Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 13549
Hei på deg, medfreak.

Jeg tenker å legge ut et par lapper for et bra antenne- og forsterker setup der jeg kan motta og få inn de gratis tv- kanalene man ikke trenger å betale for, men er det vanskelig å få inn ukrypterte kanaler i tillegg? Jeg ser Clas Ohlson har litt antenner og utstyr, men er det grei kvalitet på varene derfra? Tenker på de jeg har tenkt å kjøpe.

Tenker å kjøpe dette til antennen:
http://www.clasohlson.com/no/DVB-T-P...erter-/38-4566
http://www.clasohlson.com/no/UHF-TV-...er/Pr383678000 * NB
(* Mulig jeg bytter den over ut med denne: http://www.clasohlson.com/no/Utend%C...ntenne/38-3633)


&

Disse tilleggs greiene her:
http://www.clasohlson.com/no/F-kontakt/Pr223692000
http://www.clasohlson.com/no/Exibel-...el/Pr383766000

Har hørt det ligger opptil tusenvis av skandinaviske/utenlandske tv- kanaler på diverse grader man kan justere antennen inn på. Jeg har aldri prøvd slikt før, men når jeg bor gratis hos kompisen min er jeg jo nødt til å hjelpe han å få kanaler . Er det noen andre tilleggs kostnader jeg burde vite om, og funker det jeg har valgt ut til det jeg vil, eller er jeg helt på biltur?
Om du liker mye tv titting så er vel card share fortsatt en ting blant hard core tv gjengen?
Om du sharer med en du kjenner så er det vel ikke noe særlig risk heller. Om du må kjøpe tilgang så kan du bli tatt ved razzia. Kanskje kan du anonymisere via vpn og bruke alternative betalingsløsninger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Skal du ha inn meir enn NRK (og visjon norge) må du enten betale, eller sjå på satelitt. Du får ikkje inn satelittsendinger med det utstyret du har sett deg ut. Då må du ha parabol og høvelig dekoder.

Komponentutvalet ditt gir heller ikkje meining. Du skal kjøpe inn bakkenettantenne og f-konnektorer?
Sist endret av vidarlo; 27. september 2016 kl. 20:11.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Shit, jeg ante ikke det var så komplisert.
Vet du hva jeg trenger da, vidarlo?
Jeg er helt grønn på dette greiene.
Sitat av godly Vis innlegg
Shit, jeg ante ikke det var så komplisert.
Vet du hva jeg trenger da, vidarlo?
Jeg er helt grønn på dette greiene.
Vis hele sitatet...
Du trenger tre ting.

1. En høvelig antenne for å kunne motta signaler fra det digital bakkenettet.
2. Coax cabel mellom atenna og tuneren.
3. CAM modul til TVen (Hvis TVen din har DVB-T mottaker) eller frittstående DVB-T mottaker.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om du liker mye tv titting så er vel card share fortsatt en ting blant hard core tv gjengen?
Om du sharer med en du kjenner så er det vel ikke noe særlig risk heller. Om du må kjøpe tilgang så kan du bli tatt ved razzia. Kanskje kan du anonymisere via vpn og bruke alternative betalingsløsninger.
Vis hele sitatet...
Jeg vurderte det, men vet ikke hvor jeg skal plugge inn kortet.
Vet jeg kan bli tatt, men er ikke særlig aktuelt å card-share da de fleste
jeg kjenner ikke bruker tv. Kjøp av BTC og server utleie til VPN blir litt hardført bare for litt tv titting innimellom.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du trenger tre ting.

1. En høvelig antenne for å kunne motta signaler fra det digital bakkenettet.
2. Coax cabel mellom atenna og tuneren.
3. CAM modul til TVen (Hvis TVen din har DVB-T mottaker) eller frittstående DVB-T mottaker.
Vis hele sitatet...
1. http://www.clasohlson.com/no/Parabol...-80-cm/38-6282
Er dette en høvelig antenne som kan motta signaler fra det digitale bakkenettet?

2. http://www.clasohlson.com/no/Exibel-...el/Pr383766000
Vil denne kunne holde seg fint utendørs? Da parabolen skal opp på terassen.

3. Hva er en tuner? Og hvor får man tak i en CAM modul/DVB-T mottaker?

Takker for svar
Sist endret av godly; 27. september 2016 kl. 20:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av godly Vis innlegg
Shit, jeg ante ikke det var så komplisert.
Vet du hva jeg trenger da, vidarlo?
Jeg er helt grønn på dette greiene.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje spesielt komplisert - men du må forvente å måtte bruke ein halvtime på å lese deg opp på ting, og ikkje bare kjøpe tilfeldige komponenter og peike det ut vinduet.

