Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3103
Hei,

jeg har funnet noen motiver av platecover på nett som jeg gjerne kunne tenkt meg å ha hengende på stueveggen. Jeg regner med jeg ikke har lov til å fremkalle disse hos f.eks Elite foto ettersom jeg ikke har rettighetene til disse bildene. Spørsmålet mitt er om de henger seg opp i dette og nekter å printe dette, eller hva rutinen er her. Bildene er til privat bruk, men aner ikke om det hjelper noe i det hele tatt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, dei ignorerer det nok, og i utgangspunktet er ikkje eksemplarframstilling til privat bruk ulovleg heller.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Neias, dette lar de nok gå uten problemer. Folk printer mye særere ting enn det, så de ansatte tenker garantert ikke over det engang.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Ville blitt veldig forbauset om de på Elitefoto blander seg opp i om du vil ha et platecover på stueveggen din. Har fremkalt en del på slike fotosjapper tidligere, gjerne i ulike størrelser og antall, aldri blitt spurt om det er jeg som er fotograf og har rettighet på bildene, så det kan du nok gjøre med knusende ro.

Dessuten kan du, hvertfall til en viss grad, støtte deg til Åndsverkslovens §12:
"§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet."

Hele loven finner du her.
Vet om noen som prøvde å fremkalle et fotografi et kjent maleri på lerret. Det ville de ikke gjøre. Men kjenner også til et tilfelle hvor det gikk helt fint. Så det er vel bare å prøve, i verste fall sier de bare nei.
Jeg har fått fremkalt et eksisterende bilde, jeg hadde skriftlig godkjenning i tillegg men den måtte jeg aldri vise frem når jeg bestilte kopien av bildet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du mener vel å få laget et trykk av et platecover? Det er vel ikke slik at du må prosessere en film for å lage negativer?