Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1374
Jeg skal gå grafisk design nå til høsten og må da invistere i en macbook pro. Mistekravet er en macbook pro 13" fra 2015. De anbefaler macbook pro 15" fra 2016. Det jeg lurer på er om 15" egentlig er verdt pengene? Prisforskjellen på en 13" og en 15" er 7000,- .
Selvfølgelig ser jeg fordelene i RAM (8GB kontra 16GB) - selvom jeg her tenker 8GB holder - og litt større lagringsplass + litt større skjerm. Men er det virkelig verdt det?

Programmer jeg kommer til å bruke er InDesign, Illustrator, Photoshop, Muse og After Effects.

Alle råd tas imot med takk!!
Begrunner de hvorfor du må minimum ha en 2015 modell?

Jeg vil heller anbefale deg å gå for en eldre 15".
Ja, den er ikke så kraftig som en 2015++, men billigere. Pengene du sparer kan du putte i en SSD disk til maskinen.

Så lenge du ikke skal drive med mye rendring av video tror jeg ikke det vil være verdt de ekstra pengene for en ny modell.

Siden du skal jobbe med grafisk design så tror jeg at du vil sette stor pris på 15" kontra 13".
Syns også det høres tullete ut med minstekrav på 2015/2016, så lenge de er etter 2012 duger de i massevis (med SSD).

Når det er sagt ville jeg helt klart gått for en 15", er en fordel med en litt større skjerm når man skal holde på med grafiske oppgaver.

Lagringsplass kjøper du heller på en ekstern harddisk (med Lightning-plugg).
Av erfaring kommer du til å nyte godt av en 15" :-)
Når du jobber i Illustator, InDesign og lignende er det ganske digg med litt ekstra plass på skjermen.

Gjør som de over her. Kjøp heller en litt eldre en, og oppgrader heller selv etter behov (SSD/RAM). Du får oppgradert til 16gb RAM til under tusenlappen.
Jeg har en ny MacBook Pro retina "13" som jeg kjøpte for noen uker siden, og jeg har aldri hvert borti en bedre maskin tidligere. Den slår virkelig alt som er av både Lenovo og Acer sine nyeste maskiner. Så den er det bare å anbefale. Men den har som sagt litt mindre av alt en "15". Så jeg ville gått for en "15" med tanke på mere ssd/ram, skjerm osv.
I et design- og utviklingsbyrå på snaue 25 ansatte så er det ikke mange som har en 2015-modell. Jeg bruker bl.a. en MacBook Pro (Retina, 15-inch, Early 2013), og det er ingenting som hindrer meg å gjøre jobben min. Med Adobe Creative Cloud og alt det fjaset.

Vent til du har vært på skolen noen uker før du kjøper deg ny, jeg kan ikke se for meg at det er et absolutt krav. Endringene siden 2012 har vært relativt marginale, gitt at man har en SSD og 8-16GB minne i maskinen. Paradoksalt nok er 2012-modellene relativt billige i forhold til mengden minne og disk man kan få i dem, da du kan bytte det selv.
Ikke kjøp ny maskin nå, vent til evt release av en ny versjon i oktober. Den skulle være trumfmaskinen til apple for manglende oppdatering i Mai/juni
▼ ... over en uke senere ... ▼
Så vidt meg bekjent er både ram og ssd loddet fast på macbook pro 2012 og nyere. Fastloddete komponenter er ikke umulig å skifte, men det er definitivt ikke noe man skal forsøke å gjøre selv om man ikke har loddet noe før.
Det stemmer forsåvidt, litt avhengig av hvilken modell det er. Macbook Pro (Mid 2012) kommer med vanlig SSD og SO-DIMM minne. Macbook Pro (Late 2012) kommer med Apple sin egen tilkobling for SSD og minne loddet på hovedkortet.
Kommer det ikke ny modell nå i høst? Skulle hatt en til studier jeg og, men kjipt å kjøpe hvis det kommer en helt ny modell.