Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3753
Heisann.

Har en Samsung S6 Edge som havnet i bootloop etter at jeg valgte å installere nyeste software. Uten hell gikk jeg til butikk der jeg kjøpte den, her fikk jeg ingen hjelp og han bak kassa sa at de ikke fikser software feil. Jeg leverte den da til diagnose ett annet sted, fikk her beskjed om at motherboard/kretskort er ødelagt. Er dette en garantisak/reklamasjon?

Mobilen er 14 måneder gammel. Det skal sies at skjermen er knust foran men dette skjedde for over 7 måneder siden i sommerferien. Hvorfor skal kretskortet plutselig stryke pga en firmware update?
Sist endret av snickersogtwist; 27. februar 2017 kl. 03:09.
Uvaksinert 👍
Dette er garanti hvis det er orginal software du har prøvd å installere. Knust skjerm har ingen ting å si på garantien/reklamasjonen hvis den ikke har noe med feilen å gjøre. Bare gå tilbake til butikken og be om å få snakke med noen som kan noe.
Sist endret av daffe; 27. februar 2017 kl. 08:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Komplekst spørsmål.

I utgangspunktet gjeld reklamasjonsrett. Garanti kan ha andre vilkår, som skal vere opplyste, men kan avgrense rettane dine i slike tilfeller.

Viare så kan det tenkast at kortet har vore skadd lenge, men ny firmware avdekker det, fordi oppførselen til firmware er endra. Det kan og vere tilfeldig at følgefeil av skjermen dukker opp omlag samtidig som firmware-oppdatering, t.d. utløyst av at firmwareoppdateringa kanskje har ført til litt meir langvarig CPU-bruk og meir varme enn vanleg bruk.

Så det kan tenkjast det er ein feil som skal dekkast under reklamasjonsrett, og det kan tenkjast det er ein feil som er følgje av at du har knust skjermen. Du får skrive ein sakleg e-post til seljar med informasjonen du har, og sjå kva du får til svar. Det er iallefall eit godt utgangspunkt. Ei munnleg avvising av nokon i kassa hadde ikkje eg gidda å forholde meg til.
Sist endret av vidarlo; 27. februar 2017 kl. 08:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan prøve å ta kontakt med Samsung, samsung er blant de bedre selskapene når det gjelder service på egne produkter. Den knuste skjermen er ett problem, en hver butikk vil bruke den som unnskyldning for å stryke garanti og reklamasjon.
Og siden du har fått konstatert at hovedkortet er ødelagt så har den også vært åpnet tenker jeg?
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Du kan prøve å ta kontakt med Samsung, samsung er blant de bedre selskapene når det gjelder service på egne produkter. Den knuste skjermen er ett problem, en hver butikk vil bruke den som unnskyldning for å stryke garanti og reklamasjon.
Og siden du har fått konstatert at hovedkortet er ødelagt så har den også vært åpnet tenker jeg?
Vis hele sitatet...
Takker for svar. Jeg skal få sendt en e-post til Samsung.
Ble levert for diagnose hos my trendy phone, så har skriftlig bevis på at kretskort er ødelagt men vet ikke om de har åpnet den.
Sitat av snickersogtwist Vis innlegg
Takker for svar. Jeg skal få sendt en e-post til Samsung.
Ble levert for diagnose hos my trendy phone, så har skriftlig bevis på at kretskort er ødelagt men vet ikke om de har åpnet den.
Vis hele sitatet...
Garantien er borte så lenge skjermen er knust, men du har fremdeles 5 års reklamasjon. Her er det verkstedet som må bevise at feilen oppstod pga. knust skjerm, eller fikse feilen. (Kort sagt)
hvilket verksted eller butikk sendte du den til? Som regel så blir hovedkortet bare byttet hvis du ikke ønsker å bytte skjermen, dog blir du nok ikke prioritert fremst om de har mye å gjøre. Hvis telefonen er knust nok, så er det nok mulig å dokumentere at hovedkortet kan ha tatt skade av det. Men en sprekk går som regel greit.
Sitat av Grossie Vis innlegg
Garantien er borte så lenge skjermen er knust, men du har fremdeles 5 års reklamasjon. Her er det verkstedet som må bevise at feilen oppstod pga. knust skjerm, eller fikse feilen. (Kort sagt)
Vis hele sitatet...
De første 6 månedene etter kjøp må de bevise at brukeren selv er skyld i skaden. Etter de 6 månedene trenger de kun å sannsynliggjøre - da ligger bevisbyrden på brukeren.
Sitat av nomore Vis innlegg
De første 6 månedene etter kjøp må de bevise at brukeren selv er skyld i skaden. Etter de 6 månedene trenger de kun å sannsynliggjøre - da ligger bevisbyrden på brukeren.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne lese mer om dette, har du kilder?
Uansett hvem bevisbyrden ligger hos så er den knuste skjermen nok til å knytte skader på hovedkort til kraften telefonen ble utsatt for når skjermen knuste.
Sitat av VidarT Vis innlegg
Jeg vil gjerne lese mer om dette, har du kilder?
Vis hele sitatet...
Forbrukerkjøpsloven §18 andre ledd.

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.
Vis hele sitatet...
http://jusinfo.no/index.php?site=def...1186/1192/1196

Etter forbrukerkjøpsloven § 18 annet ledd formoder man således at en feil som viser seg innen seks måneder også må ha eksistert ved risikoens overgang dersom ikke annet bevises. Selger har rett til å føre bevis for at mangelen umulig kan ha vært til stede ved risikoens overgang, men dersom selger ikke klarer å bevise dette, vil man innenfor forbrukerkjøp legge til grunn at mangelen var i tingen ved overlevering.
Vis hele sitatet...
Proff skeptiker.
Grunnen til at flere telefoner som har knust skjerm ikke blir tatt på garanti er at verkstedet skal garantere at telefonen fungerer etterpå.
Samtidig så klarer de ikke å åpne telefonen uten å ta bort glasset først, viss det er knust glass på telefonen så får de den ikke på plass igjen etterpå.
Derfor blir så og si alle telefoner med knust glass avslått på garanti
Er godt mulig at smellet som knuste skjermen .. la en feil på kortet som over tid ble værre
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
hvilket verksted eller butikk sendte du den til? Som regel så blir hovedkortet bare byttet hvis du ikke ønsker å bytte skjermen, dog blir du nok ikke prioritert fremst om de har mye å gjøre. Hvis telefonen er knust nok, så er det nok mulig å dokumentere at hovedkortet kan ha tatt skade av det. Men en sprekk går som regel greit.
Vis hele sitatet...
Jeg leverte den til My Trendy Phone på Majorstuen. Det er dessverre litt mer enn en sprekk.

Da ser det ut som jeg sliter veldig med min sak. Har kun mistet den en gang på asfalt, men det ser ut som kulehull langs hele edge kanten på begge sider. Det er også en liten sprekk bak ... Jaja, man lærer mens man lever. Skulle aldri oppdatert til ny firmware.

Noen som vet hvor de fikser skjerm billigst for iPhone 5 i Oslo?
Sist endret av snickersogtwist; 28. februar 2017 kl. 17:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.