enn at den ikke blir tatt opp og da går jeg ut i fra at du får en begrunnelse. Er dog noe usikker på hvordan det er med privatpersoner, jeg tror kansje taueselskapet har et minst like stort ansvar her og jeg ville nok heller vurdert å klage de inn.

Seriøst, 20 timer? *LOL* Det er bare barnslig. Du må nok som @Don P være litt mer nøktern og kunne dokumentere de.
Trådstarter
5 0
datagutten: Borettslaget bygsler en stor tomt av kommunen. Så tomten er vel egentlig ikke privat.
Innenfor denne tomtegrensen er det flere kommunale gater/veier med fortau.
Det er kommunen som har ansvaret med disse veiene/gatene og fortauene.
Tenker da på snørydding, strøing av fortau, rengjøring, osv.
På de vanlige ordinære p-plassene som beboerne leier er det skiltet at borettslaget har avtale med Falck redningstjeneste.
Det er kun styremedlemmer (med et eget passord) som kan rekvirere Falck for å få tauet bort en bil som har parkert ulovlig på en av disse plassene.
Men her hadde "Olsen" rekvirert et enkeltpersonforetak som driver med inntauing.
Og jeg mener at det blir feil når "Olsen", som privatperson, rekvirerer et firma til å fjerne en bil fra kommunal grunn!
Kan det være at han kanskje tenkte på selvtekt?
Sikker på at det ikke står et skilt type parkering-forbudt-sone enelleranna plass ved innkjørsel fra en hovedvei? Da vil vel alle områder som ikke er oppmerket kunne anses som parkering-forbudt - tenker jeg.
boretslag skal ha noen i styret som har lov å signere slike begjæringer. Taueselskapet har ikke gjort jobben sin. Olsen er han i styret?
Trådstarter
5 0
Xgeir.
Som skrevet i innlegget: "Det fantes ingen skilting vedrørende parkering verken ved, på eller for dette grusete området. Ikke offentlige. Ikke private."

Amistad.
Husk at bilen sto parkert på en kommunal gate/vei. Ingen styremedlemmer i borettslaget har vel noen rett til å fjerne en bil fra et slikt sted. Tror jeg!
Privatpersoner har vel heller ingen rett til å fjerne en bil fra et slikt sted. Tror jeg igjen!
Og husk igjen: "Det fantes ingen skilting vedrørende parkering verken ved, på eller for dette grusete området. Ikke offentlige. Ikke private."
Sitat av Wiktory8 Vis innlegg
Og husk igjen: "Det fantes ingen skilting vedrørende parkering verken ved, på eller for dette grusete området. Ikke offentlige. Ikke private."
Vis hele sitatet...
Og det er vel det samme alle som får bot/borttauing sier.

Uansett, tror nok ansvaret ligger mye mer på selskapet enn privatpersonen her.

Er jo bare å sende inn en forliksklage på de.
Sist endret av Yalla; 27. mars 2017 kl. 10:41.
Hvis man skal privat håndheve borttauing så må det i hvertfall skiltes på riktig måte, dvs som sier klart fra at parkering uten tilatelse ikke er lov på området. Må vel også stå hvem man kontakter om bilen er tauet bort.
( I borettslaget jeg bor i har de som leier nummerert plass lov til å bestille borttauing hvis noen står på plassen de har, i tillegg kan styret bestille borttauing av andre biler som står feilparkert på området.)
Poenget er i hvertfall at det må skiltes riktig.
Trådstarter
5 0
Har akkurat funnet på nettet.

«Forskrift om vilkårsparkering for allmennheten og håndheving av private parkeringsreguleringer» («Parkeringsforskriften» i Vegtrafikkloven)
§ 26, «Særlig om krav til privat skilting.»
Der står det blant annet:
«Området skal skiltes på en klar og tydelig måte, slik at en alminnelig aktsom fører vil forstå at det på dette området ikke tilbys parkering til allmenheten.
Som svar på dette: Det fantes ikke noen form for skilting på/ved det aktuelle området. Verken private eller offentlige. Derfor er det å forstå at området tilbys parkering til allmenheten.
At noen har sprayet noen tall på fjellveggen i den «tro» at dette var reserverte private parkeringsplasser, rokker ikke ved at det ikke fantes noen form for skilting på området.

