Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 10115
Hei!

For 1,5 år siden hadde jeg et bittelite møte med politiet da dem tok meg for bruk og besittelse av cannabis. Dem hadde bevis på at jeg hadde besatt og jeg tilsto at jeg hadde brukt. Et halvt år senere fikk jeg bot på 5000,- som jeg betalte.

Dette er det eneste møtet jeg har hatt med politiet og det ble ikke store greiene ut av det.

Tok jegerprøven lenge før dette skjedde, hadde også sertifikat på bil da de tok meg men fikk beholde den.

Lurer da på om det i det er er vits for meg å slenge inn en søknad om våpentillatelse, evt. om jeg bør vente 2 eller 5 år? Eller kommer jeg aldri til å få innvilget søknad? Ønsker en .308 rifle men dem er kanskje mer villige til å gi ut tillatelse til .22 eller hagle?

Man skal jo være edruelig ifølge lovene, bør man være sikker på at man pisser reint i tilfelle de spør? Noen som har erfaringer?
Har du prøvd å finne info på politiets nettsider? Eller rett og slett bare ringe dem og spørre? Gjerne anonymt fra en telefonkiosk så dem ikke ser nummeret ditt.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har du prøvd å finne info på politiets nettsider? Eller rett og slett bare ringe dem og spørre? Gjerne anonymt fra en telefonkiosk så dem ikke ser nummeret ditt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ringe anonynt? Det er jo ikke ulovlig å spørre om slikt.
Følgende er fra Rundskriv 2009/009 Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker (anbefaler å lese hele):

3.4.1 Personlig skikkethet/pålitelighet – vandel

Tillatelse til å erverve/inneha våpen kan bare gis til edruelige og pålitelige personer som har
behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan
anses som uskikket til det. I kravet til skikkethet ligger at søker må antas å kunne/ville
behandle våpen med den nødvendige aktsomhet. Psykiske lidelser vil eksempelvis være et
relevant moment i vurderingen av vedkommendes skikkethet.

Ved vurderingen av søkerens pålitelighet må man se om det med rimelighet kan forventes at
hun/han vil behandle skytevåpen og ammunisjon med den nødvendige forsiktighet og
overholde lovens bestemmelser forøvrig. Det sentrale er således om man kan stole på
vedkommende i forhold til det å ha og bruke skytevåpen. Ved vurderingen av om en person
tilfredsstiller våpenlovens strenge krav til personlige egenskaper er det i våpenlovens
forarbeider samt direktoratets praksis lagt vekt på et hvert straffbart forhold som er egnet til

Rundskriv 2009/009 Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker Side 18 av 59
å belyse søkerens evne og vilje til å etterfølge lover og regler generelt og våpenlovens regler
spesielt. Det er i direktoratets praksis lagt til grunn at det ikke er av avgjørende betydning
hvorvidt de straffbare forhold knytter seg til omgang med våpen.

Der vedkommende har begått alvorlige forbrytelser bør det gå et ikke ubetydelig antall år fra
det straffbare forhold fant sted til søkeren igjen kan anses som skikket til å ha våpen.

Dersom søkeren har fremsatt alvorlige trusler eller utøvet vold i nære relasjoner
(familievold), bør dette tillegges betydelig vekt når søknaden avgjøres. Det må vies særlig
oppmerksomhet på de situasjoner der politiet er kjent med at det foreligger samlivsbrudd.
Det er godt dokumentert at faren for voldsutøvelse øker i denne fasen. Tilgjengelighet til
våpen vil derfor kunne utgjøre en fare for at volden fører til tap av liv. For øvrig vises det til
Politidirektoratets veileder for politiets arbeid med vold i nære relasjoner fra desember 2008.
Fra direktoratets praksis kan nevnes følgende:

En karantenetid på fem år skal som hovedregel settes for personer som blir domfelt for
legemsbeskadigelse eller legemsfornærmelse med skadefølge.

Generelt kan det sies at personer som har drevet krypskytteri, brutt våpenlovens sentrale
bestemmelser, fremsatt trusler, eller begått andre samfunnsfarlige forbrytelser ikke bør få ha
våpen før det er gått minst fem år fra forholdet fant sted, med mindre det dreier seg om
mindre alvorlige tilfeller.

Andre straffbare forhold som har en slik karakter at de får betydning for tillatelse til å ha
skytevåpen, slik som tyveri, innbrudd, bedrageri m.v., fører etter direktoratets praksis til en
karantene på minst to år.

Det må presiseres at dette bare gjelder som et utgangspunkt. Hvis vedkommende har et
lengre rulleblad, hvis sakene er særlig grove, hvis det er kjent at han har en karakter eller
holdning som tilsier at han ikke bør ha våpen, kan det være aktuelt å vurdere vedkommende
over et lengre tidsrom eller ikke tillate våpenbesittelse overhodet.


