Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 11212
Hei,

Har alltid vært fascinert av ionisk radioaktivitet, og har fått tak i en ukrainsk Ecotest Terra-P+ måler, som måler både Beta og Gamma-stråler og viser målingen i µSv/h.

Det jeg er ute etter er å finne enten naturlige eller menneskeskapte kilder i naturen i Norge. Naturlige kilder kan være steiner som inneholder stoffer som gir ut ionisk stråling (uran/thorium), og menneskeskapte kilder kan være partikler fra Chernobyl som har regnet ned over Norge. Bor i et berg på østlandet, så er ikke like mye nedfall her som i nord-Norge, men er mye radon-gass her. Mulig det er naturlige kilder i berggrunnen, men må hakking og graving til samt mye gjetting.

Er det noen som har noen erfaring, eller vet noe informasjon om det har vært tilfeller eller funn av radioaktive stoffer i naturen her? Det meste jeg har funnet er en større stein med 0,26µSv/h, over dobbelt så mye som bakgrunnsaktivitet (0,14µSv/h). Det er ikke svært spennende, og er så si normalt. Bestilling fra utlandet er risikabelt da du kan få Statens Strålevern på nakken. Har et kort som gir ut 1,23µSv/h i svak beta-stråling fra eBay.

Nå er jeg ny på dette temaet, så forbeholder meg mot faktafeil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Når det gjeld naturlege, kan jo denne rapporten frå NGU vere interessant? Den tar for seg det NGU veit om radon i Noreg, og kjem difor inn på førekomster av radioaktivt materiale i berggrunnen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Når det gjeld naturlege, kan jo denne rapporten frå NGU vere interessant? Den tar for seg det NGU veit om radon i Noreg, og kjem difor inn på førekomster av radioaktivt materiale i berggrunnen.
Vis hele sitatet...
Takk for interessant info! Skal lese gjennom rapporten nå.
Telemark er kjent for store forekomster av Thorium. Det er også påvist i Vestfold og Buskerud.
At det er store mengder skylles vel bergartene, samt grunnfjellet i indre Telemark. Ble vel først funnet i Langesund og så er det vel funnet helt til kysten i Vestfold.

Radon som du nevner er jo langt vanligere og radongass siver vel også ut fra berggrunn selv uten "hakke og spade" mange plasser? Kan sikkert skyldes alt fra frostspreng til bevegelse. Har hørt at kommunene kartlegger radonmålinger, så kanskje teknisk etat el kan hjelpe deg med kart lokalt?

Kan forresten delvis skjønne fascinationen med målingene, det kan være en hobby.
Men å samle på radioaktivt materiale det sliter jeg med å forstå? Du føler at dårlig luft, røntgen, ct og kreftfremkallende matvarer ikke er spenning nok i hverdagen så du ønsker å høyne oddsen med å stille ut radioaktivt materiale i stua?
Sist endret av frtoretang; 3. desember 2016 kl. 22:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Telemark er kjent for store forekomster av Thorium. Det er også påvist i Vestfold og Buskerud.
At det er store mengder skylles vel bergartene, samt grunnfjellet i indre Telemark. Ble vel først funnet i Langesund og så er det vel funnet helt til kysten i Vestfold.

Radon som du nevner er jo langt vanligere og radongass siver vel også ut fra berggrunn selv uten "hakke og spade" mange plasser? Kan sikkert skyldes alt fra frostspreng til bevegelse. Har hørt at kommunene kartlegger radonmålinger, så kanskje teknisk etat el kan hjelpe deg med kart lokalt?
Vis hele sitatet...
Interessant, i følge rapporten som Vidarlo linket til, så stemmer det, og det ser ut til å være en del uran og thorium i Hedmark også.

Hvis jeg husker riktig, så kommer radongassen av naturlig uran og thorium?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lrs523 Vis innlegg
Hvis jeg husker riktig, så kommer radongassen av naturlig uran og thorium?
Vis hele sitatet...
Nja, ikkje direkte.

https://en.wikipedia.org/wiki/Decay_...Uranium_series

Radon er eit steg i ei nedbrytingskjede.

