Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2693
Anonym bruker
"Parallell Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Jeg ønsket å finne statistikk over antall anmeldte voldtekter i Sverige i 2015-2016 men klarer rett og slett ikke finne det.

Her er hva BRA.SE her publisert:
https://www.bra.se/bra/brott-och-sta...xualbrott.html

Denne statistikken går ifra 2005 og frem til 2015..

Synes det er merkelig at det ikke er publisert statistikk for 2015 og 2016 eller leter jeg på feil plass?
Statistikkenn du linker til viser da viterligt tall for 2015, tar som regel litt tid før statistikk for foregående år er klar (i hvertfall hos ssb) så syns ikke det er rart at de tallene ikke ligger ute enda
Sist endret av sovtek; 23. februar 2017 kl. 14:05.
Anonym bruker
"Parallell Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg mener grafene altså, kanskje jeg er dårlig på å lese grafer men når det står 2005 - 2015 så betyr det for meg: Ifra 2005 og FREM TIL 2015.. hva missforstår jeg her ?

At det tar litt tid er jeg fullt klar over.. men trodde at politiet brukte datamaskiner slikt at statistikker ganske enkelt kan genereres ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg mener grafene altså, kanskje jeg er dårlig på å lese grafer men når det står 2005 - 2015 så betyr det for meg: Ifra 2005 og FREM TIL 2015.. hva missforstår jeg her ?

At det tar litt tid er jeg fullt klar over.. men trodde at politiet brukte datamaskiner slikt at statistikker ganske enkelt kan genereres ?
Vis hele sitatet...
Det må tolkast som til og med 2015, ettersom dei har tallmateriale frå 2015. Forøvrig er delar av statistikken på den sida tal anmelde og straffa, andre delar er basert på undersøkjinger. Førstnemde er i teorien kjapt gjort å framskaffe, men sistnemde tar meir tid. Det kan tenkast dei publiserer samla.

Viare er det mykje statistikk som skal ut, og det tar ofte tid å få ting gjort, ettersom dei har avgrensa ressurser.

Forøvrig bør du vere klar over at det kan vere mange grunnar til at tala endrer seg. Det [i]treng[i] ikkje vere fleire overgrep, men kan t.d. vere meir aktiv debatt om det... Det er ein grunn til at statistikk er eit fag.
Det gir ikke mening med noe annet enn at det er "fra og med - til og med". Hvis ikke vil strekene mellom tallene bety at det i hvert år er en trend iløpet av året. F.eks ville man da hatt minst voldtekter i Januar i 2014 og veldig mye mer i desember - det gir absolutt ingen mening. Spesielt ikke når det vil bety at det i januar 2005 var klart flest, og veldig mye mindre i desember, det henger ikke på greip på noe nivå. Det er per år det er snakk om.

Som vidarlo her toucher på, så er det en grunn til at dette er et fag, og jeg råder deg til å være forsiktig med å trekke konklusjoner. Korrelasjon må skilles fra kausalitet, og generelt må man dypt i materien for å få noe ut av statistikk. Et av mine favoritteksempler på at man skal være forsiktig med slutninger, uansett hva de er:

http://www.tylervigen.com/chart-pngs/2.png
Kilde, samt mer moro med kausalitet og korrelasjon!
Anonym bruker
"Parallell Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det gir ikke mening med noe annet enn at det er "fra og med - til og med". Hvis ikke vil strekene mellom tallene bety at det i hvert år er en trend iløpet av året. F.eks ville man da hatt minst voldtekter i Januar i 2014 og veldig mye mer i desember - det gir absolutt ingen mening. Spesielt ikke når det vil bety at det i januar 2005 var klart flest, og veldig mye mindre i desember, det henger ikke på greip på noe nivå. Det er per år det er snakk om.

http://www.tylervigen.com/chart-pngs/2.png
Kilde, samt mer moro med kausalitet og korrelasjon!
Vis hele sitatet...
Vel, nå viser du en graf som er helt annerledes og den ville jeg også tolket som "til og med" men grafen jeg viste til går ifra 2005 - 2015 og stopper på 2015 tallet... Ellers er jeg helt enig!
Statidtikken du linker til gjelder for hele 2015 det står klart å tydeligt i teksten under, den er senest oppdadert 16.01.17
vil du finne mer tall kan du se på www.scb.se
googler du litt finner du og tall fra 2016
Kilde: http://bra.se/download/18.358de30515...malda_2015.pdf

"År 2015 anmäldes totalt 18 100 sexualbrott, vilket är en minskning med 11 procent i
jämförelse med 2014. De anmälda våldtäkterna minskade med 12 procent till 5 920
mellan 2014 och 2015."

Jeg tolker det som at det i 2015 ble gjort 5920 anmeldelser for voldtekt.