Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3841
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Er det flere her som gikk på veksthormon på tidlig 80-tallet? Har fått høre at det kan øke risikoen for kreft osv... Noen erfaringer?
Enkelte hormon preparater kan være kreftfremkallende brukt alene eller i kombinasjon med andre. Men det en da ofte glemmer, er at det er mye i dagliglivet, som er kreftfremkallende. Ikke minst all drikking av alkohol, og nytelse av tobakk. Allikevel er det noen som blir over 90, men kanskje har røkt som en skorstein i 70 av disse. Så om du har blitt eksponert for en kreftfremkallende behandling, så er det allikevel langt ifra sannsynlig denne gir kreft. Og normalt vet legen dette, og vurderer fordeler kontra bakdeler med gitt behandling.

Så slapp av og nyt livet!
Hvis du brukte HGH tidlig på 80-tallet ville jeg vært mer bekymret for Creutzfeldt-Jakobs sykdom enn kreft. Det var først i 1985 Genentech klarte å fremstille syntetisk somatropin ved hjelp av rekombinant DNA, før det ble HGH ekstrahert fra hypofysen på døde mennesker. Bruken av HGH fra mennesker ble vel stoppet omtrent på samme tid som syntetisk somatropin kom på markedet, da de oppdaget at det var infisert av prioner.

Jeg tror HGH fra kadaver var på markedet i Norge på 90-tallet også, da importert (les: smuglet) fra Russland.

Såvidt jeg husker er det sånn at HGH ikke forårsaker kreft, men det kan aksellerere utviklingen. Jeg har ikke spesielt god greie på det, men årsaken er vel økt proteinsyntese og celledeling.

Hvor mye brukte du? Har du eller mistenker du at har fått kreft? I såfall bør du selvfølgelig oppsøke lege, men jeg tror ikke det gjør noe fra eller til om du forteller at du har brukt HGH.
Sist endret av Mercedes Benzo; 27. februar 2017 kl. 14:05.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det skal nevnes at Creutzfeld-Jakob har smittet folk via HGH i veldig få tilfeller. Å påstå at menneskelig HGH "var infisert av prioner" blir veldig feil - risikoen var der og slo i enkelte tilfeller til. Du får det til å virke som det var i alt.
Suicide by proxy
Det var en kjapp rekapitulering av HGH-bruken på 80-tallet, delvis etter hukommelsen. Du har selvfølgelig rett i at det er en risiko for Creutzfeld-Jakobs, det er ikke gitt at du får det. Litt av problemet er at et stort flertall av døde mennesker også er gamle mennesker, og prioner er noe som dannes og akkumuleres over tid. Jeg kjenner ikke til hvordan rutinene var for produksjon av HGH fra kadaver, men jeg ser for meg at det som kom fra Russland ble produsert i en Frankenstein-lignende setting på et dystert likhus =) Ble det produsert fra roadkill og andre unaturlige dødsfall vil jeg tro at risikoen ikke var stort større enn å spise smalahove en gang i blandt.

Problemet ble i alle fall vurdert som så alvorlig at FDA stoppet bruken av HGH fra kadaver før en erstatning var på markedet. Hovedpoenget mitt var egentlig at Creutzfeld-Jakobs er en større bekymring enn kreft, men det jeg burde sagt var selvfølgelig "Don't worry, be happy" =)

HGH kan vel også gi økt risiko for diabetes, men da tror jeg du skal bruke ganske mye over lang tid.

Nå for tiden er det jo mange gøyale alternativer for å øke nivåene av veksthormon: Peptider, GHRELIN-hermere og hydrogenvann (!) blandt annet. Hydrogenvann høres ut son en vits, men det virker via GHRELIN.

Potential ghrelin-mediated benefits and risks of hydrogen water
Oral 'hydrogen water' induces neuroprotective ghrelin secretion in mice
Beneficial biological effects and the underlying mechanisms of molecular hydrogen - comprehensive review of 321 original articles

Hydrogenvann har den fordelen at det er lovlig og du kan lage det selv. Ellers er jo regelen at hvis det virker, er det forbudt.

Jeg har bruker for tiden MK-677 (GHRELIN-hermer), men har faktisk vurdert å prøve hydrogenvann.
Etter det Folkehelseinstituttet så er inkubasjonstiden (tiden fra smitte til sykdom bryter ut) ved injisert veksthormon 10-15 år. I.o.m. denne smitten var i hormonene på 80-tallet, så er de infiserte døde forlengst nå. Teoretisk så har dem alle vært døde i 12 år, hvis vi regner med smittet i begynnelsen av 1990 og inkubasjonstid på 15 år.
https://www.fhi.no/nettpub/smittever...inkubasjonstid
Suicide by proxy
Jeg ser innlegget mitt ble fullt av skrivefeil, men jeg fikk ikke rettet opp.

Her er en artikkel med noen tall:

Autopsies reveal signs of Alzheimer’s in growth-hormone patients

From 1958 until 1985, when the dangers were first realized, around 30,000 people worldwide had hGH injected into their muscles — mostly children who had not been growing at a normal rate. The preparations comprised pooled material extracted from thousands of cadavers. Some extracts turned out to have been contaminated with CJD prions, leading to 226 deadly infections by 2012, mostly in France (119 cases), Britain (65 cases) and the United States (29 cases). Numbers are still creeping up, because CJD has a long incubation period.
Vis hele sitatet...
Jeg antar 226 er bekreftede tilfeller frem til 2012, så det egentlige tallet er nok høyere. Men medisinsk behandling med HGH over lang tid gir nok en betydelig større totaldose enn noen kurer for kroppsbygging.