Ver klar over at radon er uproporsjonalt kjipt radioaktivt materiale, fordi det er ein gass. Du puster inn gassen, den spalter seg, og du har solide strålingskjelder hengande igjen i lungene.

Hadde radon ikkje vore ein gass hadde den vore totalt uproblematisk. Men fordi det er ein gass er den veldig veldig lite artig.
Sist endret av vidarlo; 3. desember 2016 kl. 22:51.
lrs523:
Nå vet ikke vi, hvor det er på Østlandet du bor. Men på Hedmarken og kanskje Oslokanten (steder med mye radon), så er det også en god del uran i berggrunnen. For radon kommer av spalting av uran. Her på Hedmarken er uranet i alunskifer og delvis kalk. Og alunskiferen er sammenpresset marin leire fra 400-500 millioner år siden. Altså det tyder på, at det var mye uran i dette havet.

Ellers vet jeg ikke, hvilken kunnskap du har innen kjernefysikk. Men vær forsiktig! Selv om jeg ikke tror du finner farlig strålingsmengde naturlig.

frtoretang:
Nå er jeg usikker på hva du mener, men radon gir ifra seg alfastråling, altså en geiger-müller-teller måler ikke alfa, men kun beta- og gammastråling.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
lrs523:
Nå vet ikke vi, hvor det er på Østlandet du bor. Men på Hedmarken og kanskje Oslokanten (steder med mye radon), så er det også en god del uran i berggrunnen. For radon kommer av spalting av uran. Her på Hedmarken er uranet i alunskifer og delvis kalk. Og alunskiferen er sammenpresset marin leire fra 400-500 millioner år siden. Altså det tyder på, at det var mye uran i dette havet.

Ellers vet jeg ikke, hvilken kunnskap du har innen kjernefysikk. Men vær forsiktig! Selv om jeg ikke tror du finner farlig strålingsmengde naturlig.

frtoretang:
Nå er jeg usikker på hva du mener, men radon gir ifra seg alfastråling, altså en geiger-müller-teller måler ikke alfa, men kun beta- og gammastråling.
Vis hele sitatet...
Takk for info! Bor på Hedmarken, har liten kunnskap om kjernefysikk, men kjenner til effektene og farene ved radioaktivitet, samt hvilke mengder som er farlige og ikke. Nå er jeg ikke redd for mitt eget liv, men har lite lyst til å dra inn noe som kan skade eller ubehage de rundt meg og dyrene i huset.

Blir nok til at jeg lager en blylegert koffert som lagres i kjelleren med betongskiller hvis jeg skulle være så heldig å få tak i flere aktive kilder, for å være på den sikre siden. Er nok ikke nødvendig, men.
Kjenner ikke til de instrumentene der. Men akkurat selve instrumentet er ikke avgjørende, så lenge det virker. Men skal man ta eksakte målinger ville jeg nok brukt noe med mer dokumentasjon. Men nå er slike målinger bare «mellom tommel og pekefinger» uansett. Skal man måle eksakt ville jeg lagt alt i en bly kasse, så du får eliminert bakgrunnsstøy og kjørt på med en spektrograf. Da har man mulighet å se hva som er i det man måler på.

Litt kort om oppbevaring også. Kilder som kun stråler alfa og beta er det ikke så viktig at det ligger i bly. Alfa stråling stopper man med papir, og beta stråling med papp. Alfa stråling går rundt 4 cm i luft, beta rundt 2-3 meter. Men, det er høy energi i disse stråletypene da det er partikkelstråling (helium og elektron). Så faremomentet med disse kildene er ikke oppbevaring, men håndtering. Mye av dette vil aldri kunne stråle igjennom huden, men tenk deg at du puster inn støv/fibre fra kilden. Da har du kilden rett i lungene, og potensielt vil du kunne ta opp en ganske stor dose uten at du er klar over det. Det samme vil også gjelde sår på huden. Du vil ikke ha noen partikler der. Så tenk deg veldig godt om før du utfører noe mekanisk inngrep på en kilde. Så som å slipe, sage på eller knuse den. Gjør du det må du bruke verneutstyr.