Ved vurderingen av en persons opptreden og rehabilitering etter en straffbar handling, skal
det ikke tas hensyn til «ren vandel» i den tid vedkommende har utholdt ubetinget
fengselsstraff.
Vis hele sitatet...
Sist endret av kallisti; 27. august 2016 kl. 09:08.
Hvorfor i alle dager sender du ikke bare inn en søknad? Verste som kan skje er at du får avslag. Uansett er det bedre enn å vente i x antall år for deretter å finne ut at du kunne fått innvilget søknaden allerede i dag.
Du kan spare de 800-900 kroner det koster i gebyr å sende en våpensøknad til det har gått 5 år siden du ble tatt. Da kanskje du får den godkjent hvis du ikke blir tatt for nye forhold i mellomtiden.
Politiet har blitt veldig mye strengere når det gjelder våpensøknader de siste årene.
Jeg mistet selv alt jeg hadde av våpen for noen år siden da jeg ble tatt for bruk av cannabis. Ble tatt for bruk, fikk razzia hjemme der de sjekket at alle våpen var forsvarlig oppbevart i godkjent skap. De noterte seg alle serienumrene på våpnene før de reiste igjen. Så tok det noen måneder før jeg fikk en telefon om at mine våpenkort ble trukket tilbake da jeg ikke hadde en edruelig adferd.. Fikk valget mellom å levere de inn selv eller at de kom å hentet dem, et lett valg
Jeg har også en kompis med rent rulleblad bortsett fra at han er blitt tatt en gang med et par gram hasj. Han søkte om tillatelse til å kjøpe hagle ca 2 år etter at han ble tatt, fikk avslag grunnet ikke edruelig framferd.
Jeg ble dømt for kjøring i cannabispåvirket tilstand, mistet lappen og dømt til betinget fengsel (Noe som er relativt alvorlig med tanke på våpen og lappen^^) Politiet opererer med to til fem år uten våpen om du har vært bædboy, men viser noe skjønn. Jeg søkte om våpen 4,5 år etter at jeg ble dømt. Trodde ikke at søknaden skulle gå gjennom, men dæven døtte så kom den tilbake positiv. Vil anbefale deg å søke, for det koster ingen ting å søke før du får positivt svar fra politiet. Vil også anbefale deg og ikke røyke mer, slik at du kan legge frem urinprøve om du skulle få avslag. Om du skulle få avslag så klager du (enkelt). Og går ikke klagen gjennom så søker du når det har gått to år. Slik jeg ser det er det maks et halvt år til du har våpen, om du holder din sti ren fra nå... Hadde vært kult om du postet svar om når du får søknaden gjennom. Da jeg lette etter info (før jeg fikk våpen) var det få som hadde delt erfaringer på forum.
Lykke til, du har noe å glede deg til
cvc
Trådstarter
5 1
Sitat av smetti Vis innlegg
Jeg ble dømt for kjøring i cannabispåvirket tilstand, mistet lappen og dømt til betinget fengsel (Noe som er relativt alvorlig med tanke på våpen og lappen^^) Politiet opererer med to til fem år uten våpen om du har vært bædboy, men viser noe skjønn. Jeg søkte om våpen 4,5 år etter at jeg ble dømt. Trodde ikke at søknaden skulle gå gjennom, men dæven døtte så kom den tilbake positiv. Vil anbefale deg å søke, for det koster ingen ting å søke før du får positivt svar fra politiet. Vil også anbefale deg og ikke røyke mer, slik at du kan legge frem urinprøve om du skulle få avslag. Om du skulle få avslag så klager du (enkelt). Og går ikke klagen gjennom så søker du når det har gått to år. Slik jeg ser det er det maks et halvt år til du har våpen, om du holder din sti ren fra nå... Hadde vært kult om du postet svar om når du får søknaden gjennom. Da jeg lette etter info (før jeg fikk våpen) var det få som hadde delt erfaringer på forum.
Lykke til, du har noe å glede deg til
Vis hele sitatet...
Den 2-års regelen til politiet, er det 2 år fra dagen du fikk bot eller dagen du ble tatt? (Ventet et halvt år før jeg fikk boten i posten)

Tenker jeg kjører det safe og venter til det er gått to år og passer på at en urinprøve ikke har sjanse til å slå igjennom når jeg søker.

