Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 3644
Sitat av http://www.aftenposten.no/norge/Her-er-registrene-hvor-norsk-politi-lagrer-informasjon-om-nordmenn-160243b.html
Norsk politi har over ti forskjellige registre som du kan havne i. Kriminelle har størst sjanse for å havne i registre, men også barn og lovlydige borgere kan havne i registrene helt lovlig.

En ny lov som blant annet skal sikre bedre personvern i politiet, skal tre i kraft i løpet av 2012. Politiregisterloven skal klargjøre retningslinjene for de ti registrene. Aftenposten.no har gjennomgått forskriftsforslagene til loven. Der er det en oversikt over alle norske politiregister og hvilke lover som vil gjelde.

Du er kanskje ikke overrasket over at politiet har et etterlysningsregister eller et register med informasjon om hvilke straffereaksjoner kriminelle har fått. Men visste du at politiet har et eget register for informanter, og et register over mindreårige som er kalt inn til bekymringssamtaler?

Det er også slik at i registeret Indicia (Kriminaletterretningsregisteret) kan du lagres selv om du ikke har gjort noe galt. Det kan holde at du er i familie, er kollega eller er en venn av en som politiet etterforsker.
Vis hele sitatet...
Er det noen som har vært utsatt for info fra Indicia med tanke på rettsaker og/evt andre reaksjoner med tanke på rettsforfølgelse?

Er det noen med informasjon her som kan si hvilke over ti forskjellige registre som politiet og rettsvesenet bruker med tanke på datalagring?

hva synes du om DNA registrering av alle domfelte?
Sist endret av vidarlo; 20. februar 2017 kl. 22:06. Grunn: utheving av sitat.
Jeg tenker at mange av disse registrene er greie å ha for dokumentasjonens skyld, jeg ville vært mer kritisk om folk som har vært under etterforskning plutselig slettes fra systemene.

Jeg tenker det er greit å være naturlig skeptisk til masselagring av informasjon, men samtidig så må man ikke gå helt i kjelleren bare fordi navnet ditt står registrert i ett eller annet register hos politiet.