Gamma stråling er noe annet. Dette er elektromagnetisk stråling, og her er det bly eller noe annet tett materiale som må til. Vann fungerer også, men da må du ha en hel del. Bruk samme forhåndsregler som alfa og beta kilder.

Så til oppbevaring ville jeg brukt en tett beholder i plast/metall til alfa/beta kilder og kanskje noen blyrør til gammakildene. Legg det i en eske og sett den bort fra der du oppholder deg. Ikke noe vits å skyve dette under senga f.eks.
Det kan lønne seg å sette seg inn i hva halveringstid er, og kanskje skrive opp hvordan kildene utvikler seg over tid. Da kan man se hvordan energien faller, og når ev. de har flatet helt ut.

Skulle du klare og oppdrive noen kortlivede kilder, jod 131 f.eks. som er en beta/gamma kilde med halveringstid på 8 dager, vil man kunne se hurtig endring. Etter 80 dager vil den være så å si borte.
En kilde jeg har sett mye av rundt omkring i skoler er kobolt-60 (Co-60) Dette blir ofte brukt som en referansekilde eller kalibreringskilde til instrumenter. Dette er en konstruert kilde (bestrålt Co-59) og gir fra seg beta/gamma stråling. Går du på ungdomsskolen eller videregående har dere sikkert noen kilder du kan få måle på der.

Ble mye dette, men det er et spennende stoff. Det viktigste er egentlig å tenke sikkerhet. Man vil ikke avslutte livet som Marie Curie eller Alexander Litvinenko.

Til slutt noen kjekke linker:
https://www.ife.no/no/ife/avdelinger...itetogstraling
https://www.ife.no/no/ife/avdelinger...ersondosimetri
https://www.ife.no/no/ife/avdelinger...alevern/filer/
Kan jo prøve deg utenfor den gamle reaktoren i Halden
search'n fo' BigRig
Årnes Racing's Avatar
1 0
Jeg tok et kurs tidligere igjennom jobben for å foreta radon-måling i bygg etc. Ble aldrig noe mere av dette, men jeg har fortsatt kurspermen liggende Masse innteressant der Kan godt trenge permen og donerer med glede innhold om alt fra hvordan stråling ble oppdaget og oppfunnet til hvor, hvordan og hvorfor det oppstår i dag
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Kjenner ikke til de instrumentene der. Men akkurat selve instrumentet er ikke avgjørende, så lenge det virker. Men skal man ta eksakte målinger ville jeg nok brukt noe med mer dokumentasjon. Men nå er slike målinger bare «mellom tommel og pekefinger» uansett. Skal man måle eksakt ville jeg lagt alt i en bly kasse, så du får eliminert bakgrunnsstøy og kjørt på med en spektrograf. Da har man mulighet å se hva som er i det man måler på.

Litt kort om oppbevaring også. Kilder som kun stråler alfa og beta er det ikke så viktig at det ligger i bly. Alfa stråling stopper man med papir, og beta stråling med papp. Alfa stråling går rundt 4 cm i luft, beta rundt 2-3 meter. Men, det er høy energi i disse stråletypene da det er partikkelstråling (helium og elektron). Så faremomentet med disse kildene er ikke oppbevaring, men håndtering. Mye av dette vil aldri kunne stråle igjennom huden, men tenk deg at du puster inn støv/fibre fra kilden. Da har du kilden rett i lungene, og potensielt vil du kunne ta opp en ganske stor dose uten at du er klar over det. Det samme vil også gjelde sår på huden. Du vil ikke ha noen partikler der. Så tenk deg veldig godt om før du utfører noe mekanisk inngrep på en kilde. Så som å slipe, sage på eller knuse den. Gjør du det må du bruke verneutstyr.

