Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  134 27027
ArbeidsledigProletar
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Hæ? Skadelighet er jo ett argument for alkohol? Hvor har du det fra? Det finnes jo den dag i dag sterke restriksjoner på kjøp, produksjon og bruk av alkohol. Det er jo ikke på lytt og løye. Det er for å begrense bruken og skaderedusksjonen.
Det finnes nok av folk som vil regulere det enda strengere og/eller forby det. Alkohol ville høyst sannsynlig aldri blitt lovlig hadde det blitt oppfunnet på 2000 tallet - nettopp på grunn av skade potensialet.

Grunnen til at det ikke er på dagsorden å kriminalisere alkohol er fordi det allerede er lovlig og vidt utbredt i samfunnet. Alkohol har forsåvidt også vært det foretrukne rusmiddelet å innta i Norge siden Vikingtiden og sikkert før den tid også. Det er helt naturlig og gjennspeiles også i tradisjoner og historier gjennom tidene.

Og uavhengig av alkohol blir det helt tåpelig å avfeie skade potensialet til cannabis som ett ikke-argument. Det burde være åpenlyst.

Siden du prøver å dra meg som person inn i det gjenntar jeg meg selv; Jeg er for legalisering av alle narkotiske stoffer. Jeg er helt enig i at alkohol er mer skadelig enn cannabis. Men jeg er også for en saklig debatt hvor argumenter ikke avfeies og heller mot-besvares på ett saklig nivå, noe jeg ikke syntes du presterer med påstanden din om at det ikke er ett argument.

Burde voldtekt blitt lovlig fordi drap er værre? Nei?
Burde cannabis blitt lovlig fordi alkohol er værre?
Vis hele sitatet...
Missa poenget mitt.
Analogen med drap er jo latterlig. Jeg sa at om staten sier at ALKOHOL kan være lovlig på tross av potensiell skadelighet, mens cannabis skal være ulovlig PÅ GRUNN av sin skadelighet, selv om den er mindre enn alkohol, så har vi et problem med troverdighet.

Hva skal vi tro på fra staten når lovverk blir basert på opinion heller enn reelle fakta?

Cannabis BURDE da altså bli lovlig om alkohol skal være lovlig om argumentet for cannabisforbudet er skadelighet og ikke noe annet.

Om voldtekt hadde vært like harmløst som en joint sammenliknet med et drap, så ja, da burde voldtekt vært lovlig. Men analogien din har like store hull i logikken sin som selve forbudet for cannabis
Nå må du lære å lese da, jeg sier jo ingenting på valgmuligheter eller strains, det er det dere som driver å blander inn.
JA, det finnes svake strains.
JA, man kan velge det om man vil.
JA, brukern har lite kontroll her hjemme i norge
Og ikkenoe av dette har jeg sagt noe på!

Cannabisen du får i amsterdam er sterkere en hva du får rundt i Norge generelt sett, at vg skriver at hasjen har blitt sterkere endrer ikke det på noen som helst måte.
Uansett hvor lite kontroll brukern har på hva han får i seg her i landet vil det fortsatt ikke være i nærheten av samme kvalitet som du får steder det er lovlig.

Tydligvis er det veldig vanskelig å forstå dette for dere så jeg sier det engang til:
JA, det finnes svake strains.
JA, man kan velge det om man vil.
JA, brukern har lite kontroll her hjemme i norge

Kom heller med kilder som viser at hasjen og weeden i Norge er like bra som der nede, siden det er akkurat det dere mener og skal kverrulere på.
Alkohol har forsåvidt ingenting med dette å gjøre heller så jeg ser ingen grunn til å blande det inn i det hele tatt.

Dessuten, i disse fine kildene dine så er jo egentlig det eneste som står følgende, før de blander inn legal highs som om det er cannabis:

Ifølge den nevnte Kripos-rapporten beslaglegges det oftere hasj med «svært høy styrkegrad» også i Norge. Ifølge Kripos kan styrkegraden gjerne være fra 20 til 30 prosent, som er tre ganger sterkere enn «den hasjen som har vært vanlig over mange år».
Vis hele sitatet...
20-30% av hva?
Tre ganger sterkere en hva?
Hva er 3 ganger sterkere en hva det var for noen år siden?
Prøver de å si at norsk cannabis i 2005 og 2015 inneholder 20-30% thc når verdens sterkeste strain i 2016 var på 32.13% thc?
Sist endret av Slæsken; 9. mars 2017 kl. 08:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Missa poenget mitt.
Analogen med drap er jo latterlig.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kunne sikkert spart meg for sammenlikningen med drap og du kunne sikkert spart deg for sammenlikningen med biltyper.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Jeg sa at om staten sier at ALKOHOL kan være lovlig på tross av potensiell skadelighet, mens cannabis skal være ulovlig PÅ GRUNN av sin skadelighet, selv om den er mindre enn alkohol, så har vi et problem med troverdighet.
Vis hele sitatet...
1. Alkohol er lovlig pr dags dato og har vært det siden 1927.

- Hvor stort tror du fokuset på skadelighet var for 90år siden kontra idag?
- Tror du alkohol hadde blitt legalisert den dag idag dersom det hadde vært forbudt siden 1965 (som cannabis)?

Jeg er enig i at det er feil slik det står stilt idag, men hele debatten vår bunner i at du avfeier cannabis sin skadelighet som ett ikke-argument.
Klarer du ikke å innrømme at det er feil? Og at det faktisk er ett argument? Uavhengig av alkohol?

Visst ikke er det bare å gi opp, da kommer jeg ingen vei.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Hva skal vi tro på fra staten når lovverk blir basert på opinion heller enn reelle fakta?
Vis hele sitatet...
Vell vi lever i ett inndirekte demokrati og ikke ett teknokrati. Jeg vil heller påstå at lovverket på dette temaet baserer seg på tradisjoner og normer i samfunnet. Se for deg det politiske selvmordet det ville vært å kriminalisert alkohol i 2017. Det hadde ikke blitt tatt godt imot.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Cannabis BURDE da altså bli lovlig om alkohol skal være lovlig om argumentet for cannabisforbudet er skadelighet og ikke noe annet.
Vis hele sitatet...
Men åhjelpes... Det er ikke det eneste argumentet, jeg fatter ikke hvorfor du er av den oppfatningen? Motstands siden har mange argumenter, ikke bare skadeligheten av stoffet. Det er jo det hele tråden handler om! Visst du tar deg 5 minutter og leser igjennom tråden vil du finne mange argumenter for å ikke legalisere.

Jeg vil forøvrig påstå at alle argumentene som er kommet kan motbevises og argumenteres mot, men det er fortsatt argumenter.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Cannabisen du får i amsterdam er sterkere en hva du får rundt i Norge generelt sett, at vg skriver at hasjen har blitt sterkere endrer ikke det på noen som helst måte.
Uansett hvor lite kontroll brukern har på hva han får i seg her i landet vil det fortsatt ikke være i nærheten av samme kvalitet som du får steder det er lovlig.
Vis hele sitatet...
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Weeden i Norge, uansett om den har blitt sterkere kan fortsatt ikke sammenlignes og er ikke i nærheten av hva du finner de stedene det er lovlig eller avkriminalisert som er poenget mitt.
Vis hele sitatet...
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Det eneste jeg skulle frem til er at weeden andre steder er mer potent, det er jo dere som drar dette ut i det uendlige med forskjellige strains og alle andre valgmuligheter.
Vis hele sitatet...
Vell, da har du en merkelig fremstilling av saken din. Du skriver jo at det er bedre slik det er i Norge fordi her er ikke cannabisen så potent som steder der det er regulert. Ja og nei er svaret på det.