Tusen takk for svar, godt å se at det kanskje er håp for meg og. Skal poste tilbake når jeg har søkt og fått svar
Det skal være fra du er dømt. Siden du godtok boten mener jeg at du ble "dømt" når du ble tatt, og ikke når du betalte boten. Hadde du nektet for boten og blitt dømt høyere i rettsystemet senere, ville dommen kommet på et senere tidspunkt. Dette er min personlige tolkning av lovverket. Men husk at det ikke koster deg noe $$ å søke om du ikke får den godkjent, så det er egentlig bare å gunne på
Det er bare å sende søknaden. Du betaler kun om den blir innvilget.
Koster ikke noe å søke? Kosta 740,- sist jeg søkte.
cvc
Trådstarter
5 1
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Koster ikke noe å søke? Kosta 740,- sist jeg søkte.
Vis hele sitatet...
Fikk du søknaden godkjent da? Siden smetti og Jandre skriver at man slipper å betale viss man ikke får den godkjent.
Sist endret av cvc; 27. august 2016 kl. 21:08.
Jepsi pepsi.

Koster vel for at de skal behandle søknaden..
Sist endret av warmkorv; 27. august 2016 kl. 21:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Søknaden blir ikke behandlet hvis du ikke betaler gebyret. Måtte legge ved kvittering på at gebyr var betalt sammen med søknaden.
cvc
Trådstarter
5 1
Sitat av akasha06 Vis innlegg
Søknaden blir ikke behandlet hvis du ikke betaler gebyret. Måtte legge ved kvittering på at gebyr var betalt sammen med søknaden.
Vis hele sitatet...
Hva, virkelig? Hvor går man får å betale dette gebyret?

Hentet ut et par våpensøknader hos politiet for lenge siden som jeg ikke gjorde noe med, de nevnte aldrig noe om gebyrer så vidt jeg hugser. Kan være dette har endret seg i ettertid da, var en stund siden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av akasha06 Vis innlegg
Søknaden blir ikke behandlet hvis du ikke betaler gebyret. Måtte legge ved kvittering på at gebyr var betalt sammen med søknaden.
Vis hele sitatet...
Politiet skriv vitterleg følgjande på sine sider:
Sitat av https://www.politi.no/tjenester/vapen/

Gebyr for innvilga søknad
Gebyret som du betalar for innvilga våpensøknad følgjer satsane for rettsgebyr:
Første gong du søkjer betalar du fullt gebyr, pr. 1. januar 2016, kr 1 025,-
Neste gong (neste våpen) halvt gebyr, kr 512,-
For søknad om ein våpendel betalar du kr 256,-
Gebyret skal betalast til det politidistriktet der du søkjer om våpen. Har du spørsmål i samband med våpensøknad, ring 02800 og spør etter våpenkontoret.
Vis hele sitatet...
Det står ikkje eit ord om gebyr med mindre søknaden vert innvilga.

Så det eg kan finne ser ut til å understøtte at du ikkje betaler om søknaden vert avslått.
Sendte inn søknad nå i juni, betalte 512,-.
Nå er det riktignok 12-13 år siden sist jeg søkte på våpen. Den gangen måtte jeg legge ved kvittering for betalt gebyr sammen med søknaden.
Den gangen var det også mulig å sende inn f.eks to søknader samtidig og slippe unna med ett gebyr.
cvc
Trådstarter
5 1
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Politiet skriv vitterleg følgjande på sine sider:

Det står ikkje eit ord om gebyr med mindre søknaden vert innvilga.

Så det eg kan finne ser ut til å understøtte at du ikkje betaler om søknaden vert avslått.
Vis hele sitatet...
Må si disse saksbehandlerene tar seg godt betalt...

Sitat av futile Vis innlegg
Sendte inn søknad nå i juni, betalte 512,-.
Vis hele sitatet...
Betalte du etter at søknaden ble godkjent?
Betaler kun for innvilget søknader. Og betaler kun for per søknad ikke våpen, så
Kan søke om flere våpen på samme søknaden.
Sender inn søknad, etter en god tid får du brev i posten om at er innvilget, der følger det også med giro på beløpet. Betaler denne og når politiet ser at betalingen er kommet, sender dem selve våpensøknaden i retur med stempel innvilget
En jeg kjenner som kun er tatt for mindre nark saker for over 5 år siden ble nektet håndvåpen av politiet når han søkte.
Er det bare å søke om man kvalifiserer til pistol, eller må man gått gjennom x antall kurs og være medlem av en skytterklubb før man gjør dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Er det bare å søke om man kvalifiserer til pistol, eller må man gått gjennom x antall kurs og være medlem av en skytterklubb før man gjør dette?
Vis hele sitatet...
Du kvalifiserer ikkje til pistolløyve med mindre du er aktivt medlem i skytterlag eller har anna aktverdig grunn.
Du må være medlem i en pistolklubb i minimum 6 måneder før du søker, i tillegg må klubben du er medlem i bekrefte din aktivitet.