[...]
Vis hele sitatet...
Her var det mye interessant info! Dog er jeg klar over stråleegenskapene og sikkerhet ved håndtering/oppbevaring, men måten du forklarte det på var en veldig viktig oppsummering. Takk.

Har tenkt til å samle alle kildene i en koffert belagt med 5mm bly på innsiden, i kjelleren, hvor det hverken går dyr eller mennesker. Så sterke kilder at det er nødvendig tror jeg aldri jeg får tak i, men er bedre å være på den sikre siden. I tillegg vil eventuelle gammakilder ligge i egne blysylindre, da jeg har flere store blyruller her å bruke av.

Har en SOEKS 01M Geigerteller på vei i posten, denne er mye mer nøyaktig med mulighet for logging og grafvisning av aktiviteten. Dessverre leser den ikke alpha-stråler, men det går vel ikke lenge før det går i innkjøp av en måler med pannekakehode her. Spektograf er utenfor mitt område enda.

Veldig interessant tema som er veldig skremmende for folk flest, men setter man sikkerhet og kunnskap først så er det bare fascinerende.

Takk for linkene!

Sitat av smetti Vis innlegg
Kan jo prøve deg utenfor den gamle reaktoren i Halden
Vis hele sitatet...
Stemmer det, mener det også ligger et i Kjeller, nord for Lillestrøm? Denne er vel fortsatt i bruk til forskning på nukleært materiale. Hadde vært artig med en tour rundt i anlegget for å se hvordan det ser ut.
Begge reaktorene er fortsatt i drift. Men så vidt jeg vet er det vanskelig som privatperson å få kommet inn på besøk, da ABB endret Norge og synet på sikkerhet. Men er jo bare å sende de en mail å spørre. Er du skoleelev noe sted kan du jo mase på naturfaglærer om studietur. Er nok lettere da.

Ref: https://no.wikipedia.org/wiki/Instit..._energiteknikk
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Begge reaktorene er fortsatt i drift. Men så vidt jeg vet er det vanskelig som privatperson å få kommet inn på besøk, da ABB endret Norge og synet på sikkerhet. Men er jo bare å sende de en mail å spørre. Er du skoleelev noe sted kan du jo mase på naturfaglærer om studietur. Er nok lettere da.

Ref: https://no.wikipedia.org/wiki/Instit..._energiteknikk
Vis hele sitatet...
Stemmer det... Er lærling i bedrift, så det blir vanskelig med en studietur.

Fant et kurs på Universitetet i Oslo for strålevern og behandling av åpne radioaktive kilder her om dagen: https://www.uio.no/studier/evu/kurs/...emi/svern-lab/

Har mulighet til å melde meg på, men prisen er veldig stiv som privatperson med en fascinasjon for temaet.

Takk for referanse
Sitat av lrs523 Vis innlegg
Stemmer det... Er lærling i bedrift, så det blir vanskelig med en studietur.

Fant et kurs på Universitetet i Oslo for strålevern og behandling av åpne radioaktive kilder her om dagen: https://www.uio.no/studier/evu/kurs/...emi/svern-lab/

Har mulighet til å melde meg på, men prisen er veldig stiv som privatperson med en fascinasjon for temaet.

Takk for referanse
Vis hele sitatet...
Meh. Meeeh. Jeg har selv satt fordypningsvarianten av det strålevernskurset. Det er nyttig å lære litt HMS hvis du skal jobbe med radionuklider, men det er ikke veldig mye nytt om radioaktivitet som sådan der. Du lærer fint teorien like raskt med et wikipediamaraton. Derimot kan jeg på det sterkeste anbefale kurset KJM3900 (Radioaktivitet og radiokjemi) ved Kjemisk Institutt. Hvis du har moderat forståelse for kjemi og fysikk og er interessert i å lære mer kan du melde deg opp som enkeltemnestudent. Det koster deg bare noen hundrelapper. Det er absolutt gjennomførbart hvis du legger litt innsats i det, selv om du er lekmann. Du kan ikke cruise gjennom og få en A, selvsagt, men hvis hensikten bare er å lære mer om radioaktivitet så vil du ha stort utbytte av det. Da jeg tok kurset for noen år siden ble det endog en liten visitt ut til reaktoren på Kjeller...