Du kan velge akkurat hva du vil ha. Det blir like tullete som å si av all cannabisen i Amsterdam er mindre potent enn i Norge bare fordi det er noen strains som er svakere. Du klarer tydeligvis bare å se ene siden av saken.

Det finnes mer potente, akkurat like potente og mindre potente strains i regulerte utsalgssteder. DU KAN VELGE AKKURAT HVA DU VIL.


Sitat av Slæsken Vis innlegg
Cannabisen du får i amsterdam er sterkere en hva du får rundt i Norge generelt sett, at vg skriver at hasjen har blitt sterkere endrer ikke det på noen som helst måte.
Uansett hvor lite kontroll brukern har på hva han får i seg her i landet vil det fortsatt ikke være i nærheten av samme kvalitet som du får steder det er lovlig.
Vis hele sitatet...
NEI. Du kan velge om du vil ha sterkere eller ikke. Satan altså, nå må du faen meg få det inn. Herregud hvor vanskelig du er.

Det er ingen som tvinger i deg en sterk strain på en coffeshop. DU KAN VELGE EN SVAKERE OM DU ØNSKER = Det blir helt feil å si at det generelt sett er sterkere i Amsterdam.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Tydligvis er det veldig vanskelig å forstå dette for dere så jeg sier det engang til:
JA, det finnes svake strains.
JA, man kan velge det om man vil.
JA, brukern har lite kontroll her hjemme i norge
Vis hele sitatet...
Det er så motstridende til det du skriver ovenfor at jeg begynner å lure på om du egentlig bare er ute etter å trolle. Seriøst, ta deg en bolle å les hva du skriver.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Dessuten, i disse fine kildene dine så er jo egentlig det eneste som står følgende, før de blander inn legal highs som om det er cannabis:



20-30% av hva?
Tre ganger sterkere en hva?
Hva er 3 ganger sterkere en hva det var for noen år siden?
Prøver de å si at norsk cannabis i 2005 og 2015 inneholder 20-30% thc når verdens sterkeste strain i 2016 var på 32.13% thc?
Vis hele sitatet...
Tror du jeg jobber i Kripos eller VG? Hvordan mener du at jeg skal besvare det?

Det er uansett ikke casen, det er bare det eneste du klarer å argumentere mot. Cannabisen i Norge blir sterkere og sterkere, du uttalte: Har for det meste inntrykk av at det meste av weed bare er autoflowers som blir grodd og solgt fortest mulig uansett kvalitet.

Det er altså feil. Det er tydeligvis fokus på kvalitet blant selger og/eller produsent iom at kvaliteten øker.
Sist endret av Klistermerke123; 9. mars 2017 kl. 10:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
DET ER NÅ DU SOM BLANDER INN VALGMULIGHETER HER!
Jeg driter i at du kan velge sterkere eller velge svakere, det er ikke poenget i det hele tatt og du lager masse styr rundt noe jeg ikke har nevnt engang, du leser ikke hva som blir skrevet og sier alt er feil, men du klarer jo ikke å bevise på noen måte at du har rett, kanskje du heller burde ''ta deg en bolle''.
White widow her i norge blir ikke det samme som white widow i amster, ak-47 blir ikke det samme her som i california, purple haze blir ikke slik her som den gjør i canada.
Når du kommer med kilder så bør du vel kanskje klare å stå for hva som står der også?
Istedenfor så henviser du til kilder forså å etterpå si at du ikke aner hva de mener med det.
Og nei, jeg har ingen steder skrevet at det er bedre slik det er i norge, så kanskje du bør lese igjennom det meste engang til siden du finner på ting

Hadde cannabis vært lovlig i norge så ville også kvaliteten på den blitt bedre, den ville også blitt mer potent, mindre potent og alt ettersom hva folk vil. Men det er ikke poenget i det hele tatt, slik det er nå, uansett hvor like strains du dyrker så blir de ikke like bra her i landet som de ville blitt steder hvor det er lovlig.
Sist endret av Slæsken; 9. mars 2017 kl. 11:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Staten kunne jo regulert styrkegraden for å begrense skadeomfanget. Det er ikke nødvendigvis gitt at dersom det blir lovlig så vil wax og dabs å finne i weedmonopolet.

Vinmonopolet selger såvidt jeg vet ikke 96% sprit o.l. Det sterkeste er vel 60%?

På lignende måte kunne styrkegraden til cannabis bli satt til å ha en maksimum grense for THC-innhold.
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Staten kunne jo regulert styrkegraden for å begrense skadeomfanget. Det er ikke nødvendigvis gitt at dersom det blir lovlig så vil wax og dabs å finne i weedmonopolet.

Vinmonopolet selger såvidt jeg vet ikke 96% sprit o.l. Det sterkeste er vel 60%?

På lignende måte kunne styrkegraden til cannabis bli satt til å ha en maksimum grense for THC-innhold.
Vis hele sitatet...
Eller man kan ha vanlig weed og hasj fra man er 18 og BHO og shatter, wax osv fra man er 20, da har man 2 år på å få erfaring og vite hva man tåler, ellers sprenger folk husene sine om de ikke vet hvordan man gjør ekstraksjonen riktig.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Cannabisen du får i amsterdam er sterkere en hva du får rundt i Norge generelt sett, at vg skriver at hasjen har blitt sterkere endrer ikke det på noen som helst måte.
Vis hele sitatet...
Hasj inneholder som regel mer THC enn marijuana, I Norge konsumeres det mer hasj enn marijuana, mens i Nederland så konsumeres det mest marijuana, det samme gjelder for f.eks USA. Etter hvert som man har utviklet bedre næringsstoffer og teknologi til å dyrke cannabis, så har nivået på THC steget. Dette fører naturligvis til at THC-nivået i hasj øker. Dette er årsaken til at VG skriver at hasjen er blitt sterkere, og det er også et godt argument for å legalisere og kanskje sette en øvre grense på THC-nivået. Nederland vurderer vel fremdeles om de skal innføre et tak på 15 prosent, mens de i Colorado leker med tanken på å innføre et tak på 16 prosent.

Så for å oppsummere: Cannabisen som folk flest røyker i Norge har et høyere THC-innhold enn cannabisen som folk flest røyker i Amsterdam. Det betyr at det vi røyker her er sterkere enn det man røyker der. Gjennomsnittlig og alt det der. Selv så ble jeg skuffet over kvaliteten sist jeg var i Amsterdam. Reiste ut til en forstad av byen og fikk noe mye bedre der.

Uansett hvor lite kontroll brukern har på hva han får i seg her i landet vil det fortsatt ikke være i nærheten av samme kvalitet som du får steder det er lovlig.
Vis hele sitatet...
Kom heller med kilder som viser at hasjen og weeden i Norge er like bra som der nede, siden det er akkurat det dere mener og skal kverrulere på.
Vis hele sitatet...
Du vet at det ikke er lov å selge cannabis i Nederland? Du vet at Coffeshopsa får levert varene sine fra kriminelle? Hva får deg til å tro at dette ikke er de samme kriminelle som sender varer opp til oss? Hva får deg til å tro at den er bedre der enn her? Det er jo ulovlige begge plasser.

20-30% av hva?
Tre ganger sterkere en hva?
Hva er 3 ganger sterkere en hva det var for noen år siden?
Prøver de å si at norsk cannabis i 2005 og 2015 inneholder 20-30% thc når verdens sterkeste strain i 2016 var på 32.13% thc?
Vis hele sitatet...
Cannabis i Norge inneholder i dag gjerne 20-30% THC. De mener at dette er tre ganger sterkere enn det var for noen år siden og at det tidligere lå på 5-10%. Så, ja, de sier at cannabisen er blitt sterkere, og dette er vel logisk ettersom dyrketeknologien er blitt bedre?