For NRK sine kanaler er streaming nær fullgodt alternativ om du har grei linje (<5Mb/s) ved TVen. Det samme er tilfelle for veldig mange andre kanaler.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det er ikkje spesielt komplisert - men du må forvente å måtte bruke ein halvtime på å lese deg opp på ting, og ikkje bare kjøpe tilfeldige komponenter og peike det ut vinduet.

For NRK sine kanaler er streaming nær fullgodt alternativ om du har grei linje (<5Mb/s) ved TVen. Det samme er tilfelle for veldig mange andre kanaler.
Vis hele sitatet...
Ser den, men han har ikke nettlinje engang, så jeg sitter her på offentlig nett. Derfor jeg leter etter litt eldre og fysiske løsninger da fyren ikke engang kan bruke dagligdagse operativsystem og ordne det selv.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du trenger tre ting.

1. En høvelig antenne for å kunne motta signaler fra det digital bakkenettet.
2. Coax cabel mellom atenna og tuneren.
3. CAM modul til TVen (Hvis TVen din har DVB-T mottaker) eller frittstående DVB-T mottaker.
Vis hele sitatet...
Har lest meg opp på DVB-T og CAM moduler, men jeg har ingen intensjoner om å bruke cardsharing eller skaffe slike kort. Ser ikke hvorfor jeg trenger dette utstyret da jeg bare skal motta kanalene gjennom parabolen? Eller er det meg som ikke aner hva jeg snakker om?

Takker på forhånd for alle svar
Sist endret av godly; 27. september 2016 kl. 21:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hehe nei nå mente jeg ikke at du skulle selge card share access men kjøpe fra andre.
Men det er sant som du sier er ikke så mange igjen som ser TV. Er vel mest de som har et dårlig forhold til kona
Følge rådet vil vidarlo, streaming. Tv3 har sin streaming tjeneste, nrk er jo helt gratis, og tv2 koster også noen kroner.
For serier og lett underholdning ville jeg sett på streaming fra tv3, hva nå den heter.
Sist endret av frtoretang; 27. september 2016 kl. 22:29.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hehe nei nå mente jeg ikke at du skulle selge card share access men kjøpe fra andre.
Men det er sant som du sier er ikke så mange igjen som ser TV. Er vel mest de som har et dårlig forhold til kona
Følge rådet vil vidarlo, streaming. Tv3 har sin streaming tjeneste, nrk er jo helt gratis, og tv2 koster også noen kroner.
For serier og lett underholdning ville jeg sett på streaming fra tv3, hva nå den heter.
Vis hele sitatet...
Ja, du har rett i det
Har ikke internett i leiligh. til kompisen min så derfor jeg velger å styre med å få inn kanaler først :P Fikk flytte inn gratis til ubestemt tid bare jeg ordnet med tv kanaler og internett til han. Vet du forøvrig om jeg tar feil i det jeg sa ovenfor?
Card sharing hadde sin storhetstid for en 10-15 år siden. I starten var det mest vanlig med parabol antenne og dreambox. Det var veldig enkelt å sette opp cardshare og mange gjorde bra business på å selge tilgang til krypterte kanalaer. Kort sagt så kunne en fyr kjøpe seg et abb på feks viasat, full pakke som typisk kostet fra 500 kr måneden og oppover og det samme for canal digital. Så kunne han selge pirat tilgang via cardshare til andre for typ hundre kroner måneden, eller kanskje 150 for begge pakkene. Noen var riktig gode selgere og tok oppmot 300 for begge pakkene.

Mener å huske at det også ble solgt cardshare på kabel tv med dreambox dekoder.