Læreboka den gangen var - og jeg kan aldri tenke meg at de har bytta den ut, for det er ei veldig god bok - Modern Nuclear Chemistry. Mitt tips er som følger: Kjøp boka nå, skum igjennom og se hva du får ut av den. Hvis det du leser gir mersmak, så melder du deg opp som enkeltemnestudent og tar kurset ved UiO. Det går hvert vårsemester.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. desember 2016 kl. 10:43.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Meh. Meeeh. Jeg har selv satt fordypningsvarianten av det strålevernskurset. Det er nyttig å lære litt HMS hvis du skal jobbe med radionuklider, men det er ikke veldig mye nytt om radioaktivitet som sådan der. Du lærer fint teorien like raskt med et wikipediamaraton. Derimot kan jeg på det sterkeste anbefale kurset KJM3900 (Radioaktivitet og radiokjemi) ved Kjemisk Institutt. Hvis du har moderat forståelse for kjemi og fysikk og er interessert i å lære mer kan du melde deg opp som enkeltemnestudent. Det koster deg bare noen hundrelapper. Det er absolutt gjennomførbart hvis du legger litt innsats i det, selv om du er lekmann. Du kan ikke cruise gjennom og få en A, selvsagt, men hvis hensikten bare er å lære mer om radioaktivitet så vil du ha stort utbytte av det. Da jeg tok kurset for noen år siden ble det endog en liten visitt ut til reaktoren på Kjeller...

Læreboka den gangen var - og jeg kan aldri tenke meg at de har bytta den ut, for det er ei veldig god bok - Modern Nuclear Chemistry. Mitt tips er som følger: Kjøp boka nå, skum igjennom og se hva du får ut av den. Hvis det du leser gir mersmak, så melder du deg opp som enkeltemnestudent og tar kurset ved UiO. Det går hvert vårsemester.
Vis hele sitatet...
Det der hørtes ut som seriøse saker, virket interessant. På siden står det at det er krav om generell studiekompetanse og Matematikk R1 eller S1+S2, dessverre har jeg hverken eller. Har gått yrkesfag under Automatiseringsfaget så gikk glipp av mye generell naturfag og matematikk. Heldigvis kan jeg lese Wikipedia-artikler om interessante temaer i timesvis og lærer fort, så får holde meg til selvlæring enn så lenge.

Boka skal jeg uansett ta en titt på! Bestilte også The Radioactive Boy Scout og A Slow Death: 83 Days of Radiation Sickness for noen uker siden for å lese litt om interessante hendelser.
Sist endret av lrs523; 6. desember 2016 kl. 18:16. Grunn: URL linker
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har noe kursmateriale fra et fag jeg tok for en del år siden, om noen er interessert. Si fra så skal jeg få skannet det.
lrs523's Avatar
Trådstarter
14 0
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Har noe kursmateriale fra et fag jeg tok for en del år siden, om noen er interessert. Si fra så skal jeg få skannet det.
Vis hele sitatet...
Er gjerne interessert i kursmateriale!


Liten oppdatering; har fått tak i to ørsmå biter (2x2mm) av Thorianite fra Canada, disse ligger på rundt 2-3µSv/h og er utstilt i en 2x2cm plastbeholder.
I tillegg har jeg fått tak i en bit naturlig Radium-226 på 16µSv/h som er en testkilde for CDV700 geigertellere. Denne er laminert og merket med advarsel, og kan behandles uten hansker.

Begge kildene ble bestilt fra eBay og er dermed ganske svake, men interessante å forske på. Lite gamma som avgis, og ellers mye beta. Radium-kilden skal visstnok gi ut mest alpha som jeg dessverre ikke kan måle.
Har skannet litt, og lagt det i 3 PDF filer. Så det var noen notater her og der, men orket ikke editere det bort.