Sitat av Slæsken Vis innlegg
White widow her i norge blir ikke det samme som white widow i amster, ak-47 blir ikke det samme her som i california, purple haze blir ikke slik her som den gjør i canada.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Det du sier henger ikke på greip. Det er ingen heksekunst å gro marijuana, og det er ikke vanskeligere her enn andre plasser. Det er vel nå 10-12 år siden jeg dyrket frem White Widow og AK-47 her i Norge. Da reiste jeg også ned til Amsterdam og testet samme strains der som jeg hadde liggende på glass hjemme, og personlig så syntes jeg mine var bedre, men så tok jeg jo veldig godt vare på dem.

Hadde cannabis vært lovlig i norge så ville også kvaliteten på den blitt bedre, den ville også blitt mer potent, mindre potent og alt ettersom hva folk vil. Men det er ikke poenget i det hele tatt, slik det er nå, uansett hvor like strains du dyrker så blir de ikke like bra her i landet som de ville blitt steder hvor det er lovlig.
Vis hele sitatet...
Altså...Det er ikke vanskeligere å lage ulovlig cannabis enn lovlig cannabis. Det er samme greia. Da blir det naturligvis ikke slik at lovlig cannabis er sterkere enn ulovlig cannabis. Jeg skjønner ikke hvor du har dette fra...
Googlelært
seroto9n's Avatar
Trådstarter
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Hadde cannabis vært lovlig i norge så ville også kvaliteten på den blitt bedre, den ville også blitt mer potent, mindre potent og alt ettersom hva folk vil. Men det er ikke poenget i det hele tatt, slik det er nå, uansett hvor like strains du dyrker så blir de ikke like bra her i landet som de ville blitt steder hvor det er lovlig.
Vis hele sitatet...
La oss gå bort i fra ordet "bra", siden bra for deg er synonymt med høyt THC innhold. Det er din mening.

Poenget er at weeden i Norge er i dag 3x sterkere enn den var for noen år siden, og dette er en direkte konsekvens av kriminaliseringen. Altså: kriminalisering av cannabis = sterkere cannabis

Dyrketeknologien er bedre = Mer potent produkt = Mer THC totalt sett i bagasjerommet = Mer penger per tur = "Det de vil". De gidder som sagt ikke fylle bagasjen med ugress som lukter weed når de kan fylle det opp med den mest potente weeden du klarer å lage, slik at du kan selge til godpris.

Så nei, jeg tror ikke weeden ville blitt mer potent av å ha det lovlig. Den er potent i dag fordi det er ulovlig.

Smuglerne hadde ikke higet etter å lage sterkere strains hvis de ikke tjente mer penger på det.
Jeg gir opp Slæsken. Det ser ut som du har nok å henge fingrene i uansett. Og til ettertanke ser det ikke ut som det er min argumentering som er problemet om du ser på svarene som kommer.
Sist endret av Klistermerke123; 9. mars 2017 kl. 15:00.
Ser jo at det ikke nytter å si et ord her, dere klarer ikke holde dere til tema og legger til ting jeg ikke har skrevet.
Argumenteringen din går ut på kilder som ikke har et fnugg av verdi.

Men for all del, fortsett å tro det du kjøper på gata her er like bra som hva du får i coffeshops.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Men åhjelpes... Det er ikke det eneste argumentet, jeg fatter ikke hvorfor du er av den oppfatningen? Motstands siden har mange argumenter, ikke bare skadeligheten av stoffet. Det er jo det hele tråden handler om! Visst du tar deg 5 minutter og leser igjennom tråden vil du finne mange argumenter for å ikke legalisere.
.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp det du ikke ser ut til å skjønne. Alle disse argumentene du påstår at finnes er jo egentlig bare ett argument.
Og det er skadereduksjon. Hvilke andre argumenter finnes det mot legalisering?

Jeg vil se et argument som ikke har noe med skadereduksjon å gjøre.
For det er vel gjerne akkurat det som er greia med loven, den har ingen annen funksjon enn å beskytte oss fra dette dødsdopet.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det er jo nettopp det du ikke ser ut til å skjønne. Alle disse argumentene du påstår at finnes er jo egentlig bare ett argument.
Og det er skadereduksjon. Hvilke andre argumenter finnes det mot legalisering?

Jeg vil se et argument som ikke har noe med skadereduksjon å gjøre.
For det er vel gjerne akkurat det som er greia med loven, den har ingen annen funksjon enn å beskytte oss fra dette dødsdopet.
Vis hele sitatet...
- At det blir lettere tilgang og mer i omløp dersom det legaliseres. Hva med barna???
- Vi har allerede ett skadelig rusmiddel, hvorfor trenger vi ett til?
- Dersom vi åpner opp aksept for ett nytt rusmiddel hva vil da bli det neste? Heroin?+#!%+
- Cannabis er inngangsporten til tyngre stoffer.
- Legalisering vil føre til at flere kjører i ruset tilstand.
- Den psykiatriske delen av helsevesenet vil oppleve en markant økning av pasienter med psykiske plager.
- Folk som røyker cannabis er lite effektive å sitter bare og spiser snacks hele dagen. Det vil bli ett samfunnsproblem.

Ja, noen av eksemplene baserer seg på skadelighet, men de aller fleste ikke. Jeg tok bare med de jeg kom på i farten.
Jeg presiserer også at det går fint ann å argumentere imot alle argumentene listet ovenfor, men det er fortsatt argumenter slik du etterlengtet.

Du kan forøvrig ikke ha deltat i mange legaliserings debatter dersom du aldri har støtt på disse påstandene blant flere. Jeg vil anbefale deg å sette deg inn i begge sider av saken før du gir deg ut i flere debatter. Uvitenhet gjør ingenting annet enn å skade saken.
Googlelært
seroto9n's Avatar
Trådstarter
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
- Cannabis er inngangsporten til tyngre stoffer.
Vis hele sitatet...
Legger igjen denne bare for å påpeke at gateway-teorien ble tilbakevist på 90-tallet, og selv skaperne av teorien har gått bort i fra den. Den henger bare igjen fremdeles som et argument dessverre.
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
- Folk som røyker cannabis er lite effektive å sitter bare og spiser snacks hele dagen.
Vis hele sitatet...
Ja, for når du røyker cannabis blir du automatisk sittende og spise snacks hele dagen uten unntak, uansett hvem du er...

Sitat av seroto9n Vis innlegg
Legger igjen denne bare for å påpeke at gateway-teorien ble tilbakevist på 90-tallet, og selv skaperne av teorien har gått bort i fra den. Den henger bare igjen fremdeles som et argument dessverre.
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer til en viss grad. Flere og flere går vekk ifra teorien, men det argumenteres fortsatt med, dessverre. Actis er ett godt eksempel på det.

Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Ja, for når du røyker cannabis blir du automatisk sittende og spise snacks hele dagen uten unntak, uansett hvem du er...

Vis hele sitatet...
....

Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Jeg presiserer også at det går fint ann å argumentere imot alle argumentene listet ovenfor, men det er fortsatt argumenter slik du etterlengtet.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Klistermerke123; 9. mars 2017 kl. 18:38.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Ser jo at det ikke nytter å si et ord her, dere klarer ikke holde dere til tema og legger til ting jeg ikke har skrevet. Argumenteringen din går ut på kilder som ikke har et fnugg av verdi.

