Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4580
Er det mulig å lage diesel av biogass og hydrogen?
Hvis man for eksempel har en biogass generator og strøm fra solceller eller vindkraft. Er det da mulig å lage ett småskala anlegg som kan produsere diesel?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://www.geek.com/science/audi-dev...m-co2-1621481/

Kort sagt er det mulig å lage diesel om du har hydrokarboner. Men det er ikkje veldig energieffektivt, så det lønner seg meir å erstatte kullkraft med vind for å sei det slik.
Trådstarter
8 0
Takk for svar vidarlo.
Det var den fabrikken til Audi som satte meg på tanken om å bruke biogass.
Energieffektivitet kan være så mangt. Det kommer vel litt an på tilgang og pris på råstoffet også. Tror ikke alle prosesser i for eksempel oljeindustrien er så veldig effektive heller.
Tror jeg skal prøve å lære meg litt om Fischer-Tropsch prosessen. Det er vel den prosessen industrien vil bruke når de skal lage biodiesel av skogen.
Men det blir vel under kjemi slike tin diskuteres.
All energi du kan kjøpe, kan regnes om til kw/t. Det du betaler minst for. Er mest effektivt for din del. Samma hva de gjør i nordsjøen.
Sist endret av warmkorv; 26. august 2016 kl. 21:22. Grunn: Djfjjf
Trådstarter
8 0
Stemmer det Warmkorv. i mitt tilfelle er råstoffet kugjødsel. Ta ut energien, og best av alt, avfallet kan fortsatt brukes til gjødsel :-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av warmkorv Vis innlegg
All energi du kan kjøpe, kan regnes om til kw/t. Det du betaler minst for. Er mest effektivt for din del. Samma hva de gjør i nordsjøen.
Vis hele sitatet...
kilowatt per time er meiningslaust. Watt er energi per tidseining, så energi per tidseining per tidseining vil gi endringa i energiforbruk.

kWh er derimot energi/tidseining*tidseining, og du kan stryke tidseining - altså eit mål på mengde energi. Ein kilowatt i ein time er ein kWh. Viare kan ein sjå at 1W = 1J/s, så 1000J/s*3600s=3.6MJ energi. Ja, du kan utmerka fint forkorte eininger når du rekner med dei, så (1/s)*s=1.
Sitat av KUman Vis innlegg
Takk for svar vidarlo.
Det var den fabrikken til Audi som satte meg på tanken om å bruke biogass.
Energieffektivitet kan være så mangt. Det kommer vel litt an på tilgang og pris på råstoffet også. Tror ikke alle prosesser i for eksempel oljeindustrien er så veldig effektive heller.
Tror jeg skal prøve å lære meg litt om Fischer-Tropsch prosessen. Det er vel den prosessen industrien vil bruke når de skal lage biodiesel av skogen.
Men det blir vel under kjemi slike tin diskuteres.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg forsåvidt helt enig med Vidar. Det blir kostende mye penger og energi, og lage diesel av metan.

Det beste tiltaket jeg har kommet på, er noe ala som dette. Nå vet ikke jeg, hvordan du fyrer på din gård, og hvor mange kuer du har. Det er sikkert en del andre faktorer også, som har mye å si om tiltaket har livets rett. Det tar jeg ikke hensyn til her.
Og jeg synes det er kjempefint, at du ønsker å gjøre noe med problematikken rundt metan!

Det jeg har tenkt, er dette:
Hvis du har en ganske lufttett gjødselkom ute. Så ville jag ha prøvd å få tak i/lage en presenning til å ha over den. Hatt inn en relativt liten motor med en propell, som rører litt. Dette for å få fart på metangjæringen.
Og hvis du har en stor fyr, trepellets er fint, så ville jeg ha bragt gjødselgassen inn til trekken på denne. Da blir metanen forbrent i ovnen, mens de andre gassene forsvinner ut pipa.

Men da bør du være obs på en del ting! Du er det kanskje KUman, men andre her som har null erfaring i dette, bør også få vite dette.
Det er problemet med H2S (hydrogensulfid) og NH3 (amoniakk). NH3 er forsåvidt grei, blir konsentrasjonen stor nok, så klarer du ikke å være der. Men den kan være ganske skadelig, da den i kontakt med vann danner salmiakk. Og i luftveiene og lungene, så er det slimhinner kledd med akkurat vann. Ingen god kombo!