Har du noen spørsmål får du spørre. Dette er nok litt på utsiden av hva du spurte om, da det er mer rettet mot industrien.

Filene ligger her.
lrs523's Avatar
Trådstarter
14 0
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Har skannet litt, og lagt det i 3 PDF filer. Så det var noen notater her og der, men orket ikke editere det bort.

Har du noen spørsmål får du spørre. Dette er nok litt på utsiden av hva du spurte om, da det er mer rettet mot industrien.

Filene ligger her.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for hjelpen! Har sett litt gjennom PDFene nå og det ser ut til at det er veldig mye interessant å lære, skal lese ordentlig gjennom de i løpet av helga.

Gjør ingenting at det er rettet mot industrien, lærer nokså fort og kan det grunnleggende en lekmann burde kunne, så vil utdype meg videre.
lrs523's Avatar
Trådstarter
14 0
Tenkte også å skaffe meg en Geigerteller som har mulighet for å måle alpha-stråler med pannekakehode, og kom over denne: Mazur Instruments PRM-9000

Denne koster rundt 5800kr på eBay inkludert frakt, og er i følge flere reviews en veldig følsom og robust måler. Den har et "innebygget" pannekakehode så den er litt praktisk i forhold til de med egne hoder med håndtak. Finnes det noen andre som er bedre i denne prisklassen?
Kjenner ikke til instrumentet du linker til. Har bare brukt Automess (6150) til gamma (sievert) og Electra Survey Meter med «spade» for å måle Alfa/Beta stråler (CPS).

Aner ikke hva de koster, men man må spørre seg litt hva man trenger. Her vil jeg tro man betaler veldig mye for å få instrumentene sertifiserte. Man kan kanskje klare seg med noe hjemmebygget. Geier-müller detektor er ganske overkommelig å bygge, eller kjøpe som ferdige byggesett.

Ser det finnes de samme mulighetene på Alfa detektorer. Så man må ikke nødvendigvis legge mange tusen i en detektor.
Viktig å huske på at folien på disse spadene eller pannekakene har det med å gå i stykker. Tåler ikke noe større med sollys før de feiler. Heller ikke lommerusk eller skrutrekkere osv…

Ser det er flere som har laget seg DIY gamma spectrometer. Både databasert og med Arduino. Så kan jo være et spennende prosjekt.


Kom nettopp over denne spectrografen. Ikke alt for dyr, men vet ikke noe om kvaliteten.
Sist endret av optimus111; 17. desember 2016 kl. 23:25. Grunn: La til noe.
▼ ... noen uker senere ... ▼
lrs523's Avatar
Trådstarter
14 0
Har vurdert en spectrograf, men det tar nok litt tid før jeg kommer til det stadiet.

Fikk en Autunite-krystall fra eBay her om dagen, den har en størrelse på 3x2x0,7cm og har et høyt uraninnhold. Har fått lagret den i en tett zip-lock pose i en egen plastsylinder med lufttett lokk. Terra-P+ geigertelleren viser opptil 290-300 µSv/h tett inntil steinen med plastpose i mellom, hvor 20-30 µSv/h er Gamma (målt ved hjelp av gammaskjold).

Veldig fascinerende stein/krystall, og ble overrasket over radioaktiviteten, da jeg ikke regnet med å få kjøpt noe som hadde såpass med aktivitet over eBay. Kommer nok noe Thorite og Torbernite i posten om en halv måned, spent på hva slags aktivitet de har.