Er så lenge siden jeg har hatt parabol og TV at jeg ikke husker spesifikt hva man trenger for cardsharing. Om du finner de rette forum og får invite der så finner du salgsplasser for slikt. Også via irc faktisk. Om du kan betale feks m bc så kan du sette opp cs med vpn, da er du rimelig trygg. Alt du trenger er internettlinje og kabel tv eller parabol og dekoder som støtter slikt feks dreambox. Det er mange andre merker også, eller var nå det tidligere.
Å hjelpes å mye svada å blanding av forsjelige ting.
i dag er i praksis alle kanaler kryptert, både på kabel tv, bakke nett, og parabol. det kan hende du finner noe "kristen haleluja kanaler" som ikke har kryptering.
men ALT av fotball/ som sender film eller serier er det kryptering på. cam moduler er i praksis bare decoding av signalet, key endrer seg helle tiden. og fotball kamper så bytter dem key ca 5min før kampen starter. korte får oppdaterings sendt via parabol eller kabel tv , eller bakkenett hvis det er det du har.
Det er ikke bare å "låne" bort kort til annen tuner som du kune før, linken mellom kort og cam modul/tuner er kryptert og linka sammen med "box id" og "card id" som genere en hash, som skriver inn på tuner, så dem blir linka sammen. Det er kun Disse to som da kan snakke sammen.

Dreambox har du CCCam og andre som du kan skrive inn box id osv.. så du kan hente ut keys..
NB: viasat funker ikke cardsharing på HD kanaler.

spar deg for noe du ikke klarer, gå for enkle løsninga: finn åpne dreambox'er på inet med kanaler ferdig.
1. søk på shodan.io etter dreambox'er
2. login inn å se på kanaler. (husk du kan se på alle kanaler som er på samme transponder uten å bytte kanal.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Takker for svar, men som nevnt flere ganger har jeg for tiden IKKE internett der jeg bor med kompisen min!
Å anbefale meg slike tjenester som streamer content fra servere fungerer derfor ikke, det sier jo seg selv.
Har en jailbreaket Apple TV stående så hvis jeg kunne bestemt hadde det blitt internett på flekken.
Forøvrig ligger det mange åpne lister hvor kanaler blir beskrevet ut i fra innhold, navn, kryptering osv. har allerede gått gjennom
listene for Hot Bird / Astra , kommer ikke til å stille den inn på Thor heller ser dere.
Om det er utenlandsk eller ikke er null problem. Ser knapt på tv med lyd lengre.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Siden den forrige tråden min ble avsporet av folk som ikke leste mine tidligere innlegg har jeg lest meg opp og sitter igjen med mer konkrete spørsmål. Og for siste gang, nei jeg skal IKKE card-share eller dele kort med en kompis!

Har oppdatert listen min over hva jeg trenger og nå ser jeg for meg et oppsett med:
1. 80 cm parabol med to hoder som jeg fester på terassen.
2. 20m koaxialkabel.
Flatskjermen min (Samsung) har allerede ANT IN input, så slik som jeg ser det er det bare å ta koaxkabelen fra parabolen inn i ANT IN inputet i flatskjermen min og begynne å søke etter kanaler.

Søkte litt på nett og fant flere nettsider som hevdet at det er mange frekvenser av interesse å hente med helt vanlig parabol i
Norge. Astra og Hot Bird skal visst ha et par tusen ukrypterte tv- kanaler man kan nå med utstyret beskrevet.

Spørsmål:
1. Er dette sant eller er det virkelig nødvendig med enda mer tilleggs utstyr?

2.Går det an å justere signalet til både Astra og Hotbird med de to antenne-hodene eller er jeg nødt til å bruke parabol med motor for å styre parabolen inn mot disse frekvensene i Europa?

3. Er det mulig å motta disse ukrypterte kanalene på Hot Bird / Astra med bare utstyret som jeg beskriver?

4. Vil det være nødvendig for en total nybegynner å leie inn assistanse fra
noen for å montere og installere alt, eller er det mulig å bare montere det selv ved hjelp av en bruksanvisning og litt tålmodighet til justeringen?

5. Jeg oppfatter det slik at jeg kan nå begge frekvensene siden jeg har to hoder på parabolen. Er dette korrekt?


Så til siste punkt, hvis jeg har jeg misforstått på noe punkt (noe jeg muligens har). Takker for svar på forskudd, medfreaks .
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av godly Vis innlegg
Flatskjermen min (Samsung) har allerede ANT IN input, så slik som jeg ser det er det bare å ta koaxkabelen fra parabolen inn i ANT IN inputet i flatskjermen min og begynne å søke etter kanaler.
Vis hele sitatet...
Det er nesten garantert snakk om DVB-C eller DVB-T. DVB-S, som er det du får over satelitt, krev stortsett tuner. Det er iallefall ikkje samme inngang som DVB-C/T
Sitat av godly Vis innlegg
2.Går det an å justere signalet til både Astra og Hotbird med de to antenne-hodene eller er jeg nødt til å bruke parabol med motor for å styre parabolen inn mot disse frekvensene i Europa?
Vis hele sitatet...
Du styrer ikkje parabolen inn mot frekvenser. Du styrer den inn mot satelitten sin elevasjon og plassering.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er nesten garantert snakk om DVB-C eller DVB-T. DVB-S, som er det du får over satelitt, krev stortsett tuner. Det er iallefall ikkje samme inngang som DVB-C/T