Men for all del, fortsett å tro det du kjøper på gata her er like bra som hva du får i coffeshops.
Vis hele sitatet...
Stikker du bare av uten å ta stilling til det jeg skrev? Fortsett å tro at det du kjøper på coffeshop i Amsterdam er bedre enn det som er tilgjengelig her. Da tenker jeg selvsagt ikke på gateselgere, der vil jeg tro at du er dømt til å få noe dårlig, så hvis det er der du går for å få tak på røyk, så er det kanskje ikke så rart at du argumenterer slik som du gjør.
Har ikke vært bortpå en gateselger på snart 5 år nettopp av den grunn at det er dårlig kvalitet.
Veldig stor forskjell på planter som blir tatt godt vare på og en plante som en random kar har planta ifra et frø i baggern sin forså å håpe på det beste.
Ja, hvem som helst kan gro dette, men kvaliteten blir deretter også.
Er du et sted cannabis er lovlig er det nesten en selvfølge at planten har blitt tatt bedre vare på en om det ikke hadde vært det.
Forøvrig så vil det meste du lager selv også smake bedre en hva du kjøper, det gjelder stort sett alt.


Kvalitet tar tid, noe kriminelle gjerne ikke har tid til.
Og igjen, fortsett å tro at hva du finner på gata her i norge er like bra som det du får over disk i land det er lovlig.
Sist endret av Slæsken; 9. mars 2017 kl. 20:48.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Veldig stor forskjell på planter som blir tatt godt vare på og en plante som en random kar har planta ifra et frø i baggern sin forså å håpe på det beste. Ja, hvem som helst kan gro dette, men kvaliteten blir deretter også.
Vis hele sitatet...
Altså, hvor mange randoms finnes det som pleier å plante et frø fra baggern sin for så å oppnå såpass store mengder at han begynner å deale til randoms, tror du? Det finnes jo en mellomting mellom dust og doktorgrad i botanikk. Det virker som du tror at cannabis må bli grodd i et laboratorium før vi snakker godgreier, samtidig som du mener at cannabisen er av så mye bedre kvalitet i Amsterdam. Jeg skjønner ikke resonnementet ditt. Det er jo ulovlig å dyrke, oppbevare større mengder, samt å selge cannabis også i Nederland, så du må nesten forklare hvorfor du mener den man finner i Amsterdam er av så mye bedre kvalitet enn den man finner her hjemme? Fordelen med Amsterdam slik jeg ser det er at man har et større utvalg og enkelt kan velge og vrake der i øyeblikket.

Er du et sted cannabis er lovlig er det nesten en selvfølge at planten har blitt tatt bedre vare på en om det ikke hadde vært det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det, mener du?

Forøvrig så vil det meste du lager selv også smake bedre en hva du kjøper, det gjelder stort sett alt.
Vis hele sitatet...
Jeg har jo øyne, nese, smaksløker, følelser i fingrene og godt opptrente cannabinoidreseptorer (harr, harr), så slikt klarer jeg relativt enkelt å bedømme objektivt.

Kvalitet tar tid, noe kriminelle gjerne ikke har tid til.
Vis hele sitatet...
Vel, du snakker med en tidligere kriminell her. Jeg har både dyrket og solgt cannabis, og det hadde aldri falt meg inn å bruke tid på noe av dårligere kvalitet, og dermed noe som blir mindre etterspurt. Er ikke det bare idiotisk å gjøre? Det er jo flaut å levere fra seg noe dårlige greier, spør du meg. Det er ikke måten å gjøre det på hvis du skal være en effektiv narkokriminell. Joda, du får solgt shitten, men det tar lengre tid, og kriminelle har ikke tid eller interesse av å sitte med mye produkt. Det skal ut med en gang.

Og igjen, fortsett å tro at hva du finner på gata her i norge er like bra som det du får over disk i land det er lovlig.
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri sagt. Det jeg sier er at man ikke har noe dårligere greier her i Norge enn man har i Amsterdam! Men det er jo klart at det er lettere å finne det du ønsker der nede mtp. at det omtrent står i display og du kan velge og vrake fra en meny, mens du her må ringe og bestille først, i tillegg til at du må vite hvem du kan ringe.

Selv om den er mer gjemt bort her, så betyr ikke det at den ikke finnes, og selv om den er mer synlig der, så betyr det ikke at den er bedre. Capice?
Googlelært
seroto9n's Avatar
Trådstarter
Syns diskusjonen om at "weeden i Norge er dårlig fordi det er ulovlig og kriminelle drifter sjappa" går litt av skaftet nå. Ber om at dere holder dere on-topic At THC til CBD ratioen er blitt forskjøvet, samt mengden THC forhøyet er et argument for legalisering, da dette ikke ville vært et problem om weed var lovlig, av nettopp de grunnene som dere lister selv.

La oss være enige at det du finner på gata i Norge har gått gjennom utallige ledd (sannsynligvis, spesielt om det er smuglerweed) og hvert ledd har sannsynligvis tatt litt av "god-weeden" selv, videre til neste ledd som gjorde det samme and so on.

La oss differensiere på smuglerweed, og hjemmedyrka weed. Da kan jeg være enig i at det er en større sjanse for at weeden er bunk, da en gatedealer bare vil ha det gjort og tjent pengene sine. Noen i hvert fall. Smuglerweed derimot, den kan være grodd i Nederland, ha top notch standard, og det er det man vil om man skal smugle et produkt.

Mange gatedealere bryr seg om kvalitet, mens noen gjør det ikke. For smuglere derimot er kvalitet litt mer vital, da risk-to-profit ratio må holde en viss standard for at det skal være lønnsomt.
Har ikke sagt at det ikke finnes, om du ser tidligere i et av innleggene så skriver jeg klart og tydelig at ja, du kan fint finne god weed i norge, ja du kan finne weed som er veldig potent.

Veldig mye bedre sagt seroto9n.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
- At det blir lettere tilgang og mer i omløp dersom det legaliseres. Hva med barna???
- Vi har allerede ett skadelig rusmiddel, hvorfor trenger vi ett til?
- Dersom vi åpner opp aksept for ett nytt rusmiddel hva vil da bli det neste? Heroin?+#!%+
- Cannabis er inngangsporten til tyngre stoffer.
- Legalisering vil føre til at flere kjører i ruset tilstand.
- Den psykiatriske delen av helsevesenet vil oppleve en markant økning av pasienter med psykiske plager.
- Folk som røyker cannabis er lite effektive å sitter bare og spiser snacks hele dagen. Det vil bli ett samfunnsproblem.

Ja, noen av eksemplene baserer seg på skadelighet, men de aller fleste ikke..
Vis hele sitatet...
Alle de argumentene du serverer er skadereduksjon. Hvordan kan du påstå noe annet? Heh.
Kom nå på ekte med et argument som ikke har noe med skadereduksjon.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Alle de argumentene du serverer er skadereduksjon. Hvordan kan du påstå noe annet? Heh.
Kom nå på ekte med et argument som ikke har noe med skadereduksjon.
Vis hele sitatet...
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
- Dersom vi åpner opp aksept for ett nytt rusmiddel hva vil da bli det neste? Heroin?+#!%+
- Legalisering vil føre til at flere kjører i ruset tilstand.
- Folk som røyker cannabis er lite effektive å sitter bare og spiser snacks hele dagen. Det vil bli ett samfunnsproblem.
Vis hele sitatet...
Vær vennlig å forklar meg hvordan disse argumentene baserer seg på direkte skadereduksjon.
Sist endret av Klistermerke123; 10. mars 2017 kl. 07:58.
Jeg er imot legalisering av cannabis. Jeg er ikke imot produksjon av hamp, hampprodukter eller andre nyttige applikasjoner av planten. Noe av det som irriterer meg grenseløs i en hver legalisering debatt er at de som er for legalisering bruker argumenter om alle de ikke rusgivende effektene og applikasjonene av planten, samtidig som det lyser så klart at det eneste de er ute etter er nettopp rusen. At cannabis er mindre skadlig enn tobakk, snus og alkohol er ikke et argument for legalisering. Jeg vil heller se en innstramming av regelverket rundt tobakk, snus og alkohol, men historisk sett vil ikke forbud virke. Det eneste som virker over tid er holdningskampanjer. Argumentasjonen min kropp, mitt liv er også velbrukt. Jeg ser hva som menes her, men når en setter seg bak rattet med nedsatt reaksjonsevne og utsetter andre for fare så er det ikke bare ditt liv og din kropp. Risiko, hvor en liten, for psykiske problemer er og et argument for å ikke legalisere cannabis.