Men det er mye verre med H2S! Den lukter som sagt råttne egg i veldig små konsentrasjoner. Men når du går i den gassen, eller konsentrasjonen er høy nok. Så har H2S egenskapen, at den døyver ned luktesentret i hjernen. Altså om konsentrasjonen forblir den samme, så forsvinner din oppfatning av denne gassens tilstedeværelse etter hvert. Så du rett og slett blir lurt trill rundt. Noen sammenligner den med blåsyre, men jeg tror ikke de 2 kan sammenlignes slik.
Når en kombinerer dette med, at gassen er veldig sterk oksygenfortrenger og ganske giftig, så er denne ikke noe å kimse av!
Når jeg gikk på landbruksskolen, fikk jeg høre en del skrekkeksempler på hva H2S kan gjøre...
Det verste var det en mann i fra Gjensidige fortalte, under temadag om HMS det var hvert år.
-Der var den en bonde, som fylte opp gjødselsprederen (gjødsla her er blanding av møkk, urin og vann, også kalt blautgylle. Tar ganske godt vare på gjødselstoffene). Han klatret opp på tanken bak på traktoren, for å kikke ned i luka, gjødselen ble pumpet opp i. Der ble det et magedrag med en hanske høy konsentrasjon av H2S, og gubben besvimte der og da. Så der hang han med overkroppen hengende ned i tanken, og døde nesten der og da.
-Ellers har det skjedd at hele besetninger med dyr har dødd under røring i gjødselkjeller. Selv om bonden har tatt ut alt av vinduer og dører, før han setter igang.

Altså gjødselgass er ikke noe å spøke med! H2S er også litt tyngre enn generell luft. Noe en bør tenke over, før en drar rør med noe slikt ned i en kjeller.

Ellers så tror jeg, at det blir kosten alt for mye penger og energi, hvis du skal begynne å destillere ut metangassen. Men ved skikkelig store gårdsbruk er det selvsagt en mulighet.

Jeg har sett et kult "geni" i USA, som bruker nettopp metan til å fyre opp sin gård i tv-serien Dirty Jobs.
Episoden heter The poo pot maker. Det kommer ikke frem i utklippene her, men han sier at han faktisk fyrer hele gården med metan. Og en litt om prosessen, for å få ut metan.
Trådstarter
8 0
Er fullstendig klar over problematikken med ammoniakk og H2S, og i tillegg kommer eksplosjons faren. Derfor er det nok tryggest å bruke egne gjæringstanker ved metan produksjon.
Det er vel antakelig Fischer-Tropsch prosessen som må brukes for å lage diesel av metan.
Fischer-Tropsch prosessen kan også brukes direkte med alle typer biomasse. Hvis da gjødsla separeres slik att man bruker bare den tørre delen av gjødsla til å fore Fischer-Tropsch reaktoren med så hopper man over ett ledd. Jeg vil tro at man da har faktisk mere energi tilgjengelig fordi gjærings prosessen klarer nok ikke å omdanne alt tørrstoffet til metan.
Har undresøkt litt om Fischer-Tropsch prosessen, og funnet ut at det faktisk går å gjøre dette i liten skala. Tror kanskje det er rensingen av syngassen som kan bli den største utfordringen.
Alt dette er jo på spekulasjons stadiet, og vil nok være det en god stund til. Men noe umulig må man alltid ha å spekulere på, ellers blir ting litt kjedelig :-)
Men hvor skal du få hydrogen fra?
Du kan jo selvfølgelig danne H2 ved elektrolyse av vann, men det vil vel bli dyrt både i strøm og elektrolysører. Er det ikke da bedre å forbrenne biogassen i seg selv?
kjedelig streiting
Det er bra med pågangsmot, men med mindre du har masse penger og kunnskaper vil jeg anbefale deg at du ser på noe enklere. Husk på at det er snakk om både giftige og eksplosjonsfarlige gasser som først skal lages og deretter skal presses gjennom et helt anlegg.

Kjemiske prosesser kan se "enkle" ut på papiret, men det er sjeldent de er det. Selv det som ser ut som relativt enkle prosessanlegg kan koste flere milliarder.

Du sier du kan lage biogass, som er en brukbar energikilde i seg selv. Hva med å heller samle dette opp så du evt. kan bruke det i et ombygd kjøretøy, eller i en brenselcelle for å produsere strøm?
Trådstarter
8 0
Jojo, kanskje det, men nå har biogass industrien og forskere lovet små og rimelige anlegg i over 30 år. Så det er nok ikke så enkelt det heller :-)