Du styrer ikkje parabolen inn mot frekvenser. Du styrer den inn mot satelitten sin elevasjon og plassering.
Vis hele sitatet...
1. Da kjøper jeg en tuner i tillegg, greit. Har du noen å anbefale?

2. Forstår. du vet vel tilfeldigvis ikke svarene på de andre spørsmålene jeg stilte og da?
Vanskelig med så lite informasjon over alt. Hvis noen bare kunne ha skrevet en enkel liste med nødvendig utstyr og linke til hva jeg gjør når jeg har montert det hadde dette gått mye raskere.
Sist endret av godly; 28. september 2016 kl. 22:41. Grunn: Gjorde en grov feil.
Sitat av godly Vis innlegg
Spørsmål:
1. Er dette sant eller er det virkelig nødvendig med enda mer tilleggs utstyr?

2.Går det an å justere signalet til både Astra og Hotbird med de to antenne-hodene eller er jeg nødt til å bruke parabol med motor for å styre parabolen inn mot disse frekvensene i Europa?

3. Er det mulig å motta disse ukrypterte kanalene på Hot Bird / Astra med bare utstyret som jeg beskriver?

4. Vil det være nødvendig for en total nybegynner å leie inn assistanse fra
noen for å montere og installere alt, eller er det mulig å bare montere det selv ved hjelp av en bruksanvisning og litt tålmodighet til justeringen?

5. Jeg oppfatter det slik at jeg kan nå begge frekvensene siden jeg har to hoder på parabolen. Er dette korrekt?


Så til siste punkt, hvis jeg har jeg misforstått på noe punkt (noe jeg muligens har). Takker for svar på forskudd, medfreaks .
Vis hele sitatet...
  1. Dekoder > se www.finn.no, evt gies bort.
  2. Med to hoder så kan du nå to satelitter, er det 1 grader øst og fem vest tro som er der de norske kanalene ligger? (evt motsatt)
  3. Dekoder
  4. Du trenger kompass og helt basic verktøy samt tålmodighet og gjerne en til å sjekke bildet/signalstyrke på TV mens du dreier og justerer antennen
  5. Ja med to hoder når du 2 satelitter.
Sist endret av frtoretang; 28. september 2016 kl. 23:05.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Spørsmål:
1. Er dette sant eller er det virkelig nødvendig med enda mer tilleggs utstyr?

2.Går det an å justere signalet til både Astra og Hotbird med de to antenne-hodene eller er jeg nødt til å bruke parabol med motor for å styre parabolen inn mot disse frekvensene i Europa?

3. Er det mulig å motta disse ukrypterte kanalene på Hot Bird / Astra med bare utstyret som jeg beskriver?

4. Vil det være nødvendig for en total nybegynner å leie inn assistanse fra
noen for å montere og installere alt, eller er det mulig å bare montere det selv ved hjelp av en bruksanvisning og litt tålmodighet til justeringen?

5. Jeg oppfatter det slik at jeg kan nå begge frekvensene siden jeg har to hoder på parabolen. Er dette korrekt?


Grunnen til at jeg opprettet ny tråd var for å få med disse flotte spørsmålene her, så det er i bunn og grunn de som skal bli besvart, uansett takk for innspill vidarlo, skal kjøpe meg en tuner til parabolen.
Når du skal justere inn beste signal så finner du grovjusteringene etter hvor i landet du bor, http://www.dishpointer.com/.
Se feks https://www.tek.no/artikler/slik-mon...elv/90330/alle
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Sitat av frtoretang Vis innlegg
  1. Dekoder > se www.finn.no, evt gies bort.
  2. Med to hoder så kan du nå to satelitter, er det 1 grader øst og fem vest tro som er der de norske kanalene ligger? (evt motsatt)
  3. Dekoder
  4. Du trenger kompass og helt basic verktøy samt tålmodighet og gjerne en til å sjekke bildet/signalstyrke på TV mens du dreier og justerer antennen
  5. Ja med to hoder når du 2 satelitter.
Vis hele sitatet...
Er Dekoder det samme som tuner, eller trenger jeg både en dekoder og en tuner? Isåfall går det an å bruke en Dreambox som tuner og dekoder slik at jeg ikke trenger å kjøpe to ting? Vil jeg ved hjelp av en dreambox og parabolen tilkoblet dreamboxen med koaxkabel kunne se kanalene jeg stiller parabolen inn på? Takk for svar
Du har fått masse svar her, om du fortsatt ikke tror på noen av oss så får du nesten bare klare deg selv.