Bare fordi vi allerede har mange av de samme utfordringene med alkoholbruk idag, synes jeg ikke er et argument for legalisering, men heller et argument for ytterligere satsing på holdningsarbeid for å redusere misbruk av alkohol.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Har ikke sagt at det ikke finnes, om du ser tidligere i et av innleggene så skriver jeg klart og tydelig at ja, du kan fint finne god weed i norge, ja du kan finne weed som er veldig potent.
Vis hele sitatet...
OK, bare la det andre ligge. Men du burde i allefall klare å fortelle hvorfor du bruker Amsterdam som eksempel for å underbygge din påstand om at cannabis er av høyere kvalitet der hvor det er lovlig. Det er nemlig forbudt i Amsterdam også. Så, jeg lurer virkelig på hvordan de kriminelle dyrker frem plantene der nede i forhold til hvordan de kriminelle dyrker de frem her. Nå er jeg spent, altså!

Sitat av seroto9n Vis innlegg
For smuglere derimot er kvalitet litt mer vital, da risk-to-profit ratio må holde en viss standard for at det skal være lønnsomt.
Vis hele sitatet...
Smugles det mye marijuana inn til Norge? Jeg har inntrykk av av vi er nogenlunde selvforsynte her, så jeg kan ikke forestille meg at særlig mange gidder å smugle inn marijuana. Da er det enklere og mer lønnsomt å smugle hasj. Men jeg finner ingen statistikk på dette, det gjør kanskje du?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
OK, bare la det andre ligge. Men du burde i allefall klare å fortelle hvorfor du bruker Amsterdam som eksempel for å underbygge din påstand om at cannabis er av høyere kvalitet der hvor det er lovlig. Det er nemlig forbudt i Amsterdam også. Så, jeg lurer virkelig på hvordan de kriminelle dyrker frem plantene der nede i forhold til hvordan de kriminelle dyrker de frem her. Nå er jeg spent, altså!
Vis hele sitatet...
Om du leser bedre så ser du at jeg ikke bare drar frem amsterdam, men STEDER DET ER LOVLIG!
cannabis i amsterdam selges over disk, da er det ikke forbudt vet du.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Om du leser bedre så ser du at jeg ikke bare drar frem amsterdam, men STEDER DET ER LOVLIG!
cannabis i amsterdam selges over disk, da er det ikke forbudt vet du.
Vis hele sitatet...
Det selges over disk, men det er forbudt å selge cannabis i Amsterdam. Politiet bryr seg ganske enkelt bare ikke. Det er også forbudt å dyrke større mengder cannabis til salg OL...
Soft drugs as cannabis in all its forms (weed, hashish, hash oil) and hallucinogenic mushrooms (so called magic mushrooms or paddos – from Dutch: paddestoel - mushroom) are legal under condition of so called "personal use". As a result smoking of cannabis even in public, is not prosecuted as well as selling it although technically illegal under still valid Opium Act (dating from 1919, cannabis added as drug in 1950), is widely tolerated provided that it happens in a limited, controlled way (in a coffee shop, small portions, 5 grams maximum transaction, not many portions on stock, sale only to adults, no minors on the premises, no advertisement of drugs, the local municipality did not give the order to close the coffee shop).
Sitat av Slæsken Vis innlegg
As a result smoking of cannabis even in public, is not prosecuted as well as selling it although technically illegal under still valid Opium Act (dating from 1919, cannabis added as drug in 1950), is widely tolerated provided that it happens in a limited, controlled way.
Vis hele sitatet...
Ser du ikke at du motbeviser deg selv her? Tolerert, de bryr seg ikke. Det er fremdeles ikke lovlig.
Teknisk sett så er det ulovlig ja, men ettersom du hverken blir straffet for kjøp, salg eller bruk så kan man jo ikke akkurat si det er ulovlig heller, det er dekriminalisert og godtatt.
Selv personlig bruk er jo lovlig.
Uansett så driter jeg egentlig i hele greia for den diskusjonen har har eskalert i alle mulige veier fordi folk mener man får verdens beste weed i norge grunnet at de kriminelle gjør det sånn.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Teknisk sett så er det ulovlig ja, men ettersom du hverken blir straffet for kjøp, salg eller bruk så kan man jo ikke akkurat si det er ulovlig heller, det er dekriminalisert og godtatt.
Selv personlig bruk er jo lovlig.
Uansett så driter jeg egentlig i hele greia for den diskusjonen har har eskalert i alle mulige veier fordi folk mener man får verdens beste weed i norge grunnet at de kriminelle gjør det sånn.
Vis hele sitatet...
Som du sikkert ikke vet, så får coffeshoppene levert varene sine fra kriminelle. Så selv om man tolererer at coffeshoppene selger cannabis, så er det fremdeles ingen lovlig måte for en coffeshop å få tak på cannabis. Det er ikke få ganger i måneden politiet avslører og stenger plantasjer der nede. Så det jeg spør om er jo hva forskjellen på de kriminelle der og de kriminelle her er. De bruker nok mye av det samme utstyret begge plasser, skjønner du, så å argumentere for at man har høyere kvalitet i Amsterdam (pga. der er det lovlig å selge til privat bruk, dvs mengder opp til 5g) enn i Norge blir passe latterlig, spør du meg. Men, du har enda ikke forstått dette, og det er antageligvis en bragd i seg selv, så vi kan likegodt legge debatten død her, så får du heller løpe rundt og tro at de kriminelle i Amsterdam er så mye flinkere til å dyrke cannabis enn kriminelle i andre land.
Har selv sett dokumentarer som viser at flere av coffeeshoppene får varene sine ifra grohus rundt omkring i amster.
Men det er greit, siden dere mener verdens beste weed er den man får i norge så skal dere få tro det.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Har selv sett dokumentarer som viser at flere av coffeeshoppene får varene sine ifra grohus rundt omkring i amster.
Vis hele sitatet...
OK, siden du har sett dokumentarer så får vi vel gå ut i fra at de grohusene som det gjelder har fått en eller annen slags dispensasjon fra loven. Eller, nei, det kan vi gå ut i fra at de ikke har fått, for det finnes ingen slik dispensasjon. Loven er klar, og det er ikke vanskelig for deg som utlending å lese deg opp på nederlandske lover (det finnes på engelsk), så det er ingen hensikt i å fortsette å kverulere på akkurat dette. Så, selv om du kunne se disse grohusene i dokumentaren, så er de altså i likhet med norske cannabisgrohus ulovlige. Det er vel fremdeles bare Bedrocan som har lov til å produsere cannabis ment for salg, og det er kun medisinsk marijuana. De selger altså ikke til coffeshops.

Men det er greit, siden dere mener verdens beste weed er den man får i norge så skal dere få tro det.
Vis hele sitatet...
Altså, jeg har aldri sagt det, og det blir ikke mer sant uansett hvor mye du gjentar deg selv. Nå er det nesten slik at jeg tror du spiller dum.