http://i.ebayimg.com/images/g/DhIAAOSw44BYLShV/s-l1600.jpg

Slik ser krystallen ut, fluorescerer sterkt i UV-lys. Er bilde fra eBay-artikkelen så er ikke jeg som holder den uten hansker...
Sist endret av lrs523; 2. januar 2017 kl. 20:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøvde å søke litt kjapt uten hell på hvor farlig dette ca er. Men trodde 20-30 µSv/h med Gamma burde være farlig nok til at man ikke holdt krystallen med bare fingrene, eller? Kan noen her forklare hvor farlig en slik krystall kan være. Eller hvor lenge man skal ha den liggende under senga før man får konsekvenser?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Slakteren Vis innlegg
Prøvde å søke litt kjapt uten hell på hvor farlig dette ca er. Men trodde 20-30 µSv/h med Gamma burde være farlig nok til at man ikke holdt krystallen med bare fingrene, eller? Kan noen her forklare hvor farlig en slik krystall kan være. Eller hvor lenge man skal ha den liggende under senga før man får konsekvenser?
Vis hele sitatet...
https://xkcd.com/radiation/

Det er vel kort oppsummert såpass med stråling at ein ikkje bør gå med den i lomma, eller inhalere den. Samtidig er det ikkje spesielt farlig å plukke den opp og holde den i ein halvtimes tid. Fingrane er og av dei delane som tåler høgast stråledose utan konsekvenser,.

Samtidig har det for gammastråling sin del relativt lite å sei om du har hansker eller ikkje.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://xkcd.com/radiation/
Samtidig har det for gammastråling sin del relativt lite å sei om du har hansker eller ikkje.
Vis hele sitatet...
Jeg er hjertens enig i det Vidar skriver, men betastråling stoppes av noen mm med aluminium, altså ei aluminiumsplate. Mens med gammastråling så trenger du et lag med bly, og litt bly stopper ikke all stråling der, den hindrer. Så hansker hjelper nok ikke mot noen av disse. Det er bare alfastråling som stoppes av hansker. Eller som det står i boka "et papirark" eller "10 cm med luft".

Ellers har Vidar også rett i det med stålingsfare. De mest sårbare stedene i kroppen er normalt de indre organene i bukhulen, beinmarg (dannelse av røde blodlegmer skjer der), øynene og baller/eggstokk (burde kanskje ha blitt nevnt først). My mye av grunnen til ballene og eggstokkene er her, er at det er her neste generasjon dannes. Blir kjønsceller utsatt for ioniserende stråling av betydning, så vil det bli mye spontanaborter og muligheter for en del rare avkom og sykdommer. Så å bære radioaktive kilder i lomma, sammen med en prøver å lage barn, ingen god ide med andre ord!

Ellers er alfastråling normalt kun farlig via innånding eller spising av radioaktive materialer. Selvsagt hvis en injiserer de i blodet, så er det farlig også, men det er liksom ikke så vanlig da.
lrs523's Avatar
Trådstarter
14 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://xkcd.com/radiation/

Det er vel kort oppsummert såpass med stråling at ein ikkje bør gå med den i lomma, eller inhalere den. Samtidig er det ikkje spesielt farlig å plukke den opp og holde den i ein halvtimes tid. Fingrane er og av dei delane som tåler høgast stråledose utan konsekvenser,.

Samtidig har det for gammastråling sin del relativt lite å sei om du har hansker eller ikkje.
Vis hele sitatet...
Sier meg helt enig der, det farligste er å spre partikler ved å behandle steinen uten beskyttelse. Det ender som regel med at du enten puster i deg eller får i deg partikler fra steinen i etterkant, med mindre du vasker hender og arbeidsbord godt, samt bruker støvmaske. Alfastrålingen har jeg ikke fått målt, men regner med at den er meget, meget høy.

Steinen ligger alltid i en liten slitesterk plastpose, og den ligger da i en merket plastkonteiner for å beskytte mot evt. slag/skader.

Selve strålingen fra steinen er jeg ikke redd for, med mindre jeg har den ved meg over lengre tid som du sier. På en 30cm avstand så er strålingen nede på 0,80 µSv/h, og en meter unna er den ikke målbar engang. Ikke skal jeg ha unger heller.

Takker for gode svar! Er bra å se at det er flere som har en slik interesse, om jeg kan si det slik.