Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4578
IT-Konsulent
Hei! MIT har kommet med en undersøkelse hvor de vil se hva mennesker velger, i diverse situasjoner. http://moralmachine.mit.edu/ hva er deres tanker om selvkjørende biler og ulykker?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg tok ihvertfall den testen deres og her er resultatene mine: http://moralmachine.mit.edu/results/1098480364
Sitat av Grossie Vis innlegg
Hei! MIT har kommet med en undersøkelse hvor de vil se hva mennesker velger, i diverse situasjoner. http://moralmachine.mit.edu/ hva er deres tanker om selvkjørende biler og ulykker?
Vis hele sitatet...
At så lenge de statistisk sett kjører bedre enn mennesker - og, det skal det ærlig talt ikke så mye til for å oppnå! - så er alle fremskritt velkomne. Etikken til den kusntige intelligensen blir i så måte et underordnet problem.

I tillegg åpner selvkjørende biler for en lang rekke fordeler. For eksempel at folk som ikke har førerkort kan få den samme mobiliteten vi kjørende har. Eller at dersom samfunnet som helhet blir selvkjørende, så vil vi trafikkøer forsvinne, og vi vil ikke lenger trenge alt det rotet med trafikkskilt, vegbelysning eller kjørefelt, og alt blir mer effektivt og åpnere på alle tenkelige måter. Du vil kunne kjøre til kinoen og hoppe av utenfor døra, la bilen finne seg en plass å stå, og komme til et ferdig oppvarmet kjøretøy på samme sted når filmen er ferdig. Kort sagt - alle med bil får sin egen privatsjåfør. Den eneste ulempen jeg kan se med et slikt scenario er er at de av oss som faktisk liker å kjøre bil ikke lenger vil kunne nyte denne gleden på samme måte som før. Men det må vel sies å være en liten pris å betale når man sammenligner med de konkrete godene.

Den store etikkdebatten synes for meg å være et heller meningsløst sidespor. Jeg vet at filosofene har hatt manisk oppheng i trolley-problemet, utilitarisme og kvantisering av moral i flere årtier, men min personlige oppfatning er at dette helt enkelt er galt og verdiløst. La oss bare bygge disse bilene og se hvordan det går. Dersom vi kommer til å trenge en AI med evne til å gjøre mer mer kompliserte etiske betraktninger enn "unngå ulykker", så får vi heller ta det derfra.
Trur MIT klarte å knekke koden på min skaphomofili.
http://bildr.no/thumb/NzByNmFK.jpeg
Forøvrig en interessant test.

Men hele formålet med selvdrevne biler er jo at de ikke skal komme oppi slike situasjoner. De skal ha såppas avansert elektronikk at de skal se ulykken før det skjer. Sånn som her: https://www.youtube.com/watch?v=FadR7ETT_1k. Teslaen ligger i adaptiv cruisecontrol, ved hjelp av radar finner den hele tiden avstanden til bilen foran. Når bilen bråbremser gjør Teslaen det samme. Dette er en ganske enkel oppgave for en bil av det kaliberet. Scenarioene i MIT sin test er langt mer kompliserte og innviklet.

Etterhvert, når biler er linket opp med trafikklysene, hvorfor skulle da disse scenarioene oppstå? Hvis bilens hjerne gir signal på at i neste lyskryss har alle fotgjengere rødt signal, men noen velger å løpe over uansett. Vil ikke radaren simpelthen få bilen til å bremse? Det virker ulogisk at bilen holder så høy fart inn i et lyskryss at den må måtte velge å meie ned enten fotgjengere eller totalvrake bilen og alle okkupanter dør.

Med dagens teknologi er vel dette fortsatt en relevant problemstilling, det forstår jeg, men det er jo derfor vi ikke har full automasjon enda.
Jeg tror automatiserte biler vil ha en stor sikkerhetsgevinst ovenfor mennesker. De blir ikke slitne, rusa eller stresset. De jobber like godt etter 12 timers kjøring, så lenge grunnsoftwaren ikke før de til å gjøre noe dumt. Det etiske dilemmaet om hvem som skal dø i et eventuelt scenario håper jeg blir utfaset når bilparken gradvis blir skiftet ut med intelligente biler som kommuniserer med hverandre.