Du har enda ikke kommet med en forklaring på hvorfor du mener at de kriminelle i Amsterdam er flinkere til å dyrke cannabis enn andre kriminelle. Det burde være enkelt å svare på siden du har insistert på at det er slik i flere dager nå.
Sitat av Don P Vis innlegg
Jeg er imot legalisering av cannabis. Jeg er ikke imot produksjon av hamp, hampprodukter eller andre nyttige applikasjoner av planten. Noe av det som irriterer meg grenseløs i en hver legalisering debatt er at de som er for legalisering bruker argumenter om alle de ikke rusgivende effektene og applikasjonene av planten, samtidig som det lyser så klart at det eneste de er ute etter er nettopp rusen.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg. Det er to forskjellige debatter og det er meningsløst å argumentere for bruksområdene til hamp i en diskusjon om hvorvidt cannabis skal selges over disk. Det eneste argumentet jeg finner nyttig der måtte vært at ingenting av produksjonen går i søppla og at alt av avlingene blir brukt til noe.

Sitat av Don P Vis innlegg
Det eneste som virker over tid er holdningskampanjer. Argumentasjonen min kropp, mitt liv er også velbrukt. Jeg ser hva som menes her, men når en setter seg bak rattet med nedsatt reaksjonsevne og utsetter andre for fare så er det ikke bare ditt liv og din kropp. Risiko, hvor en liten, for psykiske problemer er og et argument for å ikke legalisere cannabis.
Vis hele sitatet...
Over tid? Hvor lang tid? Vi har jo holdt på i over 50år og forbruket har aldri vært høyere. Hvor lang tid er det snakk om her?
At folk kjører i ruset tilstand er absolutt ikke synonymt med legalisering. Hvorfor tror du folk vil kjøre i ruset tilstand på cannabis kontra alkohol? Der hvor cannabis er legalisert er det selvsagt ikke fritt frem for rus kjøring.
Og når du snakker om psykiske problemer er det ikke slik at cannabis ikke eksisterer den dag idag. Det er ingen som skal finne opp kruttet på nytt. Ting tyder også på at forbruket synker ved legalisering, samt at innholdet i cannabisen blir presentert ved kjøp. Med andre ord kan folk som allerede sliter psykisk eller er i fare gruppen for psykiske sykdommer kan velge en mer passende strain.

Sitat av Don P Vis innlegg
Bare fordi vi allerede har mange av de samme utfordringene med alkoholbruk idag, synes jeg ikke er et argument for legalisering, men heller et argument for ytterligere satsing på holdningsarbeid for å redusere misbruk av alkohol.
Vis hele sitatet...
Historien viser at det ikke fungerer opptimalt. Tvert imot. Det er som nevnt heller ikke slik at det ikke er tilgjengelig for de som ønsker det. Det er bare ungder mindre kontrollerte former og man blir stemplet som kriminell.

Skadereduksjon ville i mine øyner vært å legalisere. Det kommer alltid til å finnes ett marked, uansett hvor hardt det straffes.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Vær vennlig å forklar meg hvordan disse argumentene baserer seg på direkte skadereduksjon.
Vis hele sitatet...
Nå kverulerer du bare. Hvordan er det å "forhindre" gatewayteorien ikke skadereduksjon?
Hvordan er det å redusere antallet rusede sjåfører ikke skadereduksjon?
(jeg kan fortsette, men det blir like dumt som å si at reduksjon av rusede sjåfører ikke er skadereduksjon)

Jeg tror ikke du skjønner at "skadereduksjon" ikke trenger å ha noe direkte med hverken fysisk eller psykisk helse for hvert enkelt individ, men det har noe med SAMFUNNET.

Altså skadereduksjon for oss som et folk i helhet. Loven er ikke for enkeltindividene, men for oss som samfunn. Det er jo ikke tvil om at rusmidler kan bli brukt fornuftig av individer, men loven er der fordi det blir antatt at vi som samfunn vil ta skade av det i det store bildet.

For å spesifisere, når jeg snakker om at lovgivningen ikke henger på greip MTP på skadevirkning, så snakker jeg ikke akutt rusvirkning og det rundt det, men HELE BILDET. Og det er også tanken bak loven og dens argumentasjon.
Sist endret av Batabusa; 10. mars 2017 kl. 17:14.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Nå kverulerer du bare. Hvordan er det å "forhindre" gatewayteorien ikke skadereduksjon?
Hvordan er det å redusere antallet rusede sjåfører ikke skadereduksjon?
(jeg kan fortsette, men det blir like dumt som å si at reduksjon av rusede sjåfører ikke er skadereduksjon)

Jeg tror ikke du skjønner at "skadereduksjon" ikke trenger å ha noe direkte med hverken fysisk eller psykisk helse for hvert enkelt individ, men det har noe med SAMFUNNET.

Altså skadereduksjon for oss som et folk i helhet. Loven er ikke for enkeltindividene, men for oss som samfunn. Det er jo ikke tvil om at rusmidler kan bli brukt fornuftig av individer, men loven er der fordi det blir antatt at vi som samfunn vil ta skade av det i det store bildet.

For å spesifisere, når jeg snakker om at lovgivningen ikke henger på greip MTP på skadevirkning, så snakker jeg ikke akutt rusvirkning og det rundt det, men HELE BILDET. Og det er også tanken bak loven og dens argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Okei greit. Jeg legger meg flat. Om du strekker omfanget og begrepet av skadereduksjon i det uendelige har du rett. Jeg er dog ikke enig i defineringen din, men det får heller være.
Sist endret av Klistermerke123; 10. mars 2017 kl. 18:51.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Okei greit. Jeg legger meg flat. Om du strekker omfanget og begrepet av skadereduksjon i det uendelige har du rett. Jeg er dog ikke enig i defineringen din, men det får heller være.
Vis hele sitatet...
JA, men så DEFINÉR det for meg da? Fortell meg hvordan du definerer skadereduksjon.
Sitat av Don P Vis innlegg
Jeg vil heller se en innstramming av regelverket rundt tobakk, snus og alkohol, men historisk sett vil ikke forbud virke. Det eneste som virker over tid er holdningskampanjer
Vis hele sitatet...
Da synes jeg det er rart at du mener forbud mot cannabis virker som en god løsning, for den fungerer jo heller ikke. Mener du at holdningskampanjer ikke vil fungere med cannabis på samme måte som med alkohol, tobakk og snus? evt. hvorfor?
Googlelært
seroto9n's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Smugles det mye marijuana inn til Norge? Jeg har inntrykk av av vi er nogenlunde selvforsynte her, så jeg kan ikke forestille meg at særlig mange gidder å smugle inn marijuana. Da er det enklere og mer lønnsomt å smugle hasj. Men jeg finner ingen statistikk på dette, det gjør kanskje du?
Vis hele sitatet...
Ja, det smugles marihuana til Norge. Ja, jeg tror det smugles mest hasj.

Uansett, statistikkene på dette er lette å finne. Vet ikke hvilken tone kommentaren din holder, men her er et par statistikker til deg.

Marihuanabeslag 2010-2015

Cannabisbeslag (her er jo hasjen inkludert)

Men ja, det smugles nok langt mer hasj enn marihuana, men prosentandelen THC gjelder også for hasj. Så argumentet står.

Les selv.