Ja dekoder og tuner er det samme

Sry var ikke meningen å blåse meg opp, trodde du drev å kødda. Men ser nå at du lurte på om dekoder som jeg linket på finn var ennå en ting du måtte kjøpe.
Nei dekoder er det samme som tuner.
Sist endret av frtoretang; 28. september 2016 kl. 23:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Ja forstår det.

Da tar jeg og kjøper dette her:
1. http://www.clasohlson.com/no/Parabol...-80-cm/38-6282
2. http://www.clasohlson.com/no/Exibel%...el/Pr383766000
3. www.dreambox.no/produkt/dreambox/520-hd/dm520-s2
4. http://www.clasohlson.com/no/SatFind...%B8ker/38-4554
Håper virkelig alt passer og jeg får inn masse bra drit jeg kan hvile øynene på.
Jeg ville brukt finn.no/gies bort. Er støtt paraboler og dekodere som gies bort evt. selges for next to nothing. Og lett etter brukt dreambox.
Så sparer du brått 2000 kroner til ekstra TV godis
Jeg la merke til du hadde sendt PM til meg, og får å ikke skape en privat diskusjon så svarer jeg deg her offentlig. Men jeg har tatt å sensurert bort all «ikke relevant» informasjon.

Jeg har forstått du trenger å få dette inn med teskje, ingen fare her skal du få en step-by-step guide.

Sitat av godly Vis innlegg
Går da til innkjøp av stor parabol, dobbelskjermet koaxialkabel og en DiSEqC-switch. Da burde det etter min oppfatning være mulig å få inn ukrypterte tv- kanaler hvis jeg stiller inn parabolen på koordinatene til Hotbird, Astra osv.

Tenker da at det bare er å sette opp parabolen og stille den inn, for så å koble koax kabelen fra parabolen til tv-apparatet, men hvor skal DiSEqC-switchen?
Vis hele sitatet...
Trenger følgende:
  • 1 stk Parabol + 2 hoder (Som du har funnet på clas)
  • 2 eller 3 stk coax cabler med F-connector (Den kabelen du har valgt ut har feil kontakter)
  • 1 stk Dekoder/Tuner
  • 1 stk DiSEqC-switch (Hvis ikke dekoderen har to innganger).

Her er handlelisten:
* - Jeg kan ikke garantere deg at du kan bruke CD sine dekodere på Astra satelitten, dette må noen andre kunne (av/be)krefte.

Med dette oppsette så trenger du ikke DiSEqC-switch.

Installasjons veiviser.
  1. Finn ut posisjonen til sateliten normalt ligger dem +/- 0 grader sør, Astra ligg vel 1 grad vest (?) HotBird vet jeg ikke. I tillegg må du vite stigningen på satelitten. (Dette varierer hvor i landet du er).
  2. Skru opp parabolen på veggen, og still inn stigningsgraden (Gradene står på baksiden av parabolen), og stram den godt til.
  3. Fest hver sin kabel i hvert sitt hode og strekk begge kablene inn. (Du kan også sette på måleutstyr mellom hodet og dekoderen)
  4. Beveg parabolen i ca posisjon til sateliten (Bruk gjerne kompass, men husk at parabolen er metal og påvirker kompasset).
  5. Beveg parabolen sakte i en retning til du finner signal, hvis du ikke finner signal så beveg den andre veien.
  6. Finjuster horizontalt og stram skruene, husk å stramme skruene jevnt, ellers kan du trekke parabolen utfra posisjon.
  7. Løsne skruene for stigningsgrad, og finjuster dem til du har optimalt signal (Eller et signal som er godt nok til å kunne ta i mot bilde på).
  8. Profitt

OBS: Hvis du har en dekoder med bare en inngang, så må du ha en DiSEqC-switch i mellom hodene og dekoderen. Den skal kobles på følgende måte (I bildet er det fire hoder, men du har bare 2):
http://www.adjelectronics.nl/image/data/Diseqc%20switch/Diseqswitch_1_4_maximum_adjelectronics_2.jpg

EDIT: Satelittene ligger ganske tett i sør, så selv om du for et positivt signal, så er det slettes ikke sikkert det er riktig satelitt. Dette må du gå inn på dekoderens innstillinger og bekrefte.
Sist endret av 0xFF; 29. september 2016 kl. 04:44.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg la merke til du hadde sendt PM til meg, og får å ikke skape en privat diskusjon så svarer jeg deg her offentlig. Men jeg har tatt å sensurert bort all «ikke relevant» informasjon.