Videre til § 38, «Fjerning av motorvogn», i den samme forskriften.
Der står det blant annet;
Motorvogn kan om nødvendig fjernes fra parkeringsplasser og tas i forvaring når følgende vilkår er oppfylt:
1 Motorvognen står til hinder og i strid med vilkårene for parkering i eller i medhold av denne forskriften
2 Fører/eier av motorvognen er forsøkt varslet og ved kontakt gitt rimelig frist for selv å fjerne motorvognen
3 At det klart framgår av skilt eller annet hvor føreren kan innhente opplysninger om fjerningen.
Som svar på dette:
1) Bilen som ble fjernet fra kommunal grunn sto ikke til hinder for noe(n). Den sto ikke i strid med vilkår for parkering i eller i medhold av denne forskrift, da det ikke er noen vilkår for parkering på det aktuelle området.
2) Bileieren mener at fører/eier ikke er blitt forsøkt varslet. Hvis fører/eier likevel skulle ha blitt forsøkt varslet, burde det vel fremlegges en dokumentasjon på dette.
3) Det framgår ikke av skilt eller annet hvor føreren kan innhente opplysninger om fjerningen, slik forskriften forlanger.

Altså: Ingen av vilkårene for fjerning av motorvogn er oppfylt.

Videre i § 38 i Parkeringsforskriften, «Fjerning av motorvogn», står det også blant annet:
«Den som rekvirerer fjerning er ansvarlig for at vilkårene for fjerning er oppfylt».
Sitat av Wiktory8 Vis innlegg
Videre i § 38 i Parkeringsforskriften, «Fjerning av motorvogn», står det også blant annet:
«Den som rekvirerer fjerning er ansvarlig for at vilkårene for fjerning er oppfylt».
Vis hele sitatet...
Du redigerer jo sitatet ditt som du selv ønsker.

"Den som rekvirerer fjerning og den som forestår fjerning er begge ansvarlige for at vilkårene for fjerning er oppfylt."

https://lovdata.no/forskrift/2016-03-18-260/§38

Og som jeg har prøvd å nå inn med:

"Ved urettmessig fjerning av motorvogn, skal virksomheten dekke førers/eiers dokumenterte økonomiske tap som følge av fjerningen."

Du er ikke litt ute etter å ta Olsen" som sånn jeg fortaår det aldri har hatt noen myndighet til å rekvirere borttauing?
Trådstarter
5 0
Yalla.
Et tenkt tilfelle:
Jegeier en stor eiendom på mange hundre kvm.
[B]Jeg har også mitt eget firma (A/S).
Mitt eget firma[/b] leier ut driver med en virksomhet med å leie ut nummererte parkeringsplasser til diverse personer som ønsker å parkere på min store eiendom .
Parkeringsplassen er selvfølgelig korrekt skiltet ifølge norsk lov. Slik private parkeringsplasser skal skiltes.
En dag parkerer en bil ulovlig på en av disse plassene.
Via SMS får jeg greie på eieren av denne ulovlig bilen og forsøker med kontakt. Han svarer ikke.
Da rekvirerer jeg Viking redningstjeneste.
Jeg signerer en "Begjæring om borttauing" og Viking bistår meg med å få fjernet bilen.
Da kommer spørsmålet, og jeg viser til "Ved urettmessig fjerning av motorvogn, skal virksomheten dekke førers/eiers dokumenterte økonomiske tap som følge av fjerningen.": Som eier av firma og parkeringsplass, som har rekvirert og signert for fjerningen av den ulovlig parkerte bilen; Er det jeg som er "virksomheten" eller er det Viking?
Og overført til saken her hvor jeg bor; Er det "Olsen" eller tauefirmaet som er "virksomheten"?

Neida, bileieren som fikk sin bil her hvor jeg bor ønsker ikke å "ta" Olsen på noen måte.
Han er kun ute etter å få tilbakebetalt for sine utgifter i denne saken.
Han mener at "Olsen" har gjort en ulovlig handling og må stå til rette for det.

Bileieren er nå også kjent med "Den som rekvirerer fjerning og den som forestår fjerning er begge ansvarlige for at vilkårene for fjerning er oppfylt."
Han velger først å levere en forliksklage på Olsen for å se hvordan det går.
Kanskje han skulle ha levert en forliksklage på tauefirmaet først!