Ifølge den nevnte Kripos-rapporten beslaglegges det oftere hasj med «svært høy styrkegrad» også i Norge. Ifølge Kripos kan styrkegraden gjerne være fra 20 til 30 prosent, som er tre ganger sterkere enn «den hasjen som har vært vanlig over mange år».
Vis hele sitatet...
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Uansett så driter jeg egentlig i hele greia for den diskusjonen har har eskalert i alle mulige veier fordi folk mener man får verdens beste weed i norge grunnet at de kriminelle gjør det sånn.
Vis hele sitatet...
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Men det er greit, siden dere mener verdens beste weed er den man får i norge så skal dere få tro det.
Vis hele sitatet...
Du er nødt til å slutte å si "beste weed" og i hvert fall "verdens". Du skjønner vel at kriminelle ønsker å lage så potent weed som mulig kun fordi de tjener mer penger på å gjøre det? Under alkoholforbudet lagde folk 96% og smugla sterk sprit. Kun fordi det var mer virkestoff på et gitt areal. Det samme gjelder weed.
Sist endret av seroto9n; 10. mars 2017 kl. 20:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Min frykt er at flere vil øke sitt cannabis bruk samtidig som flere kommer til å bruke denne planten, ikke helt negativt i mitt synspunkt vis ikke er ved uansvarlig bruk der det går utover hverdagene.
edit: woops, leste ikke at man skulle ta dette som utgangspunkt ift alkohol
Sist endret av snowR; 10. mars 2017 kl. 20:57.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
JA, men så DEFINÉR det for meg da? Fortell meg hvordan du definerer skadereduksjon.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker på direkte skadereduksjon. Foreksempel å forhindre atfolk får psykiske lidelser eller at folk misbruker det og røyker daglig. Alt som går direkte på legaliseringen og bruken. Ikke ''bi-effekter'' som at folk kjører i ruset tilstand.
Med din definisjon vil jeg påstå du kan dra det inn i det uendelige, noe du også tilsynelatende er villig til å gjøre sett fra mitt synspunkt.
Sitat av snowR Vis innlegg
Min frykt er at flere vil øke sitt cannabis bruk samtidig som flere kommer til å bruke denne planten, ikke helt negativt i mitt synspunkt vis ikke er ved uansvarlig bruk der det går utover hverdagene.
edit: woops, leste ikke at man skulle ta dette som utgangspunkt ift alkohol
Vis hele sitatet...
Per idag har vi en kultur rundt det å drikke alkohol, ikke nødvendigvis en god kultur da deler av den handler om å drikke seg sanseløs i helgen (gjelder vel mest blant unge antar jeg?). Dog skiller vi ganske klart på det å drikke i helgen vs det å drikke hver dag.

Vi har ikke noen felles kultur rundt andre rusmidler fordi de foregår i mer eller mindre lukkede grupper. Derfor mistenker jeg at normalen ofte er å bli så "fucka" som mulig i mange av disse gruppene.

Hvis det derimot ble sosialt akseptert kunne vi åpent diskutert hva ansvarlig bruk innebærer og forsøkt å rette oss til dette.

F. eks. har jeg aldri følt for å drikke hver dag med mindre jeg er på festival ala Roskilde eller lignende. Cannabis derimot har jeg brukt daglig over lengre perioder, noe jeg selv kan innrømme at er misbruk for min del.

Jeg kan bare anta at de fleste lar seg påvirke av andre såpass at vi får en norm rundt det å kunne ta seg en joint i ny og ne, men at vi skiller mellom bruk og misbruk. Per idag gjør ikke samfunnet vårt det på en klar måte.
Sist endret av Gelémannen; 10. mars 2017 kl. 21:51.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Jeg tenker på direkte skadereduksjon. Foreksempel å forhindre atfolk får psykiske lidelser eller at folk misbruker det og røyker daglig. Alt som går direkte på legaliseringen og bruken. Ikke ''bi-effekter'' som at folk kjører i ruset tilstand.
Med din definisjon vil jeg påstå du kan dra det inn i det uendelige, noe du også tilsynelatende er villig til å gjøre sett fra mitt synspunkt.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er jo lett å se forskjellen. Du definerer skadereduksjon på individnivå. Jeg ser det sett fra samfunnsperspektiv.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Nei. Det er jo lett å se forskjellen. Du definerer skadereduksjon på individnivå. Jeg ser det sett fra samfunnsperspektiv.
Vis hele sitatet...
Muligens, men ved (feks) rus kjøring som eksempel har vi lover som skal straffe de som gjør det. Å dra legaliseringen inn under samme kammen blir i mitt ståsted litt rart. Det er tross alt ett lovbrudd uavhengig av legalisering eller ikke. Med det vil jeg påstå at forbudet ikke reduserer kjangsen for at folk kjører ruset, ergo det er ikke skadereduksjon.

Jeg vet dog ikke hva statistikkene viser i landene som har legalisert cannabis, men det brytes uansett enn grense når fører setter seg bak rattet i ruset tilstand. Og den grensen har ingenting med legalisering å gjøre. Den er der uavhengig av legalisering.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Ja, det smugles marihuana til Norge. Ja, jeg tror det smugles mest hasj.

Uansett, statistikkene på dette er lette å finne. Vet ikke hvilken tone kommentaren din holder, men her er et par statistikker til deg.
Vis hele sitatet...
Takk for det. Statistikken fra Tollvesenet var det jeg letet etter. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke fant det da jeg søkte. Er skuffet over meg selv.
Sitat av why_not Vis innlegg
Da synes jeg det er rart at du mener forbud mot cannabis virker som en god løsning, for den fungerer jo heller ikke. Mener du at holdningskampanjer ikke vil fungere med cannabis på samme måte som med alkohol, tobakk og snus? evt. hvorfor?
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker forbud i tillegg til holdningskampanjer, ikke enten eller. Og holdningskampanjene må være rasjonelle og ha et vitenskaplig grunnlag. Jeg vil ha en saklig informasjon om mulige konsekvenser og ikke HASJ=Heroin i øyet=DØD typ jeg vokste opp med. Jeg er som sagt mot legalisering, men jeg ser fordelene med dekriminalisering.

Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Over tid? Hvor lang tid? Vi har jo holdt på i over 50år og forbruket har aldri vært høyere. Hvor lang tid er det snakk om her?
At folk kjører i ruset tilstand er absolutt ikke synonymt med legalisering. Hvorfor tror du folk vil kjøre i ruset tilstand på cannabis kontra alkohol? Der hvor cannabis er legalisert er det selvsagt ikke fritt frem for rus kjøring.
Og når du snakker om psykiske problemer er det ikke slik at cannabis ikke eksisterer den dag idag. Det er ingen som skal finne opp kruttet på nytt. Ting tyder også på at forbruket synker ved legalisering, samt at innholdet i cannabisen blir presentert ved kjøp. Med andre ord kan folk som allerede sliter psykisk eller er i fare gruppen for psykiske sykdommer kan velge en mer passende strain.

Historien viser at det ikke fungerer opptimalt. Tvert imot. Det er som nevnt heller ikke slik at det ikke er tilgjengelig for de som ønsker det. Det er bare ungder mindre kontrollerte former og man blir stemplet som kriminell.

Skadereduksjon ville i mine øyner vært å legalisere. Det kommer alltid til å finnes ett marked, uansett hvor hardt det straffes.
Vis hele sitatet...

Forbruk på tobakk er på vei ned, så noe verdi har holdningsarbeidet. Når det kommer til holdningsarbeid mot cannabisbruk i rusøyemed må denne bli mer saklig enn det jeg vokste opp med som basicly sa at hasj gir tidlig spontan død.

Jeg vet folk kjører i ruset tilstand på både hasj og alkohol idag, derfor ser jeg heller ikke at dette vil endre seg ved legalisering. Bare fordi folk allerede kjører ruset på et lovlig rusmiddel, gir ikke meg grunnlag til å godta at da bør vi gjøre fler rusmiddel lovlige fordi konsekvensen allerede eksisterer. For å gjøre det klart så antar jeg ikke at om hasj blir legalisert så vil alle hasjerne sette seg bak rattet med en sneip i munnen og kjøre på. Jeg er derimot også i den oppfatning idag at måten hasj rus påvirkning idag blir målt har sine utfordringer. Jeg jobbet tidligere som matros på fergefarten og der mistet flere kollegaer jobben etter rustest ved hårprøve som hadde utslag på cannabis. Det betyr ikke at de var ruset under arbeid, bare at de iløpet av x antall mnd har benyttet rusmiddelet.

