Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6863
Har i noen år nå hatt en fast plass der disse dukker opp hvert år i slutten av september og helt frem til desember.. (Dette er så langt sør-øst det er mulig å komme uten å krysse noen grense for å si det sånn.testet og smakt med stor suksess). Jeg har jo lyst til å raportere funnet mitt, men samtidig ikke.

Skjønner jo selv at det kanskje er viktig å raportere nye arter osv. men ærlig talt så vil jeg egentlig ha de for meg selv. Hva ville du gjort?
Sist endret av A-tillah; 25. september 2016 kl. 02:02. Grunn: (ja jeg er bombe sikker på at dette er den arten jeg tror. Blåner som faen på stilken, typisk bølgete hatt og gir rus.)
Er den annerledes enn andre type fleinsopper?

Her er en annen som mener å ha funnet de også

https://freak.no/forum/showthread.php?t=73400
Sist endret av merk; 25. september 2016 kl. 02:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av merk Vis innlegg
Er den annerledes enn andre type fleinsopper?

Her er en annen som mener å ha funnet de også

https://freak.no/forum/showthread.php?t=73400
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg veid den i tørket tilstand, men det skal ikke så mye til for å få en snurr. (1-2 sopper) Den går vel for å være den mest potente soppen((etter Hawai Copelandia Cyanessens??))

Rart med nye arter, for har også funnet en god del Gul valmue de siste somrene også. Vokser som ugress langs svenske/norske kysten og har visstnok ganske "fine" egenskaper den også. uten å ha prøvd. (Glaucium flavum) Kankskje den globale oppvarminga er nærmere en vi tror?
Har du fått noen gode sunne vedvarende effekter av disse soppene?
Jada. Det er jo psilocibyn, samme som i fleinsoppen, kanskje litt mindre baecytin. Men ellers er det likt. trenger bare litt mindre.

Og som alltid så har jeg fått en fin ettereffekt.

Uansett om jeg tar syre eller sopp så får jeg en slags. Skru av maskina og skru på igjen efekt.
hmm... jeg tror jeg ville rapportert funnet til en uavhengi kilde feks: soppkontrollen eller andre grupper som studerer sopp, tror ikke du skal være redd for sladring da folk i slike organisasjoner får ingen støtte fra stat. ring dem først på skjult nr. og spør om dem er inntresert å studere et eksemplar og eventuelt gro sted. "om du er trygg"
Har du noen bilder? Tror ikke d er deb store sensasjonen egentlig. Tviler på det vil bli noe valfarting eller mediaoppslag etc om plukkeplassen din.
Last opp bilde

Hvis du har tatt gode bilder, kan du få eksperter til å identifisere de ut fra dem. Så kan legge inn funnet ditt på artsdatabanken, bare jukse litt på gps lokasjonen
Sitat av Bearass Vis innlegg
Har du noen bilder? Tror ikke d er deb store sensasjonen egentlig. Tviler på det vil bli noe valfarting eller mediaoppslag etc om plukkeplassen din.
Vis hele sitatet...
Psilocybe cyanescens er ikke observert viltvoksende i Norge.

Således ville det være interessant om den blir påvist her.

Det ble funnet en blånende Psilocybe-sopp i Kristiansand i
1987 som først ble registrert som P. cyanescens, men som
ved nærmere undersøkelse viste seg å være P. arcana, en
nærstående art til P. serbica. Disse artene vokser for det
meste i løvskoger i det sentrale Europa (sørlige Tyskland,
Ungarn, Tsjekkia, Balkan etc.)

Her må vi ha bilder av soppen om påstanden om funn
skal kunne tas seriøst.

Jeg innrømmer at jeg har mine tvil. Det kan være TS har
kommet over et utendørs dyrkingsprosjekt. Jeg vet ikke
hvor utbredt utendørs dyrking av vedboende Psilocybe-sopper
er i Norge - jeg kan ikke huske å ha sett indikasjoner om
dette på nett i allefall.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har nå registrert funnet mitt hos https://snl.no/mykologi de var veldig intressert. Har bilder, skal kanskje legge dem ut snart. Men dette er mest sansynlig blånende fleinsopp av en eller annen art. Såpass har jeg forstått. Funn stedet mitt er på østlandet og de vokste på tre-bar like ved en liten dam. Rett på bar-nåler.
▼ ... over en uke senere ... ▼
*Venter på bilder*
Pensjonert Skaper
Om du finner arter som før ikke er observert i norge er det veldig vitkig at disse registreres. Skjønner at du ikke vil dele med alle hvor du har funnet dem, men staten kommer neppe til å gå å plukke dem før du får tak i dem neste år (de vil bare vite hva som vokser hvor) og de av oss som er interessert i det smale feltet av mykologien som fleinsoppene og dens venner tilhører går neppe til staten for å spør hvor man kan finne dem.

http://artsdatabanken.no/ kan være en fin plass å begynne om du vil rapportere noe du har funnet. De er avhengige av folk som rapporterer, da de ikke akkuratt har tid til å saumfare hele norge selv. I beste fall fører funnene dine til at naturen i området blir ekstra godt ivaretatt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ok, Nå etter lang tid etter å ha vert i kontakt med Norges sopp og nyttevekstforbund så har jeg ikke røpet mitt sted. Jeg har gitt de bilder og sånn ca. hvor jeg finner dem. De kan ikke gå gode for at det er cyanessens, men det er en slags blånende sopp ihvertfall. Og på bildene jeg har sett er dette såkalte "wavy caps" Altså psilocybe cyanesens. De vokser rett paa bar-nåler ved en liten dam i en furu skog.. Og de er store. Jeg og en kompis har testa de og de er definitivt av den hallusinogene sorten.
Ganske sikker på at jeg så den soppen i stad, skal sjekke i morgen. Så det mens jeg plukket flein.
Er det så vanskelig og bare vise oss bilder?
Sitat av Odd Vis innlegg
Ganske sikker på at jeg så den soppen i stad, skal sjekke i morgen. Så det mens jeg plukket flein.
Vis hele sitatet...
Etter all sannsynlighet var det ikke Psiocybe cyanescens, men
en av de blå artene kragesopp som vokser i beitemark i Norge.

Sitat av Rundstykke Vis innlegg
Er det så vanskelig og bare vise oss bilder?
Vis hele sitatet...
Min tanke også. TS, kan du laste dem opp?
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Jeg og en kompis har testa de og de er definitivt av den hallusinogene sorten.
Vis hele sitatet...
Mener du at dere spiste konsumerte sopp dere ikke vet hva er?
Sitat av its5oclocksomwh3re Vis innlegg
hmm... jeg tror jeg ville rapportert funnet til en uavhengi kilde feks: soppkontrollen eller andre grupper som studerer sopp, tror ikke du skal være redd for sladring da folk i slike organisasjoner får ingen støtte fra stat. ring dem først på skjult nr. og spør om dem er inntresert å studere et eksemplar og eventuelt gro sted. "om du er trygg"
Vis hele sitatet...
Disse vokste rett utenfor der jeg bodde, jeg bare brukte en spade.

Mye mulig det var disse i fra kudritt, men det finnes ikke kuer her. Så.
Sist endret av Hoarse; 24. oktober 2016 kl. 18:30.
Er dette bare tull siden du ikke vil legge ut bilde som du sier at du har tatt?