Jeg har forstått du trenger å få dette inn med teskje, ingen fare her skal du få en step-by-step guide.



Trenger følgende:
  • 1 stk Parabol + 2 hoder (Som du har funnet på clas)
  • 2 eller 3 stk coax cabler med F-connector (Den kabelen du har valgt ut har feil kontakter)
  • 1 stk Dekoder/Tuner
  • 1 stk DiSEqC-switch (Hvis ikke dekoderen har to innganger).

Her er handlelisten:
* - Jeg kan ikke garantere deg at du kan bruke CD sine dekodere på Astra satelitten, dette må noen andre kunne (av/be)krefte.

Med dette oppsette så trenger du ikke DiSEqC-switch.

Installasjons veiviser.
  1. Finn ut posisjonen til sateliten normalt ligger dem +/- 0 grader sør, Astra ligg vel 1 grad vest (?) HotBird vet jeg ikke. I tillegg må du vite stigningen på satelitten. (Dette varierer hvor i landet du er).
  2. Skru opp parabolen på veggen, og still inn stigningsgraden (Gradene står på baksiden av parabolen), og stram den godt til.
  3. Fest hver sin kabel i hvert sitt hode og strekk begge kablene inn. (Du kan også sette på måleutstyr mellom hodet og dekoderen)
  4. Beveg parabolen i ca posisjon til sateliten (Bruk gjerne kompass, men husk at parabolen er metal og påvirker kompasset).
  5. Beveg parabolen sakte i en retning til du finner signal, hvis du ikke finner signal så beveg den andre veien.
  6. Finjuster horizontalt og stram skruene, husk å stramme skruene jevnt, ellers kan du trekke parabolen utfra posisjon.
  7. Løsne skruene for stigningsgrad, og finjuster dem til du har optimalt signal (Eller et signal som er godt nok til å kunne ta i mot bilde på).
  8. Profitt

OBS: Hvis du har en dekoder med bare en inngang, så må du ha en DiSEqC-switch i mellom hodene og dekoderen. Den skal kobles på følgende måte (I bildet er det fire hoder, men du har bare 2):
http://www.adjelectronics.nl/image/data/Diseqc%20switch/Diseqswitch_1_4_maximum_adjelectronics_2.jpg

EDIT: Satelittene ligger ganske tett i sør, så selv om du for et positivt signal, så er det slettes ikke sikkert det er riktig satelitt. Dette må du gå inn på dekoderens innstillinger og bekrefte.
Vis hele sitatet...
Takker for et fenomenalt svar, 0xFF!
Kommer til å skaffe en Dreambox og en satelitt-søker i tillegg, så tror det kommer til å gå på skinner
Sitat av godly Vis innlegg
Takker for et fenomenalt svar, 0xFF!
Kommer til å skaffe en Dreambox og en satelitt-søker i tillegg, så tror det kommer til å gå på skinner
Vis hele sitatet...
Hvis du plages med å treffe satelitten så spør en kompis som er litt teknisk kyndig. Har man gjort det 2-3 ganger før så stiller man gjerne inn parabolen løpet av 5-10 min.
Old school voyager
4 8
Jeg mener at du burde holde deg unna CD eller Viasat tuner, du vil ikke få lagt inn kanalliste/transpondere med mindre du fikler veldig.
Gå for en Dreambox eller IPBox da det er utviklet hauger av images(OS) til disse boksene og de kan benytte softcam. Mange kanaler som sendes ukodet krever at CAM(softcam) er riktig for å motta disse.

Har du en PC som ikke er alt for gammel kan du gå for et DVB-S2 kort til PC (fåes både i USB og PCI) med en eller flere tunere pr. kort og bruke DVB viewer, DVBlink eller lignende software.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Ja ja, men så har vi selveste iptv, noe jeg skal benytte meg av.