Jeg er nok litt blåøyd når jeg antar at godt holdningsarbeid vil ha en positiv påvirkning på dagens unge når det står foran valget om å benytte cannabis eller ikke, men en har da lov å håpe.
Sist endret av Don P; 11. mars 2017 kl. 02:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Don P Vis innlegg
Forbruk på tobakk er på vei ned, så noe verdi har holdningsarbeidet. Når det kommer til holdningsarbeid mot cannabisbruk i rusøyemed må denne bli mer saklig enn det jeg vokste opp med som basicly sa at hasj gir tidlig spontan død.
Vis hele sitatet...
Ja, tobakksbruk en synker og det er nok mye takket være gode kampanjer og bedre holdninger, men også mye forskning og tydelige bivirkninger knyttet til tobakksbruk. Dog i hovedsak Røyk.

Hva tenker du om at skattepengene som hadde blitt generert av salg ved legalisering kunne blitt brukt på holdningskampanjer o.l? Samt alle pengene rettsvesenet sparer på å forfølge og straffe brukere?

Sitat av Don P Vis innlegg
Jeg vet folk kjører i ruset tilstand på både hasj og alkohol idag, derfor ser jeg heller ikke at dette vil endre seg ved legalisering. Bare fordi folk allerede kjører ruset på et lovlig rusmiddel, gir ikke meg grunnlag til å godta at da bør vi gjøre fler rusmiddel lovlige fordi konsekvensen allerede eksisterer. For å gjøre det klart så antar jeg ikke at om hasj blir legalisert så vil alle hasjerne sette seg bak rattet med en sneip i munnen og kjøre på. Jeg er derimot også i den oppfatning idag at måten hasj rus påvirkning idag blir målt har sine utfordringer. Jeg jobbet tidligere som matros på fergefarten og der mistet flere kollegaer jobben etter rustest ved hårprøve som hadde utslag på cannabis. Det betyr ikke at de var ruset under arbeid, bare at de iløpet av x antall mnd har benyttet rusmiddelet.

Jeg er nok litt blåøyd når jeg antar at godt holdningsarbeid vil ha en positiv påvirkning på dagens unge når det står foran valget om å benytte cannabis eller ikke, men en har da lov å håpe.
Vis hele sitatet...
Men grunnlaget for legalisering er ikke at det ikke påvirker rus kjøring. Det bare enda en begrunnelse til hvorfor vi ikke ska legalisere. Jeg argumenterer åpenbart ikke for at vi skal legalisere fordi det ikke endrer statistikken for de som kjører i rus.

Det finnes mangen måter å sjekke om folk har brukt cannabis. Hårprøve (sett bort fra ryggmarg prøve) er den prøven som går lengst tilbake i tid.
Ved blodprøve kan en se ganske nøyaktig når brukeren røykte sist og hvor påvirket han er. Det er mer eller mindre på lik linje med alkohol, så det må du ikke bekymre deg for.

Du har lovt å håpe, men å tro at det endrer situasjonen er ganske naivt. Tro og håp egner seg best i kirken
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Hva tenker du om at skattepengene som hadde blitt generert av salg ved legalisering kunne blitt brukt på holdningskampanjer o.l? Samt alle pengene rettsvesenet sparer på å forfølge og straffe brukere?

Du har lovt å håpe, men å tro at det endrer situasjonen er ganske naivt. Tro og håp egner seg best i kirken
Vis hele sitatet...
Synes fremdeles at det virker ulogisk og tillate fler rusmidler når vi har problemer med de som er lovlige. Når det er sagt er jeg åpen for dekriminalisering av bruk, men ikke legalisering.

Tro og håp egner seg så vel til hverdags som til fest mener nå jeg.
Sitat av Don P Vis innlegg
Synes fremdeles at det virker ulogisk og tillate fler rusmidler når vi har problemer med de som er lovlige. Når det er sagt er jeg åpen for dekriminalisering av bruk, men ikke legalisering.

Tro og håp egner seg så vel til hverdags som til fest mener nå jeg.
Vis hele sitatet...
Men vi har også problemer med de som er ulovlige, ikke glem det. Det virker som dere hele tiden glemmer at det fortsatt finnes og blir brukt av veldig mange mennesker allerede. Det er som nevnt tidligere ikke ett nytt produkt det er snakk om. Det er ikke bare å overse det fordi det er ulovlig.

At du er for avkriminalisering er en god start, men jeg er enda ikke helt fornøyd
ArbeidsledigProletar
Sitat av Don P Vis innlegg
Synes fremdeles at det virker ulogisk og tillate fler rusmidler når vi har problemer med de som er lovlige. Når det er sagt er jeg åpen for dekriminalisering av bruk, men ikke legalisering.

Tro og håp egner seg så vel til hverdags som til fest mener nå jeg.
Vis hele sitatet...
Så du tror at hasj er en sånn undergrunnsgreie kun for de som passer inn i nisjen og at om man legaliserer så blir det en allemannsgreie?
Man rett og slett introduserer hasj i livet til alle som ikke har drevet med det, og nå vil de alle begynne med hardcore stoning. ALLE arbeidsplasser havner i stillstans, selv med de ekstra millionene (milliarder MTP sparte ressurser hos juss og politi??) som pøses inn i statskassa av skattepenger vil kun havne der uten å kunne bidra til å skape behandlingsplasser eller holdningskampanjer.
Eller kanskje tar du feil?

Kanskje, om det blir legalisert kan de som får problemer søke hjelp uten frykt for stigma?
Kanskje avkriminalisering er en håpløs mellomløsning som sørger for at pengene havner i de kriminelles hender og sørger for å holde torpedoer i arbeid.

I det minste, drit i å være feig, enten vær i mot legalisering eller for. Avkrim er en fryktelig dårlig løsning som skaper gråsoner i lovgivningen og generelt sett løser få av problemene knyttet til rusmiddelet.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Så du tror at hasj er en sånn undergrunnsgreie kun for de som passer inn i nisjen og at om man legaliserer så blir det en allemannsgreie?
Man rett og slett introduserer hasj i livet til alle som ikke har drevet med det, og nå vil de alle begynne med hardcore stoning. ALLE arbeidsplasser havner i stillstans, selv med de ekstra millionene (milliarder MTP sparte ressurser hos juss og politi??) som pøses inn i statskassa av skattepenger vil kun havne der uten å kunne bidra til å skape behandlingsplasser eller holdningskampanjer.
Eller kanskje tar du feil?

Kanskje, om det blir legalisert kan de som får problemer søke hjelp uten frykt for stigma?
Kanskje avkriminalisering er en håpløs mellomløsning som sørger for at pengene havner i de kriminelles hender og sørger for å holde torpedoer i arbeid.

I det minste, drit i å være feig, enten vær i mot legalisering eller for. Avkrim er en fryktelig dårlig løsning som skaper gråsoner i lovgivningen og generelt sett løser få av problemene knyttet til rusmiddelet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at bruk av cannabis ikke er en undergrunnsgreie og at bruken mest sannsynlig vil gå ned ved en eventuell legalisering om vi ser på erfaringene fra andre land. Jeg står derimot ennå fast på at jeg ikkke er for legalisering. Om en dekriminaliserer bruk og oppbevaring av cannabis, men videre fører at det vil være ulovlig å selge, omsette, dyrke og omsette cannabis vil en fjerne en del av stigmatiseringen for de som trenger hjelp. Jeg mener fremdeles at livet går godt å leve uten rusen fra cannabis.