Vi vil fremdeles ha wildcards som dyr, syklister og fotgjengere, men jeg tror gevinsten av biler som kommuniserer med hverandre og omverdenen kommer til å få ned antall drepte trafikanter så mye at det ikke stopper utviklingen. Det blir sikkert noen datarotter i Silicon Valley etterhvert som må ta avgjørelsen om de vil ta livet av gamla med gåstav eller tobarnsmora som går tur med ungene, men den jobben må vi mennesker gjøre i dag uansett.Håpet er at internet of things knytter alt sammen og bilene har så mye data å jobbe med at de ikke kommer opp i den problemstillingen. En datamaskin vil ha mye større kapasitet til å fatte en slik beslutning på det sekundet avgjørelsen må ta, så jeg er meget optimistisk til utviklingen.

Vi lever i teknologiens gullalder, og det er ufattelig spennende å se utviklingen som skjer.
Sist endret av ZELDUR; 18. januar 2017 kl. 16:58.
Bor i en del av verden der det er snø halve året og vil dermed ikke oppleve selvkjørende biler. Snø, mangellfull veimerking, smale veier og annet som ikke er perfekt fungerer ikke i det hele tatt for de selvkjørende doningene.
Vel da får jeg endelig lest bøker. Ønsker selvkjøring hjertelig velkommen da en andel sjåfører man opplever daglig ikke burde fått førerkortet utlevert.
Sist endret av Carnivore; 18. januar 2017 kl. 20:26.
Sitat av BAN Vis innlegg
Bor i en del av verden der det er snø halve året og vil dermed ikke oppleve selvkjørende biler. Snø, mangellfull veimerking, smale veier og annet som ikke er perfekt fungerer ikke i det hele tatt for de selvkjørende doningene.
Vis hele sitatet...
Tror du har veldig lite forståelse for hvordan selvkjørende biler fungerer.
Les deg opp på Deep-Learning. Disse nettverkene har ABSOLUTT muligheter til å fungere (oftest bedre enn mennesker) i ikke perfekte omstendigheter.
Er også egentlig ganske imponert over Teslas Autopilot 2.0 som jeg fikk testet under en prøvekjøring av D90P.
Det er vel mulighet for at bilen kan hackes og villkøres fra gutterommet?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det er vel mulighet for at bilen kan hackes og villkøres fra gutterommet?
Vis hele sitatet...
Med tanke på at alt fra brødristere til satelitter kan hackes så er det nok en mulighet for at bilene kan hackes og det er nok produsentene fullt klar over. Derfor kommer det nok ikke noen selvkjørende biler på veien for hvermansen før sikkerheten er bedre enn god nok. Bilene kan sikkert brukes til å volde skade mtp. hvordan StuxNet opererte men da er det snakk om så målrettede angrep at det for oss ikke er noen grunn til bekymring.
Sitat av StorBørsteekorn Vis innlegg
Tror du har veldig lite forståelse for hvordan selvkjørende biler fungerer.
Les deg opp på Deep-Learning. Disse nettverkene har ABSOLUTT muligheter til å fungere (oftest bedre enn mennesker) i ikke perfekte omstendigheter.
Vis hele sitatet...
Ingenting til nå har fungert uten å sense omgivelsene. Når ikke adaptive cruise controll fungerer når sensoren er igjennpakket med snø så blir det litt vanskelig å slippe ut en selvkjørende bil.

Alle tester av selvkjørende biler blir gjort på steder med svært gunstige værforhold med god grunn.
En annen ting er om det blir lov at bilen kjører selv. Bare fordi noen land tilater det betyr det ikke at alle vil gjøre det. En annen ting å tenke på er hvordan de reagerer på menneskelige sjåfører. Det er ikke urimelig å anta at utelukkende selvstyrte biler vil fungere bedre en 50/50 med mennesklige sjåfører. Hvor lenge vil det fremdeles være lovelig for mennesker å kjøre biler. Det var en artikkel, husker ikke helt hvor jeg så den, som snakket om at denne generasjonen er den siste som kommer til å lære å kjøre bil.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg vil jo anta det er mye sikrere enn at mennesker kjører. Jeg vil egentlig tro at om 10 år tar en kanskje ikke lappen engang og at det er nesten påbudt med slike biler. Eller 10 år hørtes kanskje litt for kort tid til noe sånt, men etterhvert iallefall. Men er vell viktig at en selvkjørende bil kjører deg nøyaktig dit du vil, om det skulle være på butikken eller rundt hjørnet, eller hva enn. Skulle disse bilene komme for fullt vil jeg tro myndighetene vil gjøre det påbudt om dem faktisk blir mye sikrere. Men vil nok ta en lang stund før en selvkjørende bil kan kjøre på alle forhold, som Nord-Norge på en mørk vinterdag f.eks.
Sist endret av Quakecry; 19. januar 2017 kl. 21:52.