Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3166
Hei freaks! 

Da har tiden kommer for meg til å ta nye utdanningsvalg. Ettersom jeg fikk så god hjelp og gode råd av dere sist vil jeg gjerne spørre dere denne gangen også, siden jeg er veldig usikker.

Dere som var med i min forrige tråd vet kanskje at jeg har tatt fagbrev som automatiker og med råd fra dere startet jeg å studere ‘’forkurs til ingeniør’’ på NTNU (Hist), og angrer ikke på det. (Se andre tråden for å få sammenhengen. https://freak.no/forum/showthread.php?t=290577 )

Nå i april skal jeg ta et nytt valg og er veldig usikker denne gangen også. Slik som jeg tenkte da jeg begynte på forkurs var at jeg mest sannsynlig kom til å velge automasjonsingeniør siden jeg allerede hadde et fagbrev innen automasjon.

Men i det siste har jeg begynt og tvilt veldig på om dette er veien å gå. Uten å få noe form for utplassering/hospitering på NTNU er det det litt vanskelig å se for seg hva de holder på med annet enn å se på fagene på hjemmesiden til NTNU. Det jeg har bestemt meg for er å ta en bachelor, og mulig en master siden, men i første omgang bachelor.

Automasjonsingeniør (Elektro)
http://www.ntnu.no/studier/fthingel/...seringsteknikk
Grunnen til at jeg har begynt å tvile på automasjonsingeniør er at jeg snakket med en som gikk det og han mente det var veldig mye programmering, nesten bare det + optimering av automasjonslinjer. Jeg synes begge disse ‘’fagene’’ er interessante til en viss grad. Kan ikke se for meg å holde på med dette 3år på skole, i vertfall ikke jobbe som det resten av livet. Han nevnte også at det var lite mekanisk jobbing.

Elektroingeniør (Elektro)
https://www.ntnu.no/studier/fthingel...ets-oppbygning
Denne linjen var det valget jeg falt på etter at jeg hadde hørt om automasjonsingeniør. Med en hobbyinteresse innen elektronikk (arduino, små kretser) synes jeg dette også hørtes interessant ut. Men samme her som autoing. Så ser jeg ikke for meg å jobbe med dette. Å ha en bachelor grad innen elektro ser jeg for meg er en stor fordel i lag med fagbrevet som automatiker, får et veldig bredt felt. Vet det er flere retning å gå innen elektroingeniør, men av de som er å velge tror jeg elektronikk hadde passet meg best.

Drifts og vedlikehold (Maskin)
https://www.ntnu.no/studier/fthingma...keholdsteknikk
Denne linjen kom jeg over da jeg snakken med en som hadde gått maskiningeniør (VVS). Han mente dette var en linje der du fikk muligheten til å regne på mye mekanisk men samt var den også rettet om auto og elektro. Dette mente jeg passet meg veldig fint. Ser her igjen at fagbrevet kan komme godt med. Det som trekker litt ned her er vedlikehold biten. Ser for meg at det er stort sett veldig mye repeterende papir arbeid.

Kan skrive litt om hva jeg kunne ha tenkt meg og jobbet som. De to jobbene jeg har tenkt på er:
Kunne ha tenkte meg å jobbe med og planlegge å bygge opp automatiserte anlegg eller jobbe med å designe, lage å planlegge nye produkt. Dette er to jobber som jeg bare har tenkt på i det siste året, og er heller ikke fast bestemt på at dette er det riktige. Det jeg kunne ha tenkte meg og holdt på med er å designe, 3d tegne, lage løsninger, litt mekanisk, litt automasjon og litt elektro.

Er veldig interessert i å høre om eventuelle arbeidsplasser som driver med dette og har ingeniører.

Men ja, disse tre er de jeg har tenkt på så langt. Skal sies at jeg egentlig ikke har noe peiling på hva de driver med annet enn det jeg har hørt og hva jeg har lest på NTNU sine hjemmesider. Dette er en av grunnene jeg spør dere.

Jeg håper så mange som mulig tar seg tid til å skrive en liten tilbakemelding om hva dere mener, særlig dere som har hatt noe med disse studiene og gjort, eller nesten enda bedre, arbeider innen de to jobbene jeg nevnte over. Er også åpen for andre studier viss dere vet om noe.
Føler denne teksten ble veldig rotete, men håper dere skjønner hva jeg mener. Tar imot alle meninger og råd med stor takk! Dere var til stor hjelp sist gang så håper noen av dere tar dere til å svare denne gangen også!

Takk!
Gutt,21.
Sitat av pederw Vis innlegg
Det som trekker litt ned her er vedlikehold biten. Ser for meg at det er stort sett veldig mye repeterende papir arbeid.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva du baserer det på, ingeniørarbeid er og blir mer og mer dokumentasjon. Om det er papir eller digitalt.
..
-

... og ikke gjør det så komplisert, det er enkelt.
Du vet hva du liker best så langt, og hva du
vil utforske videre i liv og lære .

Lykke til for alt som kommer
igjen og igjen og igjen og
det kalles repetisjon
Sist endret av radion; 21. februar 2017 kl. 00:40.
Du kan jo se på hva NTNU har av Mekatronikk. Da får du litt av hvert, regner med det er innføring både i elektro og maskin og mulig master videre.
hoyhoy
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Vet ikke hva du baserer det på, ingeniørarbeid er og blir mer og mer dokumentasjon. Om det er papir eller digitalt.
Vis hele sitatet...
Ja det vet jeg, bare så for meg at akkurat vedlikehold sto for mye repeterende papir arbeid.

Radion:
Ja , vet hva jeg liker å hva jeg vil holde på med så langt, men vet ikke hvilken vei som er best å gå for og komme dit.

Takk!